Səfər
Mehdiyev: "Gömrük orqanlarına qarşı neqativ
fikirlər formalaşdırırlar"
Adalet.az
Dövlət Gömrük Komitəsi sədrinin birinci
müavini, gömrük xidməti general-leytenantı Səfər
Mehdiyevin "APA-Economics"ə müsahibəsini təqdim
edir
- Qlobal
maliyyə-iqtisadi böhran və dünya bazarında neftin qiymətinin
ötən illərlə müqayisədə 3-4 dəfə düşməsi
Azərbaycan iqtisadiyyatına, həmçinin milli
iqtisadiyyatın inkişafında mühüm rola malik
gömrük xidmətinin işinə necə təsir göstərib?
-Azərbaycan
prezidenti cənab İlham Əliyevin apardığı
uğurlu iqtisadi siyasət nəticəsində neftdən gələn
gəlirləri qeyri-neft sektoruna şaxələndirmə
prinsipi əsasında yönəltməklə, ölkənin
istehlak bazarında yerli məhsul bolluğu yaranıb, ixrac
yönümlü məhsulların
stimullaşdırılması ilə əlaqədar iqtisadi
islahatlar həyata keçirilməkdədir.
Azərbaycanda artıq post-neft dövrü başlayıb. Qeyri-neft
sektorunun inkişafına yönəldilmiş tədbirlər
kompleks şəkildə həyata keçirilməklə
istehlak bazarında yerli mallarla idxal malları arasında rəqabətlilik
mühiti yaranıb. Bu isə öz
növbəsində bazarda malların qiymətlərinin tənzimlənməsinə
gətirib çıxarır.
Son
dövrlər gömrük sistemində aparılan islahatlar nəticəsində
gömrük infrastrukturu modernləşdirilib, dövlət
büdcəsinin gəlirləri artıb, idxal-ixrac əməliyyatlarında
müasir tarif və qeyri-tarif tənzimlənməsi tədbirləri
daha geniş tətbiq edilib, gömrük sistemində
avtomatlaşdırılmış idarəetmə və
informasiya texnologiyaları tam tətbiq edilib, gömrük nəzarətinin
həyata keçirilməsinin səmərəliliyi
artırılıb, gömrük tarif siyasəti təkmilləşdirilib
və inkişaf etdirilib, gömrük işi sahəsində
hüquqpozmalara qarşı mübarizə gücləndirilib.
Həmçinin ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafında gömrük sisteminin rolu
artırılıb, gömrük tənzimlənmə vasitələri
beynəlxalq miqyasda qəbul edilən tənzimlənmə
vasitələrinə uyğunlaşdırılıb, ticarət-iqtisadi
münasibətlərdə idxal və ixrac əməliyyatlarının
rəsmiləşdirilməsinin sadələşdirilməsində
əlverişli şərait yaradılıb.
"Yanlış
mülahizələr əsasında cəmiyyətdə
gömrük orqanlarına qarşı qərəzli və
neqativ fikirlər formalaşdırırlar"
- Lakin bəzi
biznesmenlər, iqtisadçılar və siyasətçilər
mediadakı çıxışlarında qeyd edirlər ki, bu
ilə qədər hər hansı şirkət 10 məhsul
idxal etmək istəyirdisə, onlardan yalnız 3-ü qanunu
yolla idxal edilir və idxal rüsumları tətbiq edilirdi. Digər 7 məhsul isə daha aşağı ödəniş
müqabilində qeyri-rəsmi yolla idxal edilirdi. Səsləndirilən
fikirlərə Sizin münasibətiniz necədir?
- Bəli,
belə fikirlər bəzi ekspertlər tərəfindən mətbuatda
mütəmadi olaraq səslənir. Onu da qeyd edək
ki, bunu söyləyən ekspertlər beynəlxalq məlumat
resurslarına, xüsusən ölkələrarası ticarətin
gömrük statistikası göstəricilərinə istinad
edirlər.
Bununla bağlı dəfələrlə mətbuatda tərəfimizdən
açıqlamalar verilməsinə baxmayaraq, onlar yenə də
yanlış mülahizələr əsasında cəmiyyətdə
gömrük orqanlarına qarşı qərəzli və
neqativ fikirlər formalaşdırırlar. Bir daha bildirərəm
ki hər ilin sonunda Azərbaycan Respublikasının xarici ticarət
əlaqələrinə dair göstəricilər digər
dövlətlərin uyğun göstəriciləri ilə
müqayisə olunur və göstəricilər arasında
olan fərqlər ciddi araşdırılır. Məsələnin mahiyyətinə varmadan, xarici
ticarət göstəricilərinin
formalaşdırılmasının mənbələrini,
xarici ticarətin gömrük statistikasının
metodologiyasını bilmədən malların gömrük rəsmiləşdirilməsinə
şübhə ilə yanaşmaq qeyri-peşəkarlıqdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, malların gömrük rəsmiləşdirilməsi
zamanı bir çox amilləri nəzərə almaq
lazımdır. Burada malın mənşə ölkəsi,
göndərən ölkə, malın təyinat ölkəsinin
böyük əhəmiyyəti var. Xüsusən, müharibə
aparan ölkələrdə hərbi təyinatlı və digər
məxfi və konfidensial malların qeydiyyatı spesifik qaydada
həyata keçirilir.
