Məmməd Arazlı xatirələrim
AzƏrbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya
vasitƏlƏrinin inkişafına dövlƏt dƏstƏyi
fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği
(əvvəli ötən sayımızda)
Şair:
Ey daşlaşan, torpaqlaşan
ulu babam,
Bu günümdən dünənimə uzaqlaşan
ulu babam,
Küləkləşən, dumanlaşan ruhunla sən
Ayağa dur, səninləyəm!
Səs getməyən, əl yetməyən
Qədim tarix dərəsindən
Səs ver mənim səsimə sən:
Sənə gələn, səndən ötən nəydi belə? -
Səndən ötüb qardaşına dəydi belə?!
Bu poetik müraciət şeirin bir növ fabulasıdır. Heç də həmişə şairdə belə alınmır, ona görə ki, içindən yaşamır, içərisi sızıldamır, ürəyi sancmır. Şair üzünü, bəli, XXI əsrə tutur, baxmayaraq qarşıdakı əsrə 35-40 il qalıb, əsl şair üçün illərin keçmişinin, indisinin fəlsəfəsində gələcək görünür. Məmməd Arazın bu şeir - təkcə bundan danışıram - qabağı, irəlini daha intellektual və emosional görür, oraya sıçrayır, müəllifin özünü - şəxsiyyətini tanıdır, cəmiyyətdə yerini göstərir, harada, hansı kresloda oturduğunu anladır. Amma ünvansız müqayisə aparmalı olsaq, şair hansı poeziya nərdivanını müəyyənləşdirməyə borcludur. Bu prosesdə şeirin nə günahı ki, şair tələsik başqa bir şeirin yerini tutmuşdur. O şairə qızğın əl çalmışdılar, yerini itirmişdi: Məmməd Araz yerini dəqiqləşdirmişdi, halbuki o, şəxsiyyətini, istedadını Vətənin başına gətirilmişi min bir oyunlarda axtarmış, heyfsilənmiş, kədərlənmişdir: Nəydi belə:
Bununlamı neçə dəfə
Ata-oğul, qardaş hissi haçalandı,
Bir şəhərin
Beş qardaşın xanlığına parçalandı?!
O zamanmı bitdi bizim dilimizin
"sənin", "mənim" qabarı da?
O zamanmı bitdi bizim
dilimizin
"haralısan" damarı da?
Məmməd Araz min illərdən
yol gələn, genimizə qanımızdan
keçən "haralısan?"
sualına cəsarətlə
cavab verdi.
Həqiqətdir, şair nədən
necə yazdığını
anlamalıdır, əsəri
qələmə alanda
ortaya necəsini qoyacağına əmin olmalıdır. Onun yaddaşında bir ifadə qalmalıdır: möhtəşəm poeziya
mövcuddur, bünövrəsini
Şərq epoxasının
poeziyası qoymuşdur.
Həmişəmi şairdə belə
alınır? Yox!
Məmməd Araz qüdrətinə yiyələnməlisən
ki, eyni zamanda XXI əsrin zövqlü, ibrət götürməyə qabil,
tələbkar insanlarına
inanasan...
Şair
daxili sualları gizlətmirsə əsəbiləşir,
barmaqlarını düyünləyir
(həmin zalı, tribunanı xatırladım),
rəmzləşən qəhrəmanlarımızın
yaxasından yapışır
və qəhərlənmiş
səsilə soruşur:
Səninləyəm, ulu babam!
Bu məsəli kimdi
yazan?
Hansı
soysuz ata idi
Ataların imzasını
Çəkib, ona möhür basan?!
Adınızı dastanlardan oğrayaram,
Ruhunuzu qıyma-qıyma doğrayaram,
Qara Çoban,
Dəli
Domrul,
Ey Xan Eyvaz,
Giziroğlu Mustafa bəy
Əgər ki, siz
Bu məsələ qol çəkdiniz!
Bu şeiri unudulmaz şairimiz Bəxtiyar Vahabzadəyə həsr etməsi də təbiidir: "Gülüstan"
məşhur müqaviləsinin
əsl mahiyyətini poeziyamızda ilk dəfə
B.Vahabzadə eyni adlı poeması ilə açmağı bacarmışdı!"
Məmməd Araz 1968-ci ildə
dəyərli şeirini
yazdı, özü də poetik ehtirasla, azəri-türk
"qardaşlarının" şəxsi-hakimiyyət mənafeyi
uğrunda bir xalqın - bir dövlətin ikiyə bölünməsi faciəsinin
baş qəhrəmanları
olması həqiqətinin
ağ və
qara sifətinin şeirə qonaq gəlməsi.
Məndən ötdü!..
Məndən ötdü!..
