HƏR DAŞIN ALTINDA
BİR TARİX YATIR
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin
təbliği
AzƏrbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında kütlƏvi
informasiya vasitƏlƏrinin
inkişafına dövlƏt
dƏstƏyi fondunun maliyyƏ yardımı ilƏ
(əvvəli
ötən
saylarımızda)
Füzuli rayonu ərazisindəki tarixi abidələrlə bağlı yazdığımız,
daha doğrusu, oxuculara təqdim etdiyimiz materialın növbəti ünvanı
bu rayon ərazisindəki
türbələrdən olan
Sofu Həsən və Şıxbalalı türbələridir. Öncədən onu da vurğulayaq ki, bu gün Füzuli
rayonu ərazisində
olan qədim abidələrin, o cümlədən
türbələrin müəyyən
hissəsi düşmən
işğalı altında
olan ərazilərdədi.
Və onlar da həmin
o işğalın acı
taleyini yaşamağa
məhkum olunublar.
Üstəlik, müxtəlif mənbələrdən
əldə etdiyimiz bilgilərə söykənərək
deyə bilərik ki, Füzuli rayonu və bütövlükdə işğal
olunmuş bütün
ərazilərimizdəki yeraltı
və yerüstü sərvətləri talan edən düşmən həm də bu talançılıqla kifayətlənmədən həmin
abidələri dağıtmaqdan
belə çəkinmirlər.
Onların vandalizmi həmin
abidələrin tarix səhəsindən silinməsinə
gətirib çıxarır.
Özü də bu, düşünülmüş şəkildə böyük
hərflərlə yazılacaq
düşmənçiliklə yerinə yetirilir.
Bu gün Füzuli
rayonunun Yuxarı Kürdmahmudlu kəndində
yerləşən və
əsrləri arxada qoyub günümüzə
qədər gəlib çatmış müqəddəs
ünvanlardan biri də Sofu Həsən
türbəsidir. Doğrudur, bu türbənin
daha çox yeraltı sərdabəsi salamat qalmış və özünün varlığını məhz
bu cür bizlərə, bütövlükdə
tarixə təqdim etmişdir. Bütövlükdə türbə Yuxarı
Kürdmahmudlu kəndinin
kəndarası yolunun
kənarındakı boş
sahədədir. Görünür, zamanında bu ərazi daha böyük bir sahə kimi diqqətçəkən olmuş
və türbənin memarı da, onu inşa etdirən
də bu yeri uyğun bilərək tarixi abidəni burda ucaltmışdı.
Azərbaycan tarixinin müəyyən zaman kəsiyini öz yaddaşına yazmış həmin bu türbə həm xarici, həm daxili basqıların və müəyyən coğrafi,
təbii proseslərin
nəticəsində uçub
dağılsa da, onun yeraltı sərdabəsi inşaat baxımından mükəmməl
olduğu üçün
günümüzə gəlib
çıxa bilib. Mütəxəssislər bu sərdabədə təhqiqat apararkən müəyyən ediblər
ki, ərazidəki yeraltı sular bu abidəyə öz təsirini göstərib. Ona görə
də sərdabənin
daxili lil çöküntüsü ilə
dolubdu. Nəticədə həmin lil
sərdabənin döşəməsinin
üstünə də
çıxmış və
sərdabənin içərisinə
daxil olan şəxs döşəmədə
dayanıb əlini qaldırarsa, onun tavanına toxuna bilər. Elə bunun özü
də müəyyən
təhqiqat işlərinin
aparılmasına çətinlik
yaradıbdı. Lakin Azərbaycan
tarixini öyərənən
cəfakeş elm adamları
israrla bu sərdabənin də öyrənilməsi, bütövlükdə
türbənin mahiyyətini,
məzmununu, onun tarixi əhəmiyyətini
araşdırmaq, xalqımıza
və elmi ictimaiyyətimizə çatdırmaq
üçün müxtəlif
üsullardan yararlanıblar.
Hələ ki, bu sərdabəni öyrənənlər
daha çox araşdırma işlərini
üfiqi ölçülərlə
həyata keçirirlər.
Yəni sərdabənin öyrənilməsi
üfüqi ölçülərin
izlənməsi ilə
mümkün olur.
Bir faktı da xatırlatmaq
yerinə düşər.
Demək
burada bir məqam da var
ki, günümüzə
qədər araşdırmaçılar
bu günə qədər heç bir daş kitabəyə
rast gəlməyiblər.
