"BAĞIŞLA"
İradə Aytel, sən də
imkanın varsa kitabın barəsində
fikirlərimi gec bölüşdüyüm
üçün məni
bağışla
Bəri başdan deyim ki, az qala iki ilə yaxındı ki, indi barəsində danışağacım kitab mənim yazı stolumun üzərindədi. Əslində o bir kitab deyil, iki kitabdı - biri şeirlərdi, biri nəsr əsərləri. Amma ikisinin də müəllifi İradədi, yəni İradə Aytel. Yəqin ki, bu imzanı "Ədalət"in oxucuları unutmayıblar. Çünki onun "Ədalət"in səhifələrində imzası zaman-zaman görünür - həm şeirləri, həm də publisist yazıları ilə. Digər tərəfdən İradə xanım həm də elektron mediada cəsarətli fikirləri ilə öz sözünü oxucusuna, dinləyicisinə çatdırır. Bütün bu dediklərimin əsas məramı İradə Ayteli "Ədalət"i oxuyanlara xatırlatmaq idi. İndi isə keçək mətləbə, yəni "Bağışla"dan danışaq.
Düzünü deyim ki, kitabın adı insanda müəyyən fikirlər oyadır. Kimin kimdən bağışlanmaq istəyi, nəyə görə bağışlanmaq? Və yaxıd da bağışlanmaq üçün qalan məsafə və s. və ilaxır. Bax, bu addan yapışıb İradə Aytelin söz dünyasının qapısını açıram. Amma yenə düzünü deyim ki, ilk şeir heç bağışlanmaq ovqatı yaratmır. Əksinə, bu şeirdəki ağrı-acı Xocalı ilə Fələstinin, İraqın, Suriyanın və s.nin müqayisəsi, mövzunun isə analar və müharibə olması da özü-özlüyündə bağışlanmanı ikinci plana keçirir. O yerə qədər ki, Xocalının qisası alınsın. Bax onda Aytelin yazdığı kimi:
Minlərlə güllə tuşlandı
Minlərlə oğula,
Əsgərə,
Şəhidə.
Minlərlə güllə dəydi
Minlərlə anaya!
Anaya!
Anaya!
- Allah özün saxla!
Deyən
anaların sinəsində
Allah elə güllələndi
ki
O analar dini unutdu,
Dili unutdu,
İrqi,
milliyyəti unutdu
O analar dini lənətlədi
Dili lənətlədi,
İrqi,
milliyyəti lənətlədi
Balam!
Balam!
Balam! - dedi.
Zənnimcə, şeirin sonluğu olan bu məqam
bizim hər birimizdə təkcə Xocalı yaşantısını
göz önünə
gətirmək, onu köynəkdən keçirmək
hissini aşılamadı. Əksinə,
bizə anaların fəryadını sevgiyə
çevirmək, sevincə
çevirmək, qələbəyə
çevirmək gücü
verdi. Və həmin
o gücdən, o zəfərdən
sonra bağışlanmaq
haqqında düşünməyə
yalnız sağ qalanların haqqı olacaqdı. Elə İradənin şeiri
də bu fikrin alt qatını oxucu üçün düşünmə yeri kimi saxlayıbdı.
İradənin kitabında şeirlər
düzümünə görə
də bir az fərqli
sıralanıb. Bunu ona görə vurğulayıram
ki, mən o şeirlərin arasında
bir anlıq şaşqın qaldım.
Çünki istər Musa Yaquba
yazdığı, istər
Cəlil Cavanşirə
ünvanladığı şeirlərdə,
istərsə də öz yaşıdlarına
yazdığı misralarda
oxucu fərqli-fərqli
ovqatlarla qarşılaşır.
Və bu ovqatların içərisində
tutaq ki, Musa Yaquba deyirsə:
Bu dünyanın qara daşı
Göyərmədi, Musa Yaqub!
Qara daşda
Qara gözlər
xumar oldu.
Göy yeridi,
Yer əridi,
Qara daşa
Qara saçlar sığal çəkdi,
Qara daşda
Qara daş da qucaqlandı,
Günahlandı,
Savablandıg
Qara daşda bəyaz yallar
Yırğalandı,
Qorğalandı,
Göyər(mə)di!
