DƏRYADAN DAMLA
Tural Cəfərli
Bu gün
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
ön sıralarında gedən, dilçi-alim,
şair-yazıçı kimi ölkəmizin
hüdudlarından çox-çox uzaqlarda da tanınan, elmi və
bədii əsərləri maraqla oxunan Kamal Abdullanın
imzası tanış və
doğmadır. Ötən əsrin 70-ci illərindən
öz üslub fərdiliyilə nəzəri cəlb edən, ədəbi
prosesdə etiraf olunan, həm də dilçi-alim, ədəbiyyatşünas-tənqidçi
kimi görünən və seçilən Kamal Abdullanın
yaradıcılığına diqqət dünən də
böyük olub, bu gün də böyükdür.
Böyük alim, böyük yazıçı və
böyük vətəndaş olmaq böyük xoşbəxtlikdir. Bu xoşbəxt
taleli yazıçılardan biri də Kamal Abdulladır.
Onun əsərləri rus, türk, qazax,
fransız, yapon, alman, portuqal, ingilis və başqa dillərə
tərcümə olunub və bütün dünyada sevilə-sevilə
oxunur. Dünya şöhrətli bir nasir
kimi onun çoxcəhətli və rəngarəng
yaradıcılığından söhbət açmazdan
öncə, vurğulamaq istəyirəm ki, çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatında postmodernist ədəbiyyatın
görkəmli nümayəndəsi Kamal Abdulla hesab olunur.
Müasir dünya ədəbiyyatında postmodernist ədəbiyyatın
və postmodernizm ədəbi cərəyanının
patriarxı hesab olunan görkəmli italyan
yazıçısı Umberto Eko kimi, Kamal Abdulla da həm ədəbiyyat,
həm də dilçilik sahəsində tanınmış
alimdir.
Kamal müəllimin elmi və bədii
yaradıcılığı böyük bir dəryadır. Bu dəryadan bir damla
götürmək üçün qəvvas kimi həmin o dəryaya
baş vurmaq o qədər də asan məsələ deyil,
çünki onun yazıçı dünyası ilə tanış olmaq üçün, öncə
bu dünyanın ağappaq işıq selinə bürünmək,
bu ağappaq işıqda yazıçının
könül dünyasını görmək, könül
dünyasından gələn səsləri eşitmək, hiss
və həyəcanlarını duymaq lazımdır.
Kamal Abdulla sıradan bir yazıçı deyil, dünya
şöhrətli yazıçıdır, Azərbaycanın
haqq səsini dünya ictimaiyyətinə çatdıran
ziyalıdır, həm də bədii və elmi əsərlərilə
millətimizin imzasını imzalar içində tanıdan
söz sahibidir, dəyərli İNSANDIR, böyük
ZİYALIDIR.
O
böyük sənətkar haqqında çox yazılıb,
amma nə qədər çox yazılsa da bir o qədər
azdır, çünki ərz elədiyim kimi o böyük
yazıçının yaradıcılığı bir dəryadır,
bu dəryadan isə hər kəsin gücü bir damla
götürməyə çatar; görəsən bu dəryadan
mən də bir damla götürə biləcəyəmmi? Bilmirəm. Ancaq onu bilirəm ki, Kamal Abdulla Azərbaycan
ədəbiyyatının canlı klassikidir, milli, mədəni-ictimai
təfəkkürümüzün inkişafında
mühüm rol oynayan, elmi və ədəbi fəaliyyətində
hamının dərin məhəbbətini qazanan, milli mədəniyyətin
inkişafında öz böyük töhfələrini verən
Turan dünyasının böyük
yazıçısıdır.
Azərbaycan
ədəbiyyatının ən böyük nümayəndələrindən
biri olan Kamal Abdulla çağdaş ədəbiyyatımızın
qızıl fonduna daxil olan "Yarımçıq əlyazma",
"Sehrbazlar dərəsi", "Unutmağa kimsə
yox..." romanları, eləcə də hekayə, povest və
esseləri, pyesləri ilə ürəklərə yol
tapıb, nüfuzlu və şöhrətli bir
yazıçı kimi sinəsində şəfqətli,
xeyirxah, qayğıkeş bir sənətkar ürəyi gəzdirir.
O, bir yazıçı kimi hamını
işığına çağırır,
işığıyla çağırır. Onun
işığına üz tutanlar çoxdu. O
işıqlı, nurlu insanın xeyirxahlığından
yararlananlar bir deyil, beş deyil, yüzlərlədi...
Bəli, həm ədəbiyyatımızın, həm mənəviyyatımızın,
həm də gənc yazarların üzərində bir Kamal
qayğısı var, bir Kamal yaxşılığı, bir
Kamal xeyirxahlığı var. Bu qayğını, bu
yaxşılığı, bu xeyirxahlığı unutmaq
mümkündürmü?
