"Hasarsız torpağa baxan yoxdur,
hasarlı torpağın 50 elçisi var"
Ramil Osmanlı:
“Azərbaycanda torpağa yanaşma o qədər unikaldır
ki...”
Bakıda və
regionlarda daşınmaz əmlaka bazarında stabil vəziyyətlə bağlı bır sıra suallar ünvanlanır. Alıcı təbəqəsinin
passivliyi, o cümlədən investisiya dönəminin
hansı səviyyədə olması indi çoxları
üçün maraqlıdır. Bunlarla bərabər
Əmlak Ekspert Mərkəsinin rəhbəri, Ramil Osmanlı
ilə mənzil bazarı, kirayə və ipoteka
mövzularında söhbətimiz baş tutub.
Adalet.az
müsahibəni təqdim edir:
- Ramil müəllim, daşınmaz əmlak
bazarında bu gün qiymətlərdə vəziyyət nə
yerdədir?
-
Daşınmaz əmlak bazarında hal-hazırda vəziyyət
stabildir. Ciddi qiymət dəyişkənliyi nəzərə
çarpmır. Bu tendensiya hardasa iyun
ayından etibarən bazarda qiymətlərin stabilliyi ilə
müşahidə olunmağa başladı. Bu gün də stabillik davam edir. Nisbi qiymət
azalmaları olsa da bu, o qədər əhəmiyyətli faiz dərəcələri
ilə ölçülmədiyindən bazar üçün
ciddi dəyişiklik hesab olunmur, bunun da müxtəlif səbəbləri
var. Birincisi ona görə ki, xüsusilə mənzil
bazarında qiymət dəyişkənliyi bazarda daha çox
dinamiklik baş verəndə müşahidə olunur. Hər hansı inzibati qərarların qəbul
olunması ilə bağlı dəyişiklik olur. Hal-hazırkı vəziyyətdə hökumət tərəfindən
bazara pul axınlarının artırılması istiqamətində
hər hansı bir təşəbbüs yoxdur, nə ipoteka
kreditlərinin verilməsində ciddi bir dəyişkilik
yoxdur, nə də mənzil bazarının dinamikləşməsi
istiqamətində iqtisadi bir rıçaq mövcud deyil.
Bunlar olmadığı üçün daşınmaz əmlak
bazarında istədiyimiz irəliləyişin şahidi ola bilmirik. Əgər bazarda tələb
və təklif optimal qaydada olsaydı, biz 2016-2017-ci illər
üzrə iqtisadi artımdan söz aça bilərdik.
Növbəti ilin bazar qiymətləri
2016-cı ildəki kimi aşağı olardı. Təəssüflər olsun ki, bizim gözləntilərimiz
özünü doğrultmadı. Burada ən
ciddi səbəblərdən biri ilkin mənzil bazarında MTK
rəhbərlərinin qiyməti saxlamısıdır. Bunun nəticəsidir ki, daşınmaz əmlak
bazarında qiymətlər stabil olaraq qalır.
- Hal-hazırda qiymətlərin stabil
qaldığı bir dönəmdir, ötən ildə də
analoji vəziyyət olsa da alıcı təbəqəsi
passiv görünür. Bunun səbəbi nədir?
- İlin
əvvəlindən bu yana bazarda 18% ucuzlaşma
baş verib. Onun 15%-i iyun ayına qədərki
dövrü əhatə edir. Bazarda əhəmiyyətli
bir dəyişiklik də olmayıb. İlin
əvvəlində aparılan əməliyyatların sayı
indikindən daha çox olmuşdur. İqtisadi
vəziyyət konyuktur dəyişikliyə gətirib
çıxarır. Əvvəllər
devalvasiya baş verən zaman insanlar qiyməti
artırırdılar. Hal-hazırda kimsə
əmlaka pul vermir. Sırf investisiya məqsədləri
üçün mənzil və daşınmaz əmlak
alanların sayı azalmışdır. Azərbaycanda
banklara etimad olduğu dövrlərdə daşınmaz əmlaka
da münasibət müsbət idi. İnsanlar
əllərində olan əmanətlərin bir hissəsini
banklara qoyduğu kimi digər hissəsini daşınmaz əmlaka
yönəldirdilər. Lakin sonradan banklarda
əmanətlərə görə verilən faizlər
aşağı salındığına görə insanlar əllərindəki
əmanətləri daha çox daşınmaz əmlaka
yönəltməyə başladı. Bu gün isə
Azəbaycanda heç kim daşınmaz əmlaka
pul qoymaq istəmir.
