SƏHNƏMİZ
SONASIZ QALDI
AĞAKİŞİ
KAZIMOV
xalq artisti, professor
O, yayda Şəkidə anadan olmuşdu. Dünyasını isə qışda
Bakıda dəyişdi.
71 yaşında.
Sənətkar itkisi teatr üçün,
onu sevən tamaşaçı üçün
çox ağırdı. Xüsusilə həyata vida etmiş bu şəxs
şəxsiyyət kimi
sənə böyük
hörmət bəsləyirdisə.
Onun səhnədəki davranışını,
səsini hələ indiyə qədər unuda bilmirəm, həmişə gözümün
qarşısında canlanır.
Söhbət Azərbaycan Respublikasının
xalq artisti, Azərbaycan səhnəsinin
ilk milli aktrisası Sona Hacıyevadan gedir. Onun məndən əvvəl
Azərbaycan Dram teatrında
oynadığı rolları
və mən teatrda aktyor işlədiyim illər onunla iştirak etdiyim tamaşaları həmişə titrək
bir həyəcanla xatırlayıram. İstər-istəməz onunla işləmiş sənətkar dostlarının
Sona haqqındakı fikirləri yadıma düşür. Sona xanım
barəsində fikirləşəndə
qüssə, qəm, kədər istər-istəməz
məni çulğalıyır,
əzab verir. Belə qəmli halları böyük sənətkarımız Ələsgər
Ələkbərov və
mənə qardaş qədər yaxın olan görkəmli alimimiz Mahmud Allahverdiyev haqqında düşünəndə
də hiss edirəm.
Sona xanım
anası əməkdar
artist Əzizə Məmmədova
ilə teatra birgə gəlmişdilər,
sənətkarcasına xidmət
göstərmişdilər. Əzizə xanıma
hamı Əcənə
deyirdi. 1907-ci ildə Sona dünyaya gəlib və 1916-cı ildə onlar Şəkidən Tiflisə köçmüşlər.
Bir-iki il
sonra Aşxabada getmişlər, nəhayət
1921-ci ildə Bakıda
məskunlaşmışlar. 1921-ci ildə Hacıağa
Abbasov Sonanı anası ilə birlikdə Azad Tənqid Təbliq teatrına işə dəvət etmişdir. İki il sonra
Sona Əzizə xanımla Milli Dram teatrında fəaliyyət
göstərməyə başlamışlar.
1952-ci ildə mən
Teatr institutunun aktyorluq şöbəsinin
birinci kursuna qəbul olunmuşdum. İnstitutumuz Nizami döngəsi bir ünvanında yerləşirdi. Sona xanımın
evi isə təhsil aldığımız
yer ilə üzbəüz ikimərtəbəli
binada yerləşirdi.
O, öz ailəsi ilə burda yaşayırdı. O vaxtlar
biz Azərbaycan Dövlət
Dram teatrının tamaşalarında
kütləvi səhnələrdə
iştirak edirdik. Teatrda geyim otağımız ikinci mərtəbədə
idi. Məlik Dadaşov, Əfrasiyab Məmmədov, Əmənulla
Rəsulov, Mahmud Allahverdiyevlə
teatr paltarlarımızı
bu otaqda dəyişir və qrimlənirdik, lap bufetin yanında. Sona Hacıyeva bufetə gedəndə hərdənbir
bizim otağa gələrdi və orda kim
vardısa hamı ilə xoş danışıb, zarafatlaşardı.
Xüsusilə Məlik Dadaşovla
açıq zarafatlar
edərdi, deyib-gülərdi.
Sona Hacıyeva
ilə birgə iştirak etdiyimiz iki tamaşanı xüsusilə xatırlayıram. Ə.Məmmədxanlının "Şirvan gözəli",
C.Məcnunbəyovun "İliç
buxtası" əsərlərini.
"Şirvan gözəli"
tamaşasında Sona Hacıyeva Nisəxanım
obrazını oynayırdı. Bağçılıq institutunun professorunun arvadı kimi o, ərinin hər söhbətinə qarışardı,
ona düzəlişlər
verərdi və heç kəsi onun sözünü kəsməyə qoymazdı.
