“Dolu”-Qarabağ mövzusunda
yazılmış ən yaxşı əsər
Bu
günlərdə tanınmış yazıçı
–publisist,millət vəkili Aqil Abbasın
"Dolu”romanı İran İslam Respublikasında nəşr
edildi.Bu xəbəri nəzərə alıb roman haqqında
fikirlərimizi Faktinfo.az olaraq oxuculara təqdim edirik.
İsa
peyğəmbəri çarmıxa çəkənlər
2000 ildi həmin çarmıxın qarşısında diz
üstə düşmüşlər və Tanrıdan
bağışlanmalarını xahiş edirdilər…
("Dolu”
romanı, A.Abbas)
Qarabağ uğrunda gedən savaş başlayan gündən
ədəbiyyatın bu savaşa münasibəti bu və ya
digər şəkildə özünü göstərib. Təbii ki, ədəbiyyat
yaradıcıları yazıçılar, şairlər
ölkədə baş verən hər hansı ciddi
ictimai-siyasi hadisəyə, qarşıya çıxan həlli
müşkül problemə, ümummilli ağrıya dönən
hadisələrə münasibətdə heç vaxt xəsislik
göstərməyiblər. Bu sahədə
poeziya daha çeviklik göstərdi, çünki poeziya
olsa-olsa bu müharibənin göstəricilərinə şəxsi
münasibəti ehtiva etməklə, onun gətirdiyi
ağrıların ümumi mənzərəsini çəkməklə,
yaxud ümumi, patriotik çağrışa tez
başlayıb, tez də missiyasını başa vura bilir.
Ancaq onu da vurğulamaq lazımdır ki, hər
hansı müharibədən bəhs edən ən geniş bədii
əsər belə deyək ki, trilogiya – həmin müharibənin
yalnız müəyyən anlarını canlandıra bilir.
Bu əsərlər müharibənin dəhşətlərini,
əzablarını, çəkilməz
ağrılarını, itkiləri canlandırsa da, baş verənlərin
yüzdə-yüzü olmur. Eləcə də qeyd etməliyik
ki, tərəflər arasında gedən müharibə qalib tərəfin
yazarlarının yaratdığı ədəbiyyat daha
çox təntənəli xarakter daşıyırsa, məğlub
tərəfin yazarlarının yaratdığı ədəbi
nümunələr öz qəhrəmanlarının portretini
çəkməklə, uduzulmanın səbəblərini
aramaqla, bu müharibənin onun xalqına gətirdiyi faciələri
təsvir etməklə daha çox məşğul olur. İndi isə qarşımda yazıçı Aqil
Abbasın "Dolu” adlı kitabı durur.Qeydsiz-şərtsiz
bu əsəri Qarabağ müharibəsi mövzusunda
yazılmış ən yaxşı, nümunəvi bir roman
kimi qiymətləndirirəm. Bu roman ədəbi
hadisədir. Aqil Abbas XX əsrin 80-ci illərinin
sonluğuyla qısa zaman kəsiyini – təxminən 90-cı
illərin sonluğuna yaxın dövrün daha əzablı,
daha eybəcər, daha qorxunc faciəsinin təsvirini verə
bilmişdir. Bəlkə də mənim
müqayisələrim kiməsə kobud, kiməsə
şişirtmə kimi görünə bilər, amma mən
Aqil Abbasın bu əsərini Ç.Aytmatovun "Qiyamət”i
ilə eyni ölçüdə görürəm.
Əsər realizmin bütün ovqatlarını
özündə cəmləsə də, yazıçı hərdən
hiss olunmayacaq ustalıqla mistik təfəkkür elementlərindən,
romantik çalarlardan istifadə etməklə ona yeni bir bədii
məziyyət verə bilib. Əsərdə bədii
obyektlər həyatidirlər, həyatda olduqları qədər
əsərdə də canlıdırlar, canlı olduqları
qədər də inandırıcıdırlar. Görünməz müstəvi – Azərbaycandır,
yazıçı onun bir dəfə də olsun adını
çəkmir, xatırlatmır, ancaq adı çəkilməyən
bu müstəvidəki mərkəz bəllidir – bu
dünyanın ən varlı şəhəridir. Əslində bu, şərti ad konkret olaraq, Azərbaycanın
bir şəhərini göstərən ad deyil, bu, ümumiləşdirilmiş
bir mərkəzdir. Ancaq əsərdə
baş verən hadisələr, bəzi açıqlanan adlar
– İmarət, Gülablı kimi coğrafi adlar bu şəhərin
daha çox Ağdama oxşadığına işarədir.
