TEATRA BAĞLI BİR ÖMÜR
("Sənət fədailəri"
silsiləsindən)
O, Akademik teatrın aparıcı aktyorlardan biri
idi. Çox təvazökar,
həm də ciddi insan idi. Taleyindən, səhnədə
keçirdiyi əlli illik həyatından narazı deyildi,
özünü xoşbəxt sanırdı. Haqqında nə radioda, nə də televiziyada bir
veriliş getmədi, heç yaradıcılıq gecəsi də
keçirilmədi. Bunun heç fərqinə
də varmırdı. Söhbət Əməkdar
artist Burcəli Əsgərovdan gedir.
Burcəli Əsgərov 1933-cü ildə
Gürcüstanın Marneuli rayonunun Qasımlı kəndində
anadan olmuşdu. Öz kəndlərində səkkizillik məktəbi
bitirəndən sonra Qərbi Azərbaycanın
Körpülü kəndində təhsilini davam etdirmişdi.
Elə orta məktəbdə oxuyarkən ədəbiyyata
böyük maraq göstərib, özfəaliyyət dərnəyində
çıxış edib, onun şeir deməyi ədəbiyyat
müəllimlərinin xoşuna gəlib. 1952-ci ildə
orta məktəbi bitirəndən sonra sənədlərini
M.Əliyev adına Teatr İnstitutuna təqdim
edib, həmin il də arzusuna çatıb. Teatra
marağı da elə kənddən başlanıb. Yaşlı bir ədəbiyyat müəllimi-Nadir
Qiyasbəyli Burcəlidə olan teatr həvəsini şölələndirib,
onun təhrikilə məktəb tədbirlərində
şeir parçaları oxuyar, xırda rollar ifa edərdi.
Və bu səbəbdən də məktəbi bitirəndə
heç bir tərəddüd eləmədi, "mən aktyor
olacağam" dedi.
Bu da Teatr İnstitutu. Dörd il sevimli
müəllimlərindən - Rza Təhmasibdən, Kazım
Ziyadvan, Mehdi Məmmədovdan sənətin sirlərini öyrənib.
Və 1956-cı ildən ta ömrünün
sonunacan Akademik teatrda çalışıb. Elə illər
idi ki, cavan Burcəli teatrın korifey sənətkarları
sayılan Ələsgər Ələkbərovla, Mustafa Mərdanovla,
İsmayıl Dağıstanlı ilə, Hökumə
Qurbanova ilə, Həsənağa Salayevlə, Barat Şəkinskaya
ilə, Sidqi Ruhulla ilə, Ağasadıq Gəraybəyli ilə,
Möhsün Sənani ilə, Rza Əfqanlı ilə, Yeva
Olenskaya ilə bir səhnəyə çıxırdı. Həm tərəfi-müqabil olurdu onlarla, həm də
öyrənirdi. O sənətkarların hər bir bir məktəb
idi.
Deyirdi ki:
"Mənim ürəyimdə onların hər birinin heykəli
var. Oturub saatlarla hər biri haqqında gözəl xatirələr
söyləyərəm. Məsələn, mən
Kazım Ziyanı və Ələsgər Ələkbərovu
necə unuda bilərəm? Kazım Ziya ərəb və
fars dillərini gözəl bilirdi. Hələ əruz vəznində olan şeirləri
onun kimi dürüst oxuyan görməmişəm. Kazım Ziya "Səhnə
danışığı" adlı gözəl bir kitab
yazmışdı və deyim ki, səhnə mədəniyyətini
onun kimi bilən və anladan yox idi. Vaqifi o
da oynayırdı, Ələsgər Ələkbərov da.
Ancaq heç biri digərini təkrar eləmirdi.
Kazım Ziya Vaqifi şair kimi oynayırdı,
Ələsgər Ələkbərov isə qəhrəman
kimi. Bu gün bəzi aktyorlara elə gəlir ki, səhnəyə
çıxıb sözünü dedin, kifayətdi. Amma sözü demək asandı, gərək o
sözü ürəklərə yeridəsən, duyğulara
çökdürəsən, şüurlara həkk edəsən".