Azərbaycan nəsrinin təəssübünü
çəkən, müasir Azərbaycan ədəbiyyatını
uzaq ölkələrdə də ləyaqətlə təmsil
edən Kamal Abdulla yaradıcılıq zirvəsini fəth etməyə
özündə güc tapan bir yazıçıdır. O, "Edam vaxtını dəyişmək
olmaz" (Bakı, 2017) kitabıyla da milli-ictimai fikirdə
özünəməxsus yeri olan əvəzolunmaz
yazıçı olduğunu dönə-dönə bir daha təsdiqlədi.
"Edam vaxtını dəyişmək olmaz"
kitabında yazıçının 14 hekayəsi toplanıb və
bu hekayələrin hər birində o qədər
tapıntılar var ki, onları geniş şəkildə
araşdırmaq üçün qələmimin gücü
çatmadı, məhz ona görə də
bacardığımı yazmalı oldum. Öncədən onu deyim
ki, Kamal Abdullanın ilhamlı və nikbin
yaradıcılığı həyatın gözəlliyini,
yaşamağın şirinliyini daha da artırır,
insanı qurub-yaratmağa, sevib-sevilməyə, böyük
idealar uğrunda mübarizəyə səsləyir... Kitabda yer almış hekayələri oxuduqca onun həm
"insan qəlbinin mühəndisi" olduğunu, həm də
bir psixoloq və filosof olduğunu hiss elədim. Hər
birimizin hiss və həyəcanlarını, fikir və
düşüncələrini, yaşantılarını, həyat
tərzini, sosial problemləri... əsərlərində məharətlə
əks etdirən Kamal müəllimi həm də hekayə
ustası kimi tanıdım və bu tanışlıqdan məmnun
oldum. Yazıçının bir-birindən
maraqlı hekayələrini oxuyandan sonra gözəl
düşüncələrə, şirin xəyallara
daldım, həyəcanlar yaşadım və bu hekayələr
məndə heyranlıq hissləri oyatdı. Bu
heyranlığa, yaşadığım duyğulara, xoş həyəcanlara,
ürəyimdə yaranan böyük təəssüratlara
görə Sizə "çox sağ olun" deyirəm,
Kamal müəllim!
"Edam vaxtını dəyişmək olmaz"
kitabı "Qar" hekayəsilə açılır. Qar təmizlikdi,
saflıqdı, halallıqdı, düzlükdü, ruzi-bərəkətdi...
Həsən əmi işıqlı və təmiz
adamdı. Bu işıqlı və təmiz adam istəyir ki, hamı saflığa,
aydınlığa qovuşsun. Və ona görə də dəli
bir istəklə qarın yağmasını gözləyir,
amma beş ildir ki, şəhərə qar
yağmır. Beş ildir ki, hamı soruşur:
- Qar
yağacaq, Həsən əmi?
-
Yağacaq, hökmən yağacaq. - Həsən əmi
uşağa da, böyüyə də bu cavabı verir. Amma nə
Qəddar Malik, nə Cin Şamil, nə Mirzə Kamran, nə də
Hacı Həmdulla, bir sözlə heç kim qar
yağacağına inanmır.
"Qar"
hekayəsilə Kamal Abdulla dünya nizamının
pozulmasını, ekologiyanın korlanmasını,
insanların haqq yolundan azmasını, Şərin Xeyirə qələbə
çalmasını, Şeytanın Mələkdən gözəl
görünməsini, qaranlığın işıqdan intiqam
almasını...göstərir, daha doğrusu, bütün
bunlar hekayənin fonunda əks olunur, fiqur isə insanların
beş ildən bəri gözlədikləri qardır. Qar isə yağmaq bilmir. Həsən əmi
çox istəyir ki, qar yağsın, hər şey səhmana
düşsün, insanların iç dünyası təmizlənsin,
saf olsun, təmiz olsun.
Qar həm də bərəkətdi. Bərəkət
göyə çəkilib.
Nəhayət,
hər tərəf qara bürünür, ağappaq qar ağ günün rəmzi kimi qəbul edilir. Yağan qar hətta Qəddar Maliki də
duyğulandırır, onun zalımlığından, nifrətindən,
qəzəb və hikkəsindən əsər-əlamət
qalmır.
