ƏSRLƏR
AŞAN İNANCLAR
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin təbliği
İmamzadələr
Azərbaycan coğrafiyası təkcə
abidələrlə, tikililərlə,
təbiətin zənginliyilə,
ümumiyyətlə, gözlə
görünən əşya
və varlıqlarla zəngin deyil. Bu coğrafiyanın elə qatları, elə layları var ki, onun qarşısında
saatlarla susub lal qalmaq mumkundür.
Təbii
ki, bu da
öncə əlimiz çatmayan göyün yeddinci qatından və bir də
həmin o göyün
yeddinci qatının
"ol" kəlməsi
ilə yaranmış
insanın iç dünyası ilə bağlıdır. Yəni insan
bir varlıq olaraq anlamaq, duymaq, dərk etmək, dəyər verməkvə bunların da fonunda qərinələr
aşıb yeni nəsillərə misras gətirmək gücündədir.
Bax, bu mənada məmləkətimiz
Azərbaycanın hər
qarışında, eləcə
də hər bir insanın daxilində iynə boyda olsa da
bir sirr yatır. Həmin sirlərin bir
səhifəsi də İmamzadələrlə bağlıdır.
Çox maraqlıdır ki, İmamzadələr Azərbaycanın
bir çox regionunda özünü sübut edir və inanc yerlərimiz
kimi əsrləri aşıb bu günə gəlib çatıbdır. Biz bununla
bağlı tarixi mənbələrə, elmi
araşdırmalara üz
tutanda bir-birindən maraqlı faktlarla qarşılaşdıq. Mövzunu bitkin
bir formaya gətirmək üçün
öncə Azərbaycanın
böyük hissəsi
olan Naxçıvana yönümüzü çeviririk.
Və məlum olur ki, Naxçıvan bir region olaraq bir coğrafi ərazi kimi qədim abidələrin beşiyi olmaqla yanaşı, həm də İmamzadələrin
ünvanlarından biridir.
Tarixçi alimlərimizin araşdırmalarından
məlum olub ki, Naxçıvan Muxtar Respublikası türk-islam mədəniyyətinin
mövcud olduğu qədim bir ərazi kimi özündə xeyli sayda abidələr qoruyub saxlaya bilib. Həmin abidələrin sırasında
XIII əsrə aid dövrü
əhatə edən və bütün şərq dünyasında
maraq doğuran, diqqət çəkən
abidələr var. Bu abidələrin
içərisində önəmli
yerlərdən birini də İmamzadələr
tutur. Öncə İmamzadə sözünün
özünə diqqət
yetirək. Məlum
olduğu kimi, "İmam" ərəb sözüdü, "zadə"
isə fars
sözüdü. Bu iki sözün birləşməsindən yaranan
İmamzadənin elmi yozumu İmamın oğlu və yaxud İmamın övladı mənasını
verir.
Elə bu məqamda bir fakta da diqqət
yetirsək, onda məlum olar ki, ölkəmizin ərazisində, daha çox isə Naxçıvan bölgəmizdə
imam övladlarının dəfn
edilməsi halları olub və bunun
da alimlərin fikrinə görə, özünəməxsus səbəbi
var.
Yazılı mənbələrə görə,
hicri-qəməri tarixilə
183-cü ildə Miladi
tarixilə 789-800-cü illərdə
VII imam Museyi-Kazımın xəlifə
Harun ər-Rəşid
zamanında öldürülməsi
baş vermişdi. İmam Museyi-Kazım
öldürüldükdən sonra onun nəslini
yer üzündən silmək, yəni imamın varislərini də ortadan götürmək üçün
Harun-ər-Rəşidin fərmanıyla
böyük təqiblərə
başlanılıb. Vəziyyətin belə olması üzündən imam Museyi-Kazımın
övladları, nəvələri
Azərbaycana üz tutublar, xüsusilə Naxçıvana. Çünki onları burada həmişə sayğı
ilə qarşılayıblar
və onlara hörmət bəsləyiblər.
