ƏSRLƏR AŞAN İNANCLAR
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin təbliği
İmamzadələr
(əvvəli
ötən sayımızda)
İmamzadələrlə bağlı fikirlərimizi
diqqətə çatdırarkən
istinad etdiyimiz mənbələrdən biri
də tarix üzrə fəlsəfə
doktoru İlhami Əliyevdir. Onun məqalələrinin birində
qeyd olunur ki, hələ "ötən əsrin 20-ci illərində Azərbaycan
Tədqiq və Tətəbbö" Cəmiyyətinin
göndərişilə Naxçıvanda
ezamiyyətdə olmuş
epiqraf İ.Əzimbəyovun
burada apardığı
elmi işlərdən
məlum olur ki, vaxtilə həmin daş kitabənin üzərində,
yəni onun şimal-qərb tərəfindən
nəsx xəttilə
yazı olmuşdu. Və bu kitabəyə əsasən də məlum olmuşdu ki, İmamzadə abidəsi səfəvi şahı II Təhmasibin
zamanında, yəni
1722-1732-ci illərdə Hacı
Fuad bəyin oğlu (Həzərət
Rufai) tərəfindən
inşa olunmuşdu.
Bux, bu bilginin özü də ondan xəbər
verir ki, Naxçıvanda və ümumiyyətlə bu bölgənin ayrı-ayrı
yerlərində tikilən
İmamzadələrin hər
birinin inşa olunmasında fərdi şəxslərin təşəbbüsü
və xidmətləri
olubdur. Yəni tanınmış və imkanlı şəxslər belə bir təşəbbüslər
göstərmiş və
nəticədə də
Naxçıvan ərazisində
xeyli sayda imamzadələr tikilmişdi.
O ki, qaldı Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksinə,
burada ad diqqətçəkən
məqamlar kifayət qədərdi. Həmin məqamlardan biri
də budur ki, bu türbəyə
bitişik olan kompleksin dördbucaqlı formasında olan ilk salonu şimalda yerləşir. Həmin
salonu türbədən
təxminən 1,5 metr hündürlüyündə
giriş qapısı
var. Bir az da fikrimizi genişləndirsək
deyə bilrik ki, türbənin giriş qapısı onun şimal tərəfindən yerləşir
və bu da yeganə giriş qapısıdır.
Həmin
birinci salonun şimalında ona bitişik həm uzunluğuna, həm də eninə görə daha böyük olan ikinci bir salon da var, ilk salondan
fərqli olaraq növbəti ikinci salonun ortasında, yəni mərkəz hissəsində gümbəz
ucaldılıb. Tarixçi alim
İlhami Əliyevin fikirlərinə görə,
kompleksə giriş qapısının məhz
bu salon tərəfindən
olması özü də müəyyən məqamlara xidmət edir. Görünür, bunun da müəyyən bir əhəmiyyəti olubdu.
Əks halda, elə yeganə giriş qapısından istifadə
etmək olardı.
Təbii ki, bütün bunlar həmin Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksinin
özünün tikilməsi
dövrüylə və
həmin tarixi şəraitlə də bağlıdır. Ona görə də
bu kompleksin daxilində başqa bir qəbir yoxdur. Lakin bir məqam
da elm adamlarının,
araşdırmaçıların diqqətini çəkib.
O da bundan ibarətdir ki, rus araşdırmaçı
aliminin, yəni V.M.Sisoyevin yazdığına
görə, məhz Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksinin
giriş hissəsində
Naxçıvan xanlarının
məqbərəsi olubdu.
Hətta
rus alimi həmin dövrün Naxçıvan xanlarından
olan Mustafa Qulu xan Naxçıvanskinin oğlu Abbasqulu xanın bu kompleksin
daxilində dəfn edildiyini yazıbdır.
Bu faktı qeyd
edən Sisoyev əlavə olaraq onu da xatırladıb
ki, kompleksin yan divarlarında taxcalar, eləcə də bir buxarı
tikilibmiş. Doğrudur, kompleksin
şimal divarında buxarı olduğunu vurğalayan Sisoyevin dediklərini bu günümüzün reallığı
bizə göstərmir.
Yəni arxada qalan yüz
illər həmin deyilənləri silib öz arxivinə atıbdı. Amma bugünkü
vəziyyətdə kompleksin
divarlarında taxçaların
yeri qalır. Bu da rus aliminin fikirlərini dolayısı ilə də olsa sübut
edən bir gerçəklikdir.
