20 YANVAR: 25 İL
Xalqımızın tarixində elə
səhifələr var ki, onlar qanla yazılmışlar. Zaman
baxımından yaxın ya uzaq olsun, yaddaşımızda o səhifələr
həmişə kədərlə oxunur.
1990-cı ilin 20
Yanvar günü də yaddaşımızda dərin iz buraxan
belə səhifələrdən biridir. İyirmi beş il
keçir o qanlı faciədən. Hər il 20 Yanvar
günü Bakıda, Azərbaycanın digər şəhərlərində
insanlar axın-axın Şəhidlər Xiyabanı adlanan,
günahsız insanların dəfn olunduqları məzarlıqlara
baş çəkirlər.
Bu gün qara geymişəm, qara günümdür mənim,
Dünyanı silkələyən ahım, ünümdür mənim.
Şəhidlər Xiyabanı qibləm, yönümdür mənim,
Öz dərdimi çəkməsəm, özgələr dərdə qalmaz.
Xalq şairi Zəlimxan Yaqubun "Qalmaz" şeirindəndir bu misralar. İyirmi beş il ərzində Azərbaycan şairləri 20 Yanvarla bağlı yüzlərlə şeirlər, poemalar yazmışlar. Xalq kədərinin ifadəsi olan bu poeziya nümunələri 20 Yanvar tarixinin bədii salnaməsidir.
Elə Zəlimxan Yaqub o matəm günlərində xalqın içindən gələn dərdi neçə şeirə çevirdi. Onun "Şəhid qanı" şeiri Azərbaycan poeziyasında şəhidliyə həsr olunan şeirlər içərisində xüsusilə seçilir:
Həyatımda ilk dəfə bu qədər qan görürdüm,
Qızıl qana bələnmiş sökülən dan görürdüm.
Qan içində çalxanan Azərbaycan görürdüm,
Yerdən, göydən, dənizdən axırdı şəhid qanı.
Əzizinəm,
can ağlar,
Könül
ağlar, can ağlar,
Bu gün
yaman günümdür,
Mərd yanar, meydan ağlar.
Həyatımda
ilk dəfə bu qədər gül görürdüm,
Hər gülün arxasında sınan könül
görürdüm.
Bütün
Azərbaycanı məlul-müşkül görürdüm,
Dünyanı yandırırdı, yaxırdı şəhid
qanı.
Əzizim
nələr gördüm
Dərd dağı dələr gördüm.
Min şəhidin
yasında
Bir xalqı mələr gördüm.
Filologiya elmləri namizədi Aslan Salmansoy bu poetik
nümunələrin müəyyən bir qismini "Qan
borcu" adı altında bir almanaxda toplayıb. Heç
şübhə yoxdur ki, ədəbiyyatımızda 20 Yanvar
faciəsinin inikası ilə bağlı tədqiqat aparan
müəlliflər bu kitabdan bir mənbə kimi istifadə edəcəklər.
Kitab Əlibəy Hüseynzadənin "Hali-Vətən",
Almaz İldırımın "Əsir Azərbaycanım",
Şəhriyarın "Azərbaycan" şeirləriylə
açılır. Əlbəttə, dillər əzbəri olan bu şeirlər
20 Yanvar faciəsindən çox-çox əvvəllər qələmə
alınsa da, XX əsr Azərbaycanımızın tarixi faciələrini,
xalqımızın azadlıq mücadiləsini, istiqlal
savaşını özündə əks etdirən ən dəyərli
poetik nümunələrdir.
Ya Rəbb,
nədir bir bu qədər ürəkləri qan etməyin,
Qolu bağlı qalacaqdır nə vaxtacan Azərbaycan?!
Övladların nə vaxtadək tərki-vətən
olacaqdır?
Əl-ələ ver, üsyan elə, oyan, oyan, Azərbaycan.
Bəsdir
fəraq odlarından kül ələndi başımıza,
Dur
ayağa! Ya azad ol, ya tamam yan, Azərbaycan!
(M.Şəhriyar)
Vətən övladları məhz bu duyğu ilə
küçələrə, meydanlara axışdılar, xeyli
canlı qüvvə, sursat və zirehli texnika ilə
silahlanmış rus ordusu ilə üzbəüz qaldılar. Vaxtilə
şəninə mahnılar qoşulan Qızıl Ordu
Bakını qan dənizinə döndərdi, Neftçalada,
Lənkəranda, Cəlilabadda eyni faciələr törətdi.
Xalq şairi Qabilin "Mərsiyə" şeiri də həmin
günlərdə yarandı:
Öz
Qızıl Ordumuzun Yurdumuza qəsdinə bax,
Üstümə
tank yeridən fitnəkarın şəstinə bax,
Gözü
qanımla xumar düşmənimin məstinə bax,
Qara
bayraqlarımın cərgəsinə, dəstinə bax,
Gecəni
atəş ilə qırmızı qan eylədilər,
Xalqımı-millətimi gülləbaran eylədilər.
