Xürrəmilər hərəkatı
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin, milli
adət-ənənələrinin, elm və
mədəniyyətinin təbliği
Xürrəmilərin
uğurları getdikcə artır. Bu
barədə ərəb mənbələrində deyilir: "Babəkin işi
böyük vüsət aldı.
Ərəblər ondan qorxmağa
başladılar. Onunla vuruşurdular.
Lakin qalib gələ
bilmirdilər. Babək qoşunları dağıdır və
sərkərdələri öldürürdü".
830-cu ildə xürrəmilər ərəblərin daha bir ordusunu
məğlub edərək Həmədan şəhərini tuturlar. Bu
müvəffəqiyyət onların ərəblərin nizami orduları üzərində sayca beşinci
qələbəsi olur. Mühüm
strateji əhəmiyyəti olan Həmədanın tutulması
ərəblərin vəziyyətini
ağırlaşdırır.
833-cü ilin sonunda
bütün qüvvələrini
cəmləşdirən ərəblər Həmədan
şəhəri yaxınlığında
xürrəmiləri ilk dəfə
ağır məğlubiyyətə uğradırlar.
Ət-Təbərin bu barədə
yazır: 833-cü ildə "Cibalda,
Həmədan, İsfa dan,
İsfahan, Masabzan
və Mehricanqazaq
şəhərlərində olan çoxlu əhali xürrəmilərin dinini qəbul etdi. Onlar toplandılar və Həmədan
tərəfdə düşərgə qurdular.
Mötəsim onlara qarşı qoşun göndərdi; onun
göndərdiyi axırıncı ordu İshaq ibn İbrahim ibn
Müsəbin komandası altında idi. O,
Həmədanda 60 min adam
qırdı, qalanları Rum
ərazisinə qaçdılar . M.Siriyets,
məğlub edilən xürrəmilərin qalan
hissəsinin Bizans ərazisinə
qaçdığı haqqında belə deyir:
"Həmin ildə Babək
tərəfdarlarının böyük bir hissəsi ərəblərin
müharibəsindən cana
gələrək baş komandan
Nəsr ilə birlikdə Rum
padşahı Feofili axtarmağa
getdi və xristianlığı qəbul etdi". İbn
əl-İbri həmin variantı daha
qısa şəkildə verir; "onun Babəkin sərkərdəsi Nəsr öz həmqəbilələrindən bir çoxu ilə Feofilin yanına qaçdılar və xristian oldular.
Həmədan vuruşmasından sonra Bizansa gedən xürrəmilərin taleyi haqqında müxtəlif məlumat
vardır. Bizans tarixçilərinin istinad
etdikləri orta əsr yunan
müəllifləri bildirirlər ki,
qaçıb Bizansa sığınan
xürrəmilər qrupu 14 min nəfərdən ibarət idi
və onlara sonradan
Ərəb xilafətinin qoşunlarına qarşı
hərbi əməliyyatda fəal iştirak
edirdilər
Xəlifə
Məmun ölərkən varisi Möhtəsimə
xürrəmilərə qarşı amansız olmağı
vəsiyyət edir:
"Xürrəmilərə qarşı müharibəyə
qətiyyətli və rəhmsiz adam
göndər. Ona vəsait, silah, atlı və piyada qoşun ver. Əgər
xürrəmilərə qarşı mübarizə uzansa, onda onların
üzərinə bütün
dostlarınla və köməkçilərinlə özün get".
Mötəsim öz sələfindən
fərqli olaraq Babəklə
müharibənin strateji
cəhətinə ciddi diqqət yetirdi. O, düşmənin
qüvvəsi və gücünü
bildiyindən uzun sürən
müharibəyə hazırlaşdı və hər şeyi: qoşunun
tərkibini və görkəmli sərkərdələri
seçməkdən, köməkçi hissələrlə
təmin etməkdən tutmuş
Xilafətin bütün
maliyyə, ərzaq və yem
ehtiyatlarını səfərbər edincəyədək
hər şeyi müharibə
ehtiyaclarına tabe etdi.
