SEYİD HÜSEYNİN
ƏDƏBİ-TƏNQİDİ FƏALİYYƏTİ
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği
XX əsrin əvvəllərində ədəbi tənqidin əsas yaradıcılarından biri də Seyid Hüseyn (1887-1938) olmuşdur. Seyid Hüseyn də
bütün maarifpərvər ziyalılar kimi xalqın
savadlanması, yeni məktəblərin açılması, tədris
kitablarının nəşri, müəllim kadrlarının
yetirilməsində böyük xidmətləri olmuşdur.
Seyid Hüseyn obyektiv olmayan şəxs düşmənçilik
və kin-kudurətli tənqidin əleyhinə olmuşdur. XX əsrin əvvəllərində
ədəbiyyat kimi onun ayrılmaz bir sahəsi olan ədəbi
tənqid də Azərbaycan ictimai-siyasi və ədəbi həyatında
baş verən hadisələrdən, fikri ixtilaf və
mübarizələrdən kənarda deyildi.
Demokratik və inqilabi demokratik tənqid yeni əsrin ən
qüvvətli, ən kütləvi tənqidi cərəyanı
idi. Milli ədəbiyyatın
qabaqcıl demokrativ ideya və ənənələrini
müdafiə edən ədəbi hadisələrin qiymətləndirilməsində
geniş xalq kütlələrinin mənafeyini, ehtiyac və tələblərini
hər şeydən üstün tutan Firidunbəy Köçərli,
Seyid Hüseyn, Kazımoğlu, Abdulla Sur, Hacı İbrahim
Qasımov kimi nümayəndələri var idi.
Milli ədəbi tənqidin əsas
yaradıcılarından biri olan Seyid Hüseyn yarım əsrlik
ömür yolunun çox hissəsini Azərbaycan ədəbiyyatı
və ədəbi tənqidinin tərəqqisinə həsr
etmişdir.
Seyid Hüseyn müasir nəsrin ilk nümunələrini
yaradan, kiçik hekayələr ustası, görkəmli mətbuat
və mədəniyyət xadimi kimi tanınmışdır.
İki işini "Kaspi" qəzeti redaksiyasında
işə başlamış, burada dövrün
tanınmış yazıçısı, şamro və təsisçiləri
ilə olan tanışlıq onun gələcək fəaliyyətinin
istiqamətini müəyyənləşdirilmişdir. XX əsrin əvvəllərində
mətbuat aləminə daxil olan tənqidçi qəzet və
jurnalların bir çoxunda əməkdaşlıq edir.
"İqbal", "Qurtuluş" və s. kimi mətbu
orqanların baş redaktoru vəzifəsində
çalışır. XX əsrin 10-cu illərində
müasir ədəbi prosesi diqqətlə izləyən,
çap olunan əsərlər barədə vaxtında və
müntəzəm surətdə rəy söyləyən
Seyid Hüseyn dövrün ən fəal tənqidçisi
kimi tanınmışdır. Məmməd
Məmmədov qeyd edir ki, H. H.Seyid Hüseyn müasirlərinin
böyük əksəriyyəti haqqında yazmış,
onların əsərlərinin, belə demək mümkünsə
ilk rəyçisi və şərhçisi olmuşdur.
Bu məqalələrin hər birinin özünəməxsus
konkret ünvanı, mövzusu və məqsədi olsa da, məqalə
müəllifi təkcə həmin əsəri. İdeya - sənətkarlıq baxımından səciyyələndirməklə
kifayətlənmir, bu və ya digər əsəri təhlil
edərkən, məqamı düşdükcə, elmi
ümumiləşdirmələr aparır, tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
o zamankı səviyyəsinə uyğun maraqlı nəticələr
gəlir.
Seyid Hüseynin bu sahədəki bacarığını
müasirlərindən biri olan, M.Hadi Seyid Hüseyni
"doğru söz deyən qələmi-sadiq" tənqidçi
adlandırmışdır. Cəfər
Cabbarlı isə ondan "yalnız Azərbaycanda deyil, bəlkə
bütün Zaqafqaziya türkləri arasında müqtədir
tənqidçi adı daşımağa ləyaqət
qazanmış münəqqib" kimi bəhs etmişdir.