- Torpaq bazarında vəziyyət nə
yerdədir?
-
Artıq bu barədə konstitusiyada da dəyişiklik olundu. Orada daha çox məqsədli kənd təsərrüfat
təyinatlı torpaqlardan söhbət gedir. Heç kim indi kommersiya təyinatlı torpağı
boş qoymur. O torpaqlar boş qalıb ki, onlar kənd təsərrüfat
təyinatlıdır. Onların da boş
qalmasının bir nömrəli səbəbkarı
aparılan torpaq islahatlarında insanların faktiki olaraq yerləşdiyi
ərazinin nəzərə alınmamasıdır. İnsanlar var ki, islahat komissiyası tərəfindən
ayrılan torpaq sahələrinin ölçüləri
çox kiçik olduğundan belə sahələrdə əkin-biçin
apara bilmir. Dəryazla 80 sm eni olan torpaq sahəsində ot biçmək mümkün deyil. Elə torpaq sahələri var ki, eni 80 sm, uzunluğu
300 metrdir. Bu sahələrdə necə əkinçiliyi,
kənd təsərrüfatını inkişaf etdirmək
olar?.. Hökumətin
arqumenti bundan ibarətdir ki, o insanlar torpaqlarını birləşdirsinlər.
Bir nüansı qeyd edim ki, torpaq
xalqımızın yaralı yeridir. Hasarlanmamış
torpaq ərazisi illərlə necə varsa elə də qala bilər.
Ancaq ətrafı hasarlandıqdan sonra onun əlli
dənə elçisi çıxacaq. Mən
təəccüblənirəm ki, biz necə olub ki, 20 faiz
torpağı erməniyə vermişik (gülür). Azərbaycanda
torpağa yanaşma o qədər unikaldır ki, burada
qardaş qardaşla, ata oğulla torpaq üstündə
düşmən ola bilər. Torpaq ayrılarkən bu halları nəzərə
almaq lazım idi. Digər tərəfdən
istifadə edilməyən, yaxud edilə bilməyən
torpaqlara görə təhdidləri, əldən
alınması kimi halları düzgün hesab etmirəm.
Bununla bağlı qərarlar qəbul edilirsə,
əhalinin psixoloji vəziyyəti də nəzərə
alınmalıdır.
-Subsidiyaların bir köməyi
varmı?
-
Subsidiyalar ayrılsa da bununla bağlı kənd əhalisinin əksəriyyətinin
məlumatı yoxdur.
-Kirayə
mənzil bazarında ümumi vəziyyəti necə xarakterizə
edərdiniz?
-Kirayə
mənzil bazarında iyun-sentyabr ayları arasındakı
qısa müddətli dövrün birinci mərhələsində
təklif artığına görə iyun ayının
sonundan başlayaraq qiymətin azalması baş verir. Daha sonra avqust ayından başlayaraq tələb
artığına görə qiymət artımı baş
verir. Bu dövrdə kirayə mənzil
bazarında həm qiymət azalması həm də
bahalaşma baş verib. Nəticədə
bu hal qiymət stabilləşməsinə gətirib
çıxarır. Lakin bundan əvvəl
Bakıda bəzi yaşayış yerlərində
sökülmə işlərinin aparılması səbəbindən,
"Sovetski", "Kubinka" adlanan ərazilərdə evlərin
sökülməsi kirayə bazarında təsir etdi. Bilirsiniz ki, tələbə kontingentinin bir hissəsi
də həmin ərazilərdə qalırdı. Bu evlərin
sökülməsi kirayə bazarına tələbatı
artırdığı üçün qiymət
artımı ciddi şəkildə baş verdi.
