Haqqın var
yaşamağa
Müasir Azərbaycan
poeziyasının ən görkəmli nümayəndələrindən
biri də şeirləri dildə-dodaqda gəzən, əsərləri
geniş oxucu kütlələri tərəfindən
böyük məhəbbətlə qarşılanan Məmməd
Arazdır. Gözəl
şairimizin "Yazı masama"
adlı kiçik bir şeiri var. Cəmi iki bənddən ibarət olan
həmin şeir belə tamamlanır:
Ölə-ölə
yazmıram,
Yaza-yaza
ölürəm.
Bu şeir, xüsusilə onun
son misraları sevimli şairimizin bütün
yaradıcılığı üçün
epiqraf ola bilər. Doğrudan da, M.Araz "elə-belə"
yazan, söz üçün dağa-daşa
düşən şairlərdən deyildir.
Şairin şeirləri bulaq
kimi ürəkdən süzülüb
gəlir, o, yazdığı hər kəlməni
ürəyinin odunda isidir,
sözlərə qəlbinin hərarətini hopdurur,
sonra onları oxucuların ixtiyarına
verir. Buna görə
də müəllifin qələmindən çıxan hər
bir əsər asanlıqla oxucuların
dilində əzbər olur, özünə
əbədi (və ədəbi) həyat qazanır.
Aşağıda
misal gətirəcəyim misralar
da böyük şairimizin yaradıcılıq
idealını, müəllif qayəsini açıq şəkildə
bizə çatdırır:
Ürəyimsiz
kəlmə yazan deyiləm,
Nə qədər
ki, öz əlimdir
yazanım.
Kiminsə
diktəsinə yox, öz
şair ürəyinin hökmünə qulaq asmaq onun
əsas məziyyətlərindəndir. Bu
səbəbdən də Məmməd Arazın şeirləri
bizə fikirli, kədərli günlərimizdə
bir doğmalıq, məhrəmlik,
qışın soyuğunda,
sazağında ilıqlıq, yayın cırcıramasında
sərinlik gətirir. O, öz
böyük sələflərinin-Nizaminin,
Nəsiminin, Füzulinin, Sabirin
daşıdığı müqəddəs şair
adına layiq olmağa
çalışır. Əlinə qələm alan hər kəsə "Söznən zarafat eyləmə"- deyən müəllif
özü də yazdığı hər
kəlməyə uca varlıq kimi yanaşır, onları doğma övladı kimi əzizləyir.
Yuxusuz
gecələrinin, həyəcanlı günlərinin şahidi olan qələmini
özü üçün
dünyanın bütün nemətlərindən
üstün tutaraq
"Qələm mənim yol
yoldaşım, Qələm mənim oxum,
nizəm, Qələm mənim söz
qardaşım, Qələm mənim mübarizəm",
- deyir. Biz də böyük əminliklə söyləyə
bilərik ki, M.Araz bütün yaradıcılığı boyunca bircə dəfə də olsun öz söz
qardaşına xəyanət etməmiş, onun
təmizliyini, ucalığını göz
bəbəyi kimi qorumuşdur.
Vətən
sevgisi, doğma yurda, torpağa
bağlılıq həmişə Məmməd Araz yaradıcılığının şah mövzusu olmuşdur.
Azərbaycan -
qayalarda bitən bir çiçək,
Azərbaycan - çiçəklərin
içində qaya.
Mənim könlüm bu torpağı vəsf eləyərək,
Azərbaycan dünyasından baxar dünyaya, -
deyən şair vətənin hər daşını, çiçəyini sevə-sevə
tərənnüm eləyir,
xalqımızın qəhrəmanlıq
tarixindən vəcdə
gəlir. Ancaq "mənə nə"
deyərək bir kənara çəkilənlərin,
yurdumuzun sinəsində
Araz boyda şırım açanların
namərdliyi, biganəliyi
onun qəlbini göynədir, bu haqsızlıqları bağışlaya
bilmir. Tarix məhkəməsi quraraq satqınları mühakimə edir. Şairi yandıran bir də odur ki,
torpaq dəllalları
yenə də dinc oturmurlar. Bütün bunları görən müəllif "mən torpağı bölünməyə
öyrəncəliyəm", - deyərək için-için
sızıldayır. 90-cı
illərdə şairin
tutduğu fəal vətəndaş mövqeyi,
xalqı öz azadlığı uğrunda
mübarizəyə səsləyən
poetik hayqırtıları
hamımızın yaxşı
xatirindədir. Məmməd Arazın o illərdə qələmə aldığı
şeirlər istiqlal poeziyamızın ən dəyərli nümunələrindəndir.
