Müqəddəslik qurtaran yerdə...
dünyanın qara yelləri əsir
Yazıçı Natiq Məmmədlinin
"Körpüdə ümid" romanını oxuyub
tamamlayıram və səmimi etiraf edim ki, bu zaman səhifələrin
necə çevrildiyinin, hadisələrin bir-birini necə əvəzləndiyinin
fərqində olmuram. Obrazların söhbətlərindən,
düşüncələrindən təsirlənirəm.
Xarakterlərin yaşadıqları dəhşət,
ağrı, təlaş, qorxu... kimi hisslərin təsiri
altında son dərəcə həyati, canlı mənzərə
gözlərim önündə canlanır. Daha çox
uşaqlıq, gənclik illəri yada düşür... Kəndimizdən
dəstə-dəstə adamların yaxın-uzaq pirlərə,
müqəddəs yerlərə ziyarətləri
yaddaşımda vərəqlənir... Başqalarını
deyə bilmərəm, ancaq mənim qənaətimdə
ocağa qədəm basan elə o andaca həmin məkanın
aurasının, ab-havasının qəribəliyini,
özünəməxsusluğunu duyur. Bunun
sirrinin isə müxtəlif yozumlarla açıqlanmasına
cəhd göstərilir. Fikirimcə, bu, ilk növbədə
hansısa dərdinə əlac axtaran Allah bəndəsinin o
ziyarətgahda itən, sovulan ümid-inamının yenidən
göyərməsi, pöhrələməsilə
bağlıdır... Sonra nə olacaq, nələr baş verəcək,
onu o bir Yaradan bilir... Burada o da sirr deyil ki, müqəddəs məkana
ümid ardınca gələnlər arasında bu
dünyanın his-pasına bulaşmayanlarla, nahaq çəkdiyi
əzablardan, həyatda üzləşdiyi
haqsızlıqlardan xilas olmağa cəhd göstərənlərlə
yanaşı, halalı harama qarışdırıb
yoğuranlara da, içlərindəki xıltı, kiri təmizlərin
üzərinə tökənlərə də rast gəlinir.
Bax, qəribədir ki, ikincilər birinciləri həmişə
üstələyir, ikincilər birincilər üzərində
həmişə ağalıqlarını qoruyub saxlayır...
Belə də zaman-zaman o ucalıqlar kiçilir, o müqəddəsliklərə
ləkə düşür...
Mən bir oxucu olaraq bu qeydləri "Körpüdə
ümid"lə bağlı təəssüratlarımın
girişi kimi anladığım, duyduğum şəkildə
qələmə alıram. Qaldı adı çəkilən
romanın tənqidçilər, tədqiqatçılar tərəfindən
necə qarşılanacağı, yozulacağı, o da
zamanın ixtiyarındadır. Bütün
hallarda əminəm ki, bu əsər tarixdə əsl ədəbiyyat
nümunəsi kimi qiymətini alacaq. Ancaq hansı məqamdasa,
mənim düşüncəmlə razılaşmayanlar da ola bilər. Bu, təbiidir.
Axı, bədii sənət nümunəsi-əsl ədəbiyyat
müxtəlif fikirlərin, mübahisələrin, müzakirələrin
qarşılığından, doğulmasından araya-ərsəyə
gəlir...
..."Körpüdə
ümid"i oxuduqca, əks qütblü adamların (qəhrəmanların)
düşdüyü vəziyyəti anladıqca, çətin,
yorucu dağ çığırları ilə birtəhər
gəlib ümid yerinə-pirə yetişən adamların
düşüncələrilə tanış
olduqca bir az əvvəl dediyim o ab-havanın, o auranın
gücü duyulur, hiss edilir. Həm də
bütün bunlar yazıçı təxəyyülünün,
fantaziyasının "məhsulu" kimi yox,
reallığın, gerçəkliyin təsviri, "rəsmi"
təsiri bağışlayır.
