AZAFLIDAN BAŞLANAN YOL...
(Zirəddin
Qafarlının 60 yaşına)
Aylar, günlər, fəsillər,
illər ötdü... Zirəddin Qafarlı - müasir Azərbaycan
poeziyasının bu istedadlı nümayəndəsi 60
yaşına gəlib çatdı.
Tovuzun Azaflı kəndində dünyaya göz
açan, ilk poeziya qaynağını ordan götürən,
saz-söz dünyasının havasını ciyərlərinə
çəkən Zirəddin on yeddi yaşından yolunu
Sumqayıta saldı, orada həyat meydanına atıldı. Fəhləlik
elədi, sonra ailə qurdu, oğul-uşaq sahibi oldu. Ordu sıralarında xidmət etdi. Və günlərin birində qəlbindəki odu,
alovu şeirə çevirdi. Moskvada Qorki adına
Dünya Ədəbiyyatı İnstitutunun poeziya şöbəsində
təhsil aldı. Ədəbi aləmdə səksəninci
illərdən tanınmağa başladı. Bir-birinin ardınca şeir kitabları çapdan
çıxdı. Və budur, Zirəddin
artıq 60 yaşındadır. O, müasir
poeziyamızda sayılan, seçilən şairlərdəndir.
Şeirləri barədə Nizami Cəfərov,
Məhərrəm Qasımlı, Əşrəf Veysəlli və
b. söz adamları fikir söyləmişlər.
Zirəddin müasir poeziyamızda heca şeirinin gözəl
nümunələrini yaradır, - desək, səhv etmərik. O, əsasən qoşma, gəraylı
yazır, hecanın digər şəkillərinə də müraciət
edir. Şeirlərində folklordan, xalq
şeirindən gələn saf, təmiz bir hava var. Bu
havanı o illərdir ki, öz şeirlərində
yaşadır. Bu gün şeiriyyət aləmində
saysız-hesabsız qoşmalarla, gəraylılarla diqqəti
cəlb etmək istəyən, amma çox az
hallarda uğur qazanan müəlliflərlə
rastlaşırıq. Qoşmanı, gəraylını, heca
şeirini adiliyə, hətta bəsitliyə endirən, ürəkdən
deyil, kitablardakı nümunələrdən süzülən
şeirlərin təkrarına çevirən
yazarlarımız az deyil və onlarla
müqayisədə Zirəddin Qafarlı kimi "köhnə
havalarda" təzə notlar səsləndirən şairlərimiz
də var. Zirəddin aşıq şeirini, folkloru çox
yaxşı mənimsəyib və mənimsəməklə də
iş bitmir. O, müasir poetik təfəkkürün verə
biləcəyi imkanlardan bacarıqla, özünün əzəli
Allah vergisi istedadıyla poeziyada təzə naxışlar
vurmağa can atır. Onun qoşma və gəraylıları
ilk növbədə, müasir məzmunla yüklənib, yəni
burada günümüzün, çağımızın
ovqatı hiss olunur.
Ölüncə
mən səndən dönən deyiləm,
Quş olub doyunca ötən ürəyim.
Ağrılar
içində köklənib qalan,
Qayğılar içində itən ürəyim.
Bir
günün ağ oldu, bir günün
qara,
Səni
ağlar qoydu bir günüqara,
Boylana-boylana
dönüb çinara,
Yollarda tək-tənha bitən ürəyim.
Nə
zaman kövrəksən, qaraqabaqsan,
Yenə üz döndərib hara baxırsan?!
Obası
dağılmış xarabalıqsan,
Mənim yurd ürəyim, Vətən ürəyim.
Bu Zirəddin Qafarlının adi qoşmalarından
biridir. Amma
diqqətlə baxın: görəcəksiniz ki, məzmunca
klassik qoşmaların heç birinə bənzəmir. Klassik
qoşmalarda "ürək" rədifi ilə bitən bin
nümunəyə bəlkə də təsadüf etməzsiniz.
Burada ÜRƏK əslində, şairin
ömrü, günü ilə həmahəngdir, keçdiyi həyat
yolunu Ürək obrazında reallaşdırır. Ürəklə şairin keçdiyi həyat yolu tən
tutulur. "Mənim yurd ürəyim, Vətən
ürəyim" deyimi isə təzədir. Həm də bu ürək sahibinin bu yurdun dərdini
çəkən bir insan olduğunu açıqlayır.