Xoşbəxtlikdən mən Burcəli Əsgərovun
Akademik Teatrda oynadığı rolların əksəriyyətini
izləmişəm. Onun aktyor ampulası mənfi və
müsbət rollar oynamasına baxmayaraq həmişə ciddi
obrazlar üzərində köklənmişdi. Səsindəki amiranəlik, ötkəmlik buna imkan
verirdi. Gah qəhrəman rollarını
ifa edirdi, gah hökmlü müdir, gah müdrik bir qoca-el
ağsaqqalı, gah mənfi bir tipacı, gah da hökmdar - amma
hamısında ciddi idi. "Vaqif"də Eldar,
"Maqbet"də Banko, "Bizim qəribə taleyimiz"də
Ataxan, "Qılınc və qələm"də Atabəy
Məhəmməd, "Dəli
yığıncağı"nda Hacı Məhəmməd
Əli, "İnsan"da Cəlal, "Yollara iz
düşür"də Alxan, "Təhminə və
Zaur"da Zaurun atası, "Göz həkimi"də
Şahbazlv... Hələ teatr
tamaşalarını demirəm. O roların hər birinə
ürəyinin bir parçasını vermişdi. İlk rolu "Vaqif"də Əli bəy olub.
O tamaşada Vaqifi Ələsgər Ələkbərov
oynayırdı. Hər tamaşada onun əllərinin
ağırlığını hiss edirdi. Ustadın sözlərini
də unutmurdu: "Çox sağ ol,
oğlum, yaxşı oynadın". "Vaqif"də
o, Vidadini də, Eldarı da oynamışdı. Amma "Solğun çiçəklər"də
oynadığı Bəhram rolu ona daha əziz idi.
Bu yaxınlarda "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə qocaman sənətkar-Xalq artisti
Ağakişi Kazımovun Burcəli Əsgərova həsr
etdiyi "Bir insan...gBir aktyor kimi..." adlı
yazısını oxudum. Çox sevindim, "nə
yaxşı ki, Burcəli Əsgərov yada düşdü,
sağ olsun Ağakişi müəllim" dedim. O yazıdan bəzi fraqmentləri nəzərinizə
çatdırıram: "59-cu ilin axırında
teatrımız Moskvadan Ədəbiyyat və İncəsənət
ongünlüyündən qayıdandan sonra B.Əsgərov
Çin yazıçısı Tsao Yuyun "Tufan"
adlı əsərində Da Xay rolunu oynadı. Deyərdim, ilk
dəfə Burcəlinin yaradıcılığında əsaslı
bir dönüş başlandı. Onun oynadığı rol
çılğınlığı, faciəvi temperamenti ilə
seçilirdi. Ardınca "Dağlar qızı"nda Kamil,
"Hacı Qara"da Heydər bəy, "Səyavuş"da
Bəhram, "Antoni və Kleopatra"da Pompey rollarını
yaratdı... Bu rollar Burcəli Əsgərovun bir aktyor kimi teatrda
layiqli yer tutduğunu sübut etdi. Xüsusilə, Heydər
bəy obrazında Burcəli tanınmaz idi. Xalq artisti Azər Paşa Nemətovun
hazırladığı "Hamlet" tamaşasında Burcəli
Hamletin atasının kölgəsini oynayırdı. Mən bir çox tamaşalarda bu rolu oynayan
aktyorları görmüşəm. Burcəlinin
yaratdığı Kölgə həm davranışı, həm
də səsi ilə möhtəşəm təsir
bağışlayırdı".
"Göz həkimi" tamaşasında professor
Şahbazov rolunu xatırlayıram. Bu rol sanki onun boyuna
biçilmişdi. O qədər təbii oynayırdı
ki, hər bir tamaşaçı həyatda belə bir ciddi,
amma son dərəcə çılğın, yeniliklə
barışmayan bir insanın varlığına qətiyyən
şübhə etmirdilər. Əslində, Burcəli
Əsgərov müasir həyatdan alınan tamaşalarda daha təbii
görünürdü.
1997-ci ildə mən Burcəli müəllimdən o
zamanın populyar qəzetlərindən biri olan
"Panorama" qəzetinə müsahibə aldım. Amma o
müsahibə bütünlüklə dərc edilmədi.
Ona görə də müsahibədən
yarımçıq qalan hissəni bu yazıya qatmağı
lazım bilirəm.
- Siz
teatrımızın bir neçə dövrünü
yaşamısınız. Dövrləri
müqayisə eləmək necə, ürəyinizdən
keçirmi?
- Hər
dövrün öz xüsusiyyəti var. O illərdə
(50-70-ci illərdə) az qala bütün
Bakı teatrla nəfəs alırdı. Tamaşadan
bir saat əvvəl teatrın qarşısında izdiham
yaranırdı. Ələsgər Ələkbərovun
Vaqifini görməyən, Otellosuna baxmayan tamaşaçı
özünü bədbəxt hesab edirdi. O illərdə
aktyoru qiymətləndirirdilər, şərəfləndirirdilər.
