SAKİT TƏBİBLƏ SÖHBƏT
"Sözün
ən gözəli, söyləyənin doğru söylədiyi,
dinləyənin də faydalandığı
sözdür".
Aristotel
İnsan
varlığının bu qədər mücərrədliyi,
zənginliyi və kamilliyi "hər insan özü boyda bir
dünyadır" fikrini söyləməyə imkan verir. Demək
olar ki, dünyanı dərk etməyə başlayan hər
bir söz adamı öz subyektiv fəlsəfələri ilə
dünyanı necə dərk etdiyi haqda fikirlər söyləyirlər.
Və təbii ki, bütün fikirlər üst-üstə
düşmür, əksər hallarda dünya yalançı,
vəfasız, fani, hətta fahişə kimi təsvir olunur.
Aşağıdakı nümunənin mənə məxsusluğu
təvazökarlıqdan uzaq kimi anlaşılmasın. Sadəcə
söhbətimizin mövzusu üçün gərəkli
olduğundan bu şeir söhbətə açar kimi istifadə
olunur:
Dünyadan küsən ay dostum,
Bu dünya gözün boydadı.
Çəkisi bircə bayatı,
Mənası sözün boydadı.
Əlbətdə, bu fikirlər də subyektivdi. Amma poeziyanın dili, məntiqin diktəsi arif insanları nə qədər düşündürür, inandırırsa, bir o qədər də söz sahibinin dərkinin dərəcəsini müəyyənləşdirir.
Bərabərdi sevinc, kədər,
Ölçülüdü qəza, qədər.
Dərdi ürək çəkən qədər,
Ağrısı dözüm boydadı.
Bu dünyanın böyüklüyü, mahiyyəti, rəngarəngliyi və s. dünyada formalaşıb da, özünü, dünyanı və nəhayət Allahı dərkin ölçüsüylə nizamlanır.
Nümunə gətirdiyimiz bu şeirin son bəndi belə tamamlanır:
Bulaq oldum, axdım çayla,
Ötən ömrə dedim layla...
İşim yoxdu bu dünyayla,
Öz dünyam özüm boydadı.
Ölkəmizin və böyük Türk dünyasının ən görkəmli filosoflarından biri olan Səlahəddin Xəlilov mənim yaradıcılığımla bağlı məqaləsində bu şeirə xüsusi yer ayırmış, dünya haqda öz açıqlamalarını qeyd etmişdi:
"...Diqqətlə yanaşıldıqda məlum olur ki, burada söhbət heç də insanın dünyasını dəyişməsindən, bu fani dünyadan və axirətdən getmir; bu dünya və o dünya bölgüsü, dünyanın dəyişilməsi ancaq görüntüdür. Ruhani həyat davamlı və kəsilməzdir. Ruh əbədidir və onun əbədiyyət dünyasına daha zəngin və daha kamil olaraq qədəm qoyması bugünkü həyatımızdan, onu necə yaşamağımızdan və bu dünyanın ruhani siqlətini nə dərəcədə mənimsəməyimizdən asılıdır. Başqa sözlə desək, bu dünya haqqında yanlış təsəvvürlər dəyişməlidir. Bu dünyanı sadəcə maddi və fani dünya kimi qəbul etmək, onun nəfəsini, nəfsini, ruhunu, ruhani siqlətini görə bilməmək, daşa sadəcə daş, dağa dağ, bağa bağ kimi baxmaq və onların özündən böyük mənalarını görə bilməmək - empirik və rasional idrak, ruhani seyrdən aşağı qatlar üçün səciyyəvidir. Hətta mistik düşüncə və təsəvvüf fəlsəfəsi üçün də insan bütün yerdə qalan dünyadan ayrılaraq öz ruhu ilə seçildiyi, göylərə qaldırıldığı halda, yerdə qalan hər şeyi yerlərə endirmək ənənəsi mövcuddur..."
Ümumən bütün sahələrdə
tarazlıq pozularsa, orada fəsadlar başlayar. İnsan maddi
olduğu qədər də mənəvi varlıqdır və
burada da tarazlıq pozulanda cəmiyyət bəlaları
başlayır. Elə insanlar da var ki, demək olar ki, tamamən
fiziksaldır, maddidir, cismanidir. Mənəvi dəyərləri
olmayan belə insanların fikri-zikri pul qazanmaq, kef çəkmək,
milyonlarla dünya sərvətini mənimsəyib, bir yoxsula
belə məhəl qoymazlar, mənəvi dəyərlərin,
ruhani gözəlliyin nə olduğunu anlamadan heyvani hisslərin
çevrəsindən çıxa bilməzlər. Təbii
ki, belə insanların öz dünyası ola
bilməz. Onlar bu fani dünyaya aludə olub öz
dünyasını tapa bilməz, ömürlərini qəflətdə
keçirib dəyərsiz bir cəsəd kimi də topağa
gömülürlər...
