"Azərbaycan kitab qrafikasının vəziyyəti
çox acınacaqlıdır"
Arif Hüseynov:
"Qarabağla bağlı tarixi layihə üzərində
işləyirəm"
Xalq rəssamı, Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının "Miniatür və kitab qrafikası"
bölməsinin rəhbəri Arif Hüseynov Adalet.az-a müsahibə verib.
"İndiki kitablar pis vəziyyətdə
çıxır"
Arif müəllim, dəzgah
qrafikası və kitab illustrasiyası sənətinin hazırki
vəziyyətini necə dəyərləndirirsiniz?
- Əvvəllər bu sənətə başqa cür
münasibət vardı. Sovet dövründə müəyyən
sifarişlər olurdu, inkişafı üçün sistem
formalaşmışdı. İndi dəzgah
qrafikasında işləyənlər çox azdır. Çünki bu sənətin bazarı zəifdir.
- Qrafikaya niyə tələbat yoxdur?
- Azərbaycanda
rəngkarlıq inkişaf edib, ona tələbat daha
çoxdur. Qrafika isə əksinə. Qrafika əsasən kitabda istifadə olunur. Çoxları bu sənəti qoyub, gedib rəngkarlıqla
məşğul olur. Bu bazarın tələbatıdır.
İndi bir adam tapmaq olmaz ki, ofortla məşğul
olsun. Ofort ağır işdir, texnologiyası qəlizdir.
Bazara çıxarıldıqda isə layiqli
qiymətini almır.
- Bəs siz niyə digər təsviri
sənət növlərini yox, məhz qrafikanı
seçdiniz?
- Mən
uşaqlıqdan ədəbiyyata çox bağlıyam. Məktəb vaxtlarımdan bədii əsərlərə
illustrasiyalar çəkmişəm. İncəsənət
Universitetində II kursda oxuyanda məni "Göyərçin"
jurnalına dəvət etdilər. Orda
illustrasiyalar çəkməyə başladım. Daha
sonra müəyyən yazıçılar, şairlərlə,
nəşriyyatlarla tanış oldum. Bu minvalla bu sənətə gəldim. İndiyədək də kitab qrafikası ilə məşğul
oluram.
Bəxtiyar
Vahabzadə, Rəsul Rza, Hüseyn Abbaszadə və Nəbi Xəzrinin
əsərlərinə illusturasiyalar çəkmişəm.
O vaxt "Gənclik" nəşriyyatı vardı, orda hər
il azı 10 ədəd uşaqlar
üçün rəngli kitablar nəşr olunurdu.
O vaxtlar
buraxılan kitablara azı 5-6 illustrasiya verilirdi. Bizim çox gözəl kitab rəssamlarımız
olub. Bu qəbildən Qəzənfər Xalıqov,
Əmir Hacıyev, Əzim Əzimzadə, Vlasov, Nazim Babayev,
Altay Hacıyev, Oqtay Sadıqzadənin adlarını çəkə
bilərəm.
Mən Rəssamlar İttifaqında qrafika və
miniatür bölməsinin sədriyəm. İctimai vəzifəmlə
əlaqədar qrafikanın inkişafı istiqamətində
mübarizə aparıram. Ancaq gözlənilən
nəticə hasil olmur. Əvvəllər
hər nəşriyyatda baş rəssam olardı. Hazırda nəşriyyatlar bu məsələyə
diqqət yetirmirlər. Ona görədir
ki, indiki kitablar pis vəziyyətdə çıxır.
"Uşaqların
ixtiyarına o cür bərbad rəsmlər vermək və
yaxud heç verməmək cinayətdir"
-
Prezidentin sərəncamı ilə dünya ədəbiyyatı
nümunələrinin Azərbaycan dilində kütləvi nəşrinə
başlanılıb. 150 cildlik Dünya Ədəbiyyatı
Kitabxanası layihəsi həyata keçirilir. "Şərq-Qərb" nəşriyyatında
hazırlanan bu nəşrlərin heç birində kitab
qrafikasına yer verilmir.
-
Əsrin əvvəllərində latın qrafikasında bədii ədəbiyyat
nümunələrinin kütləvi nəşrinə
başlanılmışdı. Mən ictimai vəzifəmi
nəzərə alaraq bununla əlaqədar 15-dək rəssamı
qrafika işinə cəlb etdim. Azərbaycan
və xarici ədəbiyyat nümunələri əsasında
xeyli sayda illustrasiyalar hazırladıq. Bunları
nəşriyyata təhvil versək də, kitablara daxil edilmədi.
Bu da Azərbaycan kitab qrafikasına böyük
zərbə oldu.