Moskvada keçirilən
Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti
ongünlüyündə nümayiş
etdirilən "İliç
buxtası" tamaşasında
isə Sona xanım Mariya Lyuvovna rolunu oynayırdı. Son dərəcə
qayğıkeş, ərinə
və ailəsinə mehriban olan bu
qadını Sona xanım xüsusi bir məhəbbətlə
ifa edirdi.
Son dərəcə insanlara
inanan, sevən, hörmət eləyən,
xüsusilə gənclərə
analıq qayğısı
göstərən Sona
xanım tez-tez bizi evinə dəvət edərdi və geniş süfrə açardı. 1950-ci illərin axırlarında
o, mənim üçün
hətta elçiliyə
də getmişdi.
Sona xanım
vəfat edəndə
mən Sumqayıt Dram
teatrında işləyirdim. Bizim kollektivdə
çalışan Rza
Əfqanlı, Barat Şəkinskayanı
və bir neçə aktyoru götürüb onun dəfn mərasiminə gəldik. Sona xanımı son mənzilə
yola salandan sonra, avtobusumuzla geri qayıdanda Əfqanlı yol boyu onun haqqında
çox maraqlı söhbətə başladı.
Dedi:
- Sona iki dəfə
məni öz hərəkəti ilə,
sözü ilə mat
eləmişdi. Birincisi
lap 30-cu illərdə idi.
Tamaşaların birində, deyəsən
"1905-ci ildə" idi.
Sona mənə yaxınlaşıb dedi ki, Cənab General Qubernator, bizi özünə həsrət
qoyursan. İkinci dəfə mən bura, Sumqayıt teatrına işə dəvət olunandan sonra mənə rast gəldi və dedi ki,
Rza, üzünə qrim vurmalı idinsə öz teatrından niyə çıxdın.
Teatrımızın gənc aktyorları Sona xanımın teatr fəaliyyəti ilə bağlı suallar verdilər. Rza Əfqanlı cöşqunluqla
söhbətini davam etdi:
-Mən hələ teatr texnikumunda oxuyanda Sona artıq
teatrda işləyirdi.
Mən də teatra işə götürüləndə
artıq o, repertuarda çox rollar oynamışdı. İllər
keçdikcə mən
onu "Toy" komediyasında
Zinət, "Vaqif"də
Gülnar, "Xanlar"da
Mehriban, "Şeyx Sənanda" Xumar, "Od gəlini"ndə Solmaz, "Sevil"də Sevil, "1905-ci ildə"
Sona rollarında necə məharətlə
çıxış etdiyinin
şahidi olmuşam.
Əfqanlının maraqla danışdığı söhbətə
mən də qarışdım:
-M.Sənanının 50 illik
yubileyində onun
"Hacı Qara" əsərində Sona obrazını necə yumorla dolu bir
tərzdə apardığının
şahidiyəm. Sona - S.Hacıyeva
köçəri tərəkəmə
tayfalarında, köçəri
çadrlarda böyüyüb
boya-başa çatmış
tərs və inadkar bir qız
idi. O, arıqlığı
ilə arı kimi vızıldıyırdı
və sevgilisi Heydər bəyi onunla tez ailə
qurmağa məcbur edirdi. Aktrisa Sonanın tək
oturub Heydəri gözləməsi səhnəsində
böyük bir monoloq söyləyir.
Bu daxili iztirabları
ifadə edən, narahatlıqlarını göstərən
gənc bir qızın təbii etirafları idi. Gecənin qaranlığında çadırdan
aralı, kolluqda sevgilisini gözləyən
Sona intizar içində çırpınırdı.
M.Sənanının yubiley gecəsində
ən çox yadımda qalan məhz bu səhnə
oldu.
- İnstitutda bizim
aktyor sənəti müəllimimiz Rza Təhmasibdən bir dəfə Sona xanımın Almaz rolunu necə ifa etdiyini soruşdum. Rza müəllim
o tamaşada Hacı Əhməd rolunu oynamışdı. Müəllimimiz
bir an fikrə getdi və mənə
əks sual verdi. Dedi:
- Siz də indi
dram teatrında "Almaz"
əsərini tamaşaya
qoymusuz. 57 və
59-cu illərdə bu tamaşa ilə Moskvada qostrolda olmusuz. Almaz rolunu "Arşın mal alan" filimində
Gülcöhrə rolunu
ifa edən Leyla Bədirbəyli oynayır. Mən o tamaşaya baxmışam.