Məhz bu səbəbdən də imam Museyi-Kazımın
varisləri Naxçıvanda
məskunlaşıblar.
Təbii ki, bu insanlarla
dünyasını dəyişəndə
onları Naxçıvanda
dəfn etdilər. Və onların
dəfn olunduğu məzarlıq da zaman-zaman ziyarətgaha çevrilib. Bax, həmin
İmamzadələrin şaxələnmə
prosesi də elə buradan başlayıb və onlar Azərbaycanın digər bölgələrinə
də, o cümlədən
Qarabağa, Gəncəbasar
zonasına gəlib çıxıblar.
Bu gün Naxçıvan
Muxtar Respublikasının
ərazisində İmamzadə
məqbərələri, eləcə
də İmamzadə kompleksi mövcuddur. Həmin kompleks
Naxçıvan şəhərinin
özündə yerləşir.
Əgər şəhərin coğrafi ərazisini göz önünə gətirsək, onda deyə bilərik ki, Naxçıvan şəhərinin cənub-şərq
hissəsində, qədim
Naxçıvan qalasının
qərb tərəfində
yerləşən İmamzadə
komleksi 3 binadan ibarətdir.
Arxitekturların, eləcə də tarixçi alimlərin fikrinə görə,
XVI-XVIII əsrlərə aid edilən memarlıq üslubunda tikilmiş bu üç bina həqiqətən diqqət çəkəndir.
Tarixçi alim İlham Əliyevin fikirlərinə görə, dördbucaqlı formada tikilmiş türbənin üst hissəsində dəfələrlə təkrarlanan və xala bənzəyən küfi xətti ilə "Allah" sözü yazılıbdı. Eyni zamanda, həmin türbənin içərisindəki uzunluğu 150, hündürlüyü 88, eni 115 metr olan sənduq tipli qəbir var. Doğrudur, sonradan bu qəbir bərpa olunub. Amma onun kitabəsi olmadığı üçün məzarın kimə aid olduğunu müəyyənləşdirmək mümkün olmayıbdır. Elə yerli sakinlərə istinad edən alimlər də belə bir qərara gəliblər ki, həmin məzar şiyələrin VIII imamı olan imam Rzanın oğlunun qəbridir.
Və bu türbənin də, bu məzar olan ərazinin də İmamzadə adlandırılması məhz həmin xalq içərisindəki inancadan qaynaqlanır.
Azərbaycan alimləri ilə yanaşı, rus alimləri də bu imamzadəyə xüsusi diqqət yetirib və rus alimi V.M.Sisoyev də XIX əsrin tanınmış rus şərqşünası N.V.Xanikova istinad edərək öncədən söylədiyimiz fikri təsdiq etmişdir. Göründüyü kimi, rus alimi də həmin qəbrin yanındakı böyük sarı mərmər daşın sinə daşı olmasını, həmçinin əlavə iki ədəd qara daşın da müqəddəs olduğunu vurğulamaqla yerli sakinlərin fikirlərinə daha çox istinad etmişdir.
Çox təəssüf ki, üzərində yazı olan həmin sarı sinə daşı bu günümüzə gəlib çatmamışdı, yəni həmin kitabəni bugünkü alimlərimz oxuya bilməmişdilər.
Bu yerdə paralel apararaq vurğulamaq lazımdır ki, Naxçıvan şəhər İmamzadə kompleksinin görünüşü və bu kompleksinin türbəsi üzərində olan işarələr və küfi xətlərlə yazılmış "Allah" sözü Bərdə rayonundakı İmamzadədə də, həmçinin Şeyx Səfi türbəsində də təkrarlanır. Bu da onu göstərir ki, əvvəldə söylədiyimiz həmin o imam övladlarının Azərbaycan coğrafiyasına yayılması bir tarixi gerçəklikdir.
(Ardı gələn
sayımızda)
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət 2017.- 1 noyabr.-
S.7.