Rəssamlıq Akademiyasında kitab qrafikası bölməsi
var, hər qrupda 4-5 nəfər təhsil alır. Onlar təhsilini
bitirdikdən sonra yaradıcılıqlarının istiqamətini
dəyişib, keçirlər rəngkarlığa. Çünki onları bu sahəyə cəlb edən
yoxdur. Açığını deyim,
hazırda Azərbaycan kitab qrafikasının vəziyyəti
çox acınacaqlıdır.
Müasir dövrdə kitab qrafikası işində
elektron vasitələrdən çox istifadə edilir. Hərdənbir
dövlət tərəfindən sifariş verilən yubiley nəşrlərində
rəssamlara müraciət olunur. Uşaqlar
üçün nəşr edilən kitablarda qrafika işi
maliyyə imkanlarına görə tələbələrə,
diletantlara həvalə olunur. Hesab edirəm
ki, uşaqların ixtiyarına o cür bərbad rəsmlər
vermək və yaxud heç verməmək cinayətdir.
- Azərbaycan
yazıçıları öz kitablarını nəşrə
hazırlayarkən sizə və digər qrafika rəssamlarına
müraciət etmirlər?
- Yox
etmirlər. Bir-iki nəfər olur, hansı ki, məni
tanıyır, simvolik olaraq müraciət edirlər.
Fikrim var gənclərin diqqətini cəlb etmək
üçün müsabiqə xarakterli sərgi təşkil
edim. Qrafikaya diqqət cəlb etmək, nəşriyyatçıları
bir araya toplamaq istəyirəm. Ancaq vəsait,
mükafat fondu məsələləri problem yaradır.
"İttifaq bizim evimizdir, o bizi
ayaqda saxlayır"
- Bu kimi müsabiqələrin təşkilində
Rəssamlar İttifaqı maddi dəstək nümayiş
etdirmir?
- Hazırda Rəssamlar İttifaqı ictimai təşkilatdır. Sistem əvvəllər
başqa cür təşkil olunurdu. İttifaqa
maliyyə ayrılır. Ancaq bu sadəcə
texniki problemlərin həlli və əməkhaqqlarının
verilməsi üçün nəzərdə tutulub. Əvvəllər bu kimi məsələlərin həlli
üçün xüsusi olaraq dövlət komitəsi fəaliyyət
göstərirdi. Rəssamlar
İttifaqı yer ayıra, münsiflər heyəti təşkil
edə bilir, ancaq onun mükafat fondu təşkil etməyə
imkanı yoxdur.
- Mədəniyyət
Nazirliyi necə, dəstək olmur?
- Mədəniyyət
Nazirliyi bu işlərlə çox az məşğul
olur. Kütləvi dəstək verilmir,
açığını deyim.
Bizdə
hər il "AzNar" adlı müsabiqə
keçirilir, o da ancaq narın təbliğinə qulluq edir. ictimai problem hesab olunan kitab qrafikasıyla isə
heç kim maraqlanmır. Bu vaxta qədər bir
dəfə də olsun Rəssamlar İttifaqına gəlib deyən
olmayıb ki, bizə kitab rəssamı lazımdır.
- Kitab
qrafikası bir yana, digər təsviri sənət
sahələri üzrə də gənc rəssamlar
arasında hər hansı həvəsləndirici müsabiqələrin
təşkili məsələləri arzuolunan səviyyədə
deyil.
- Rəssamlar
İttifaqı sərgilərin təşkil olunması
üçün heç bir təmənna ummur. Kim istəyir gəlir sərgisini təşkil edir.
Alınmasına isə birbaşa cavabdeh deyil.
Əsərlərin alınması
ayrı-ayrı şəxslər və yaxud da Mədəniyyyət
Nazirliyinə bağlıdır. Sovet
dövründə bütün sahələrə müvafiq
olaraq əvvəlcədən nəzərdə tutulmuş
müəyyən məbləğ ayrılırdı. İndi o sistem yoxdur, ümumidir, verilib nazirliyin
ixtiyarına. Nəyi inkişaf etdirmək
də onlardan asılıdır. Elə olur ki, 2 il bizə pul çatmır. İndiyədək
xeyli layihə hazırlanıb ki, onu həyata keçirməyə
və davam etdirməyə vəsait yetməyib.
-
Danışdıqlarınızdan belə qərara gəlmək
olur ki, bu sənətdə qətiyyən dolanışıq
yoxdur, rəssamlar birmənalı yoxsulluğa məhkumdurlar.
-
Yaxşı dolanışıq hər rəssamda olmur.
Ümumiyyətlə dünya praktikasına nəzər salsaq
tarixən rəssamların maddi imkanı yaxşı olmayıb(gülür).