Təəssüflə qeyd etmək
lazımdır ki, torpaqlarımızın işğalı
və məruz qaldığımız müharibənin
fəsadları Yuxarı
Kürdmahmudlu kəndində
də öz izini qoymuşdur. Ona görə də bu abidənin tam öyrənilməsi prosesi
bu gün də davam edir
və zaman, məkan baxımından Sofu Həsən türbəsinin daha geniş şəkildə
öyrənilməsi yəqin
ki, bundan sonra da davam
etdiriləcəkdir.
Doğrudur, tarixçilərimiz, yəni Füzuli
rayonu ərazisindəki türbələri
öyrənən alimlərimiz Sofu Həsən
türbəsinin bütövlükdə "epoxa"
adlı kərpiclə inşa
olunmasını əsas gətirərək belə hesab edirlər ki, türbə
Füzuli rayonu ərazisindəki
"qarğa bazar"
kənd məzarlığındakı Cəlil türbəsiylə
müəyyən uyğunluqlar var. Yəni hər iki türbənin
tikinti materialları demək olar ki, eynilik təşkil
elir. Bax, türbələrin hər ikisindəki tikinti materiallarına istinad edən, xüsusilə onu kərpicini əsas gətirən mütəxəssislər
vurğulayırlar ki,
hər iki abidə eyni dövlətə aiddir.
Bundan başqa, həm Sofu Həsən, həm də Cəlil türbələrində
tikintinin özünün
layihəsi də, onun tikilmə üsulu da eynidir.
Yəni hər iki türbədə
divarlara düzülmüş,
daha doğrusu, hörülmüş kərpiclərin
düzümü və
bu düzümdən alınan naxışlarda bir oxşarlığın
olması danılmazdır.
Tikinti üzrə mütəxəssislərin
fikirlərinə görə,
hər iki türbə eyni memarlıq üsulu ilə tikilmişdir.
Yəni bu türbələrdə
eyni məktəbin izləri görünür.
Və bu da onu
deməyə əsas veri ki, hər
iki tübənin müəllifi eyni insandır. Qarğabağazar kəndindəki Cəlil
türbəsinə istinad
edən alimlər onu da bildirirlər
ki, XIX yüzillikdə
Qarabağda yaşayıb
yaratmış və adı yalnız Cəlil türbəsi üzərində nəqş
olmuş İbrahim Xəlil hər iki türbənin memarı olmuşdur.
Digər
tərədən alimlər
belə hesab edirlər ki, hər iki türbədə
öz dövrünü
tanınmış şəxslərindən
kimlərlə dəfn
edilmişdir.
Füzuli rayonu ərazisindəki türbələrdən biri
də rayonun Şıxbabalı kəndində
yerləşən Şıxbabalı
türbəsidir. Bu türbə
ümumiyyətlə, öz
tikilmə tarixinə görə, ən qədim abidələrdən
sayılır. Bu abidənin aşkarlanmış
daş kitabəsində
onun 1272-ci ildə tikildiyi göstərilir.
Füzuli rayonu ərazisində yerləşən Şıxbabalı
türbəsi bir tarixi abidə olmaqla yanaşı, həm də bir memarlıq nümunəsidir. Abidəni araşdıran mütəxəssislər
onu səkkiz bucaqlı olmaqla üst hisəsinin çatmatax günbəzlə
örtüldüyünü xüsusi vurğulayırlar.
Maraqlıdır ki, bu türbənin
həm də yeraltı sərdabəsi
var. Digər türbələrdən
fərqli olaraq Şıxbabalı türbəsinin
günbəzi də alimlərin diqqətini çəkibdi.
Çünki ölkəmizin ərazisindəki
əksər türbələr
ikiqatlı günbəzdən
ibarət olduğu halda, Füzuli rayonunun Şıxbabalı
kəndindəki türbənin
günbəzi birqatlıdır. Və üstəlik,
həmin günbəzin
adı gedən qatı bir sıra
qatla hörülmüşdür.
Burada onu da xatırlatmaq
yerinə düşər
ki, bu türbədə
də Mömünə
Xatun türbəsinin elementlərinə rast gəlmək mümkündür.
Bəli, Azərbaycan tarixinin önəmli bir səhifəsi olan türbələr özü-özülyündə
Azərbaycan xalqını
təqdim edir. Onun dünəni,
bu günü, inamını və inancını özündə
yaşadır. Bizim də
bir vətəndaş
olaraq borcumuz tariximizin ifadəçisi
olan abidələri qorumaqdır.
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət 2017.- 25 noyabr.- S.4.