Qar yağandan sonra Həsən əmi
dünyasını dəyişir və onun
ölümünü biləndə "Qəddar Malik
qapının kandarına çöküb
hönkür-hönkür ağlayır". - Hekayədə təsvir
olunan personajların obrazını bir rəssam kimi gözlərimizin
önündə canlandıran Kamal Abdullanın
"Uçuş" hekayəsi isə azadlıq kimi,
qurtuluş kimi dəyərləndirilir. Uçuş
azadlığa, mənəvi kamilliyə qovuşmaq
üçün bir çarədir. Aladağ
kənd camaatına Dərviş Dərdəçarə
uçmağı öyrədib. "Hər ayın
axırıncı cüməsi Aladağ kənd camaatı bir
nəfər kimi böyüklü və kiçikli, qocalı
və uşaqlı axşam düşənə və zil
qaranlıq ətrafı bürüyənə yaxın kəndin
çiyin söykədiyi Ala dağın başına qalxar,
buradakı sıldırım qayanın ucuna gəlib bir-birinin
ardınca boşluğa tullanar, havadaykən hər biri kürəyindən
ağappaq iki qanad çıxarar və quş kimi
uçardı" ("Uçuş"). - Qanad
açıb uçmaq Tanrıya qovuşmaq deməkdi. Aladağ kənd camaatının
uçmağının səbəblərindən biri
sirri-xudadır. Bu sirri kənd
camaatından başqa bilən yoxdur.
Uçmaq mifdir. Uçmaq nağıllardan, dastanlardan gələn əlamətdir,
çünki adam uça bilməz, adam
uçmaq üçün yaradılmayıb. Aydın
Talıbzadənin yazdığı kimi "...amma neyləyəsən
ki, yer üzü insan üçün darısqaldır.
O, yer üzünün darısqallığından
darıxır. Uçmaq darısqal dünya
darıxqanlığından qurtulub genişliyə, asudəliyə,
azadlığa qovuşmaq deməkdir, bədənə qalib gəlib
çəkisiz olmaq, ruh olmaq deməkdir".
Söz sənətinin
gücü ilə hadisənin canlı mənzərəsini
yaradan, hər hekayəsində fərdi üslubu aydın
görünən, mənəvi paklığın təntənəsinə
inanan, tapındığı, inandığı və
arxalandığı ideallara möhkəm sədaqətilə
tanınan, bədii nəsrə yeni bədii vasitələr gətirən
Kamal Abdullanın yaratdığı obrazlar həm
aktuallıq, həm də diqqəti cəlb etmək
baxımından digər yazıçıların
yaratdığı obrazlardan seçilir. Digər
yazıçılardan fərqli olaraq Kamal Abdullanın hekayələri,
eləcə də povest və romanları öz epikliyi,
qloballığı ilə diqqəti cəlb edir.
"Uçuş" hekayəsi real hadisələr üzərində
qurulmasa da Aladağ kəndinin adamları, onların
dünyası, qanad çıxarıb uçması, kənd
adamlarının bir-birinə münasibəti, kəndə qəzet
müxbirinin gəlişi, sonra da həmin o müxbir Həlimənin
Məşdəli dadaşın oğlu məktəbli Məmişi
özüylə aparması... Məmişin kəndə
geri qayıtması...hekayənin epik çəkisini
artırır və romana sığmayan hadisələr hekayə
janrında oxuculara çatdırılır.
Kamal Abdulla həyatı, insanları bədii boyalarla,
özü də təbii və inandırıcı şəkildə
təsvir edir, hadisələrin psixoloji motivlərini
açıb göstərir və əsərə mənalı
bir fəlsəfə də gətirir.
Yazıçının "Göyəzən
dağının ilahəsi" (hekayə mərhum rejissor,
tanınmış incəsənət xadimi Vaqif
İbrahimoğlunun xatirəsinə həsr olunub),
"Kölgə", "Sağlıq" və başqa
hekayələri də bu qəbildəndir.
"Sağlıq" hekayəsində
yazıçı son dərəcə həssas bir mövzuya
toxunub. Bu hekayədə Kamal müəllim məktəb illərinin
yaddan çıxmaz anlarını elə həzin, elə
kövrək təsvir eləyir ki, xəyalən o illərə
qayıdırsan, məktəb illərinin həsrətini
çəkirsən, sinif yoldaşların bir-bir gözlərin
önündə gəlib canlanır.
Məktəb dünyası başqa bir dünyadır. Məktəb
dünyasının elə macəraları var ki, insan onu
ömrünün son gününə, son anına kimi yaddan
çıxara bilmir, həmişə həsrətlə
xatırlayır.
"Sağlıq"da
8 "b" sinfinin köhnə şagirdləri Etimad, Zakir, Hənifə,
Vahid, Malik, Kamran... ayda bir dəfə, iki dəfə
görüşüb bir süfrə arxasında əyləşib
olub-keçənləri xatırlayırlar. Bu ənənə
qırx ildir ki, davam eləyir. Hekayə
kövrək sonluqla nəticələnir. Kamranın
sağlığına heç kim
içmək istəmir, axırda qalacaq adamın
sağlığına içməkdən hamı boyun qaçırır.
Axıra qalmaq - o biri sinif yoldaşlarını itirmək deməkdi
və heç kim sinif yoldaşını,
qırx ilə yaxın tanıyıb isnişdiyi adamın
ölümünü istəmir...
