Sirli ədəbiyyat: "Üçbucaq poeziya"
Tarix
göstərir ki, bütün
əsrlərin sonu, digər əsrlərin
başlanğıcı inqilablarla zəngin
olub. Bu inqilablar təkcə siyasi
müstəvidə deyil, texnoloji,
ədəbi, mədəni, dəb və s.
sahələri əhatə edib ki, əsrin növbəti davamı həmin
dirçəlişin kölgəsində "sərinlənib”.
Xronoliji ardıcıllıqla mövzunu başqa yönə
aparmaq niyyətində deyiləm, çünki bu inqilablar arasında ən həssasını
diqqətə gətirmək istərdim: ədəbi-mədəni
inqilabın kölgəsində xumarlanan seksual inqilab! Başqa cür desək
"romantizm”, "simvolizm,
"modernizm" adı altında
ağılalmaz üçlük və çoxluq (poliqamiya).
Maraqlıdır ki,
yaşadığımız əsr də daxil,
bütün dövrlərdə şərq
dünyasını poliqamiyada, siğəçilikdə
günahlandırıb üstünə də cahil
damğası vurublar. Amma
qərb dünyası müxtəlif sevgi
üçbucaqları, orgiyalar, insestləri
həyatının bir parçası edərkən
"İntibah”, "Gümüş
əsr”, "Mədəni dirçəliş”, "Postmodernizm” və s. adlarla bəzəyib təfəkkürləri
korlayıblar. Elə çox guleylənmədən
sevgi üçbucağının istər
ədəbi-mədəni, istər elmi
mühitdə normal
sayıldığı "Gümüş
əsr” sevgilərini "Sirli ədəbiyyat”da
işıqlandıraq.
Vladimir
Mayakovski, Aleksandr Blok, Anna Axmatova
kimi adlar nəinki Rusiya, hətta onun sərhədlərindən
kənarda da tanınıb sevilir,
əsərləri kitab rəflərinin ən
görkəmli sıralarında özünə yer alır. Başqa
sözlə, bu adlar və
onların bəhrəsi ölməzlər
sırasındadır. Amma
düşünəndə ki, həmin ədəbi
nümunələrin ilham mənbəyi
necə bir sevgi olub, ən yaxşı, ən tolerant
halda təəccüblənirsən. Pisini özünüz oxuyanda hiss edərsiniz. Təəssüratlar
sərbəstdir!
XX əsr nəinki texnoloji
yenilikləri ilə digər əsrləri üstələdi,
həm də elmi, ədəbi-mədəni
mühitdə yaradıcılıqdan tutmuş,
davranışa, şəxsi münasibətlərə qədər
kökündən dəyişdi. Bu əsrə
qədər dəfələrlə cinsi
azadlıq və ya qapalılıq növbələşərək
tarixdə öz izlərini qoymuşdu. Deyək ki, qədim Roma əxlaqsızlığından
sonrakı dövrdə Xristian dininin gətirdiyi özünənəzarət
uzun müddət davam
etsə də yenidən "İntibah”
adı altında əski dəyərlərin üstündən
xətt çəkməklə
açıq-saçıqlıq baş
qaldırdı. İstər ədəbiyyat, istər incəsənətdə
tərənnüm edilən çoxünvanlı sevgi macəraları kübar
cəmiyyətlə yanaşı, ən sıravi ailələri
də əhatə edirdi ki,
arzuolunmaz qan
qohumluqları, bir evdə
qarışıq fərdlərlə sevgi
münasibətləri baş alıb gedirdi. Sonrakı dövrdə yenə ülvi hisslər qalib gəldi,
mənəviyyat əxlaqsızlığı üstələdi.
Amma
"Gümüş əsr”in
gözqamaşdıran çoxsevgililiyi
yenidən kölgəyə çəkilmiş əxlaqsızlığı
ədəbi-mədəni cərəyanların müxtəlif
adı altında işıqlandırmağa başladı.
