Tofiq Abdinlə
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin təbliği
Kitab rəfi önündə söhbət
İş otağımda bir kitab rəfi var. Mənə bağışlanan kitabları öncə orda yerləşdirirəm. Sonra da iki bir, üç bir daşıyıb aparıram mənzilimə...
Mən kitabsevənlər cəmiyyətinin üzvü olmasam da, kitaba bağlı adamam. Bax, belə bir durumda hər gün evə kitab aparmağın nə demək olduğunu yəqin ki, siz artıq anladınız. Elə bu anlayışınıza sayğı ilə əlimdəki bir kitabdan danışmaq istəyirəm. Bu kitabın müəllifi bizi tərk edib, Tanrı dərgahındadı. Amma sözü, xatirələri özünəməxsus həyat tərzi, bir də onun sözün bütöv mənasında qeyri-adi canıyananlığı heç yadımdan çıxmır, unuda bilmirəm. Demək olar ki, "Ədalət"in redaksiyasında ən çox xatırlanan söz adamlarının sırasında Tofiq Abdin ön cərgədə dayanır. Məncə, bunun özü də bir xoşbəxtlikdi - özün köç edəsən, sözün və ruhun göz önündə ola, dost yaddaşında yaşaya!.."
Bəli, son günlər onun barəsində özüm də bilmirəm nədənsə daha çox düşünürəm. Və kitab rəfimin qarşısında dayananda qeyri-adi bir formada əlim onun kitablarına tərəf uzanır. Götürürəm, yazdığı avtoqrafı oxuyuram, sonra şeirlərindən biri və yaxud da ikisini içimdə, özüm eşidəcəyim bir səslə oxuyub sonra kitabı qaytarıb yenidən öz yerinə qoyuram. Görünür, bu hansısa bir hissin, duyğunun ismarışıdı. Mən onu bu gün qəbul etdim və o ismarışı gecə gördüyüm yuxunun ovqatı ilə birləşdirib anladım ki, Tofiq Abdin oxuyub yerinə qoyduğum kitabının vərəqlənən səhifələrinin səsini eşidib diksinib. Bax, mən də bu ismarışı alan kimi o kitabı bir daha vərəqləyə-vərəqləyə istədim ki, bu dəfə təkcə kitabının vərəqlərinin səsi deyil, elə mənim də səsim onun ruhunun qapısını döysün...
Sönəndə göylərin son ulduzları
bəlkə də, bəlkə də
qayıtdın yenə,
Mən sənə düşmənəm,
ona görə ki,
lap elə sənin tək neçə tanışı
yenidən, yenidən tanıtdın mənə.
Mən buna yanıram, bu yanıram,
Bir daha mən səni bağışlamıram!
Nədənsə Tofiq Abdinin "Səni bağışlamıram" şeiri kitabı açan kimi gözümə ilk sataşan nümunə oldu. Mən şeirin yalnız son bəndini sizə təqdim etdim. Çünki bu şeirdə Tofiq Abdin qəhrəmanının bütün hallarını bağışladığını böyük ürəklə ifadə etdiyi halda, sonda bağışlamadığı məqamı da qabartmağı unutmur. Yəni vurğulayır ki, hər bir halını bağışladığı ona, sən demə, hamını yenidən tanıdıb, yenidən kimin kim olduğunu ona xatırladıb. Şair də məhz bu xatırlatmaya, bu tanıtmaya görə qəhrəmanını bağışladı. Düşünə bilərsiniz ki, burda faciəvi nə var ki? Amma yox. Bir anlıq düşünsəniz görərsiniz ki, illərlə tanıdığını yenidən tanımaq, yəni onun dərinlikdə, arxa planda olan qatlarını görmək, göründüyü kimi olmadığını anlamaq və buna sakit bir tərzdə baxmaq mümkün deyil. Tofiq Abdin də məhz olduğu kimi görünməyənləri yenidən görmək istəmədiyi üçün qəhrəmanını bağışlamır və üstəlik bu həm də qəhrəmanını özünün də olduğu kimi görünmədiyini vurğulamaq, ifadə etmək deməkdi.
Yaza bilmirəm məhəbbətimdən.
Niyə?
Qəşəng qız, niyə?
Olmaya min cür
Qayğı öldürdü məhəbbətimi?
Yoxsa anam
Məhəbbətsiz doğdu məni?
Yaman kimsəsizlik
çökdü məhəbbətə.
