ƏYLİS HƏQİQƏTLƏRİ
(Nizami Muradoğlunun "Baba
ocağı" romanı haqqında)
"Bu dünyada Əylis adında bir kənd var.
Zaman-zaman başının üstündə qara buludlar
çalxalanıb, dağlarının ətəyində səmum
yelləri əsibdi. Bəzən yağan yağışlar
selə dönüb ziyanlıq versə də, qar-boran qopsa da,
tufan olsa da, Əylis yenə də yaşayıbdı, bu
gün də yaşayır. Dağları
insanların üzünə gülür, bəlkə elə
ona görə də insanları gülərüzlüdü".
Yazıçı-publisist-şair Nizami Muradoğlunun
"Baba ocağı" romanı bu sətirlərlə
başlayır və roman boyu biz Naxçıvanın ən qədim
məskənlərindən biri - Əylis haqqında bilmədiyimiz
çox-çox həqiqətləri öyrənirik.
Əylis Naxçıvanın Ordubad rayonunda, orta əsrlərdə
məkunlaşan, vaxtilə sənətkarlıq və ticarət
mərkəzi kimi şöhrət qazanan qədim
yaşayış məskənlərindən biridir. Vaxtilə bu ərazidə
ipəkçilik geniş yayılmışdı. Əylis tacirləri bir sıra Şərq və
Avropa ölkələri ilə ticarət edirdilər. Deyilənə görə, böyük bir kənd
olub, amma Səfəvi-Osmanlı müharibələri nəticəsində
ərazisi kiçilib. Amma XIX əsrdə
yenidən dirçəlib. Əylis tarixi
abidələrlə zəngin bir kənd olub, indi o abidələrin
bəzi xarabalıqları qalıb. Bu kənddə
illər boyu ermənilər də yaşayıblar, amma öz
ağılsızlıqları və məkrli niyyətləri
ucbatından tərk olunublar. M.F.Axundzadənin
"Hacı Qara" komediyasında "Əylis erməniləri"
ifadəsinə rast gəlirik. Əylisdən
Kazım Ziya kimi görkəmli bir aktyor çıxıb,
Əkrəm Əylisli də o kənddəndir. Və "Baba ocağı" romanının
müəllifi Nizami Muradoğlu da Əylislidir.
Bu məlumatları ayrı-ayrı kitablardan əxz
etmişəm.
Nizami Muradoğlunun romanı isə bizim
Əylis haqqında təsəvvürlərimizi genişləndirdi.
Romanda iki mühüm xətt diqqəti cəlb edir. Birinci xətt
- Əylislə bağlıdır. Müəllif
mümkün olduqca dünyaya gözünü
açdığı o kənd - onun tarixi, adət-ənənələri,
etnoqrafiyası, qədim abidələri, əhalinin məişəti,
geyim-gecim, sənət-peşə mədəniyyəti,
müsəlmançılığa etiqad, inamı haqda bilgilər
verir və gözlərimiz qarşısında Əylis
obrazı canlanır. Və onun adicə bir
kənd olmadığını, qədimliyi, ticarət və
mədəniyyət ocağı kimi
tanındığını, burada yaşayan insanların
milli-dini xüsusiyyətlərini görürük. Təbii
ki, Əylisi sevməyən, böyük Vətənə məhəbbətin
Əylisdən başlandığını dərk etməyən
bir adam bu kitabı yaza bilməzdi,
çünki onun hər sətrində Əylisə məhəbbətin
alovlarını, şölələrini görürük.
İkincisi isə, romanda keçən əsrin əvvəllərində
baş verən hadisələrlə tanış
oluruq, biz ayrı-ayrı bədii obrazların timsalında
müxtəlif xarakterli insanlarla qarşılaşırıq.
Nizami
Muradoğlu heç şübhəsiz, Əylis kəndi ilə
bağlı bir çox mənbələrlə yaxından tanış olmuş, yaşlı insanların
kəndlə bağlı bilgilərini, eşitdiklərini
yaddaşında saxlamışdır. Məsələn,
romanda yazılır ki, "bu kənddə mövcud olan məbədlər,
məscidlər üç günbəzli hamam, kəhrizlər
su kanalizasiya təsərrüfatı böyük intibahdan xəbər
verir XVII-XVIII əsrlərdə Əylis Şərqin ən
qabaqcıl şəhərləri sırasına daxil
edilmiş, burada ipəkçilik xüsusi inkişaf mərhələsinə
qədəm qoymuşdu. O zaman Ordubad mahalı çox
böyük bir ərazini əhatə edirdi. Zəngəzurun
demək olar ki, yarısı bu mahalın tərkibinə daxil
idi. Buraya Səfəvilərin hakimiyyəti
dövründə xüsusi önəm verilirdi. Hülakü xanın zövcəsi Doqquzxatun
xanım yay istirahətini çox zaman Əylisdə
keçirirmişgCəvizlik adlanan ərazi Doqquzxatun
xanımın çox xoşuna gəlirmiş Doqquzxatun
xanım nəsrani dininə mənsub türklərdəndi.
