"Karikatura
bıçaq kimidir..."
Qamət Vəlicanovun
fransalı həmkarlarına iradı var
Fransanın "Charlie Hebdo" jurnalında İslam Peyğəmbərinin təhqir olunması və bundan sonra baş verən terror hadisəsi dünyanın siyasi gündəminə öz damğasını vurdu. Həmsöhbət seçdiyimiz tanınmış karikaturaçı-rəssam,
Azərbaycan Karikaturaçılar
Birliyinin və Dünya Karikatura Təşkilatları Federasiyasının
(FECO) üzvü Qamət
Vəlicanovla fransalı
həmkarlarının hərəkətini
müzakirə etmək
istədik. Müsahibədə Azərbaycanda karikaturanın
tarixinə və bu sənətin indiki durumuna da nəzər salmağa çalışdıq.
Qamət
Vəlicanov 1954-cü ildə
Şəkinin Baş Köynük kəndində
doğulub, Dövlət
Pedaqoji Universitetində
ali təhsil
alıb. İlk karikaturası 1983-cü ildə "Kirpi" jurnalında çap olunub, ANS-in "Hesabat"
jurnalında çalışıb,
müxtəlif mətbuat
orqanları ilə əməkdaşlıq edib.
1992-ci ildə Türkiyədə
işıq üzü
görən "Azərbaycandan
Sevgi Elçiləri"
karikatura albomunda bir neçə içi çap edilib. Türkiyədə və Belçikada
keçirilən beynəlxalq
müsabiqələrin iştirakçısıdır.
- "Charlie Hebdo"
dərgisi ətrafında
baş verənlərin
siyasi tərəfi çox müzakirə olunub, diskussiyalar bu gün də
davam edir. Qamət bəy,
məsələnin politoloji
tərəflərini siyasətçilərin
öhdəsinə buraxaq.
Karikaturaçı-rəssam kimi fransalı
həmkarlarınızın hərəkətini necə
qiymətləndirirsiz?
- Məhəmməd Peyğəmbərin
(s) karikaturasının çəkilməsi,
dini hisslərin aşağılanması ilk dəfə
deyil ki, baş verir. Oxşar
hadisə bir neçə il
əvvəl Danimarkada
da yaşanmışdı
və kütləvi etirazlara səbəb olmuşdu. Təəssüf ki, o zaman baş verənlərdən
nəticə çıxarılmadı
və Fransanın
"Charlie Hebdo" jurnalında
çalışan karikaturaçılar
belə bir səhv addımı təkrar etməklə daha böyük faciələrə yol açdılar. Nəticədə müsəlman dininin müqəddəs dəyərləri
təhqir olundu, bu işdə birbaşa və dolayısı ilə iştirak edən, yetərincə tanınmış
karikaturaçıların bir neçəsi həyatını itirdi.
Fikrimi bilmək
istəyirsinizsə, baş
verənlərə münasibətim
birmənalıdı - dediyim
kimi, fransalı həmkarlarım böyük
səhv və günah ediblər. Dəyərli oxucularımıza xatırladım
ki, bütün dünyada təqdir edilən karikatura qrafik rəssamlığın
bir qoludur və italiyancadan tərcümə edəndə
"şişirtmə" mənasını verir.
Ətrafımızda baş verən
bütün hadisələrə,
adi məişət mövzularından tutmuş,
böyük siyasi proseslərə karikatura vasitəsilə münasibət
bildirmək olar.
Amma bütün məsələlərdə
olduğu kimi, burada da müəyyən
sərhədləri gözləmək
vacibdir. Din elə
bir həssas mövzudur ki, orada həddindən artıq şişirtməyə
yol vermək olmaz. Dindar olmasam da bilirəm ki, İslamda insanları təhqir etmək, aşağılamaq yoxdur,
hətta digər səmavi dinlərin müqəddəslərinə hörmətlə
yanaşılır. Belə bir
humanist dinin yaradıcısını
karikaturanın dili ilə necə təhqir etmək olar?
Sadə bir misal çəkməklə
fikrimi tamamlayım, bıçaq adi əşyasıdır, məişətdə
hər gün onu işlədirik. Amma bıçaqla
cinayət də törətmək də olur. Çox təəssüf ki, "Charlie Hebdo"dakı
həmkarlarım əllərindəki
bıçaqdan düzgün
istifadə etmədilər.
- Fransadakı məlum karikatura olayından sonra yaşananları müzakirə elədik. Bəlkə indi də bu sənətin
Azərbaycandakı vəziyyəti
barədə danışaq...
- Bunun üçün öncə gərək bir əsr əvvələ
qayıdaq.
- Qiyabi ekskurs etməyi nəzərdə
tutursunuzsa buna imkanımız çatır...
- Azərbaycanda karikatura sənətinin bir əsrdən artıq yaşı var və bu dünya
miqyası üçün
götürəndə elə
də az
müddət deyil. Böyük yazıçı və publisistimiz Cəlil Məmmədquluzadə 1906-cı ildə əsl fədakarlıq edərək
xalqımız üçün
"Molla Nəsrəddin"
jurnalı yaratdı.
"Molla Nəsrəddin"
bizim üçün
təkcə böyük
bir mədəni abidə deyil, həm də öz-özlüyündə təsviri
sənət hadisəsidir.