Bu fikirlərin davamını Sakit Təbiblə söhbətlərimiz
zamanı oxuyacaqsınız.
Sakit Təbiblə
Gəncədə yaşadığım illərdə tanış olduq. Hardansa telefonumu
öyrənib zəng etmişdi mənə.
-Dəmirçioğlu,
mən poeziyanı çox sevsəm də, doymuş məhlulam.
Yəni, könlümü ovudacaq, ruhumu yerindən
oynadacaq şeirlərə çox az-az rast gəlirəm.
Sizin kitabınız əlimə keçdi.
Nə gizlədim, şeirləriniz məni ovsunlaya bilib, - deyərək
aşağıdakı beyti söylədi:
Səhər
açılınca gecə can verir,
Üfüqün qırmızı tül
körpüsündə.
Sabaha
salamat çıxan ümidlər,
Şeh
olub titrəşir gül körpüsündə...
-Sizinlə
tanış olmaq istərdim. Görüm
bu misraları necə yazmısınız:
Sərraf
olduğunu anladım və tezliklə tanış
olduq. Adına yaraşan adamlara çox rast gəlmişəm.
Amma Aslan adı daşıyan tülkü xislətli adamlar da az deyillər. Təxəllüsündən
məlum olduğu kimi təbibdi, Sakit Təbib. Azərbaycan Dövlət Aqrar Universitetinin dosentidir.
Ötən il Universitetləri onu ilin
müəllimi seçmişdi. Öz sənətinin
sevdalısı olduğu qədər də poeziya vurğunu və
xiridarıdı. Adına sadiqdi. Az danışmağı, çox dinləməyi
sevir, xaraktercə sakit və həlim adamdı. Danışacağı
hər kəlməsinin ağası olmaq üçün az danışır, danışanda da mükəmməl
və qüsursuz danışmağı bacarır. Bir sözlə, içində bir dünya hərləyən
müdrik filosfdur desəm yanılmış olmaram.
Buyurun,
siz də tanış olun Sakit Təbiblə:
-Salam,
Sakit Təbib, söhbətə başlayaqmı?
-Sizinlə
bir dəfə həmsöhbət olmuşduq. Onda
mən imtahana çəkən, siz isə
"suçluydunuz". Amma öz
aramızdı, imtahadan yaxşı
çıxmışdınız. İndi
deyəsən yerlərimiz dəyişdi, məndən
"qisasınızı" almaq vaxtınız
çatdı.
-Düz
tapdınız. İndi meydan sizindi. Bir
deyin görüm, təbib olduğunuz halda sözə,
poeziyaya bu qədər canıdildən yanaşmanız, fəlsəfi
düşüncələrinizlə dərin qatlara baş
vurmanız öz sənətinizə kölgə
salmırmı?
-Elə
isə siz özünüz rəssam olduğunuz halda bu
kitabları niyə yazırsınız? -deyib
gülümsədi. - Sizin yazdıqlarınızdan xəbəriniz
varmı? Bax anası ölmüş söz belədi.
Məni də öz sehrli ağuşuna alıb əl
çatmaz, ün yetməz məkanlara aparır.
-
Haqlısınız, dostum. Bu, həm də bir daxili
ehtiyacın, insanın iç dünyasına səpilmiş
toxumların cücərərək işıq üzünə
çıxmaq ehtiyacının zərurətidir. Məncə şairlər söz demək işinə
məhkum olunmuş QULLARDI. Bu fikrə
münasibətiniz necədi? Daş-daş
ömrünü, ağac-ağac ömrünü,
quş-quş ömrünü yaşamağa məhkum deyilmi?
-Məhkumlüq
məsələsini qəbul edirəm. Mənə
elə gəlir ki, hər məhkumun və məhkumluğun
kökündə bir humanizmlik var. Humanizm insanı sevmək
deməkdir. İnsanı sevmək
Allahın yaranmışını sevmək, elə Allahı
sevmək deməkdir. Poeziyanın
mayasında, elə həkimliyin də mayasında bir humanizm
dayanır. Bütün yaranmışlara
insani münasibət, məhkumluğun mahiyyətini təşkil
edən humanizmdir.
Poeziya dedikdə nəyi başa düşmək
lazımdı?
