DAVAM EDİR -37 (MƏHƏMMƏD ƏLİ TEVFIQ)
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği
617
| 2017-11-08 00:17 Şriftin ölçüsü:
A+ Böyütmək A+ Balacalaşdır
Türk
dünyasının dəyərli
ziyalılarından Mahmud Kaşğari,
Yusuf Has Hacıb, Əli
Şir Nəvayi, Zelili, Yunus Əmrə,
Mövlanə, Əhməd
Yasəvi Hacı Bəktaşi Vəli kimi zəngin ədəbiyyatı olan insanların yaradıcılığı
Çağdaş Uyğur
şeirində bu gün də öz aktuallığını
saxlamaqda davam edir. XX əsrin əvvəlindən Çinin
Uyğur türklərinə
qarşı başlatdığı
"sol" siyasətin nəticəsində
Uyğur ziyalıların
bir çoxlarının
məhv edilməsı,
bir çoxlarının
da əsərlərinin
qadağası bu xalqın dilinə, mədəniyyətinə qarşı
repressiya idi. Həbsxanalarda bilərəkdən çürüdülən, qatı
cinayətkarlarla bir hücrədə, ağıla
belə gəlməyən
ağır şərtlərdə
həyatının ən
gözəl günlərini
keçirməyə məhkum
olan ziyalılar əsasən türkəsillilərdir.
Dünyada terrora dəstək verən, 40 milyon türkün qanına susayan Çin bu gün,
dünya ictimayəti qarşısında özünü
insan haqlarına hörmət edən bir dövlət kimi tanıtmağa çalışsa da bunun bele olmadığı
Türk dünyasına
məlumdur.
Uyğur,
qazax, tatar, sarı uyğurlar, özbək, moğal (monqol) və s. xalqların haqq-hüquqlarının
tapdandığı, dili,
ədəbiyyatı, tarixi,
mədəniyyəti silindiyi
bir məkandır Çin dövləti.
Bu ölkə yerli
xalqlara qarşı yeritdiyi siyasətin bir parçası kimi, ziyalıların qorxu, basqı altında yaşamalarını,
yalnız icazə verilən mövzularda əsərlər yazmağa
məcbur edildiyini görmək mümkündür. Repressiya maşınının
dayanmadan çalışdığını,
azadlığa yüksələn
səslərin boğulduğunu
görürük.
XX əsrin birinci
yarısında Şərqi
Türküstanda müasir
təhsil sisteminin qurucularından biri, Yeni Uyğur-Türk ədəbiyyatının öncüllərindən
biri də şair Məhəmməd
Əli Tevfiqdir. O, 1901-ci ildə
Şərqi Türküstanın
Kaşğaq vilayəti
Artuş nahiyəsinin
Boyamet (Boyəhmət)
kəndində həkim
ailəsində dünyaya
gəlmişdir. Atası Hacı
Tohti Artuş nahiyəsində çalışan,
açıq fikirli,
elm və maarifə dərindən rəğbət
bəsləyən bir
şəxs idi. Hacı Tohti oğulları Nizaməddin və Məhəmməd Əlini
oxumuş, savadlı, milləti və xalqına yararlı bir şəxs görmək arzusuyla yaşayırdı. O dövr
Şərqi Türküstanda
hakimlik edən Çin üsul-idarəsinin
təmsilçiləri yerli
xalqın maariflənmələrini
istəmədiklərindən buna hər cürə
əngəllər törədirdilər.
Lakin buna baxmayaraq, Hacı Tohti hər iki oğlunu
əvvəlcə öz
kəndlərindəki dini
məktəbə yazdırdı.
Orta əsr ənənələrinin
davamı kimi, bu məktəbdə də Quran, oxuma, yazma, bir sözlə
ibtidai təhsil verilirdi. Qardaşlar burada təhsillərini
tamamladıqdan sonra Hacı Tohti onları Artuş nahiyəsi İkisak kəndində açılan
yeni tipli məktəbə gətirdi.
Bu məktəbdə dini məktəbdən fərqli olaraq dünyəvi fənlər
də tədris olunurdu və öyrəndikləri Məhəmməd
Əlinin yaddaşında
dərin izlər buraxdı.
1909-cu ildə Şərqi
Türküstanlı xeyriyyəçi
Musabay qardaşlarının
yardımıyla təhsil
üçün Türkiyəyə
göndərilən Tursun
Əfəndi İstanbuldakı
"Sultaniyyə Yüksək
Bilim Yurdu"nda təhsilini bitirib geri dönmür və maarif işləriylə məşğul
olur.
1912-ci ildə Şərqi
Türküstanın zəngin
adamlarından olan Musabay qardaşları İstanbula gələrək
Tələt paşaya
Şərqi Türküstan
xalqının geridə
qalmaması üçün
onların maarifləndirilməsinin
vacibliyini söyləyir
və müəllim çatışmadığını bildirirlər. Onların fikriylə razılaşan,
millətini canı qədər sevən Tələt paşa "Türk Ocaqları"ndan
Əhməd Kamal İlikul və bir neçə nəfərdən ibarət
müəllim heyətini
Şərqi Türküstana
- Kaşğara yola salır. Artıq yeni tipli məktəb açmaq üçün zəmin yaranmışdı.