Eləcə
də hadisələr və onların baş verdiyi məkan,
hadisələrin dinamik inkişafını Ağdamın
işğalına az qalan bir vaxtda məhz
yazıçının göstərdiyi şəkildə
olmasına zərrə qədər şəkk gətirmək
lazım gəlmir. Bu əsər
yazıçının öz təbirincə desək,
"sağkən cəhənnəmi görmüşlərin”
hekayətidir.
"Dolu” romanı təbiət hadisəsi olan dolunun
yağmasının kiçik təsviri ilə
başlayır. Bu təbiət möcüzəsinin dolunun səsli
tökülüşünə bütün şəhər
vaxtı ilə sevinclə, hay-küylə çölə
atılırdısa, indi dünyanın ən varlı şəhərinə
başqa bir "dolu”, "ölüm doluları”
yağır. Əsərdə deyildiyi kimi
"göydən dolu yağmırdı, əzrayıl
yağırdı”. Bu dolunun əsərdə ilk
vurduğu adam samboçu Eldar oldu. İkinci vurduğu isə xanəndə Baratın
xanımıdı. Bu doludan "qrad” raketlərinin
səsi gəlir. Və dünyanın ən
varlı şəhərini döyəcləyən bu səslər
sonrakı baş verəcək faciələr
üçün sanki zəmin yaradır.
Əsərin
yükünü çiynində çəkən, onun
ağırlığını daşıyan üzdə olan
müsbət xarakterli obrazlar Drakon, Pələng, Komandir, səhiyyə
nazirinin müavini, katib, müəyyən anlamda rəis,
ümumiləşdirilmiş vurğun vurmuş cavanlar aktivdirlər,
hadisələrin mərkəzində dururlar. Bu
cəbhə xəttinin biri açıq-aşkar onlar ilə
üzbəüz atışan düşmənlə
onların arasından keçir. Bunu onlar
görür, onlar gördükləri bu düşmənlə
savaşmaqdan qorxmurlar. Onlara qarşı
vuruşan ikinci tərəf isə Viktor Petroviç
Palyaniçkodur, nazirlərdir, at belində olan adamdır,
"pravakator”lardı, bordağa bağlanmış buğaya
dönən məmurlardır, sərxoş müdafiə
naziridir.
Oxucunun rəğbətini sözsüz haqq edən
Drakon, Pələng, Komandir obrazlarının müharibədən
əvvəlki taleləri həsəd aparılası tale deyil. Onlara sovetlər
birliyinin əxlaq kodeksi ilə yanaşsaq, kriminal aləmin
nümayəndələridir. Drakon ləqəbli
obraz hətta qanuni oğrudur. Ancaq bu
müharibə onları müdafiəçiyə, əsgərə
çevirib və onlar kiməsə minnət qoymadan, kimdənsə
nəsə ummadan öz doğma yurd-yuvaları uğrunda
vuruşan, özü də namuslu, əsl türk oğlu kimi
çarpışan döyüşçülərdi.
Əsərdə maraqlı bir epizod var. Döyüşlərin
birində erməni qızı əsr alınır. İntiqam
almaq istəyən vurğun vurmuş cavanlar onu zorlamaq istəyir.
Drakon onların qaşrısını kəsir, qoymur, hətta
az qala silaha əl atmalı olur. Bəs onlar bizimkiləri zorlaya bilir? – sualına – biz emrəni deyilik – cavabını
verir. Soyundurulmuş erməni qızı onu müdafiə edənin
adını ha soruşsa da bir cavab eşidir – geyin!