Dönə-dönə şahidi olmuşam ki, Ağasadıq Gəraybəylinin,
İsmayıl Osmanlının, Möhsün Sənaninin,
İsmayıl Dağıstanlının pərəstişkarları
küçədə onların qabağını kəsir,
minnətdarlıq edir, sorğu-suala tuturdular. Aktyor
maddi cəhətdən az-çox təmin olumuşdu. Teatr hər bir evin-ailənin mövzusuna
çevrilmişdi. Bəs indi? Az qala bütün Bakı böyük bir bazara
dönüb. Və hamı dövrünmü, zəmanəninmi,
ehtiyacınmı quluna çevrilib. Aktyor
var ki, dolana bilmir, sənətindən ayrılır, başqa
sahə ilə məşğul olur, toylarda tamadalıq edir.
Yaxşı ki, son aylarda teatra maraq bir az
artıb. Mən elə bilirəm, maddiyyata
çox meyl edənlər yavaş-yavaş mənəviyyata
qayıdacaqlar.
-Heç
olubmu ürəyinizdən keçən bir rolu sizə verməyiblər?
-
Çox olub. Amma bunlar haqqında
danışmağı qeybət hesab edirəm. Nə veriblər oynamışam,
çalışmışam yaxşı oynayım. Bir də ki, mən heç bir rejissoru
qınamıram. Rejissor qurucudur, onu bənna
ilə müqayisə etmək olar, binanı tikərkən
hansı materialdan necə və nə cür istifadə eləməyi
özü yaxşı bilir. Rejissora da bu mənada
irad tutmaq olmaz. Tamaşa hazırlanandan
sonra onun quruluşunda yaxşı və qüsurlu cəhətlər
üzə çıxır.
- Həyatdan
vaxtsız köç edən sənət
dostlarınızı necə,
xatırlayırsınızmı?
- Deyin ki,
xatırlamadığınız günlər olubmu? Mən sözün əsl mənasında nəhəng
aktyor olan Səməndər Rzayevi necə unuda bilərəm?
Azərbaycan teatrı onun simasında nələr
qazandı və nələri itirdi - bax, bunu
teatrşünaslar dönə-dönə
araşdırmalıdırlar. Hamlet
Qurbanovu necə? Belə bir aktyor bir də
dünyaya gələrmi? Bəs Hamlet
Xanızadəni necə? "Qətl
günü"ndə o, öz taleyini oynamırdımı?
Bu sənətkarlar öz ölümləriylə
teatr tariximizin sonrakı səhifələrini boş
qoymadılarmı?
- Burcəli
müəllim, cavanlardan kimə daha çox ümid bəsləyirsiniz?
- İstedadlı cavanlar çoxdur. Nurəddin Quliyev, Telman
Adıgözəlov, İftixar Piriyev, Əlvida Cəfərov,
Şahin Cəbrayılov...gAmma bu cavanlara etimadsızlıq
buzunu hiss edirəm. Siz bilən, Telman
Adıgözəlovu Azərbaycan tanımır? Çox gözəl tanıyır. Amma onun potensialı tam şəkildə üzə
çıxmalıdır.
-Sizə
baxanda aktyor olduğunuzu unuduram. Çox ciddi, sərt adama
oxşayırsınız..
-Mən həyatda
da ciddiyəm. Bu ciddilik səhnədəki
oyunumda da özünü göstərir. Neçə
ildir İncəsənət Universitetində dərs deyirəm.
Müəllim kimi də ciddiyəm. Bu mənim həyat və sənət qanunumdu. Həkim oğluma, müəllim qızıma da, həyat
yoldaşıma da bu ciddiliyi aşılaya bilmişəm.
-Sonuncu
rolunuz?
-İnsan-sənətkar bütün ömrü boyu
İNSAN rolunu oynayır. Konkret teatra gələndə "Fərhad
və Şirin"də Azər baba rolundayam. Gəlin, tamaşa eləyin.
Və mən o tamaşaya getdim. Burcəli Əsgərovun
Azər babasını gördüm.
Səkkiz ildən sonra isə qəzetlər onun
ölüm xəbərini verdilər. Allah rəhmət eləsin!
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya elmləri
doktoru
Ədalət.-2016.-30 mart.-S.3.