Yuxarıda adlarını çəkdiyim qələm
adamları bu insanlardan
sadəcə bir neçəsidir, daha doğrusu, dünya ədəbiyyatına bəlkə
də rəhbərlik edən rus ədəbiyyatının
bayraqdarlarıdır.
Qeyd
etdiyim dövrdə ənənəvi ailə
institutu nəinki "üçüncü
yamağ”a
uğradı, hətta kökündən dəyişildi.
"Gümüş əsr”in ədəbi
təmsilçiləri bu dəyişiklikləri
nümunə olsun deyə, öz
həyatlarında tətbiq etməyə başladılar. Mənəvi
normaları pozan poliqamik
evlilikləri ilə müasirlərinin tez-tez
heyrətləndirirdilər.
Bunların içərisində ən
diqqət çəkən "nikah” şair Vladimir Mayakovski ilə o
zamanın ən yaxşı ədəbi dərnək və
salonlarından birinin sahibəsi Lilya Brik və onun qanuni əri ədəbi
tənqidçi Osip Brik
arasında olub. Mayakovski
ilə Lilyanın münasibətləri başlayanda
qadın ərdə idi və
nikahını pozmağa da
maraqlı deyildi. Dəli-divanə aşiq olan Mayakovski vəziyyəti olduğu
kimi qəbul edir, amma sevgilisindən də ayrılmaq istəmir.
Çıxış yolu kimi
şair sevgilisinin
evində yaşamağı görür. Osip Brikin də
"xeyir-dua”sı ilə üçlük
bir evin içində
xoşbəxt həyat sürür.
Üstəlik, münasibətlərini də gizlətmədən
kübar dairələrə belə üçlük formasında təşrif buyururlar. Eyni zamanda, üçlüyün
hər üzvünün də "anlaşma”ya görə kənarda
ayrıca sevgilililər mövcud idi ki, bu
da onların xoşbəxtliyinə qətiyyən
xələl gətirmirdi. Sonralar Lilya xatirələrində bu
sevgi macərasına belə bəraət
qazandırırdı: "Bəzən bilərəkdən
Volodyanı o biri otaqda bağlayıb Osiplə sevişirdik.
Aramıza gələ bilməyən Volodya
hirsindən ağlayırdı. Amma
növbəti gün bu
qısa ayrılıqdan törəyən möhtəşəm
şeirlər yazırdı. Yəni rus
poeziyasına belə əvəzolunmaz xidmətlərim olub”.
Qəribəsi odur ki, Mayakovskinin alnına başqa üçbucaq məhəbbət
də yazılmışdı. Onun daha bir taleyüklü
sevgilisi olmuş aktrisa Veronika Polonskaya da ərli
qadın idi. Onlar
tanış olanda qızın 21, şairin isə 36 yaşı vardı. Briklə
sevgi oyunundan yorulmuş şair,
gerçək münasibəti bu sevgidə
axtarsa da,
alınmır. Veronika da
ərindən ayrılmaq istəmir və şair
taleyinin yenidən təkrarlanmasından depressiyaya düşür.
Aktrisadan boşanmağı, hətta sənətini
atmağı tələb edir, təəssüf ki, rədd
cavabı alır. Və sonuncu belə tələb
dolu münaqişədən sonra özünü
güllələyir.
"Poeziyaya
belə əvəzolunmaz xidmətləri” olan
şairlərdən biri də şöhrəti
sərhədlər aşmış Anna Axmatova idi. 1919-cu ildə Axmatova ikinci ərindən
də ayrıldıqdan sonra yaxın rəfiqəsi
– aktrisa, dövrünün
ilham pərilərindən sayılan Olqa Qlebova-Sudeykinanın yanına köçür.
Olqanın əri, bəstəkar Artur Lurye Annanın keçmiş
sevgilisi olmuşdu və
rəfiqəsi də bunu bilirdi.