Məsələn,ötən il Azərbaycana Gürcüstandan təxminən
100 milyon dollarlıq mal idxal olunub. Bu o deməkdir
ki, gətirildiyi ölkədən asılı olmayaraq Azərbaycana
bu həcmdə Gürcüstan mənşəli mal idxal
olunub. Göndərən ölkə
üzrə statistika göstərir ki, Gürcüstandan Azərbaycana
təxminən 3 dəfə çox mal göndərilib.
Yəni, Gürcüstandan gətirilən
malların yalnız 1/3 Gürcüstan mənşəlidir,
qalan hissəsi isə digər ölkələrdə istehsal
olunduğu üçün həmin ölkələrdən
bizim ölkəyə idxal kimi qeyd edilir. Məsələn,
Almaniyadan ölkəmizə təxminən 700 milyon dollardan
artıq, həmin ölkədən isə Azərbaycana cəmi
600 milyon dollardan az mal göndərilib. Buradan
görünür ki, Gürcüstandan Azərbaycana idxal olunan
malların bir hissəsi Almaniya mənşəlidir. Bu rəqəmlərdən
istifadə edən ekspertlərimiz Sizin dediyiniz məsələni,
yəni malların 10-dan 3-nün rəsmiləşdirilməsini,
qalan hissəsinin rəsmiləşdirilməməsini qeyd edirlər.Gördüyünüz
kimi, qeyd olunan faktları nəzərə almadan belə məsələlərin
bu formada ictimaiyyətə çatdırılmasında qərəzli
yanaşmalar var.
Beynəlxalq
metodoloji tövsiyələrdə qeyd olunur ki, dövlətlərarası
ticarət əlaqələrinə dair müqayisə
aparılarkən idxalın həcmini malı
göndərən ölkə üzrə hesablamaq daha məqsədəuyğundur.
Nəzərə almaq lazımdır ki, dövlətlərarası
ticarətin gömrük statistikasının müqayisəsi
nəticəsində yaranan fərqlərin səbəbləri
beynəlxalq praktikada bu vaxta qədər aktual problem kimi
qalır və bu sahədə geniş elmi-tədqiqat işləri
aparılır, amma hələ də vahid praktiki beynəlxalq
tövsiyələr tərtib olunmayıb.
Xarici
ticarət əlaqələrinin müqayisəli təhlili
göstərir ki, dünyanın əksər ölkələrində
belə fərqlər mövcuddur.Məsələn, BMT-nin rəsmi
internet saytındakı məlumatların müqayisəsi
göstərir ki, ABŞ və Çin arasında mallar üzrə
ikitərəfli ticarət arasındakı fərqlərdə
artım tendensiyası davam edib və son illərdə bu fərqlər
təxminən 100 milyard dollara çatıb. Digər bir misala
baxsaq, görərik ki, Rusiya Niderlanda 76 milyard dollar həcmində
mal ixrac etdiyi halda Niderlanda Rusiyadan idxal 2.9 dəfə az – yəni, 26 milyard dollar olub. Bu
isə 50 milyard dollar fərq deməkdir. Onda, bizim ekspertlərin
"metodologiyasına” görə Çindən ABŞ-a idxal olunan malların 50 faizi, Rusiyadan Niderlandda
idxal olunan malların isə 60 faizi rəsmiləşdirilməyib.
Sizcə, bu formada yanaşma
düzgündürmü?