Mötəsim xürrəmilərin
üzərinə ümumi hücuma
başlamazdan əvvəl
əmirlərdən Əbu Səid Məhəmmədi
gələcək vuruşma rayonuna göndərib ona
əmr etdi ki,
"Zəncanla Ərdəbil arasında Babəkin
dağıtdığı istehkam
məntəqələrini bərpa etsin və
Zəncan-Ərdəbil yolunda qarnizonlar qoysun ki, heç kəs
Ərdəbilin təchizi üçün
təhlükə törətməsin". Qoşun
qərargahı ilə Xilafətin paytaxtı Samarra
arasındakı rabitə sisteminə böyük
diqqət verilmişdi. Yollar
pis olduğuna
görə qasidlər məlumatı gec
gətirirdilər, buna görə də
xəlifə əmr etdi ki,
Ərdəbildən paytaxta gedən yolun hər fərsəxində məlumat
gətirməyə hazır olan bir atlı qoysunlar.
Xəlifə bu məqsəd üçün əmr etdi
ki, onun özünün Hulvan keçidi yaxınlığındakı Marc at ilxısında xüsusi çapar
atlarından istifadə etsinlər. Təpələrdə qarovulxanalar düzəldildi; bu
qarovulxanalar bir-birini
yaxşı görürdü və
məlumat gətirən atlıların hərəkəti
haqqında bir-birinə səslə xəbər verirdilər.
Beləliklə, Ərdəbildəki (Bərzənddəki) baş komandan
qərargahından göndərilən məlumat Samarraya dörd
günə gəlib çatırdı ki,
bu da o
zaman üçün
çox tez hesab olunurdu. Buna görə də xəlifə
xürrəmilərə qarşı hərbi əməliyyat rayonunda baş verən
hadisələrdən həmişə xəbərdar idi. Bu
müharibədə, xilafət tarixində ilk
dəfə olaraq məlumat
göndərmək üçün poçt göyərçinlərindən
istifadə olunmuşdu. Xəlifə
Mötəsim Misirdə Bizans
qoşunları ilə vuruşmada öz hərbi məharətini
göstərən istedadlı sərkərdə Afşin Heydər ibn Kavusu 835-ci il iyunun 3-də xürrəmilərə
qarşı müharibə edən bütün
qoşunların baş komandanı
təyin etdi.
Ərəb
ordusuna sərkərdə təyin edilmiş türk
mənşəli Afşin ilk
əvvəl döyüşlərə can
atmır. Əks-kəşfiyyatı
gücləndirməklə xürrəmilərin gücünü, hərəkət
istiqamətlərini dəqiqləşdirir.
Xürrəmilər arasında çəkişmə salmaq, onların ən yaxşı
sərkərdələrini aradan
qaldırmaq işini ön
plana çəkir.
Babəkin
silahdaşları arasında İsma
əl-Kürdi, Adin, Abdulla,
Rüstəm və Tarxan kimi
cəsur, hərbi işi yaxşı
bilən sərkərdələr var idi. Tarxan isə
ərəblərin ən çox
çəkindiyi, qorxduğu
şəxslərdən idi. Afşin dəqiqləşdirir ki,
Babəki məğlub etmək üçün
ilk növbədə Tarxanı aradan götürmək, xürrəmi ordusunu rəhbərsiz qoymaq
lazımdır. Adətən qış aylarını
Həşdadsər dağı yaxınlığında öz kəndində keçirən Tarxan kiçik bir dəstə ilə öz
mülkünə gedir. Afşinin
göndərdiyi qatil gecə ikən onu öldürür.
Tarxanın ölümü
xürrəmilər üçün
ağır zərbə olur. Bundan istifadə edən ərəblər daha da cəsarətlə
hərəkət edir, ruhdan
düşmüş xürrəmilər
isə dalbadal
məğlubiyyətlərə düçar
olurlar. Lakin
yenilməz sərkərdəlik qabiliyyətinə malik olan Babək ruhdan düşmür,
ağıllı, taktiki manevrlərlə
düşməni çıxılmaz vəziyyətə
salır.
836-cı
ildə Həştadsər dağı yaxınlığında
xürrəmilərlə Buğa
əl-Kəbirin başçılığı
altındakı ərəb ordusu
arasında vuruşma baş
verir. Təkəbbürlü Buğa, Afşinin
əmrinə etina etməyərək,
şəxsən xürrəmilərlə
döyüşə girir. Döyüş
zamanı əvvəlcə Babək Buğanın min nəfərlik ərzaqdaşıyan
dəstəsini məhv edir.