Həmin dövrdə qısa müddət ərzində 30
faizə yaxın qiymət artımı baş verdi.
İndiki dövrdə hər hansı qiymət
dəyişikliyi müşahidə olunmur.
-Şəhərətrafı qəsəbələrdə
kirayə qalanlar necə?
-Şəhər kənarı qəsəbələrdə
kirayə evlərinin qiymətində də stabillik
müşahidə olunur. Son illər ərzində dəyişən
hal odur ki, bu ərazilərdə mənzil tikib investisiya məqsədilə
istifadə edənlərin sayı çoxalıb. Bəzən şəhərdə kirayə mənzillər
baha olduğu üçün tələbələr bu
cür qəsəbələrə müraciət edirlər.
Kiçik fərdi yaşayış evlərinin
artımı kirayə mənzili bazarında tələbi
qarşılamaq və gəlir əldə etmək məqsədi
daşıyır.
-Kirayə
mənzil bazarında vergi nəzarəti hansı yerdədir? Həmkarlarınız yayınma hallarının
çox olduğunu deyir.
-Kirayə
bazarında vergidən yayınma halları bir az
həssas məsələdir. Hələ ki, Azərbaycanda
bu proseslərin qarşısının alınamsı həm
fiziki cəhətdən mümkün deyil, həm də
hüquqi müstəvidə həlli yolları
tapılmayıb. Hələlik bu məsələ
fundamental vəziyyət kimi hökumətin diqqətini cəlb
etməyib. Düşünürəm ki,
Azərbaycanda bu sahədə vəziyyəti tənzimləmək
və eyni zamanda kirayə verənlə kirayə götürən
arasındakı münasibətləri rəsmiləşdirmək
mümkündür. Bir nəfər evi kirayə
götürüb 4-5 ay yaşayır və pulunu vermədən
qaçıb gedir, bu cür mübahisəli məsələlər
bəzən kriminal hadisələrlə, cinayət tərkibli
əməllərlə nəticələnir...
Bu gün
Bakıda minlərlə kirayə verilən evlər var.
Ortalama götürsək 300 manatlıq kirayə mənzildə
fiziki şəxsdən gəlir vergisi tutularsa, bu, hər mənzildən
42 manat vəsait deməkdir. Bu vəsaitlər dövlət
büdcəsinə kifayət qədər xeyir verə bilər.
Bu yaxınlarda Vergilər Nazirliyi Nazirlər Kabinetinə yeni təklif
təqdim edib, bu təklifdə kirayə verilən mənzillərdən
vergi tutulması nın yeni qaydaları
müəyyən olunur ki, bu rəqəm 20 faizdir. Düşünürəm ki, bu böyük rəqəmdir.
Amma buna baxmayaraq hüquq cəhətdən
münasibətlərin rəsmiləşməsini əhəmiyyətli
hesab edirəm, eyni zamanda rəsmi müqavilələrin
bağlanması dövlət büdcəsinə
daxilolmaların artırılmasının təmin
olunmasına xidmət edə bilər.
- Ölkədə
bu qədər ev tikintisi aparılır,
eyni zamanda ipoteka proqramı çərçivəsində 18
minə yaxın kredit verilib. Bununla belə, əhalinin
60 faizinin mənzil təminatı ilə bağlı problemi
var. Sizcə, nə yetərli deyil?
-İpoteka proqramı Azərbaycan üçün əhəmiyətli
proqramdı. Orta təbəqənin mənzil təminatnın
yaxşılaşdırılması istiqamətində
atılmış bir addımdır. Amma təəssüflər
olsun ki, bu gün Azərbaycanda kretidləşmənin indiki
iqtisadi vəziyyət üçün optimal mexanizmi hələ
tapılmayıb. Bilirsiniz ki, Dövlət
büdcəsindən İpoteka fondu üçün
2016-cı ildə 50 milyon manat vəsait
ayrılmışdı. Lakin təəssüflər
olsun ki, həmin vəsaitin yerləşdirilməsi baş
tutmadı. Maliyyə Naziri müxtəlif arqumentlərlə
həmin vəsaiti İpoteka fonduna ödəmədi...