XX əsrin əvvəllərində
yaradıcılığa başlayan, az-çox
tanınmış, elə bir yazıçı və
şairlərin adını çəkmək çətindir
ki, tənqidçi Seyid Hüseyin qələmindən kənarda
qalmış olsun. C.Məmməd Quluzadə, N.Vəzirov,
M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, N.Nərimanov, F.Köçərli,
M.S.Ordubadi, S.M.Qənizadə, Y.V.Çəmənzəminli,
A.Divanbəyoğlu, M.Hadi, A.Səhhət, C.Cabbarlı,
A.Şaiq və başqa yazıçıların yaradıcılıqları,
realist demokratik ədəbi tənqidin aparıcı nümayəndələrindən
biri kimi Seyid Hüseynin diqqətini daha çox cəlb
etmişdir. Bu sənətkarın əsərlərinin
çap etdirmiş, hər bir əsəri layiqincə qiymətləndirməklə
yanaşı, əsərlərdə nəzərə
çarpan ideya, sənətkarlıq qüsurlarını da
obyektiv, prinsipal mövqedən tənqid atəşinə
tutmuşdu.
Demək
olar ki, ədəbi fəaliyyətə təzəcə
başlayan Əli Səbri Qasımovun "Solğun
çiçəklər", "Şəbi-hicran"(1913),
Rza Zakinin "Nakam qız" (1911), "Fadayi-eşq"
(1912), Səkinə xanım Axundovanın "Zülmün Səmərəsi"
(1917), Əhmədbəy Qəmərlinskinin "Bəhluli-danəndə"
(1919) və bu kimi gənc qələm sahiblərinin ilk əsərləri
də Seyid Hüseynin tənqid qələmindən kənarda
qalmamışdır. XX əsrin 10-cu illəri
Seyid Hüseynin yaradıcılıq fəaliyyəti təkcə
tənqidçiliklə kifayətlənmir. O, bu dövrdə
bir sıra hekayələr "Dərədən-təpədən"
ümumi başlıqı altında silsiləvi felyetonlar, elmə,
maarifə, gənclərin təlim və tərbiyəsinə
dair məqalələr də qələmə
almışdır. Hənəfi Zeynallı vaxtilə Seyid
Hüseynin ədəbi yaradıcılığından bəhs
edərkən yazırdı: "Seyid Hüseynin əsərlərindəki
bütün vaqeələr keçirməkdə olduğumuz
ictimai həyatın, siyasətin, iqtisadi
yaşayışın sapları ilə sıx
bağlanmışdır". XX əsrin 20-ci
illərindən sonra S.Hüseyn hər tənqidçilik fəaliyyətini
davam etdirir. O, istər klassik, istərsə də
müasir olduğu yazıçıların
yaradıcılığına həsr olunmuş, ədəbiyyatşünaslığın
təməl daşını qoyanlardan biri olmuşdur.
Bu illərdə Seyid Hüseyn hər bir şair və
yazıçının yaradıcılığına dair məqalələr
dərc edir, ədəbiyyatın qarşısında duran yeni
vəzifələr üçün, diqqətəlayiq fikirlər
söyləyirdi.
Ömrümün son illərində bir-birinin ardınca
nəşr etdirdiyi "Yeni həyat yollarında" (1928),
"İki həyat arasında" (1930),
"Şirin-naz" (1937) kitablarında toplanmış əsərlərlə
kiçik hekayələr ustası kimi tanınır. Seyid Hüseyn
həm də müasir Azərbaycan nəşrinin ilk nümunələrini
yaradan sənətkarlar sırasında özünə layiqli
mövqə qazanır. Professor Kamal
Talıbzadə Seyid Hüseynin ədəbi görüşlərinin
əsas prinsiplərini müəyyənləşdirərkən,
haqlı olaraq onun sənətin həyatla əlaqəsinə,
münasibəti məsələsini ön plana çəkir.
Alimin fikrincə: "bunsuz tənqidçinin ayrı-ayrı ədəbi
hadisələrə, yazıçı və əsələrlə
münasibətini aydın təssəvvür etmək çətindir".