Sevincə bax, qeyrətə
bax!
Bunu yazan xilqətə bax!
Məndən ötdü!
Qulağımdan getmir bu səs,
Zərbələri qardaşına,
Sirdaşına ötürən kəs
Elə bil ki, bax
bu gecə
Qulağımın dibindəcə
Xətainin süqutuna
qəh-qəh çəkdi...…
Nə idi bu? Düşünmüşdümü
beş qardaş
nəyə rəvac vermişlər, "Azərbaycan
torpağında Araz boyda şırım açdıqları"nın tarixi və mənəvi fəlakəti
başlandı.
Azca haşiyə
çıxım ki -
şeirdən aldığım
təəssüratı nəzərdə
tuturam - poeziyanın tamlığını o vaxt
dərk edirik, əsərlə birbaşa
ünsiyyətə giririk,
gözlənilməz məqamlarla,
sətiraltı nüanslarla
qarşılaşırıq. O zaman bir incə mətləbi
də duyuruq: şair həmin mövzunu yazmağa başlarkən ona əvvəlcədən heç
nə bəlli olmur, əks təqdirdə necə? Cənub mövzusu, tariximizə böyük ləkə gətirmiş
Gülüstan müqaviləsi
Məmməd Arazı
hisslərilə üzbəüz
qoymaya bilməzdi, təkbətək buraxıb
uzaqlaşmazdı və
ümidə də qoymazdı: ya mövzu, ya da ilham. Şairin
xoşbəxtliyi, ilahi
bəxşişi onda
meydana çıxdı,
daha dözmək olmur:
...Sən olmadın, Azərbaycan!
Səni
səndə ələdilər
Səni səndə üyütdülər.
Dibək
oldun öz duzunla,
öz daşınla.
Ögey oldun, doğma ekiz qardaşına.
Şair sözünü dedikcə
yorulmur, qəzəblənir,
lakin özünə xas təmkinlik, müdriklik bir milləti bir anda ayağa qaldırmaq möcüzəsinə
inandırır. Oxucuların yaddaşında təzələyəcəyim
aşağıdakı misralar
himn-simfoniya kimi səslənir. Bəli, mən
əlli ilə yaxındır tarixi aforizm siqlətində qiymətləndirmək ümidindəyəm.
Dəfn
etdiyim məsələnin
Başdaşına
Bir təəssüf xatirəsi
yazıb, yondur:
Səndən ötən mənə
dəydi,
Məndən ötən sənə dəydi.
Səndən, məndən ötən
zərbə
Vətən, vətən, sənə
dəydi...
Tarixi hadisənin poetik nəqaratı! Məmməd Arazda üstündən
qırmızı xətt
çəkilən bir
misra da yoxdur, fikrimi əsaslandırmaq üçün
sitat gətirməyə
ehtiyac duymuram.
Mən yuxarıda
"genetik kod" sözünü işlətdim. Şairin ikiyə
bölünmüş məmləkətinin
canlı şahidi Arazdır. "Mən
Araz şairiyəm",
"Araz üstə çinar gördüm",
"Araz yadıma düşüb", "Arazın
işıqları" şeirlərində
bir həsrət, nisgil, ayrılıq həqiqəti təsvir olunmuşdur. Bəlkə də İlahinin
diktəsidir ki, şair özünə
"Araz" təxəllüsünü
götürmüşdür, israrla "Mən Araz şairiyəm" - demişdir.
Mən
- ondan su içmişəm,
Anamdan süd əməntək.
Sudan çıxan balıq tək
Ölərəm mən Arazsız.
O Mənim mürəkkəbim,
Mən onun qələmiyəm.
O mənim telli sazım,
Mən onun dilqəmiyəm...
Məmməd Arazın Zaman anlayışına müqabil
yaradıcılığını seçmədən hansı
şeirini oxusan ilahi Məkandan qopduğunu kəsdirirsən. "Ana yurdum,
hər daşına üz qoyum", "Vəsiyyət", "Yazı
masam", "Salamat qal", "Səni axtarıram", "Ağarma,
saçım, ağarma",
"Özümdən şikayət
məktubu", "Bacım
Gülsümə məktub"
və daha bir şeir; tələsməyək, şairi
sevənlər!
Adını çəkdiyim belə fikiryüklü şeirləri
hansı poetik xüsusiyyətlər yaşadır. Sadalanan nümunələrin
tematikasını müəyyənləşdirmək
çətinlik yaratmaz,
çünki şair
poeziyanın gücünə
bələddir, şeirsə
insan ruhundan, bu ruha dayaq
tutan hisslərin vəcdindən, coşğunluğundan
yaranan səsdir, sonra maddiləşir.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət 2017.- 2 iyun.- S.3.