- Ancaq
uzağa getməyək, Azərbaycan rəssamlığında
bir neçə şəxs var ki, əsərləri yüksək
qiymətlərə satılır, adı dünya
auksionlarında brenddir. Məsələn, Sakit Məmmədov.
- Müəyyən
bir çevrə var ki, onun sayəsində bəzi rəssamlar
irəli gedir. Sakit elə-belə adam deyil
ki.
- O, bəndənizə
müsahibəsində Rəssamlar İttifaqı haqqında
kifayət qədər tənqidi fikirlər səsləndirmiş,
qurumu fəaliyyətsizlikdə ittiham etmişdi.
- Onun
müsahibəsini oxudum. Hər insanın şəxsi
fikri var. Ancaq Rəssamlar İttifaqının bağlanması
barədə danışmaq absurddur. Bu
Sovet hökumətinin vaxtından qalma bir qurumdur. Əvvəllər bu qurum bilavasitə hökumətlə
işləyirdi, Mədəniyyət Nazirliyində fond vardı,
hökmən əvvəlcədən nəzərdə tutulan
məbləğ Rəssamlar İttifaqına
ayrılırdı. Rəssamlar
İttifaqı da o vaxt çox məhsuldar fəaliyyət
göstərirdi.
İttifaq bizim evimizdir, o bizi ayaqda saxlayır. Demirəm ki,
problemlər yoxdur, əlimizə yanımıza
salmamışıq hər halda, bunların üzərində
çalışırıq.
- Azərbaycan rəssamlığında
bu postda 28 ildir Fərhad Xəlilovu əvəzləyə biləcək
şəxs yoxdur?
- O şəxs
gəlsin, fikirlərini desin, alternativ ideyalarını irəli
sürsün, seçki təşkil edilsin. Görək
səs verirlər ona, ya yox. Həmin o Sakit Məmmədov
və yaxud hər hansı Məmməd Əhmədov gəlsin
desin ki, mənim filan ideyam var. İttifaqın sədri postu
ittifaqdaxili seçki ilə ilə müəyyənləşir,
onu ölkə rəhbərliyi təyin etmir ki.
Hərəsi öz işi ilə məşğuldur. Gücü
veriblər danışığa, dedi-qoduya. Gəlib
obyektiv tənqidlərini bildirsələr, fikirlərini irəli
sürsələr, onları ittifaqdan heç kim
qovmayacaq. Sakit Məmmədov sədr olmaq istəyirsə, gəlsin,
ideyalarını irəli sürsün, namizədliyini versin. Əvvəllər sədr seçimi gizli səsvermə
yolu ilə keçirilirdi, indi elə deyil, açıq şəkildə
təşkil olunur.
Özüm də müəyyən məsələlərlə
bağlı Rəyasət heyətinin toplantılarında tənqidi
fikirlərimi səsləndirirəm. Gedin Fərhaddan soruşun, mən
özümü orda necə aparıram...
Rusiyada, Yaponiyada oğlumla birgə sərgi təşkil
etmişəm, ancaq Rəssamlar İttifaqı mənə
heç nə verməyib. Çünki verə
blmir. Rəssamlar İttifaqı rəssamlara
maddi cəhətdən kömək etmək iqtidarında
deyil. Mən bütün bunları işlərin
içində olan adam, qurumun rəsmisi
olaraq deyirəm.
Layihə hazırlamışam, bunu həyata keçirmək
üçün azı 50 min manat lazımdır. Gedib sədrə
necə deyim ki, bu pulu ver mənə. Yoxdur
axı. Müsabiqə xarakterli sərgidir, 3 nominasiyada hazırlanıb ; Azərbaycan, dünya və
uşaq ədəbiyyatı. Hər biri
üçün də xüsusi mükafat fondu, ayrıca katalaloqun
hazırlanması lazımdır. Müəyyən
xırda məsələlər də var; Məsələn, mən
rəssama deyə bilmərəm ki, get 100 manat ver, çərçivə
al. Bilirəm ki, onun buna imkanı yoxdur. Rəssam
işini gətirib adi kağızda verir, onu da bu vəziyyətdə
sərgiyə çıxarmaq olmaz axı.
Kitab qrafikası işi ictimai məsələdir Digər
sənət nümunələrini bir dəfə sərgiyə
çıxararsan, bəyənməzlər, götürüb
apararsan. Ancaq kitab işi belə deyil. Kitab
çap olunur, uzun illər ömür sürür. Özü də hazırda Azərbaycanda
kitabçılıq böhran dövrü keçirir.
"Qanun" nəşriyyatı
xarici nəşrlərdəki şəkilləri kopya edib
kitablara yerləşdirir"
- Əksinə, son vaxtlar kitab bazarında nəzərəçarpacaq
canlanma hiss olunur.