Bəli, biz Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksi
ilə bağlı üz tutduğumuz mənbələrdən əldə
etdiyimiz bilgilərə
görə, maraqlı
bir məqamla da qarşılaşdıq. Bu da onunla bağlıdır
ki, bu kompleksdəki
qəbri ziyarət etmək məqsədilə
tikilibmiş salonlar.
Yəni qəbri ziyarət zamanı kişilər birinci salonda, qadınlar isə ikinci salonda ibadət edirlərmiş.
Demək
olar ki, bu adət-ənənə
müəyyən mənada
son dövrlərə qədər
gəlib çıxıbdır.
Bu gün də həm yerli sakinlərin, həm də Naxçıvan şəhərinə gələn
qonaqların, xüsusilə
turistlərin diqqət
mərkəzində olan
Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksinin
maraqlı məqamlarından
biri də bu kompleksdən şimaldan, yəni kompleksdən bir neçə metr yüksəkdə yerdən
dördbucaqlı formada,
həmin dördbucaqlının
özünün üzərində
isə altıbucaqlı
formada olmaqla bir türbə də tikilibdi. Təəssüf ki, bu türbənin heç bir kitabəsi yoxdur və bəlkə də zamınında olubsa da, bu günə
gəlib çıxmayıbdı.
Amma türbənin özü ikiqapılıdı. Bir
az da
dəqiq ifadə etsək, biz Naxçıvanda
olarkən ziyarət etdiyimiz bu türbənin
barəsində əldə
etdiyimiz bilgilərdən
məlum oldu ki, onun zirzəmi
hissəsi nə daxil olmaq üçün
qərb tərəfdəki
girişdən istifadə
etmək lazımdır.
Amma türbənin üst hissəsinə isə giriş şimal tərəfdəndir. Və biz bu
türbəni ziyarət
edərkən onu da bildirdilər ki, burada heç
bir qəbir yoxdur. Üstəlik, bizə məlumat
verən əməkdaş
vurğuladı ki, kompleksin ən salamat qalan hissəsi,
yəni dövrümüzə
daha baxımlı bir şəraitdə gəlib çıxan bu türbədi.
Təbii ki, bu gün
Naxçıvanda aparılan
adablıq-quruculuq işlərinin
tərkib hissəsi olan abidələrə münasibət ürəkaçandır. Məhz Naxçıvan
Muxtar Respublikasının
rəhbərliyi, xüsusilə
Ali Məclisin sədri
cənab Vasif Talıbovun birbaşa qayğısıyla əhatə
olunmuş Naxçıvan
abidələri tez-tez
və yüksək səviyyədə təmir
olunur, restabrasiya işləri aparılır
və bu da öz növbəsində
abidələrin ömrünü
uzadır. Biz də Naxçıvan səfərimiz zamanı bunun canlı şahidi olduq. Gördük
ki, Naxçıvan şəhər İmamzadə
kompleksi özünün
yeni dövrünü
yaşayır.
Ümumiyyətlə, barəsində söhbət
açıdığımız komplekslə bağlı Azərbaycan alimlərinin və digər xarici ölkə alimlərinin fikirləri ilə baş-başa qalarkən bizə açılan min illiklərin
sirləri həm heyrət doğurdu, həm də bizdə qürur hissi yaratdı. Elə rus
alimi Sisoyevin yazdıqlarına istinad etsək, bu heyrət və qürurun hardan qaynaqlandığını bir
daha duymuş olarıq. Sisoyev yazır ki,
"İmamzadəyə yaxın
ərazidə çox
da böyük olmayan yarıaçıq
vəziyyətdə bir
məzarüstü tikili,
onun içində isə üstün mumya çəkilimş bütöv bir cəsəd vardı".
Alimin yerli əhalidən öyrəndiklərinə görə,
guya əvvəllər
bu cəsədi çıxarıb Kərbala
və yaxud Nəcəfə aparmaq istəyiblər. Lakin
Rusiyanın tərkibində
olan Azərbaycan da 1918-ci il
inqilabını yaşadığından
bu istəyi gerçəkləşdirmək mümkün olmayıb.
Bəli, barəsində müəyyən
bilgilər verdiyimiz Naxçıvan şəhər
İmamzadə kompleksi
tariximizin inancalarımızı
qoruyan ünvanlarından
biridir. Onu ziyarət etməyə tələsin!
(ardı
gələn sayımızda)
Əbülfət MƏDƏTOĞLU
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında kütlƏvi
informasiya vasitƏlƏrinin
inkişafına dövlƏt
dƏstƏyi fondunun
maliyyƏ yardımı ilƏ
Ədalət 2017.- 2 noyabr.-
S.7.