Zirəddin Qafarlının şeirləri təkcə
onun öz tərcümeyi-halı, ömür yolunun poetik xəritəsi
deyil, həm də mənsub olduğu xalqın poetik
dünyasının bəlirtiləridir. O, torpaqlarımızın,
yurd-yuvamızın müvəqqəti də olsa, düşmən
tapdağında olmasından əzəb çəkir - bu,
hamımızın dərdidir. Bu nisgildən doğan hisslərini
belə ifadə edir:
Özü
soyuduqca ağrısı artır,
Dadı damağımda qalan torpağın.
Adını
tutmağa üzüm gəlmədi
Hələ ayağımda qalan torpağın.
Bunu ki,
bilirsən, evi dağılmış
Oğlusan, bu əliyalın torpağın.
Ruhu
bağışlamaz bizi bir daha
Düşmən tapdağında ölən
torpağın.
Hayıf
o torpağa, hayıf o yurda,
Necə
ki, necə ki, qayıtmamışıq,
Dağlar,
daşlar belə şəhiddi orda,
Dönək,
oğuz oğlu, dönək o yurda!
Zirəddin Vətənə sevgisini bildirən şeirlər
də yazır. Bunlar sayca az olsa da, poetik sanbalı
etibarilə diqqətəlayiqdir. Poeziyamızda Vətənə
həsr olunan vətənsiz şeirlər nə qədər
istəsən var. Yəni bu şeirlərin Vətəni
yoxdur-adi sözlərdir. İllər boyu
sanki eyni düşüncənin məhsulu olan, standart
"obrazlarla" yüklənmiş belə "şeirlər"
elə yazıldığı vərəqdəcə, kitabdaca
qalır. Amma əsl Vətən şeirləri
də var ki, onların vətəni ürəklərdir, o
şeirlər birbaşa yaddaşa köçür. Mən sübut eləmək istəmirəm ki, Zirəddinin
hansısa bir şeiri də bu Vətənnamələrin
sırasındadır, amma onun Vətən şeirləri
öz poetik sanbalı ilə seçilir. Əlbəttə,
səmimiyyəti ilə. Baxın:
Torpağınla
öyünməyə haqlıyam,
Ölənəcən
səninləyəm, ay Vətən!
Taleyinə
ürəyimlə bağlıyam,
Sevincinlə,
qəminləyəm, ay Vətən!
Aran ola, yaylaq ola, ya qışlaq,
Səhərəcən
yarışaram yağışla,
Gəzməmişəm
dağlarını, bağışla,
Binə-binə,
dəyə-dəyə, ay Vətən!
Susum bir
an-vüqarımdır vüqarın,
Gözə
gələr bu dövlətin, bu varın,
Ürəyimə
qəşəng-qəşəng qızların,
Ayağıma
daşın dəyə, ay Vətən!
Zirəddin Azaflı kəndindən illər boyu uzaq
düşsə də, yəni məkanı ora deyil,
Sumqayıtın Nasoslu qəsəbəsi olsa da, şeirlərində
on yeddi yaşınacan yaşadığı o kəndin
ab-havası, təbiəti, aşıq ruhu yaşayır. Sənaye mühitində
yaşayan bir adam, pəncərəsi
çəmənə, çölə yox, zavoda, betona-dəmirə
açılan bir şairin içindəki o təmiz kənd
havasına heyrət etməmək olmur. Əlbəttə,
Sumqayıt da, Nasoslu da Vətəndir, amma Zirəddinin göz
açdığı, Mikayıl Azaflı sazından
duyduğu o zövqi-səfa şeirlərinin ruhunu təşkil
edir. Olsun ki, ildə bir-iki dəfə kəndinə
gedir, Tovuz diyarını, Azaflı kəndini ürəyincə
seyr edir, elə bu da yetər ki, içindəki o
saflığın çeşməsi daha gur
çağlasın. Və görsün ki:
Ağappaq
balaca daşlara baxın,
Bir qız yumruğuna dönübdü daşlar.
Qışda
hövsələdən çıxan torpağın
Yazda şirin-şirin nağılı başlar.
Və
görsün, bizə göstərsin ki:
Çobanlar
dağlardan yığılar evə,
Qoyunlar, quzular örüşdən gələr.