Dağ cığırlarından keçib gücdən düşən
ərəblər təpələrdən birinə qalxmağa başlayanda
xürrəmilər qəfil hücum edib onları mühasirəyə salırlar
və ərəbləri onlar üçün əlverişli olmayan şəraitdə vuruşmağa
məcbur etdilər. Buğanın ordusu
məğlub olur, bir neçə
sərkərdəsi öldürülür.
Buğanın özü isə döyüş meydanından qaçır.
Xürrəmilər
bütün ərəb ordugahını, pul və silahları ələ
keçirirlər. Bu
məğlubiyyətdən sonra Afşin öz
qoşunlarını Bərzəndə çəkir.
Həmin ildə Afşin
xəlifədən böyük bir qüvvə alır; köməkçi
qüvvələrə böyük türk sərkərdələrindən
Cəfər ibn Dinar
əl-Xəyyat və İtax
başçılıq edirdilər. Xəlifə onlarla Afşinə qoşunun
maaşı və təchizatı üçün
30 milyon dirhəm pul da göndərir. Köməkçi
qüvvənin gəlmiş olmasına baxmayaraq,
Afşin xürrəmilərə
qarşı açıq həmlə etməyə
tələsmir. Bu dövürdə
müharibənin müvəffəqiyyətinə hələ
də inanmayan xəlifə Mötəsim,
Afşinə birbirinə zidd
müxtəlif sərəncamlar verirdi. Afşin
də bu sərəncamları elə
yerinə yetirirdi ki, az sonra ərəb
qoşunları arasında sərkərdəyə qarşı
narazılıq başlandı. Doğrudan
da, xürrəmilərin qalası
Bəzzdən ərəbləri ayıran son
dörd fərsəng (təxminən 30 kilometr) yolu
ərəblər bir ilə
keçmişdilər. Afşin
əsgərlərin narazılığına baxmayaraq,
verdiyi sərəncamlarında daim xəlifəyə istinad
edirdi və xürrəmilərlə vuruşa girməyə icazə vermirdi. Yalnız xüsusi
dəstələr istehkamlar tikir, eyni zamanda
Bəzz qalası istiqamətə yol
çəkdirməyə başlayır. Çünki
yolun olmaması ərəb
qoşunlarının ərzaq, su və s. ilə təchiz edilməsini daim
təhlükə qarşısında qoyurdu.
Çox vaxt
ərəblər bircə qurudulmuş
çörəklə dolanırdılar. Tarixi qaynaqlarda qeyd edilir ki,
bunu bilən Babək bir
dəfə Afşinə bir adamla bir yük
tərəvəz göndərdi. Afşin
Babəkin bu hədiyyəsini
məmnuniyyətlə qəbul etdi və onun göndərdiyi adama
icazə verdi ki, ərəb
düşərgəsindəki istehkamları baxıb görsün.
Xürrəm
ətraflı baxdından sonra, Afşin onu geriyə
buraxdı və xahiş etdi
ki, "qardaşı" Babəkə onun salamını yetirsin.
Afşinin Babəkə bu
cür münasibəti qoşunda
və xüsusilə sərkərdələrdə
şübhə doğurmaya bilməzdi. Buna görə islamın
düşməninə qarşı müharibədə Afşinin hərəkətləri çox tez-tez,
xüsusilə Cəfər əl-Xəyyat
tərəfindən kəskin surətdə tənqid olunurd. Afşin
Babəklə mübaribənin axırıncı ilində
Təbəristan hakimi Məzyərlə olduğu kimi gizli danışıqlar aparırdı və
məqsədi Xilafət hakimiyyətini məhv etmək idi. Lakin Afşinin
Babəklə birlikdə qəsd düzəltməkdə
iştirakı yalnız Məzyərin və Afşinin
özünün mühakiməsində aşkara çıxır. Belə bir qəsdin mövcud olduğunu ərəb mənbələri
də təsdiq edir. Əbu Mənsur
əl-Badadi bildirir ki,
Afşin "Babək ilə gizli qəsd düzəltmişdi".
Mötəsim Afşini Babəkə
qarşı müharibəyə göndərəndə
"belə düşünürdü ki, o müsəlmanlara
səmimi münasibət bəsləyir. Gizlində isə o [Afşin] Babəklə
əlbir idi və ona
qarşı müharibəni uzadırdı və
müsəlman qoşunlarında çatışmazlıq olduğunu ona hiss etdirirdi, o da [Babək də]
düşmən qoşununun çoxunu məhv edirdi".