Əsərdə Ümidqovan kəndindəki Ümid
Pirinin yaranışı barədə müxtəlif fərziyyələr,
fikirlər söylənilir. Bunların arasında
bir yozum da belədir ki, bu müqəddəs ocağı
dünyanın çox-çox uzaq bir məntəqəsindən
çay ağuşuna alaraq indiki yerə-hündür bir məkana
gətirib. Niyə, nə səbəbə,
bilinmir. O da bilinmir ki, dərədən axan çay piri
Ümidqovanın ən uca nöqtəsində necə "məskunlaşdırıb".
Təkcə heç kəsin şübhə etmədiyi həqiqət
odur ki, ocağın yerini bu cür dəyişməsinin
kökündə müqəddəsliyin ləkələnməsi
dayanır... Başqa sözlə, yerdəyişmə
Uca Yaradanın icazəsiylə, məsləhətiylə
baş verib. Allah o pirin ilkin ünvanında təmizliyin,
ülviliyin naqisliklə, əyriliklə üz-üzə
qalmasını, dayanmasını rəva görməyib, ona
görə də "kükrəyib daşan dağ
çayı, lap uzaq torpaqlardan, kirlənmiş, azğınlaşmış
adamların yaşadığı yerlərdən piri xilas eləmək
üçün onu sularının qabağına qatıb
dünyanı gəzdirib, çox yerlərdən keçsə
də, pir heç yanda bənd olmayıb; nə qədər
axarlı-baxarlı ölkələrdən adlayıb, insanlar
Allaha yalvarıb ki, çayın gətirdiyi müqəddəs
onların torpağına səmt gəlsin, amma pir
dayanmayıb, çay da yatağından çıxıb
dünyanın bütün bəndini-bərəsini yuyub, nəhayət,
Ümidqovan kəndinin yanından keçəndə, pir
seçimini edib, sıx meşəli, sıldırım
qayaların arasına sığınmış dağ kəndi
xoşuna gəlib. Pirin dayandığını
görən çay da toxtayıb, müqəddəsi hələ
insan övladının cığır
açmadığı yerlərə təslim edib,
sıldırım qayaları, sıx meşələri ona
keşikçi qoyub, sakitcə öz yatağına çəkilib.
Beləliklə, çayın gətirdiyi möcüzə
barlı-bərəkətli Ümidqovan kəndinin də
torpağını müqəddəsləşdirib, əli
qabarlı, beli bükülü kənd camaatının da
eynini açıb, ümidi kəsilmiş insanların ürəyində
ümid çırağı yandırıb..."
Amma
müəyyən vaxt keçəcək, Ümidqovanda da, bu kəndin
beş addımlığındakı pirdə də vəziyyət
dəyişəcək: ocağa qurbanlıq gətirənləri,
nəzir-niyaz verənləri qarşılayaraq "kitab
oxuyan" Qırmızı Xudu, "özünün başa
düşdüyü dildə dodaqaltı
pıçıltıyla nəsə oxuyub onunla üzbəüz
bardaş quran adamın başının üstündən
boş havanı üfürən" Yoğun Minə, ziyarətçilərə
dua yazan Qələm Bəkir, "əllərini ziyarətçilərin
kürəyində, sinəsində, qollarının,
ayaqlarının büküşlərində gəzişdirən"
Burun Qasım... əməllərilə bu müqəddəs
yeri murdarlayacaqlar. Təmizlik, paklıq isə murdarlıq
götürmür: su murdarlananda bulağın gözü
tutulur, halala haram qatılanda bərəkət tükənir,
yalanla, hiyləylə iş aşırılanda tikilən,
qurulan ev aşır, dağılır... Hə,
o zaman yetişir... dünyanın ən təmiz, ən pak
ünvanlarından biri olan Ümid Pirinin
böyür-başı "kirlənmiş,
azğınlaşmış adamlar"la dolur... Ancaq bu ləbələb
murdarlığı təmizləməyə buranın
"gecə sakini" Pirdəlinin, Dilsiz Uşağın,
"suyuşirin, xoşxasiyyət, gözəgəlimli olsa
da, nədənsə ərə getməyən", "bu kəndin
bəlkə də yaşı ötüb evdə qalan yeganə
qızı olan", niyyət tutub pirə gələnlərə
dəmlədiyi ətirli çay süzüb verməklə
"ölənlərinə rəhmət oxuyan" Qız
Tellinin gücü-qüvvəsi çatmır...