Mirzə Cəlilin yaratdığı dərginin
səhifələrində oxucular
baş rəssam Əzim Əzimzadənin ustalıqla yaratdığı
karikaturalarla da tanış olmaq imkanı qazandılar. Ustad Əzim Əzimzadə
sonralar Qəzənfər
Xalıqov, İsmayıl
Axundov kimi karikaturaçılarımızı bu jurnalın ətrafına toplaya bildi. O dövrdə
"Molla Nəsrəddin"dən
nümunə götürən
"Arı", "Tuti",
"Babayi-Əmir" və
digər jurnallar da öz səhifələrində
karikaturalara geniş yer verdilər. Etibar bəy, "Molla Nəsrəddin" təkcə
siz jurnalistlərin deyil, biz karikaturaçılar
üçün də
böyük məktəbdir.
- Qamət bəy, öz aramızdı, sovet hökuməti siz karikaturaçıların
kisəsindən getdi.
O dövrdə bu sənətlə məşğul
olanlar üçün
geniş meydan yaranmışdı...
- Meydan deyəndə ki, sovet dövrünün
ideoloji şablonları
var idi və
bütün sahələrdə,
o cümlədən də
mətbuatda həmin şablonlardan kənara çıxmaq asan məsələ deyildi. Amma sizin sözünüzdə
müəyyən həqiqət
də var. Məsələn,
1952-ci ildə "Kirpi"
satirik jurnalı fəaliyyətə başladı.
Azərbaycanda karikatura sənətinin
inkişaf etdirilməsində
bu jurnalın müstəsna rolu olub. "Kirpi" böyük bir karikaturaçılar nəslini
oxucularla tanış
etdi. Nəcəfqulu İsmayılov, Hüseyn Əliyev, Ziya Kərimbəyli, Pyotr Şandin, Vsevold Ternavski, Sadıq Şərifzadə, Arif Ələsgərov, Ələkbər
Zeynalov, Adil Quliyev, Yavər Əsədov, Bulud Qasımov, Seyran Cəfərli, Hafiz Nəsiroğlu,
Bayram Hüseynzadə,
Vəfa İbrahimqızı,
Nailə Salmanova və başqa çox istedadlı karikaturaçı rəssamlarımızın
adını bu gün fəxrlə çəkə bilərik.
Bir məsələni
də oxucuların diqqətinə çatdırım
ki, milli incəsənətimizə özünəməxsus
töhfələr bəxş
edən Mikayıl Abdullayev, Kazım Kazımzadə, Oqtay Sadıqzadə, Tahir Salahov kimi peşəkar
boyakar rəssamlarımız
öz yaradıcılıqlarında
karikaturaya da yer veriblər.
"Kirpi"nin fəaliyyəti
ilə bağlı danışarkən vurğulayım
ki, mən özüm də ilk dəfə bu jurnalda çap olunmuşam. "Kirpi"
1983-cü ildə kənd
məktəbində dərs
deyən müəllimin
karikaturasını dərc
elədi və mənim mətbuata yolumu açdı. Özü də mən o dövrdə bu jurnaldan babat
qonorar alırdım,
"Kirpi"dən aldığım
pul müəllim maaşımdan az
olmurdu. Bu gün
də həmin jurnalla sevə-sevə əməkdaşlıq edirəm.
Jurnalın baş redaktoru Polad Qasımov "Kirpi"nin fəaliyyətini davam etdirmək üçün çox böyük zəhmət çəkir və buna görə Polad müəllimə minnətdarlığımı bildirirəm.
- Bu gün ölkədə xeyli sayda qəzet
və jurnal çap olunur, hələ mən elektron medianı demirəm. Amma mətbuat səhifələrində
karikaturalara çox
nadir hallarda rast gəlinir...
- Ağrılı bir nöqtəyə toxundunuz.
Təəssüf ki, indi qəzet və jurnal redaktorları, sayt rəhbərləri karikaturaçılarla əməkdaşlığa
həvəsli görünmürlər.
Duz, istiot, digər ədviyyatlar yeməyi necə dada gətirirsə,
yaxşı çəkilmiş
karikatura da materialın daha yaxşı oxunmasına yardımçı olur.
Görünən odur
ki, redaktorlar yazılara "duz-istiot"
qatmaq istəmirlər...
Başqa
səbəblər də
var, hər ikimiz onları yaxşı bildiyimizdən
geniş açıqlamağa
ehtiyac görmürəm.
- Söhbətimizin
əvvəlində məlum
karikatura olayına toxunduq. İndi dünyanın müxtəlif
ölkələrində "Charlie Hebdo"ya qarşı etiraz aksiyaları keçirilir. Azərbaycanlı karikaturaçılar bir sərgi təşkil edib fransalı həmkarlarına narazılıq
bildirə bilərlərmi?
- Çox gözəl təklifdir,
özü də
karikaturaçılarımızın buna
yaradıcılıq potensialı imkan verir. Bizim
Karikaturaçılar Birliyi 60-dan çox istedadlı rəssamı öz ətrafında birləşdirib,
qısa müddət ərzində Dünya
Karikatura Təşkilatları
Federasiyasına (FECO) üzv olmuşuq. Müxtəlif ölkələrdə
keçirilən beynəlxalq festivallarda və
müsabiqələrdə uğurla iştirak etmişik. Sərgi
təşkil edib necə deyərlər,
fransalı həmkarlarımıza dərs verə bilərik. Amma bunun üçün
xeyli təşkilati işlər
görülməli, maliyyə məsələləri həll
edilməlidir. Bütün bunlara
isə biz karikaturaçıların gücü və imkanı yetmir.
Ədalət.-2015.-