O səbəbdən də buraya özüylə xristian xidmətçilər
gətirib yerləşdirir. Sonralar o xidmətçilər
burada artaraq məskunlaşdılar, onların balaca bir
icması yarandı. Sonra da bura 1828-ci ildə
ruslar İrandan 37 erməni ailəsi köçürdülər".
Maraqlı məlumatlardır. Müəllif
Əylisin özünəməxsus təbiətindən,
etnoqrafik xüsusiyyətlərindən söz açır.
Əylisdə meyvə bağlarının xüsusi gözəlliyindən
(Əylisin meyvələri dünyada şöhrət
qazanmışdı, Ağ kahatı cəvizi, Abutalibi əriyi,
daş badamı) evlərinin quruluşundan, burada bitən
dağ lalələrindən, dadlı göbələklərdən,
dombalan kartofundan, can dərmanı lumulardan rəğbətlə
söz açır. Əylis həm də dinsevər,
müsəlman kəndi olub. Eyni zamanda, xalq
adət-ənənələrini yaşadıb. Məsələn, romanda Novruz bayramı günləri,
həmin günlərdə kiminsə "şah"
seçilməsi epizodu qədimlikdən xəbər verir.
Romanda ikinci xətt Əylisdə baş verən hadisələri
əhatə edir. Rövşən bəy bir müddət əylisdən-öz
doğma kəndindən iraq
düşüb, Bakaqa yaşayıb, burada hamının
hörmətini qazanıb. Amma yurd həsrəti
heç vaxt onu rahat buraxmır. Ona görə
də kəndə qayıdır. İlk
növbədə, tövbə etmək, etdiyi günahları
yumaq istəyir. Bu tövbə məsələsi
bir qədər qaranlıq qalsa da, hər halda, müsəlmançılığa
dəlalət edir.
Müəllif
Əylisdə yaşayan müxtəlif xarakterli insanlarla bizi tanış edir. Birinci olaraq
Ordubad mahalının şeyxül-islamı ilə
görüşür. Əslində, bu
görüş zahiri xarakter daşıyır. Müəllif Ordubadın ta qədimdən dini
etiqadlara möhkəm bağlı olan bir bölgə
olduğunu xatırladır. Dini etiqad
güclü olan yerdə insanlıq da xeyirxah əməllərlə,
xoş niyyətlərlə cilalanır. Romanda
Rövşənin Ordubadın və Əylisin müdrik
insanları ilə görüşlərinin şahidi oluruq.
Onun Ağ Dədənin hüzuruna getməsi təsadüfi
xarakter daşımır. Burada xalqdan gələn,
əsrlərdən əsrlərə keçən inanclara
üz tutulur. Ağ Dədə görün nə deyir:
"Oğul, o ocaqdan bir kösöv götürərsən,
buradan aşağıda bir dərə var, o dərəyə
gedərsən. Dərənin kənarında bir
düzənlik var, ordan yolçular keçib gedər. Dərənin baş tərəfini qazıb ordan su
çıxararsan, kösövü düzənlikdə əkərsən.
Bil ki, kösöv göyərəndə Uca
Tanrı sənin tövbəni qəbul edibdi". Əlbəttə, bu mistik təsəvvür, inanc
romandakı hadisələrin gedişatı üçün
elə bir əhəmiyyət daşımır, amma Əylis
camaatının nəyə etiqad etdikləri, dinə, qədimliyə
möhkəm bağlı olduqlarını nümayiş
etdirir.
Romanda əsas konflikt Əylisdə yaşayan, vaxtilə
bura köçüb yurd-yuva salan ermənilərlə müsəlman
icması arasında gedən münaqişə üzərində
qurulub. Müəllif bu münaqişədə erməni
icmasının (əlbəttə, onların arasında fitnəyə
uymayanları da var) haqsız olduğunu, "Böyük Ermənistan"
xülyasının bu icma başçılarına sirayət
etdiyini nəzərə çarpdırır. Ermənilik milli şüurun zəhərlənməsi
üstündə kök atıb və Əylis ermənilərin
bir çoxu üzdə özlərinin maskasını gizlətsələr
də, tədbirli və hiyləgərdirlər. Əsərin qəhrəmanı Rövşən bəy
və Əylisin ağsaqqalları, igid oğlanları
onların məkr və hiylələrindən xəbərdardırlar.