Hələ "Rotterdam effekti”nin təsiri haqqında
faktları qeyd etmirik. Azərbaycan neft ixracatçısı
ölkələri sırasına daxildir və "Rotterdam
effekti” də Azərbaycanın xarici ticarətin gömrük
statistikasında da özünü göstərir. Nəzərə almaq lazımdır ki, Avropa ölkələri
arasında gömrük sərhədlərinin olmaması
"Rotterdam effekti”ni daha da qabarıq şəkildə
göstərib, yəni bir ölkənin ixrac göstəriciləri
digər ölkənin ixracına aid edilib. Məsələ
ondadır ki,Azərbaycan neftinin əsas
hissəsi İtaliyadakı terminala ixrac edilir və Azərbaycandan
İtaliyaya ixrac kimi qeyd olunur, sonradan digər Avropa ölkələrinə
satılır. Almaniya, Fransa, Çexiya Respublikası həmin
nefti İtaliyadan almaqlarına baxmayaraq, neftin mənşə
ölkəsi Azərbaycan olduğu üçün rəsmi
statistikalarında Azərbaycandan idxal kimi göstərilir.Onda,
bizim ekspertlərin "metodologiyasına” əsaslansaq, qeyd etməliyik
ki, Azərbaycandan İtaliyaya ixrac olunan neft İtaliyaya idxal
olunmadığı üçün, ümumiyyətlə,
İtaliya gömrüyü tərəfindən rəsmiləşdirilməyib.
Bu düzgündürmü?
Dövlət Gömrük Komitəsi bir ölkənin
ixracı və idxalı onunla xarici iqtisadi əlaqələrdə
olan başqa bir ölkənin idxal və ixracına bərabər
olmadığı halda onun nəticələrini hər ilin
sonunda dəqiqləşdirərək müəyyən edir və
müvafiq ölkələrlə fərqlərin yaranma səbəblərini
birlikdə işçi qrupu səviyyəsində müzakirə
edir, araşdırır və qanunvericiliyə uyğun olaraq
müvafiq tədbirlər həyata keçirir.
- Ekspertlər
daha bir məsələni tez-tez vurğulayırlar ki,
gömrük rəsmiləşdirilməsi zamanı
malların gömrük dəyərlərinin qiyməti faktiki
qiymətdən aşağı göstərilir və nəticədə
gömrük rüsumları süni şəkildə
aşağı salınır. Bu məsələyə
münasibətinizi bilmək istərdik...
- Bəli,
belə müzakirələr çox olur, amma qeyd edək ki,
bütün bunlar hamısı peşəkar fikirlər deyil,
sadəcə şəxsi mülahizələrə və əsası
olmayan faktlara söykənir.Gömrük Məcəlləsinin
40.2-ci maddəsinə əsasən, Nazirlər Kabinetinin
2014-cü il 22 iyul tarixli 263 nömrəli qərarı ilə
təsdiq edilmiş "Gömrük sərhədindən
keçirilən malların və nəqliyyat vasitələrinin
bəyan edilməsi” Qaydalarına uyğun olaraq gömrük sərhədindən
malları və nəqliyyat vasitələrini keçirən
şəxslər həmin qaydalarda qeyd olunan digər sənədlərlə
birlikdə idxal olunan malların bəyan edilmiş
gömrük dəyərini təsdiq edən sənəddə
(invoys) göstərilən məlumatların
düzgünlüyünə və tamlığına görə
cavabdehdir.
"Gömrük tarifi haqqında” Qanunun 10.1-ci maddəsinə
əsasən bəyannaməçi tərəfindən bəyan
edilmiş gömrük dəyəri və onun müəyyən
edilməsi ilə bağlı məlumatlar dəqiq, kəmiyyəti
müəyyən oluna bilən və sənədlərlə
təsdiq edilmiş məlumatlara əsaslanmalıdır.
Gömrük Məcəlləsinin 9.0.3-cü maddəsinə
və "Gömrük tarifi haqqında” Qanunun 11.1-ci maddəsinə
əsasən gömrük orqanının gömrük dəyərləndirilməsi
məqsədi ilə ona təqdim edilən hər hansı məlumatın,
sənədin və ya bəyannamənin
düzgünlüyünü araşdırmaq hüququna
malikdirlər.
Lakin xarici iqtisadi fəaliyyət
iştirakçıları gömrük dəyərləndirilməsi
ilə bağlı gömrük orqanlarının qərarlarından
narazı qalarlarsa, məhkəmə və hüquq-mühafizə
orqanlarına müraciət edərək, idxal etdikləri
malın bazar qiymətlərindən çox aşağı
qiymətə aldıqlarını sübuta yetirən
faktları təqdim edə bilərlər.
- Bəzən
qeyd olunur ki, Azərbaycanda idxal mallarına tətbiq olunan
gömrük rüsumları digər ölkələrlə
müqayisədə daha yüksəkdir. Bu
doğrudurmu? Əgər yüksək
deyilsə bunu necə izah edərsiniz?
- Bir
sıra iqtisadçılar, bankirlər və sahibkarlar tərəfindən
qeyd olunur ki, cari ilin əvvəlindən Dövlət
Gömrük Komitəsində aparılan radikal xarakterli
islahatlar, idxal mallarına tətbiq olunan gömrük ödənişlərinin
alınmasında şəffaflığı təmin edib,
lakin vergi və rüsumların yüksək olması
şikayətlərə səbəb olub.