Öldü
gənc, öldü uşaq, öldü gəlin-qızlarımız,
Ölmədi!
Şanlı şəhid oldu neçə yüzlərimiz,
Bu saat Kərbübəla
düzləridir düzlərimiz;
Necə
qan ağlamasın üzlərimiz, gözlərimiz
?!
Gecəni
atəş ilə qırmızı dan eylədilər,
Xalqımı-millətimi
gülləbəran eylədilər!
Həmin gün mənim də yadımdadır. Boğazımda
tıxanan qəhərlə, içimi doğrayan kin və qəzəbdə
axına qoşulub Şəhidlər Xiyabanına doğru yol
alırdım. Fikirləşirdim ki, əsrlər boyu
"Avropanın jandarmı" rolunu oynayan Rus imperiyası
öz rüsvayçı "Parçala və hökm
sür!" siyasətində ən müdhiş rolunu
oynadı. Axı, biz nə istəyirik? - istəyirik ki, Azərbaycan müstəqil olsun,
bizim də üçrəngli bayrağımız BMT
civarında dalğalansın, maddi sərvətlərimizin yiyəsi
özümüz olaq, yeni bir Azərbaycan yaradaq... Buna görə bütöv bir xalqı işğala
məruz qoymaq, onun azadlıq yanğısını
söndürmək olardımı? Həmin
gün bütün Bakı qırmızı qərənfillərə
qərq olmuşdu. Çox keçməz,
Azərbaycan poeziyasında və xalqın yaddaşında
QƏRƏNFİL obrazı 20 YANVAR obrazı ilə
qoşalaşacaqdı. Kim bilir, o zərif çiçəklər
bəlkə də bizdən çox şəhid məzarları
üzərində göz yaşları axıdacaqdıg
Qərənfil-şəhid
qanı,
Ağla,
qərənfil, ağla!
Ağla,
inlət meydanı,
Ağla,
qərənfil, ağla!
Cavanlara
qıydılar,
Tanklar
altda qoydular -
Qanın
içib doydular,
Ağla,
qərənfil, ağla!
Bu günahsız
qanlara,
Bu
didilmiş canlara,
Bu
cansız cavanlara,
Ağla,
qərənfil, ağla!
Bu səngiməz
ağrıya,
Bu qan
sızan sarğıya,
Bu
Allahsız qurğuya,
Ağla,
qərənfil, ağla!
1990-cı
il Azərbaycan poeziyasının ən
hüznlü ili idi. Çünki xaincəsinə
vurulan zərbələr hamını
sarsıtmışdı, yara hələ isti idi. Hələ göylərimizdən,
analarımızın, bacılarımızın qara
yaylıqlarından, şəhərimizin üzərindən
matəm buludları çəkilməmişdi. Bu matəm buludları, bu göz yaşları
şeirimizdə də kədərli bir ovqat
yaratmışdı. "Bakının
yuxusu dağılmışdı küçələrə,
Od ələnirdi işıq gələn pəncərələrə
Göydən ölüm yağırdı yerə. O
aylı gecədə Ah-vaylı gecədə
için-için ağlayırdı Bakı" (Nüsrət
Kəsəmənli), "Dağlar da, daşlar da
ağlayır dil-dil, Bu dərdi çəkməklə
qurtaran deyil" (Ofelya Babayeva), "Əl-ələ tutdular
şəhid oğullar, Güllələr töküldü
yolları üstə. Dayanıb tankların
önündə onlar, Ölümü aldılar qolları
üstə" (Aslan Kəmərli), "Göylər qara
bağlayır, Bu torpağın ahına. Şeirimiz yas
saxlayır, Şəhidlərin ruhuna" (Nisə Bəyim),
"Yarımçıq yazılmış şeirlər
öldü, Səhəri Şəhidlər Xiyabanında
ağlaya-ağlaya basdırdı millət Özünün ən
gözəl şeirlərini" (Aydın Uluxanlı), "Bələyinə
qan bələndi Bakının, Əynimizə qan köynəyi
biçmişik Aman allah, bu nə dərddir,
düşmüşük?!" (Qaçay
Köçərli), "Dönüb milyon-milyon al qərənfilə,
Vətən torpağında bitdi şəhidlər" (Nəsir
Əhmədli) və s.
Aslan Salmansoyun tərtib etdiyi "Qan borcu"
kitabında 20 Yanvar faciəsiylə bağlı səkkiz poema
təqdim edilir. Əlbəttə, bu, kiçik rəqəmdir,
çünki bu mövzuda poemaların sayı çoxdur.
Ancaq onu da nəzərə alaq ki, kitab seçmə
nümunələr əsasında tərtib edilib.
Böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin
"Şəhidlər" poeması 20 Yanvar mövzusunda
yazılan əsərlərin ən kamili və bədii-sənətkarlıq
baxımından ən mükəmməlidir. Birincisi; bu
poema təkcə həcminə görə deyil, həm də
mövzunu tam əhatə etdiyinə görə seçilir.