Poeziya insanlığın ana dilidir. Yəni
poeziyanı dərk edən insan insanlığa qovuşur.
Çünki poeziya insanın qəlbində
insani hissləri oyadır. O vəhşi təbiətdən
keçir insan təbiətinə.
-Poeziya bəşərlə
birlikdə doğulub və mənə elə gəlir ki,
poeziyanın dili ilə cəlladın da könlünə girmək
olar.
- Bəli,
bəli, sözün gücü var. Poetik sözün
gücü adi sözün gücündən qat-qat
üstün olur. Hər bir poetik söz
özlüyündə bir enerjidi. Başqa
bir sözlə izah edək. Havasız yerdə
insan danışa bilmir. Havanın olması - deməli
oksigen var. Oksigen varsa, deməli, yanma prosesi var. Yanma varsa, enerji
var. Deməli, hər bir söz ancaq havanın iştirakı
ilə gedir və yanmaya məruz qalır. Nəticə
etibarı ilə belə qənaətə gəlmək olur
ki, söz enerjidi. Havanın iştirakı
ilə səs tellərinin hərəkətindən əmələ
gələn söz yanmanın məhsuludu. Və ona görə də enerjiyə malik olur.
Poetik sözdə isə səslərin ahəngdarlığı
onu daha güclü edir. Poetik sözün
enerjisi adi sözün enerjisindən qat-qat güclü olur.
Çünki burda harmoniya və simfoniya var.
-Deməli,
poetik sözü yaradan insan şairdir. Elədirsə
nəyə görə bugünkü günümüzdə
şairə laiq olduğu qiymət verilmir. Belə ki, bu gün ən ucuz satılan məhsul
sözdür. Kitabını hədiyyə etməsən
alan yoxdur. Alanlar da oxumaq istəmirlər.
-Bunu Markesin bir fikri ilə izah edə bilərəm. Markes deyirdi
ki, ədəbiyyat olmasaydı bəşəriyyət
heç nə itirməzdi. Amma polis
olmasaydı, bəşəriyyət çox şey itirərdi.
-Bunu necə
anlayaq?
-Markes onu hansı cəmiyyətdə, hansı
şəraitdə deyib. Cəmiyyətdə xaos olanda, sözə
qiymət verilməyəndə söz urvatdan düşür.
Bu zaman
polisə daha çox etiyac olur. Onu
yandığından deyib. Cəmiyyətdə
xaos baş verəndə, söz urvatdan düşəndə
şairlər meydana gəlir. Nizami
sözdü, Səməd Vurğun sözdü, İsmayıl
Şıxlı sözdü. Onların
özləri olmasa da cəmiyyətə bu gün də
sözləri ilə xidmət edirlər. Sözü
ilə mədəniyyətə xidmət edənlər cəmiyyəti
sağaldırlar. Polislər isə cəmiyyətin
sanitarlarıdır. Cəmiyyətdən
yad ünsürləri oğurlayırlar. Yəni
çıxarırlar cəmiyyətdən. Söz adamları isə sözlə insan mənəviyyatını
müalicə edirlər.
Bir paradoksa nəzər salaq. Hakim insana ölüm
cəzası verir. Və onu müttəhimə
elan edir. Amma həkim bunu xəstəyə
elan edə bilməz. Xəstəyə deyə
bilməz ki, sən ölürsən. Burda da mənəviyyat
var. Humanizm ona imkan vermir ki, xəstəyə desin sənin bir
gün ömrün qalıb.
-Çox
maraqlıdı. Hakim və həkim
qoşalığı. Biri ədaləti
mühafizə edərək insana ölüm hökmü
oxuyur, digəri isə humanistlik edib, ölümə məhkuma
ümid verir.
Doktor, mənə elə gəlir ki, insan bir ömür
yaşantılarıyla bütöv bir kainat ömrünü əzəlindən
sonunacan yaşayır. Yunis İmrə demiş - Bir mən
vardır məndə məndən içəri. Bu fikrə münasibətiniz?
-Yunis
İmrənin deyimini mən müasir üslubda izah edim. Bir endo ekologiya var. Bu daxili ekologiya deməkdir. İdarə edən qüvvə ruhdu.
İnsanın daxili mühiti endo ekalogiyadır ki, bu elmlə
sübut olunur.
-Ruh
anlayışının izahı elmdə yoxdur məncə
.
- O yerəki
elm izah edə bilmir, orada Allah ortaya çıxır.
-Deməli,
Allahı dərkdə elm acizdir.
-Aciz demək
də olmaz.
(ardı var)
Ədalət.-2015.-17 yanvar.-s.10.