Onların
(Dilsiz Uşaq, Pirdəli və Qız Telli) qeyri-adi, bir az da izaha gəlməyən hərəkətləri,
düşüncələri ilə zamanın
ağrı-acıları, təzadları,
nizamsızlığı ifadə edilir. Onların
söhbətlərindən yazıçının
aşılamaq, oxucuyla bölüşmək istədiyi məna,
məram açılır. Başqa
sözlə, həyatın hər addımında nəzərə
çarpan naqisliklər, pisliklər və bunların
ucbatından insan inamının sarsıdılması,
ümidinin sındırılması, müqəddəsliyə
kölgə salınması... göstərilir.
"Körpüdə ümid"ndə
yazıçı qayəsinin, məqsədinin
daşıyıcıları da, fikrimcə, elə Dilsiz
Uşaq, Pirdəli və Qız Tellidir. Dilinin açılması
üçün pirə gətirilən Dilsiz Uşaqla fərqli
düşüncəsinə, fərqli baxışına
görə Ümidqovandan "dəli" adıyla didərgin
salınan, bu səbəbdən də ocaqda ancaq gecələr
görünən və "uşağın boğazında
söz qalıb, düz söz, onu deyən kimi dili
açılacıq" - deyən Pirdəli ilə, Qız
Telli ilə "ürək söhbətləri"ndə həyatın,
zamanın bütün real görüntüləri, insan
xarakterinin, xislətinin qəribəlikləri, təbəddülatları,
təzadları açıq-aydın, heç bir uydurmaya, bəzək-düzəyə
yol verilmədən sərt şəkildə nəzərə
çarpdırılır.
...Dilsiz Uşaq dili ilə yanaşı,
yaddaşını da itirmişdi. Görünür, dillə
bərabər yaddaşın da itməsi heç də adi bir
təsadüf, bəxtə, taleyə yazılan xəstəlik,
mərəz deyildi. Bu, onu gələcək
bəlalardan, qarşıdurmalardan, intriqalardan uzaq saxlamaq
üçün İlahinin bir "hədiyyəsi"ydi.
Bu, ona Pirdəli, Qız Telli vasitəsilə
"ötürülən", gələcək
sarsıntılardan "üzüağ"
çıxmasına kömək edəcək, yol göstərəcək
"bəxşiş"ydi...
Dilsiz
Uşağın Pirdəli ilə, Qız Telli ilə
münasibətləri istiləşdikcə biz bunun şahidi
oluruq... Pirdəli Dilsiz Uşaqdan adını
soruşur. Lakin o nə qədər cidd-cəhd
göstərsə də adını xatırlaya bilmir.
"Utandı ürəyində "adım yadımdan çıxıb"
- desin. "Heç belə iş olar,
adım dilimin yaddaşından pozulsa da, ürəyimdə
qalmalıydı. Necə oldu adımı
unutdum?"
Pirdəlinin
cavabı bu müşkülə aydınlıq gətirir:
"...Görünür, adında nəsə ləkə
varmış, ya da sənə layiq deyilmiş deyə
adını yadından çıxardı. Bilirsən, öz adına layiq olmayan, öz adına yaraşmayan
milyonlarla insan gəzir yer üzündə. Pir səni
onların cərgəsində görmək istəmədi.
Sən artıq başqalaşırsan".