- Bir
balaca var. Yeni ildə gördüm ki, "Qanun" nəşriyyatı
şəhərin mərkəzində kitab yarmarkaları təşkil
edib, insanlar da maraq göstərir. Bu çox
xoşuma gəldi, xeyli sevindim.
- "Qanun və digər bu
kimi özəl nəşriyyatlardan təkliflər
almısınız?
- Yox,
heç vaxt. "Qanun" nəşriyyatı
xarici nəşrlərdəki şəkilləri kopya edib
kitablara yerləşdirir. Hər hansı
xarici nəşriyyat, kitab qrafikləri bunu görsə,
onları məhkəməyə verə bilərlər. Bu oğurluqdur. Digər tərəfdən
də milli kitab qrafikası ənənələrinə zərbədir.
- Siz həmçinin
Xətai Sənət Mərkəzinin bədii rəhbərisiniz.
Mərkəzin iş fəaliyyəti haqda
danışardınız.
- Mən
oranın yiyəsi deyiləm, özəl təşkilatdır
və söz sahibləri var. Mərkəz yeni fəaliyyətə
başlayanda məni ora dizayn tərtibatı vermək
üçün dəvət etmişdilər. Bir il mərkəzin qalereyasında iki-üç
rəssamın sərgisini keçirdim. Sonra təklif
irəli sürdüm ki, o rəssamların işləri
alınsın. Ancaq almadılar, vəsait
ayırmağa risk etmədilər. Çünki
bizdə birdən-birə varlanmaq istəyirlər. Anlamırlar ki, incəsənət əsəri bu
gün 1000 manata alınırsa, on ildən sonra onun qiyməti
100 min manat olacaq. Bu art biznesin
qaydasıdır.
"Oğluma 10 il menecerlik etmişəm"
-
Razıyam. Azərbaycanda incəsənət sahəsində
peşəkar marketinq strategiyası demək olar ki, yox səviyyəsindədir.
- Mən
oğluma - Orxan Hüseynova 10 il menecerlik
etmişəm. O başını aşağı salıb
işləyirdi, heç bilmirdi ki, sərgi harda, necə təşkil
olunacaq. Beləliklə qoymadım o, sənətindən
ayrılsın, kənar məsələlər barədə
fikirləşsin. Hazırda kifayət qədər
özünü təsdiq edib. Bu
yaxınlarda Avstriyada sərgisi təşkil olundu. Orxan YARAT-ın da ən istedadlı rəssamlarından
hesab olunur.
- Hazırda hər hansı ideya
üzərində işləyirsiniz?
- Tarixi
layihə üzərində işləyirəm. Hansı ki, ilk dəfə olaraq məhz sizə bu
haqda danışıram. Qarabağ tarixi ilə
bağlı layihədir. Bu haqda çox
danışmaq istəmirəm. Hələ
kiçik hissəsi hazırdır. Yarısından
çoxu hazır olanda bu haqda geniş məlumat verəcəm.
- Niyə məlumat vermirsiniz
ki...İdeyanın reallaşmayacağından qorxursunuz?
- Həyatdı,
hər şey ola bilər. Ancaq
mən bunda qərarlıyam, əlimdən gələni edəcəm.
Sadəcə hələ çox tezdir, onun
üçün geniş informasiya vermək istəmirəm.
Layihə haqda Heydər Əliyev fonduna da
yazıb, məlumatlandırmışam.
- İdeya necə yarandı?
- Azərbaycanda olmasa da dünya miqyasında qrafika çox yüksək səviyyədə qəbul olunur. .
Mənim istədiyim odur ki, tanınmış rəssamlardan tutmuş gənclərədək, hər kəs tarixi mövzular üzərində işləsin. Bu Azərbaycan təsviri sənət ustalarının borcudur. Pikassonun dünyaca məşhur "Gernika" əsəri var. Gernika İspaniyada balaca bir kənd idi, heç yerdə tanınmırdı. Mövzu üzərində işləməyi də Pikassoya heç kim sifariş etməmişdi. Hazırda isə o əsər BMT-də saxlanılır.
P.S Rəssam üzərində işlədiyi layihə haqda geniş məlumat verməsə də təkidli xahişimizi nəzərə alaraq bu yöndə hazırladığı bir neçə nümunəni bizə göstərdi. Dəzgah qrafikası texnikasında hazırlanmış orjinallığı ilə seçilən əsərlər Azərbaycan tarixinin qaranlıq məqamlarına sənət işığı salır. Tarixi həqiqətlərə rəssamın fərdi baxışını özündə əks etdirən bu layihə reallaşacağı təqdirdə ölkə incəsənətinə böyük töhfə hesab oluna bilər.
Sahib Əsədbəyli
Ədalət.-2015.-22 yanvar.-S.8.