Cənab prezidentin fərmanı ilə İpoteka Fondu Mərkəzi Bankın tabeliyindən çıxarıldı və ayrıca bir Açıq Səhmdar Cəmiyyətə cevrildi, kollegial idarəetmə sisteminə keçdi. Bu prosesin üstündən bir ilə yaxın vaxt keçməsinə baxmayaraq İpoteka Fondunun strukturlaşması prosesi tam şəkildə təmin olunmayıb. Fondun rəhbəri təyin olsunsa da, müşahidə şurasının formalaşması hələ ki, baş tutmayıb. Prezidentin ikinci fərmanında Müşahidə Şurası tərəfindən ipoteka kreditlərinin faiz dərəcələrinin müəyyən olunması ilə bağlı müddəa var. Şura olmadığı üçün həmin faiz dərəcələri ilə bağlı hissə həll edilməmiş qalır. Ümid edirk ki, yeni ildə bu istiqamətdə müəyyən addımlar atılacaq.
- Ramil müəllim, hökumətdə sosial evlərin tikintisi il bağlı müzakirələrin getdiyi deyilir. Sosial evlər çarədirmi?
-Sosial mənzil fondunn yaranması bir təfədən mənzil bazarındakı vəziyyətə mənfi təsir edəcək. Potensial alıcılar da gözləmə mövqeyinə keçəcək ki, dövlət onlara pulsuz ev versin. Digər tərəfdən isə bu Azərbaycanda xüsusilə aztəminatlı əhalinin mənzil təminatının yaxşılaşdırılması üçün strateji əhəmiyət kəsb edir. Hesab edirəm ki, bu layihə bir neçə il bundan əvvəl həyata keçirilməliydi. Çünki mənzil məcəlləsi 2009-cu ilin sentyabr ayında qüvvəyə minib və bu məcəllədə sosial mənzil fondunun yaradılması, idarə edilməsi və bununla bağlı müddəlar yer alır. Vaxtında bu layihə həyata keçirilsəydi hal-hazırda on minlərlə mənzil əhalinin istifadəsinə verilmişdi. Lakin hazırki iqtisadi geriləmə bu işi həyata keçirməkdə yubanmalara gətirib çıxarıb. Yasamal rayonu ərazisində sosial evlərin tikilməsi işlərinə başlanılır. Bunun üçün torpaq sahələri ayrılıb. Dövlət Mənzil İnşaatı Dövlət Agentliyinə 10 milyon manat ayırıb ki, bu prosesi həyata keçirsin. Sosial mənzillər ipoteka kreditləri ilə müqayisədə daha effektiv olacaq, çünki daha ucuz şərtlərlə, mənim düşüncəmə görə aylıq 100 manatı aşmayan qiymətlərlə təklif ediləcək.
-Sosial evlərin İpoteka kreditli evlərdən fərqi nədir?
-İpoteka kreditləri veriləndə mənzil alanın gəlirləri hesablanır. Və bununla bağlı bır sıra arayışlar tələb olunur. Sosial mənzillərdə isə bu arayışlara ehtiyac olmayacaq. Mənzilə ehtiyacla bağlı kriteriyalar müəyyənləşdiriləcək. Ailə başçısı olmayan evlər və şəhid ailəsi, müharibə veteranı, əlil və s. məsələlər sosial evlərin verilməsində nəzərə alınacaq. Sosial evlərin İpoteka krediti ilə fərqi budur. Yəni biri kommeriya lahiyəsidir, digəri sosial lahiyədir.
-Avropa təcrübəsi sosial evlər barəsində nə deyir?