Yeri gəlmişkən, Dilsiz Uşağın təmizliyi,
paklığı onun dilinin açılmasına,
yaddaşının bərpasına təsirsiz
ötüşmür. Onun dilinin açılmasının,
yaddaşının bərpasının bir səbəbi də
o olur ki, Ümid Pirini naqisliklərdən xilas etsin, təmizləsin,
sönən ümid ışığını
yandırsın - "Ümidqovanda təzə gün
başlayanda" adamların itən inamını qaytara
bilsin...
Onu da deyək ki, yaddaşsızlıq heç də
Dilsiz Uşağın üzləşdiyi bir patoloji hal deyil. Belə
yaddaşsızlıq, təəssüf ki, dünən də,
bu gün də yüzlərlə, minlərlə insanı cənginə
alıb. Səbəb... Bir vaxtlar, yəni
uzaq keçmişdə damarlarından qeyrət, namus qanı
axanlar bunun kökündə haramın, tamahın
dayandığını deyirdilər. Elə
indi də, fikrimcə, belədir. Halal ocağa su əndərən,
haram tikəni halal malı kimi içəri
ötürən bəndə elə o andan, o zamandan
yaddaşsızlıq bəlasıyla üzləşir.
İnsan cildində olan o canlı "qəbir evinədək"
Allahın bu "bəxşişi"ylə (cəzasıyla)
- yaddaşsızlıqla
çarpışa-çarpışa qalır... Yaddaşsızlığın yurd-yuvanın
dağılması, torpağın zaman-zaman itirilməsi,
tarixin tarixdən pozulması, silinməsi, yadın,
yabançının sənə tarix yazması... kimi acı,
təəssüf doğuran nəticələri heç kəsə
sirr deyil.
Burada bir
məqam da maraqlıdır... İnsan o zaman
güclü, qüdrətli olur ki, xəstəliyə,
düşmənə, təbiət hadisələrinə...
qalib gəlir ki, onda, onun daxilində ümid, inam hissi
güclü olur. İnsan o zaman
güclü, əzəmətli olur ki, içi, daxili
kin-küdurətdən, paxıllıqdan, xəbislikdən
uzaq olur, torpaq, yurd sevgisi ev-eşik sevgisindən uca olur. Belə də onu sındırmaq, məğlub etmək
mümkün deyil. Vay o gündən ki
yaddaşsızların qarşısında aciz qalasan, uduzasan,
səndəki o ümid, inam hissi də ölə. Onda
müqəddəs sayılan yerlər, ocaqlar da köməyə
yetmir, imdada çatmır... Amma həyatın, ömrün
hansı dönüm-döngəsindəsə, o öləziməkdə
olan ümid güclənə, qüdrətlənə bilər
- təki qarşına yaddaşlı adam,
yaddaşını qoryub saxlamağa iqtidarı çatan
(tamahına, nəfsinə "dur" deməyi bacaran) bəndə
çıxa... Dilsiz Uşağın da bəxti onda gətirir
ki, Qırmızı Xududan, Yoğun Minədən, Qələm
Bəkirdən, Burun Qasımdan... daha çox Pirdəliyə,
Qız Telliyə meyl göstərir. O Pirdəliyə ki
Ümidə- "...Vətən" sözü, əslində,
sözlərin içində ən düzüdü, bəlkə
də düzlükdə birincisidi, amma yararsız adamların
dilində o qədər çox işlənir ki,
düzlükdən çıxır, qədir-qiyməti olmur;
onu o qədər çeynəyiblər ki, məqamı gələndə
də dilinə gətirmək istəmirsən, qorxursan ki, sən
də dönüb olasan haray-həşirin bir tayı. İçi boş gurultulu sözlərdə
heç vaxt səmimilik olmayıb, onların hamısı
özlərində olmayan şeylərdən
danışırlar.
(ardı var)
Ədalət.-2015.-23 yanvar.-S.7.