Kaşğarda müasir tipli məktəb ilk dəfə
Artuş nahiyəsində,
1885-ci ildə açılmış
və qısa bir müddət sonra Mancur-Çin hakimiyyəti tərəfindən
bağladılmışdı. Nəhayət ki, 1914-cü ildə eyni nahiyədə müasir tipli "Hüseyniyyə" məktəbi
açılır. Məktəb müdiri Tursun Əfəndi, Əhməd
Kamal İlikul isə baş müəllim təyin olunur. Məktəbdə dil-ədəbiyyat, tarix, coğrafiya, riyaziyyat dərsləriylə
birlikdə Türkiyə
türkcəsi və Türk ədəbiyyatından
nümunələr də
tədris olunurdu.
Bölgə xalqı bu məktəbin açılmasına
çox sevinir və hər kəs öz imkanı daxilində əlindən gələn
yardımı əsirgəmirdi.
Məhəmməd Əli kimi gənclər gecə-gündüz
çalışaraq müasir
bilikləri mənimsəməyə
çalışırdılar.
O dövrdə bölgə qubernatoru qatı millətçi Yan-zin-şin idi. O, yaxşı anlayırdı
ki, yerli xalqları idarə etmənin ən yaxşı üsulu onların cəhalət və xürafat girdabında qalmaları, müasir həyat şərtləri və adi insani düşüncələrdən
uzaq saxlanmasıdır.
Ona görə də məktəbin yaradılmasına
təşəbbüs edən
və əziyyət çəkənlər yaxalanaraq
cəzalandırıldı, Əhməd Kamal İlikul isə başqa ölkə vətəndaşı kimi,
ölkədən çıxarıldı.
Məktəbin bağlanması Məhəmməd
Əliyə böyük
zərbə oldu və onun Çin
zülmünə nifrətini
artırdı. 1920-ci ildə
Məhəmməd Əlinin
ailəsi Şərqi
Türküstanın şimalındakı
Çevçək şəhərinə
köçdü. Məhəmməd Əli burada Hacı Mahmud adlı bir şəxsdən bərbərlik öyrəndi
və bu sənətlə ailəsini
dolandırmağa başlayır.
Bərbərlik etdiyi zaman Çevçəkin
görkəmli ziyalıları
və alimləri ilə tanış
olur. Gündüzləri işlədi, gecələr
şeir yazdı, oxumadığı kitabları
tapıb oxudu, vətən-millət məsələlərinin
müzakirə olunduğu
söhbətlərdə iştirak
etdi.
1923-cü ildə Məhəmməd Əli Kaşğarlı alim və yazıçı Əbdülqədir Əzizinin Çin hökuməti və yerli xainlərin əlilə sui-qəsd nəticəsində öldürüldüyü xəbərini alanda gənc şairin "dolmaqda olan səbr bardağı" onsuz da daşmaqdaydı. "Oxudu aşdı" adlı şeirini böyük hərflərlə yazaraq gecəykən bərbər dükanının önünə yapışdırdı. Şeirdə zalım Çin məmurları, onların qapıqulu və quyruqbulayanları olan yerli xainlər lənətlənir, nifrətlə anılırdı:
Oxudu keçdi, başqaları bizi
ey qədirbilənlər,
Görəndə onların qeyrətin
qaynar vicdanlar.
Havada şahin kimi cövlan edir
başqa millətlər,
Qaldıq
onlardan çox geri,
düşünün ey insanlar.
Öyrətməz bizi haqqı bilən alimlər,
Namusunu
pula satan zalimlər.
Şeirdən xəbərdar olan Çin məmurları şairi siyasi təqibə alırlar. Vəziyyətin dözülməz hal aldığını görən
dostları ona başqa ölkəyə qaçmağı məsləhət
gördülər. Onların israrına
görə şair bir gecə Çerçəkdən
ayrılaraq Qərbi Türküstana qaçdı.
Qazağıstandakı yerlilərinin köməyilə
Moskvaya getdi. Moskvada Şərqi Türküstanlı
tacir Xəlil bəyin yaxından köməyilə Moskva Şərq Universitetində
oxuma fürsəti əldə etdi. Ancaq onun universitet həyatı da uzun sürmədi. Universitetdə keçilən fənlər
və tələbələrə
aşılanan fikirlər
ona xoş gəlmədiyindən oradan
da ayrıldı.
Gənc vətənpərvərin arzusu
müasir təhsil almaq, Vətəninin hərtərəfli inkişafına
çalışmaq idı. Ona görə
də o, Mustafa Kamal Atatürkün rəhbərliyilə
qurulan Türkiyə Cümhuriyyətinə getməyi
düşünürdü. Bu məqsədlə də Moskvadan ayrılaraq Qara dəniz limanlarına yollandı, azbazlıqla dolanmağa başladı.
Türkiyədən gələn
gəmi heyətlərilə
tanış oldu, onlara tənbur
(musiqi aləti) çaldı, mahnılar oxudu. Müəyyən vaxtdan sonra aralarındakı bu isti münasibət Məhəmməd Əlinin
təhsil üçün
Türkiyəyə getməsini
həyata keçirməyə
yardımçı oldu.
Nəhayət, 1924-cü ilin sentyabr
ayında onu gəmilərdən birinə
mindirərək gizlicə
Türkiyəyə gətirdilər.
İstanbula çatan kimi,
yerlilərini axtarıb,
tapdı və onlardan təhsil üçün onu bir məktəbə vermələrini istədi.
Yerliləri onu İstanbul Müəllim Hazırlama Məktəbi müdiriyyətilə tanış etdilər.
(ardı
gələn sayımızda)
Göyərçin Abid qızı
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında kütlƏvi
informasiya vasitƏlƏrinin
inkişafına dövlƏt
dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Ədalət 2017.- 8 noyabr.-
S.7.