Seyid Hüseyn daima realist sənətkarları həyat həqiqətini
əks etdirməyə, canlı müşahidələrə əsaslanmağa,
gördüklərini yazmağa səsləyirdi. Seyid Hüseynin fikrincə
"sənət həyatı təsvir edə bilmək
qabiliyyətidir". Bu, tənqidçinini əsas
prinsipi idi. Seyid Hüseyn hər bir şair
və yazıçının əsərləri haqqında
mübahisələrdə iştirak edəndə, bir tənqidçi
kimi qiymət və fikrini bildirəndə də məhz sənətin
həyat, həqiqətinə münasibətində də bu
prinsipə əsaslanırdı. Seyid Hüseynin C.Məmmədquluzadənin
"Ölülər" komediyasının ilk
tamaşası ətrafında gedən mübahisə və
müzakirələrdə iştirak etmiş, əsər
üçün öz layiqli qiymətini verərək əvvəlcə
"Ölülər" və onun tənqidləri
haqqında bir mütaliə" adlı məqalələrini
dərc etdirərək "Ölülər" ədəbiyyatımızda
"inqilab törədə biləcək məziyyətdə"
olan bir əsər kimi dəyərləndirmişdir.
Seyid
Hüseyn bu əsərin ideya məzmununa və sənətkarlığına
yüksək qiymət verir və fransız
yazıçısı V.Hüqoqun "Səfillər"i və
rus dramaturqu N.Y.Qoqolun "Müfəttiş"i ilə məqayisə
edərək yazırdı: "Bilirəm, bir çoxları
Mirzə Cəlilin "Ölülər"ini Qoqulun
"Revizor"da kefli İskəndər kimi bir qüvvə
yoxdur ki, "elm oxuyun, alim olun deyib", "adam olun" deməyənlərə,
doqquz yaşında ərə gedən qızlara,
qardaşının, ata və anasının dirilməsindən
ötrü fikirləşməyə gələnlərə,
dirildikdən sonra evlərinə, yurdlarına qayıtmaq istərkən
qapısı üzünə açılmayan ölülərə
gülsün, doqquz yaşında nazılarını şeyx
nəsrullahlara məcburən arvad etmək istəyən
atalarının üzünə tüpürməklə
ağlasın və ağlatsın. Mən deyirəm ki, bir əsr
bundan əvvəl Fransa əhvali-ictimaiyyəsində "Səfillər"nə
isə V.Hüqonun ac və səfil arvad uşaqları və
küçələrdə yaşayan sahibsiz "gülxan bəyləri"
bəşər cəmiyyətinə və fransız əfkarına
necə təsir bağışlayacaq, səhnəmizdə
rusların "Revizor"u qədər ölməz tutacaqlar.
Seyid Hüseyn əsərin qiymətini düzgün anlayıb
verə bilməyənlərə cavab olaraq yazırdı:
"Ölülər" faciəsinin ruhu Şeyx Nəsrullahın
hiylələrində deyil, onun hiyləsi qurbanı olan doqquz
yaşlı nazlılarının ailədəki və həyatı-ictimaiyyətimizdəki
mövqelərindəndir". Seyid Hüseynin tənqidçi
qələminini yüksək qiymətini Sabir, Çəmənzəminli,
Haqverdiyev, Nərimanov, Qənizadə, Səbri, Ordubadi
yaradıcılığına münasibətdə də
aydın görmək olar.
Seyid
Hüseynin Abdullahbəy Divanbəyoğlunun "Can
yanğısı" əsərinə verdiyi düzgün
qiyməti "bu gün bizim arvadlarımızın halı həman
zəncilərin əsarət halları kimidir. Bu məsələyə
münasibət birinci olaraaq möhtərəm A.Divanbəyi tərəfindən
nəşr edilən "Can yanğısı"
arvadlarımızın hallarında bir nümunə göstərmişdir,
"Can yanğısı" Qafqaz köçəri məişətini
təsvir edən hekayədir. Bu hekayə Ruqiyyə
adlı bir Qafqazlı arvad qədər çəkdiyi zəhmət
və müsibəti göstərir". Bu
dövr üçün adi hal idi. Hər
bir qadın bu zülmləri görərək yaşayır,
səslərin belə çıxarmağa haqları yox idi.
Lakin belə əsərlərin meydana gəlməsi
ilə qadınlarımız, Cəfər Cabbarlının
"Sevili" kimi bu əsarətə qarşı haqq səslərini
qaldırmağa gücləri yetərdi. Seyid Hüseyn
"Can yanğısı" əsərinin "bir taqım
səhvlərə təsadüf edildiyini" yazır. Əsərin dili, yazılış qaydasını tənqidçi
səhv olduğunu, bu da Qafqaz Şivəsindən irəli gəldiyini
açıqlayır.