Ancaq Əylisdə insanı öldürmək,
qətlə yetirmək duyğusu ilə yaşayan müsəlman
olmayıb. Məsələ
burasındadır ki, münaqişə həmişə erməni
tərəfdən alovlanıb. Məmləkətimizdə
müsəlmanlara, türklərə qarşı
qırğınlar başlayanda, bu, Əylisdən də yan keçmir.
Quldur Ncde Naxçıvana hücum edir, bir
çox kəndləri yandırır. Öz vəhşiliyi
ilə tarixdə "şöhrət" qazanan Andronik də
ondan geri qalmır: "Andronikin quldur dəstəsi Tiviyə
hücum edib dinc əhalini qılıncdan keçirdi... Ncdenin rəhbərliyi ilə hərəkət edən
erməni yaraqlıları Lic kəndində dayandılar.
Ncdenin gəlişindən çiçəyi
çırtlayan Lic erməniləri çoxdan ürəklərində
qalan arzularını həyata keçirməyə fürsət
tapıb, bir böyük atlı dəstə ilə Nuhgədiyi
kəndinə hücum edib yandırdılar". Bax, belə
erməni qəddarlığı ilə bağlı səhnələr
romanda az deyil. Ordubad kəndləri
doğrudan da həmin illərdə çox böyük vəhşiliklərin
şahidi oldular. Ancaq müəllif bu vəhşiliklərə
dözməyən, qisas məqamı gələndə silaha
sarılan qəhrəmanları da unutmur. Rövşən
bəy, Baba, Qulam belə igidlərdəndir. Romanda ən təsirli səhnə Rövşən
bəyin ölümüdür. O, namərd erməni
gülləsindən yaralanır, amma özündə güc
tapıb üçrəngli bayrağı Əylisə
çatdırır və şəhid olur.
Romanda erməniliyin
iç üzünü, rəzilliyini özündə təcəssüm
etdirən obrazlar da diqqətdən yayınmır. Hələ Bakıda yaşayarkən Rövşən
bəy Stepan və Akop kimi üzdə özlərini yazıq
göstərən, amma daxilən müsəlmanlara-türklərə
nifrət hissi ilə yaşayan erməniləri
tanıyırdı. Onların niyyətlərini
duyurdu. Əylisdə isə erməni
icmasının başçısı Arakelin, Anastasın əməlləri
üzə çıxır. Romanda Arakel obrazı erməniliyin
bütün çalarlarını (hiylə, altdan-altdan iş
görmək, lazımi məqamda qətldən, tor qurmaqdan
çəkinməyən) üzə çıxarır. Nədir onun arzusu? "Arakel ürəyində
"siz necə istərsiz düşünün, amma bu
xamır çox su aparar", - deyə fikirləşdi. İndi isə türkləri
arxayınlaşdırmaq, vaxtı gələndə ehtiyatda
olan qüvvələri hərəkətə gətirib
onları darmadağın etmək, cənnət Əylisi birdəfəlik
ələ keçirmək lazımdı".
Əlbəttə, müəllif Əylis ermənilərin heç də hamısını eyni xasiyyətə, daha doğrusu, eyni xəstəliyə tutulan insanlar kimi təqdim eləmir. Məsələn, Arakelin ailəsində Rövşən bəyin sevdiyi Selcan və onun anası Tamara var. Amma bu sevgi faciəli bir sonluqla başa çatır. Ayka ana var və o, müsəlmanlığı qəbul edir. Yəni müəllif bizə düşmən kəsilən ermənilərin içində də saf adamlar tapa bilir.
"Baba ocağı" əsasən bir
şair kimi tanınan Nizami Muradoğlunun nəsrə ilk
müraciətidir. Həm sənədli, həm də bədii
səciyyə daşıyan romanda qüsurlar da diqqətdən
yayınmır. Müəllif daha çox hadisələrin təfsilatına,
onları nəql etməyə üstünlük verir.
Obrazların daxili aləminə, psixologiyasına nisbətən
az diqqət yetirir. Bəzən publisistik şərhlər
romanın bədii effektini azaldır. Amma bu qüsurlara
baxmayaraq "Baba ocağı" bizi Əylis
dünyasına, daha doğrusu, keçən əsrin birinci
yarısındakı Əylis aləminə çəkib
aparır. Əylis həqiqətlərinin şahidi oluruq.
Ədalət.-2015.-23 yanvar.-S.7.