Sürüş burdan! – cavabını
alır. Komandir erməni qızını
buraxdığı üçün onu danlayanda – Komandir, mən
arvad davası eləmirəm, torpaq davası eləyirəm –
deyir. Bax budur, türk oğlunun
düşməni belə heyrətə gətirən təmkinliyindən
biri. Əsərin digər bir epizodunda var-dövlət
yiyəsi, ən varlı şəhərin
sayılıb-seçilən vəzifəlilərindən olan
at belində olan adam müharibədə
öldürülmüş Musa adlı şəhidin
anasının qıçlarının kəsilməsi
üçün lazım olan min manatı vermir. Drakon onun şalvarını çıxartmaq istəyəndə
Pələng adlı müsbət obraz mane olur və əslində
hər ikisinə düşmən olan bu şəxs
üstündə qardaşdan artıq olan bu iki
döyüşçü yumruq davasına
çıxırlar. Şalvarı
çıxarılmış kişi ən
şərəfsiz adamdır, onsuz da şərəfi olmayan at
belindəki adamı müdafiə edən Pələngə
hardasa adam haqq qazandırır. Burada bircə məqam
var. Musanın anasının ayaqlarını kəsmək
üçün 1000 manat kimə veriləcəkdi? Bakıdakı həkimlərə…hə bax bu, o
dövrün ürəkağrıdan mənzərələrindən
biridi.
"Dolu” romanında hərəkətsiz obrazlarla da
bağlı maraqlı məqamlar var. Bu məqamlar əsəri
oxunaqlı etməklə bərabər, eyni zamanda obrazların
xarakterlərini açıb göstərməyə xidmət
edən bir vasitə rolunu oynayır. Rəşid Behbudovla – Pələng
– Drakon obrazlarının üzləşdirilməsi məhz bu
missiyanı yerinə yetirir.
Müəllifin
hərdən bu əsərdə açıq-saçıq
gülməyi də var. Yardım paylanışında
vaxtı ilə heç nəyə gözünün ucu ilə
baxmayanların indi hansı günə
salındıqlarını əks etdirən məqamlarda adam özü-özünü danlamalı olur,
– İlahi, gör bunlar bizi nə günə qoyublar, xəbərimiz
yoxmuş – deyir.
Böyük Vətən Müharibəsində
aldığı orden və medalları döşünə
taxıb yardım almağa gələn qocaya – get o dəmir-dümürünü
çıxart, bu gün yardım gətirənlər
almanlardır – cümləsindən acı bir həqiqət əlini
uzadıb adamın içini yumruqlayır. Eləcə də
komandirin Bayıl türməsində yatdığı vaxtla
bağlı yazıçının 37-ci ilin bir epizodunu – Ayna
Sultanova ilə Həmid Sultanovun faciəsini əsərə
hiss edilmədən, ustalıqla daxil etməsi əsərin
xeyrinə olan elementlərdəndir.
Əslində bu əsər təzadların boy verib
görsəndiyi bir əsərdir. Əsərdən qərib
və qəribə talelər, ömürlər bir
qırmızı xətt kimi gəlib keçir. Ədalət varmı? Həqiqət
hardadır? Zaman dəyişdiyi qədər
insanlar da dəyişirmi? Niyə uduzduq?
Günah kimdədir? – tipli
sualların cavabını "Dolu” romanında tapmaq
mümkündür.Yazıçı heç kimi, heç nəyə
səsləmir, hay-küylə intiqama səsləmir, kiməsə
vətənpər ol didaktikasıyla üz tutmur, oxucunu
özü ilə üz-üzə qoyur və sanki kim nəyin
sorağındadırsa, özü tapsın deyir. Əsərin
sonluğu da dolu yağmasının kiçik təsviri ilə
bitir və onun bitməsindən az qala xəbərin
olmur. Xəbərin olanda isə heyfslənirsən.
Məhəmməd peyğəmbəri daşlayanlar
"Quran”ın qarşısında diz üstə
düşmüşdülər və Tanrıdan
bağışlanmalarını xahiş edirdilər.
("Dolu” Aqil
Abbas)
Fuad İsgəndərov
Ədalət.-2016.-31 dekabr.-S.3.