Müəllif "Gülüstan"
poemasındakı vətənpərvərlik ideyasını
daha parlaq şəkildə davam etdirir, bu faciənin
yaranması səbəblərini təhlil edir, faciənin
günahkarlarını ittiham edir. İkincisi;
poema lirik səpgidə başlasa da, tezliklə epik xətt də
ona qoşulur. Ayrı-ayrı şəhidlər
haqqında da (İlham-Fərizə, Larisa, Sürəyya Lətif
qızı, Baba müəllim, Aleksandr Marxevka və s.) poetik
oçerklər poemanın epik vüsətini artırır.
Qatil
gülləsinə qurban gedirkən,
Gözünü sabaha dikdi şəhidlər.
Üçrəngli
bayrağı öz qanlarıyla
Vətən göylərinə çəkdi şəhidlər.
Zalım
öyünməsin zülümləriylə,
Minbir böhtanıyla, minbir şəriylə.
Həqiqət
uğrunda ölümləriylə,
Ölümü kamına çəkdi şəhidlər.
İnsan
insan olur öz hünəriylə,
Millət millət olur xeyri, şəriylə.
Torpağın
bağrına cəsədləriylə,
Azadlıq tumunu əkdi şəhidlər.
"Şəhidlər" poemasının bir məziyyəti
də bundadır ki, şair şəhidliyi həm də qəhrəmanlıq
kimi vəsf edir. Qəhrəmanlıq təkcə hünər
göstərmək, düşməni məhv eləmək deyil,
həm də əliyalın olsa belə təcavüzə
müqavimət göstərmək, hiddət və
etirazını bildirməkdir. 20 Yanvar faciəsindən
göyərən toxumlar sonralar boy atdı, müstəqillik
bayrağımızın ucalmasına yol açdı.
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı bu fikri belə ifadə
edirdi:
Bu
torpağa çoxdan bəri
Şəhid qanı tökülməyib.
Ətri
qaçıb gül-çiçəyin
Rəngi
avazıyıb bayraqların,
Qayıtdı,
qayıtdı
Bayrağımın
əsl rəngi
İlhamın
qanadı
Günəşin
odu,
Torpağım
azadlıq doğacaq sabaha
Qorxum
qalmadı!
Burada
türk şairi Nihal Atsızın bir şeiri yada
düşür:
Qəhrəmanlıq
nə yalnız
Bir
yüksəliş deməkdir,
Nə də yıldızlar kibi.
Parlayıb sönməməkdir.
Sızlarsa
da könüllər
Şəhidlərin
yasından,
Qoşar
adım getməli
Onların arxasından.
Qəhrəmanlıq
içərək
Acı
ölüm tasından
İrəliyə
atılmaq
Və
sonra dönməməkdir!
Şəhidlərə
həsr olunan poetik nümunələr içərisində
Adil Cəmilin "Qan borcu" və Ramiz Məmmədzadənin
"O gecə" poemaları da diqqəti xüsusilə cəlb
edir. Hər iki poema canlı təəssüratlar
və müşahidələr əsasında yazılsa da,
öz səpgisinə görə lirik səciyyəlidir.
Müəlliflər faciə haqqında öz
düşüncələrini ümumiləşdirmişlər.
Azalıb
dünya işığı-
Yer qaradır, göy qaradır.
Bayraq-qara,
insan-qara,
Allah, bu
yerlər haradır?..
Bu
dünyanın harasında,
Belə matəm, yas olubdur?
Qəfil
düşən qaranlıqda
Bakı tanınmaz olubdur.
Qırmızı
tabutlar üzür,
Qapqara "ümman" istündə.
Qərənfillər
qan ağlayır,
Günahsız insan üstündə.
(Adil Cəmil)
Belə
oğullarla torpaq Vətəndir!
Əllərdən
düşməyən bayraq Vətəndir!
İgidlər uyuyan bu dağ-Vətəndir.
Diz
çökək, sükutla keçək yanından
Güc
alaq Şəhidlər Xiyabanından..
(Ramiz Məmmədzadə)
İyirmi
beş il nə tez gəlib keçdi. Elə
bil dünən idi Bakının üzərini qara buludlar alan gün. Zəhmli tankların
sürətlə şığıyaraq küçələri,
meydanları, insanları şumladığı gün. Dünən idi elə bil Bakının
qırmızı qərənfillərə qərq olduğu
gun, Şəhidlər Xiyabanına gedən insan axını.
Biz
bunları unutmamışıq... Çünki:
Sınar
dağların beli, bu qədər ah götürməz,
Adi insan
olan kəs belə günah götürməz,
Yerdə
bəndə götürsə, göydə Allah götürməz,
Qəm yemə dəli könlüm, nahaq qan yerdə
qalmaz.
(Z.Yaqub)
ədalət.-2015.-20 yanvar.-S.7.