Onun əsil şairə xas olan xüsusiyyətlərindən
biri də budur ki, yazdıqlarını
gözə soxmur, onlardan təmənna ummur. "Vətən
mənə oğul desə, nə dərdim, mamır olub qayasında bitərdim" arzusu ilə yaşayan və yaradan şairin umacaqları budur:
Bu torpağın daşı olub qalaydım,
Yoxdu özgə umacağım.
Yaxud:
Bircə sağolun da bəsimdir, vətən.
Məmməd Arazın təbiət mövzusunda da xeyli əsərləri
vardır. Uzun illər "Azərbaycan təbiəti" jurnalına
rəhbərlik edən
şair bu mövzuda yazdığı
şeirlərdə doğma
yurdumuzun əsrarəngiz
təbiətini bədii
boyalarla əks etdirməklə kifayətlənməmiş,
bu gözəlliyi qorumaq, onun qədrini
bilmək üçün
həyəcanlı, narahat
çağırışlarını da oxucularına çatdırmışdır.
Şairin məhəbbət mövzusunda yazdığı
əsərlərdə təmiz,
ilahi sevgiyə yüksək qiymət verilir. Müəllifin lirik qəhrəmanı qışqırıb haray
salmır, öz sevgisi haqqında aləmə car çəkmir.
Təvazökarlıqla "Səndən mənə bir ömürlük xatirə, məndən sənə nə qalacaq, nə bilim", - deyir. Təmiz məhəbbəti
saf bulağa bənzədən şair
onu hər cür böhtandan qorumağa çağırır:
Qoru eşqimizi,
böhtandan qoru,
Məhəbbət bulaqsa,
böhtan da lildir.
Görkəmli şairimizin şeirlərində
narahat dünyamızdan
nigaranlığı da
özünü göstərir:
Bəd xəbərlər qoymur məni şeir yazmağa.
Zəmanənin korlanmasından, yaxşı-yamana
qiymət qoyulmamasından
şikayətlənir:
İti bazarında atından baha,
Mən belə
dünyanın nəyindən küsüm?
Heç nəyə əli çatmayanda haray salır:
Dünya düzəlmir ki,
düzəlmir, baba!
Ancaq tiranlara xatırlatmağı
da unutmur ki:
Dünya
sənin, dünya mənim,
dünya heç kimin!
M.Arazın əsərlərinə geniş
oxucu rəğbəti və ədəbiyyatşünas
alimlər tərəfindən yüksək qiymət
qazandıran səbəblərdən biri
də budur ki, onun yaradıcılığında, sözün həqiqi mənasında, məzmun
və forma vəhdəti var.
Özünəməxsus ifadə tərzi, şeir
üslubu olan müəllifin
əsərlərinin altına imza qoyulmasa belə, onların kimin
qələminin məhsulu olması dərhal bəlli olar. Şair öz estetik
görüşlərinə güzgü tutan "Köhnə qafiyələr-çaylaq
daşları" şeirində həmkarlarına müraciətlə
belə yazır:
Şairlər,
sözləri buxovlamayın,
Gəlin
yığışdıraq qafiyələri!
Təzə
fikirlərə yaxın qoymayın
Üzülmüş, süzülmüş
qiyafələri.
Orijinal poetik təfəkkür tərzinə malik olan şairin
şeirlərindən misallar seçmək
istəyəndə çaşıb qalırsan. Bilmirsən,
bir-birindən gözəl, ətirli olan bu çiçəkləri necə
ayırasan, fərqləndirəsən? Məmməd Arazın
söz gülşəni bax,
beləcə bənzərsiz və doyumsuzdur.
Yəqin ki, diqqətli oxucu məqalədəki
bir məqamı fərqləndirə
bildi-mən sevimli şairimiz
haqqında indiki zamanda
söz açıram. Bəli, Məmməd
Araz öz dəyərli
yaradıcılığı və şəxsiyyəti ilə
bu gün də bizim müasirimizdir, çünki o, əbədiyaşar
sənətkarlarımızdandır.
Haqqın var yaşamağa,
haqqın var, Məmməd Araz!
Mayis Səlim,
Şəki.
Ədalət.- 2016.- 9 iyul.- S.10.