Bəlkə öldürmüşük
məhəbbət hissini?
Kim nə deyir desin
bizə çatdıra bilmədilər
məhəbbətin səsini.
Susuzluqdan
çatlamış
dodaqlara bənzəyir gözlərimiz
məhəbbətsiz.
Məhəbbəti yaşayır
ancaq nəğmələrimiz.
Bu qəribə şeirdə
bir neçə məqam var. Bu məqamın
mənim üçün
ən birincisi şairin sərt bir şəkildə vurğuladığı məhəbbətin
yalnız nəğmələrdə
yaşamasıdı. Yəni sevginin,
hisslərin, duyğuların
gerçəklikdən sözə,
nəğməyə köçməsidi.
Əslində bu, o böyük
hissin adiləşməsi,
dəyərdən düşməsi
anlamını ortaya qoyur. Və hətta böyük
Nizaminin böyük Bülbülün ifasında
hər birimizin qəlbinə yol açan "Sənsiz"i
belə bugünün
gerçək məhəbbətini
bir növü kölgələyir, onu arxa plana atır.
Çünki o gerçək məhəbbət
"Sənsiz"də olan
yanğını əks
etdirmir, göstərmir.
Bax, şair də buna toxunur, buna
istinad edir və vurğulayır ki, "yaza bilmirəm məhəbbətimdən".
Təbii
ki, şeir özü isə bütövlükdə şairin
oyuncağa çevrilən,
aşağılanan, yalnız
sözdə, nəğmədə
yaşayan məhəbbətə
acımasıdı, onu
diriltmək istədiyidi.
Bəli,
Tofiq Abdin əlimdə olan kitabındakı bir qoşmasında yazır:
Çox
Tofiqlər qoşmaları
düz yazıb,
Səksən yazıb, doxsan yazıb, yüz yazıb.
Tofiq Abdin qoşmaları az yazıb
Bağışla gəl, gül,
toxunma könlümə!
Bu qoşmanın da
məramı, mahiyyəti
əslində yenə
hisslərdi, duyğulardı
və bir də bu hisslərin,
bu duyğuların yuvası olan ürəyə, könülə
edilən həmlələrdi. Mən Tofiq
Abdinin poeziya dünyasında ən çox bir detallar qarşılaşıram.
O da şairin gördüyü ilə yaşadığının qovuşma
nöqtəsidi. Elə bil
Tofiq Abdin şeiri yazmır. Sadəcə
gördüyü, qarşılaşdığı
məqamla yaşadığı
məqamı bir-biriylə
qarşı gətirir,
üzləşdirir. Sonra onları
ürəyinin süzgəcindən
keçirir. Və o süzgəcdən
keçən hər nədisə, sonda şeirə çevrilir və Tofiq Abdin
də onu oxucuya çatdırır.
Məsələn:
Unuduram bircə-bircə
olanları.
Heç
özüm də bilməyirəm
niyə belə tez öyrəndim unutmağı?
Bağışlaya bilməyirəm
Öz-özümə
bu yadlığı.
Dünya
yarı dünyaydı
mən səni tanıdığım gün.
Budağından tez qırılan
bir yarpaqdın
adamların tapdağında
yoxa çıxdın.
Və yaxud:
Dünən belə deyildim,
dünən səadət
dolu bir adamdım
barlı ağac
kimiydim!
Qorxdum toxunarlar mənə
Bu gün
kim qaytara bilər məni dünənə?
Və yaxud:
Deyirsən ayrılaq,
bəsdir yaşadıq.
Ayrılaq,
Nə qədər
gec deyil hələ.
Bəsdir,
gözümüzdə həsrət
daşıdıq
yoldan ötənlərə
biz bilə-bilə.
...Sevsəm də
mən səni ayrılmalıyıq
Niyə gizlədirik həsədimizi.
Unuda-unuda
yaşayırıq biz,
Məgər görmürsənmi bir-birimizi.
Hə, mən
Tofiq Abdinlə elə kitab rəfimin önündə
bir xeyli söhbət etdim. Şeirlərinin qanadında ona doğru gedib əlini sıxmaq istədim. Əlim boşluqda qaldı.
Çünki o, öz şeirlərinin
dünyasında, öz
sözünün işığında
oturmuşdu Tanrı dərgahında. Orda nə
isə yazırdı.
Deyəsən bu dəfə yazdığını
bizə oxumayacaq...
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət 2017.- 24 avqust.- S.3.