Bu fikirlərin heç bir əsası yoxdur. ÇünkiAzərbaycanda
idxal mallarına tətbiq olunan 18% Əlavə Dəyər
Vergisi (ƏDV) əksər dünya ölkələrində tətbiq
olunan ƏDV dərəcəsindən daha
aşağıdır. Əsrlərlə
oturuşmuş iqtisadiyyata malik Almaniya Federativ Respublikasında
19%, Estoniyada 20%, Belçikada 21%, Avstriyada 20%, Danimarkada 25%,
Macarıstanda 25% və s. ƏDV tətbiq olunur.Digər tərəfdən
xarici iqtisadi fəaliyyət iştirakçıları tərəfindən
idxal olunan mallara görə alınan 18% ƏDV mövcud
qanunvericiliyə görə satış zamanı geri
qaytarılır.
Son on üç ildə sosial-iqtisadi sahədə
böyük uğurlar əldə etmiş ölkəmizdə
xarici ticarət siyasəti kifayət qədər
liberallaşdırılıb, maksimum tarif dərəcələri
15%-ə endirilib.
Bu gün
mövcud normativ-hüquqi aktlara əsasən idxal mallarına
mal mövqeyindən, yəni malın kodundan asılı olaraq
0,5%, 1%, 3%, 5%, 10% və 15% həcmində idxal rüsumu tətbiq
olunur. Bu da digər ölkələrlə
müqayisədə çox aşağı rüsum dərəcəsi
sayılır. Belə ki, Türkiyədə bir sıra
mallara 80-250% dərəcəsində, Rusiya Federasiyasında
15-80%, Avropa ölkələrində 40-80% dərəcəsində
idxal rüsumları tətbiq olunur. Digər tərəfdən
daha yüksək rüsum dərəcələrinin tətbiqi
yerli məhsulların rəqabətliliyinin qorunmasına xidmət
edir.
Bu
baxımdan, Azərbaycanda idxal mallarına tətbiq olunan ən
yüksək rüsum dərəcəsinin 15% olması
heç də qiymət artımına və ya şikayətlərə
səbəb ola biləcək amil deyil.
- Milli valyutanın iki dəfə devalvasiyaya uğraması və üzən məzənnə rejiminə keçidin gömrük ödənişlərinin artımına öz təsirini necə göstərib? Bəzi ekspertlər iqtisadiyyatın kiçilməsinə baxmayaraq gömrük sisteminin gəlirlərinin 2016-cı ilin 6 ayında ötən il ilə müqayisədə 30% artdığını qeyd edir. Bu fikirlərə münasibətinizi bilmək istərdik...
- Dövlət Gömrük Komitəsində aparılan islahatlar, eyni zamanda idxal mallarını xarici valyutada alınaraq ölkə ərazisinə gətirməklə gömrük ödənişlərinin Mərkəzi Bankın həmin günə müəyyənləşdirdiyi manatın məzənnəsinə uyğun olaraq alınması nəticə etibarı ilə idxal vergi və rüsumlarının artımına öz təsirini göstərir. Belə ki,cari ilin ilk 8 ayı ərzində qanunla müəyyənləşdirilən 1 milyard 156 milyon 130 min manat büdcə öhdəliyinə qarşı faktiki olaraq 1 milyard 426 milyon 840 min manat gömrük ödənişləri toplanaraq dövlət büdcəsinə köçürülüb, proqnoza 123,42 faiz əməl olunub. Ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə isə büdcə öhdəliyi 39,3% artıq yerinə yetirilib.
Bu baxımdan milli valyutanın iki dəfə devalvasiyaya uğraması və üzən məzənnə rejiminə keçid illik büdcə öhdəliyinin ötən illərlə müqayisədə artıqlaması ilə yerinə yetirilməsini təmin edir.
Ümumiyyətlə, dünyada baş verən qlobal maliyyə-iqtisadi böhran şəraitində ölkəmizdə baş verən dinamik sosial-iqtisadi inkişaf əksər dünya dövlətlərinin, həmçinin beynəlxalq nüfuzlu təşkilatların diqqətini getdikcə cəlb edir. Hazırda Azərbaycanın adı müxtəlif reytinq sıralamalarında, bir qayda olaraq, öncül yerlərdə göstərilir. Beynəlxalq qurumlarla səmərəli əməkdaşlıq edən Azərbaycanda aparılan islahatlar, sosial siyasət, həyata keçirilən infrastruktur layihələri və müxtəlif məqsədyönlü tədbirlər düzgün, düşünülmüş strategiyaya əsaslanır və ölkənin davamlı inkişafına istiqamətlənir.
Ədalət.-2016.-10 sentyabr.-S.3.