"Kölgə" hekayəsi də öz orijinal üslubu, mövzu yeniliyilə seçilir. Aydın Talıbzadə yazır: "...Kamal da "Kölgə" hekayəsində insanı sökməyə başlayır: sökür ki, onu təzədən yığsın, yırpanmış həqiqətlər fövqündə yığsın, onu doğrunun özü kimi yığsın, sehrbaz kimi yığsın. Yığa bilmir. Çünki bu "operasyona" tablamır və ovxalanıb torpağa tökülür".
"Kölgə" hekayəsində roman potensialı
gizlənib. Yazıçı bu hekayəsilə çox mətləblərə
toxunub, çox sirləri açmağa nail olub. Təəssüf ki, bir qəzet məqaləsində
bu barədə geniş danışmaq, hekayələrin
hamısından söz açmaq imkanımız xaricindədir.
...Təmizlik,
saflıq, halallıq, qayğıkeşlik, fədakarlıq,
humanizm, ailəyə məhəbbət, insana qayğı... Kamal Abdullanın hekayələrindən
qırmızı xətlə gəlib keçir.
Kamal Abdullada bədii idrak duyğusu çox
güclüdür, yaratdığı obrazların mənəvi
aləminə nüfuz etməsi yazıçılıq məharətinin
ən qüvvətli cəhətlərindən biridir. Onun qəhrəmanları mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri, arzuları, əməllərilə diqqəti
çəkir, bir-birini tamamlayan bədii təsvir vasitələrindən
istifadə edən, mifik obrazları belə əyaniləşdirməklə
ustalıq göstərən yazıçı
yaratdığı surətlərin mənəvi aləmini dərindən
duyur və onların iç dünyasını olduğu kimi
təsvir edir, ən gözəl mənəvi keyfiyyətləri
estetik sərvətə çevirir.
Kamal müəllimin nəsri həm psixoloji, həm də
fəlsəfi nəsr kimi çox dəyərlidir. Obrazların daxili
dünyasını gözlərimiz önündə
canlandıran, həqiqətlə xəyalı, real hadisələrlə
nağılı, əfsanəni yanaşı təsvir edən
yazıçının əsərlərində mənəvi
saflığa çağırış var. Bu
çağırışı "Qar",
"Uçuş", "Göyəzən
dağının ilahəsi" və başqa hekayələrində
də eşitmək mümkündür.
Kamal
Abdullanın "Edam vaxtını dəyişmək
olmaz" kitabında yer alan hekayələri
psixoloji dərinliyi, təsirli lirizmi ilə seçilir. Gözlənilməz süjet dönümləri,
obraz çevrilməsi, əsərin söylənişi və
bu söylənmədə oxucunu dərindən
düşündürən məsələlər...
özü bir tapıntıdır. Sanki
Kamal müəllimin hekayələrini oxumuruq, onun könül
söhbətini dinləyirik. Axı
yazıçının hər bir hekayəsi oxucu ilə səmimi
və maraqlı söhbətdir və bu "söhbət"in
təəssüratından uzun müddət ayrılmaq olmur.
Hər
hekayəsində böyük sənətkar, hər əsərində
mükəmməl söz ustası olan, sənət məbədində
öz yerini tutan, öz sənətini yüksək zirvələrə
qaldıra bilən, bütün parlaq istedadı, ilhamı ilə
gözəl əsərlər yaradan Kamal Abdulla heç kimə
bənzəməyən, məhz özünə məxsus
üslub sahibidir. Bədii kamilliyilə bir-birinə
güzəştə getməyən hekayələrin hər
biri ədəbiyyatımızda tapıntı sayılan sənət
əsəridir. Məhz ona görə də
yazıçının ədəbiyyatımızda
tapıntı sayılan hər bir əsəri zamandan-zamana
yaşayacaqdır.
Azərbaycan ədəbiyyatının
çağdaş düşüncəsini dünyaya
tanıdan, kitabları həmişə canlı polemika yaradan,
böyük oxucu marağına səbəb olan, orijinal
yazı üslubu ilə seçilən o, böyük
yazıçının adı və sənəti əbədidir. Onun əsərlərinin
gözəl dili, obrazlar silsiləsi, işıqlı fikirləri...
gənc yazarlar üçün örnəkdir.
Bəli,
həm miflərdən, həm əsatirlərdən, həm də
reallıqlardan danışan Kamal Abdullanın hekayələrində
o qədər tapıntılar var ki, onları gələcəkdə
araşdırmaq, qələmə almaq, bədii
dünyasının bir çox sirlərini, özəlliklərini,
əsaslarını açıb göstərmək
arzusundayam. Elə bu arzuyla da yazını tamama
yetirirəm.
Ədalət 2017.- 1 noyabr.- S.5.