Bax, bu cür ovqatla
yazılan şeirin dünyasından baxırsan,
özünü dünya
ilə haqq-hesaba hazırlayırsan və birdən pəncərədən:
Qarşısında bir qələh şərab
Kül qabında
Kəsilmiş şam meşələrindəki
Ocaq yerinə bənzəyən
siqaret
dənəsi
Deyirsən dərd veribdi sənə bu həvəsi
İndi
damarlarında arağın
qanı
Ciyərlərində siqaretin tamı
Deyirsən, bu iki dost dərddən alır adamı.
Biz çox fərqliyik!
Həm də eyniyik!
Sən arağı içirsən
Mən dərdi.
Sən siqareti çəkirsən,
Mən dərdi.
Bax, pəncərədən
baxıb gördüyümüz
bu mənzərə Cəlil Cavanşirə məxsusdu. Təkcə Cəlilə yox,
həm də sözlə baş-başa
qalan, sözünü
ruhunun səsinə çevirən qələm
adamlarının hamısına.
İradənin kitabında qadınlara, analara, xanımlara, bəylərə mesaj kimi qəbul edilə biləcək kifayət qədər fikirlər, misralar, şeirlər var. Onların
hər birinin altını cızmaqla sizə təqdim edib yormaq istəmirəm. Amma bir oxucu kimi tutaq
ki, "Sənə məktub yazıram" şeirinə laqeyd qala bilmirəm. İradə yazır ki:
Gecəm
səhərə canlı,
Otağım qara donlu.
Nə ruham, nə də bir quş,
Yar yarı
uçammıram.
Gözlərim qanlı...qanlı,
Xəyalım necə dolaş.
Xəyalım necə yönlü.
Xəyalımda azıram,
Sənə məktub yazıram.
Elə buradaca vurğulayım ki, şeirin dünyası şəxsən mənim yaşantılarımın bir
növü güzgüdə
əksidi. Bir az da dəqiq ifadə etsəm, mən və digərləri də məhz məktub yazanda həmin durumun içərisində oluruq.
Ona görə də:
Sənnən xəbər gözlədim,
Kirpiyə qaş düşəndə.
Quru-quru
alışdım,
Araya yaş düşəndə.
Oxunnan çıxıb yayım,
Oxuma! yatıb toyum!
Ətaydı buta payım,
Yuxuma daş düşəndə.
Bu nə tale, nə yazı,
A baharım, ayazım?
Sən mənim alın yazım,
Alnıma
qış düşəndə!
Oxucu yəqin
ki, burda xalqdan gələn inancın poetik fikrə çevrilməsinin
şahidi oldu. Yəni kirpiyə
qaş düşməsinin
yozumu el arasında məlumdu. Amma onun poetik fikrə çevrilməsini
isə İradənin
şeirində gördüm.
Və növbəti şeirə
elə həmin o ovqatla da üz
tutdum.
Yalanım Sən, olanım
Sən,
Doğrum Sən boyda, Sən boyda.
Məni
məndə özü
edən,
Oğrum Sən boyda, Sən boyda.
Qaldıqca suçum, gümanım,
Getsən,
cannan çıxan ahım!
Yarıq,
yarıq, qorxu-qorxu,
Bağrım Sən boyda, Sən boyda.
Dar günümdü, Dar ağacı,
Çək sinənə, Sənə
köçüm,
Ürəyimin göynərtisi
Ağrım Sən boyda, Sən boyda.
Ümumiyyətlə, mən İradənin bu kitabında bizim oxucu süfrəmizə
daxil olmuş şeirlərin bir damarını fərqli gördüm. O fərqli damar mənim düşüncəmə görə,
oxucunu haldan-hala salır, yönəldir. Yəni bütövlükdə hər
bir şeirin özü başqa bir şeirlə eyni məqamı, eyni yaşamı ifadə etmir. Sadəcə,
bir kitabda qovuşublar, bir kitabda bir süfrə
başına yığışıblar.
Amma hər biri öz
dilində, öz halındadı, öz ovqatındadı. Görünür elə buna görə
də kitabın adı "Bağışla"dı.
Mən də İradə xanıma
"Bağışla"nın
davamlı olmasını
arzu edirəm.
Ədalət 2017.- 22 avqust.- S.4.