Odur ki, köhnə sevgi yenilənəndə bu
Olqanı qətiyyən narahat emədi, əksinə
belə münasibəti hər iki tərəfin
yaradıcılığı üçün
münbit şərait hesab
etdi. Nəticədə, hər iki yaradıcı şəxsin ilham
pərisi rolunu oynamaqla
baş qəhrəmana çevrilirdi.
Axmatovanın "Qəhrəmansız poeması”nın qəhrəmanı
da elə rəfiqəsi idi.
Amma filoloq Aleksandr Jolkovskinin
iddiasına görə, bu üçbucaqda
kişi əsas deyildi.
Sevgi hissləri əsasən iki rəfiqənin arasında tüğyan
edirdi. Bu münasibət
ta Lurye Berlinə gedənə
qədər davam etdi.
Bir daha Rusiyaya qayıtmayan Burye
"həyat yoldaşları”nı Berlinə
çağırsa da yalnız Olqa bu
çağırışa səs verdi. Axmatova Rusiyada qalıb
yenidən ərə getdi.
Yeri
gəlmişkən, Olqa bundan
qabaq rəssam Sergey
Sudeykində ərdə olanda da belə üçbucaq
formalaşdırmışdı: şair Mixail Kuzmini öz ailəsinin vazkeçilməz üzvü etmişdi. Hələ
araya 4-cü üzv,
18 yaşlı gənc şair Vsevolod Knyazev də daxil olduqdan sonra bu roman
faciəylə bitdi. Dəliqanlı yaşda olan şair dolaşıq vəziyyətə
dözməyib özünü güllələdi.
Şair
Aleksandr Blok, onun arvadı – məşhur kimyaçı alim Mendeleyevin qızı Lyubov Mendeleyeva və daha bir şair
Andrey Belıy. Yəni əsrin əvvəlində
səs salmış növbəti sevgi üçlüyü. Blok
arvadına sırf alim atasına görə
həddən artıq hörmətlə yanaşırdı, hətta
ideallaşdırırdı. Nəticədə isə bu izdivac getdikcə
platonikləşirdi. Bununla belə Blokun kənarda müğənni Voloxova və aktrisa Delmasla münasibətləri vardı. Nəhayət
ədəbi dərnəklərin birində Andrey
Belıy alim qızına aşiq
olur və çılğın sevgi alovu tezliklə şəhər
mühitini "bürüyür”.
Blok isə bu "buynuzqoyma” prosesindən narahat
olmadan, "tretiy lişniy” demədən özünü
bu məhəbbətin dəryasına
atır. Amma ənənəvi kişilik qüruru öz sözünü deyir. Tezliklə Blok
arvadını şair dostuna
qısqanır, deyilənə görə hətta duelə də
çağırır (bu, dəqiq məlumat
deyil). Amma fakt odur ki,
Belıy da dostuna xəyanət
etdiyi üçün
özünü qınayıb depressiyaya düşür.
Buna baxmayaraq, alim qızına olan məhəbbətindən
də vaz keçmir. Lakin bu məhəbbət
cəmi iki il çəkir.
Sonra qanuni ər-arvadın
yeni məhəbbət macəraları ortaya çıxsa da, bu, onların nikahını daha
da möhkəmləndirir, hər halda 18 il birgə
yaşayıblar. Hərçənd Mendeleyeva
sevgililərinin birindən uşaq dünyaya gətirib.
Əslində üçbucaqlı
siyahıda belə macəralar çoxdur.
Mövzunu uzatmaq, hətta
ardını növbəti buraxılışda davam etmək olardı. Nəzərə alsaq ki, bəzi oxucular poeziyanın özü
ilə yanaşı, onun müəllifini
də ilahiləşdirmək istəyirlər. Odur
ki, şeytanilik zirvəsində
olmuş şairlərin sayəsində bu ilahi mərtəbəyə
gedən pillələri uçurmayaq.
Şəfiqə
ŞƏFA
Ədalət.- 2016.- 29 iyul.- S.4.