Ancaq şəxsi fikrimi deyirəm. Sona Leyladan üstün
idi. Soruşa bilərsən nədə?
Kiçik, çəlimsiz bir qızda nəhəng bir iradə və qüvvət var idi. O, Hacı Əhmədlə apardığı
dialoqda öz qətiyyəti ilə həmişə məni heyrətə salırdı.
Onun nişanlısı Fuad ilə sonuncu mübahisəsi isə ən yüksək sənətkarlıq nümunəsi
idi. Almaz Fuadın nişan
üzüyünü ona
görə qətiyyətlə
qaytarırdı ki, Fuad ona inanmırdı.
Onu öz qısqanc şübhələri ilə
təhqir edirdi.
Rza Əfqanlı Sona xanım haqqında xatirələrini davam etdi:
- Sonanın Opera səhnəsindəki
fəaliyyətindən danışım. Onun yaxşı
səsi var idi. Leylini, Əslini, "Aşıq
Qərib"də Şahsənəmi
və "Arşın
mal alan"da Asyanı böyük məharətlə oxuyub, oynayırdı.
1955-ci ildə "Bəxtiyar" bədii filmi çəkilməyə başladı. Bu filmi bizim rəhmətlik müəllimimiz Lətif Səfərov çəkirdi. Sona xanım teatrda sevinclə bu filimə çəkilmək üçün dəvət aldığından danışardı. Film ekranlara çıxandan sonra gördük ki, orda hansısa kulubların birində işləyən iki qadın obrazı da var. Heç bir fəaliyyət göstərməyən bu kulubun direktorunun qohumları idi bu qadınlar. Kulubun özfəaliyyət dərnəklərini yoxlamağa gələn komissiya qarşısında Sona Münəvvər xanımla "Babam evlənir" adı ilə bir duet oxuyub oynayırdılar. Bu iki məşhur sənətkar özfəaliyyət qorxusu ilə tamaşaçılardan çəkinən və eyni zamanda nəsə eləməyə çalışan bu obrazları böyük məharət və yumorla nümayiş etdirirdilər. Münəvvər xanım kök, Sona xanım isə arıq idi. Onlar bir-birini tamamlayırdılar və çox gülməli bir səhnə alınmışdı.
Qeyd etdiyim
kimi. Sona xanım və
anası Əzizə xanım çox
qayğıkeş insanlar idilər. Hər
ikisi özlərini sərbəst və azad düşünən qadınlar kimi aparırdılar. Sona
xanım ürəyinə düşən hər şeyi heç nəyə
baxmadan, heç bir qadağalara məhəl
qoymadan həyata keçirirdi.
Lakin Azərbaycan səhnəsinin bu ilk qaranquşu
şəxsi həyatda çox da xoşbəxt deyildi.
Ərləri ondan tez
ayrılırdılar. Kök bir qızı var idi. O da küçəni
keçərkən maşın vurub öldürmüşdü. 60-cı illərin
sonundan demək olar ki, teatrda
ona yeni rollar tapşırmırdılar.
Buna baxmayaraq o, hər gün teatra gəlirdi, üç-dörd saat sənət dostları ilə söhbət edərdi və gedərdi.
Sona xanım
həmişə deyib-gülən,
həyata nikbin baxan, ömründən, günündən, sənətindən
çox razı bir sənətkar idi. Onun haqqında tearın
aktyorları həmişə
sevərək danışırdılar.
Sona Hacıyeva teatr tariximizdə istedadli, sevimli bir aktyor
kimi qalmışdır.
Bu ay onun anadan
olmasının 110 illiyi
tamam olur. Teatrı sevən, indi artıq yaşa dolan tamaşaçılarımızın
əksəriyyətinin gözü
indi də səhnədə Sona Hacıyevanı axtarır.
Ədalət.-2017.-21 iyun.-S.4.