Əli
ürəyinin üstə durmayıb,
Bir qız qorxa-qorxa görüşdən gələr.
Gah orda,
gah burda çıraqlar sönər,
Ay
çıxıb dağlardan baxar evlərə.
Dağ
çayı bir şirin laylaya dönər,
Axar xumar-xumar, axar evlərə.
Zirəddin Qafarlının şeirlərində bir
kövrəklik, həzinlik duyulur və bu, onun sevgidən, məhəbbətdən
söz açdığı anlarda daha artıq hiss edilir. Məhəbbət
şeirlərinin sayı həmişə digər mövzuda
yazılan şeirlərdən kəmiyyətcə
üstün olub. Amma burada keyfiyyət məsələsi
ortaya çıxır və deyək ki, bu mövzuda da
şablon nümunələr çoxdur. Xüsusilə,
yaşanılmamış hisslər, yalnız "sevirəm",
"ölürəm", "sənsizəm" qrafoman
düşüncəsi ilə yazılanlar qat-qat çoxdur. Amma Zirəddinin sevgi şeirlərində o hisslər
təmizdir. Hiss edirsən ki, o, ilk məhəbbətini
yaşadığı gənclik illərində də, sonralar
o eşqi unutmayanda da, həyat yoldaşının itkisindən
doğan ahı, amanı şeirə çevirəndə də
həmin saflığı qoruya bilir. O, sevgini ali
hiss kimi dərk edir, bütün sevənlərin təbii hissləri
necədirsə, o hisslərə sadiq qalır, bir sözlə,
əzabı qəbul edir.
Yanımdan
gəl necə keçirsənsə keç,
İnanma qızışa bu ocaq daha.
Mənim
bu dünyada yerim yoxdu heç,
Qəlbində nə yerim olacaq daha?
Onun sevgi şeirlərində ötən günlərin,
ayların, illərin unudulmayan anları, ürəkdə
heç zaman solmayan xatirələri yaşayır. Peşimançılıq,
təəssüf hissləri dilə gəlir və bu da onu
göstərir ki, bu hisslər safdır, illər keçsə
də üstünə ləkə düşməyib:
Yadıma
düşəndə oluram dəli,
Birdən şimşək olub çaxmağım gəlir.
Əriyə-əriyə
baxışlarından
Elə sən tərəfə axmağım gəlir.
Susdu o
dumanlı, o çənli günlər,
Əlləri
sünbüllü, süsənli günlər...
Qaçanda
üstümə o sənli günlər,
Özümü yandırıb yaxmağım gəlir.
Zirəddinin şeir dili əzəldən, lap ilk
şeirlərindən təmizdir, bəhrələndiyi
aşıq şeirindən, folklordan gəlir bu saflıq. Onun
qoşmaları, gəraylılarının hər biri poetik səviyyəsindən
asılı olmayaraq formanın strukturunu qoruya bilir. O,
dünyanın gərdişindən, Yerdə
haqsızlıqdan, ictimai hadisələrdən, sevgidən, kənd
xatirələrindən yazanda da mümkün qədər
şeirin ifadə gözəlliyinə diqqət yetirir. Şeirdə oyun oynamağa, sözlə
hoqqabazlıq eləməyə meyl göstərmir. Yersiz
filosofluğa da can atmır, yəni zorla
fikir quraşdırmır.
Altmış
yaş az deyil. Və bu
yaşa öz səmimi, təbii şair fitrəti ilə gəlib
Zirəddin Qafarlı. Sözə
böyük inamıyla yaşayır.
Bu sətirlərlə
biz də sözümüzü bitirək:
Sən
bir çoban oğlusan, aran, yaylaq görmüsən,
Dağdan
dağa yol salıb neçə oylaq görmüsən,
İndi nə oldu dünya, məni maymaq görmüsən?!
Qəlbim səndən genişdir, mənə dardı bu səddin,
Eh, Zirəddin... Zirəddin...
Ömür sellənən sudur, həyat özü məhlədir,
O başı axardısa, bu başı bir dəhnədir,
Ölüb yaşamaq nədir, yaşayıb ölmək nədir?!
İndi ölüncə yaşa, yaz, bu da dəsti-xəttin-
Eh, Zirəddin... Zirəddin...
Ədalət.-2015.-16 yanvar.-S.7.