Yalnız xürrəmilərlə müharibə
qurtardıqdan sonra "xəlifə, Afşinin satqınlığını və
Babəklə müharibə zamanı onun
müsəlmanlara xəyanət etdiyini
öyrəndi". Lakin Xilafətə qarşı əlbir əməliyyat
keçirmək barəsində Afşin,
Babək və Məzyər arasında gedən gizli danışıq və yazışmalar bir nəticə vermədi, odur
ki, Afşin də özünü tamamilə ifşa
etməmək üçün
Bəzzə hücum etmək əmrini
verməyə məcbur oldu.
Cəfər əl-Xəyyat, Əbu Səidin
sərkərdəliyi altındakı türk
qoşunları və könüllülər qalanı
mühasirə etdilər. Qalanın müdafiəsini Babək
məşhur sərkərdələrindən Adinə
tapşırır.
Şəhər
üçün uzun
sürən vuruşma başlanır, bu zaman
xürrəmilər qaladan
çıxıb ərəbləri hiss
ediləcək tələfat verməyə məcbur
edirdilər. Getdikcə uzanan və daralan mühasirə xürrəmilərin
qüvvələrini tükəndirir. İllərlə
alınmaz olan, istilaçılara
qarşı mübarizənin mərkəzi Bəzz qalası süqut edir. Bu zaman ərəblər
Babəkin oğlunu əsir alırlar. Onu məcbur edirlər ki,
atasına müharibəni dayandırmağı, bu halda xəlifənin onu, bağışlayacağı
barədə məktub yazsın. Oğlunun
məktubunu oxuyan Babək ona
belə bir cavab
göndərir:
"Əgər
sən mənim oğlum olsaydın
mənim kimi olardın, amma
sən mənim oğlum deyilsən. Unutma ki, bir
gün azad yaşamaq qırx il miskin qul kimi
yaşamaqdan yaxşıdır". Bəzz qalasını tərk etmək
məcburiyyəti qarşısında qalan
Babək tacir paltarı geyib
Araz çayından keçərək Arran tərəfə qaçır Babək Bizans ərazisinə gedib
çatmağı düşünürdü,
çünki Bizans imperatoru ilə yazışırdı.
Ərəb mənbələrində Babəkin Feofil ilə necə əlaqə saxladığı
və Bizansın xürrəmilərə necə təsirli
kömək göstərdiyi barəsində məlumat verilir. Ət-Təbəri hadisələri
şərh edərkən bu barədə geniş məlumat verir.
Arazı
keçəndən sonra
ərəblərin hücumuna məruz qalan Babək təsadüfən köhnə
müttəfiqi Şəki hakimi Səhl ibn Sumbata rast
gəlir və Səhlin qalasına sığınmağa
məcbur olur. Əl-Məsudi yazır:
Səhl ibn Sunbat onu tanıdıqda "bura
sənin öz evindir
və mən sənin nökərin. Bu
qışı burada qal,
sonra nə edəcəyini qət
edərsən" dedi. Babəki öz qalasına aparan
Səhl Xilafətin sərkərdəsi Afşinə
xəbər verir ki,
Babək onun yanındadır; bir neçə gündən sonra
isə, Səhlin düzəltdiyi ovda
Babək tutuldu; Səhl ona
görə belə etmişdi ki, Babəkin tutulmasında ondan
şübhələnməsinlər. Vardan bildirir
ki, Səhl öz
xidmətinə görə "min
dəfə min kşir
gümüş, bir
də yüz min
aldı". . Ət-Təbəri qeyd edir ki, Səhlin
aldığı bir milyon
dirhəm və yuxarıdakı peşkəş və
xələtlərdən başqa, onun oğluna Babəkin
qardaşı Abdullanı tutub gətirdiyi
üçün yüz
min dirhəm verilmişdi.
Bəzi tarixçilər Səhl ibn Sumbatın mənşəyi barədə fikir ayrılığına
düşsədə Görkəmli akademik
Ziya Bünyadov öz əsərində qeyd
edir ki, Babəkin
müttəfiqləri içərisində erməni
olmayıb Səhl ibn Sumbat
alban knyazıdır.
B. Əliyev
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya vasitƏlƏrinin inkişafına
dövlƏt dƏstƏyi fondunun
maliyyƏ yardımı ilƏ
Ədalət
2017.- 8 dekabr.- S.3.