Hər bir yaradıcılığa verilən
düzgün qiymət, hər bir şair və
yazıçının xalq arasındakı mövqeyini təyin
edir. Seyid Hüseyn də bir tənqidçi kimi
çalışmışdır, hər bir əsəri
düzgün və layiqincə qiymətini versin ki, yazılan
düzgün olmayan söz müəllif üçün zərərli
olsun. Seyid Hüseyn hər zaman tənqidə və tənqidçiyə
ehtiyac olduğunu deyir: "Tənqidə bu qədər ehtiyac
olduğu halda təəssüflər olsun ki, bu vaxtadək bu
xüsusda bizdə əhəmiyyət verilməmişdir. Budur ki, nə müəlliflərimiz hansı yol ilə
yazacaqlarını bilirlər, nə də şairlərimiz nə
kimi əsərlərin camaata mənfəət verəcəyini
tanıyırlar. Bizdə tənqidçi
yoxluğundandır ki, təb və nəşr edilən
kitablarımızın içində bir çox əxlaqpozan
və heç bir məziyyəti olmayan kitabçalar təsadüf
edilir. Yenə tənqidçi
yoxluğundandır ki, "Osmanlı hökumətini qüdrətli
hünləri" kimi kitablarda türklərin tarixi
gülünc surətdə meydana qoyulub.
"Aşçı başının əli altında xidmət
edən oğlanlar küçəyə çıxdıqca
onun-bunun sataşmasından qorxub arvad kimi üzlərini
örtərdilər: və yaxud "Soltanın sarayında
xidmət edən xristian uşaqlarının əndamı tər
kimi gözəl olması şərt idi" və s. kimi fəqərələr
insanın ruhunu zəhərləmədədir. Halbuki,
bunların qabağına sədd çəkib ədəbsizlərə
ədəb öyrətməlidirlər". Doğrudan da tənqidçinin dediyi kimi bu gün
necə bir nəticə verəcəyini hər kəs
düşünə bilər, zənn edirəm".
Ədəbiyyat tarixində istedadlı bir ədəbiyyatşünas
tənqidçi və publisist kimi tanınılan Seyid
Hüseyn Azərbaycan ədəbiyyatı, teatrı, dili və
mətbuatının inkişafında mühüm xidmətləri
olmuşdur. Mətbuat
səhifələrində dərc olunan "Ədəbiyyata
bir nəzər", "Sabir və N.Vəzirov
haqqında", "Mətbuatımıza bir nəzər",
A.Divanbəyoğlunun "Can yanğısı",
M.C.Ordubadinin "Bədbəxt milyonçu, yaxud Rzaqulu xan Firənqiməab",
Ə.Haqverdiyevin "Şeyx Şaban", F.Köçərli
"Balalara hədiyyə", C.Cabbarlının
"Ədirnə fəthi" əsərləri haqqında
yazdığı tənqidi məqalələr ədəbiyyatşünaslığın
inkişafında mühüm yer tapmışdır.
Seyid Hüseyn Azərbaycan ədəbiyyatında roman
janrının olmamasından, həyat hadisələrinin
geniş planda əks etdirən epik əsərlərin
azlığından şikayətlənirdi.
Tənqidçinin fikrinə görə, romanın
"Təhribi-əxlaqa" rolu böyükdür. Hər bir
insanın öz nöqsanlarını görmək
üçün roman əlverişli vasitədir. Romanda həyat hadisələri geniş şəkildə,
canlı bədii lövhələr vasitəsilə təsvir
olunur.
Azərbaycan ədəbiyyatının keşiyində sərvaxt
dayanan, öz xalqının ədəbi-bədii fikrinin hər
cəhətdən inkişafına çalışan Seyid
Hüseynin tənqidçilik fəaliyyəti geniş və əhatəlidir.
Göyərçin
Abid qızı
AzƏrbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında kütlƏvi informasiya
vasitƏlƏrinin inkişafına dövlƏt dƏstƏyi
fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
Ədalət 2017.- 22 noyabr.- S.7.