-Avropada belə bir təcrübə var, lakin orada bir qədər fərqli vəziyyətdir. Qərbi Avropa ölkələrində mənzil bazarı fərqli istiqamətdə inkişaf edir. Almaniyada bu gün mənzil kooperativləri var ki, kooperativlərin 1 milyona yaxın üzvü var. Məsələn, bir alman Kölndən Berlinə köçür, bu zaman o həmin kooperativə zəng edib köçəcəyini xəbər edir. Və sadəcə öz geyim əşayalarını götürüb Kölndəki evin təxminən oxşarı olan Berlin mənzilində məskunlaşır.
- Beynəlxalq təcrübədə mənzil maya dəyərindən nə qədər baha qiymətə satıla bilər? Ümumiyyətlə, bizdə bu prosesi tənzimləyən qurum var?
-Dünya təcrübəsində mənzil qiymətləri ilə bağlı iqtisadi bir formul var. Bu adi bir biznes planlamadır. Sahibkar xərclərini hesablayır və bazarda bir marketinq tədqiqatı aparır. Hesablayır ki, mənzil tikintisi 2 il çəkəcəksə ondan təqribən illik mənfəət norması 10-15 faiz müəyyən olunsa bu alıcılıq qabiliyyətinə mənfi təsir göstərməz. Bunları nəzərə alaraq bir kvadrat metr sahəyə qiymət qoyulur. Azərbaycanda isə mənzil tikintisi əsasən kənar resurslar hesabına həyata keçirilir. Buna görə də sahibkar bəzən tikinti xərclərindən 2-3 dəfə artıq mənfəət əldə etməyi planlaşdırır...
- Neftin qiyməti ilə daşınmaz əmlak bazarı arasında əlaqə olduğu deyilir. Beynəlxalq qurumların proqnozları neftin ucuzlaşmasının hələ uzun dövrü əhatə edəcəyini deməyə əsas verir. Belə çıxır daşınmaz əmlak bazarında durğunluq uzun müddətli olacaq?
-Neftin qiymətinin bu gün demək olar ki,
bütün istehlak bazarlarına təsiri var.
Düşdüyümüz mövcud vəziyyət biləvasitə
neft qiymətlərindəki kəskin dəyişikliklərlə
bağlıdır. Azərbaycan neftinin qiymətinin hətda
149 dollara çatdığı zaman var idi, stabil qiymət 120
dollar idi. O vaxtlar neftdən daxil olan gəlir indikindən 2-3 dəfə
çox idi. Azərbaycanda iqtisadiyyatın inkişafına bir
növ heç kim fikir vermirdi. Hamı
düşünürdü ki, nə qədər ki, Azərbaycan
hökuməti var, nə qədər neft var, bizim heç bir
probnlemimiz olmayacaq. İndi isə dünyada iqtisadi
baxışlar, bazar münasibətləri dəyişir,
böyük iqtisadiyyata sahib olan ölkələr başqa bir
dövləti zəiflədib öz nəzarətinə
almaq üçün hər bir siyasi-iqtisadi yollardan istifadə
edirlər. Çünki onların iqtisadiyyatının neftdən
asılılığı sıfır səviyyəsindədir.
Onlar iqtisadi balansı qoruya bilirlər. Müqayisə
üçün deyək, təbii sərvətlərə
görə ən zəngin ölkə olan Rusiya bu prosesdə ən
çox itkiyə məruz qalan ölkə oldu. Onlar
Avropaya inteqrasiya və əməkdaşlıq yolunu tutmamaqla
özlərinin təbii sərvətlərinin qiymətinin
azalmasına və çox sürətlə resursların
azalmasına gətirib çıxardı. O cümlədən
Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişaf etdirilməsi
üçün hər cür şərait və potensial
olub, indi də var. Qonşuluğumuzda böyük
bazarlar var, elə təkcə Rusiyanı götürsək bu
kifayət edir. Lakin təəssüflər olsun hazırda Azərbaycan
xarici bazara çıxarmaq üçün məhsul istehsal
etmir.
Rüfət
Soltan
ədalət.-2016.-25 oktyabr.-S.2.