NOVATOR
əməkdar artist, professor tarzən Həmid Vəkilovun "sənət
tablosu"ndan fraqmentlər
SƏRHƏDSİZ RUHUMUZ
Rafiq HACIYEV,
yazıçı-publisist, Cəfər Cabbarlı
Mükafatı laureatı, Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqının
üzvü
ESKİZLƏRİN DAVAMI. YENİ ÇALĞI ÜSULUNUN -
"HƏMİDVARİ FLOJALET"İN İXTİRASI.
TARIN AYAQ ÜSTƏ İFASININ ÜSTÜNLÜKLƏRİ
"Həmid Vəkilov böyük interpretatordır. O, yüksək texnikaya,
geniş musiqi duyumuna malik tarzəndir. Onun
ifaçılıq aləminə, səhnə mədəniyyətinə
gətirdiyi yenilklər maraq doğurur.
Belə ki, əksər tarzənlərdən fərqli
olaraq o, həmişə tarı ayaq üstə
çalır".
Çingiz
Sadıqov,
xalq
artisti, pianoçu.
...İllər bir-birini əvəz etdikcə Həmidin
ifaçılıq repertuarı da təzə əsərlərlə
zənginləşib. Tarda çaldığı hər bir yeni
əsəri bədii-estetik dəyərini qoruyub saxlamaq şərtilə
öz təfsirində dinləyicilərə təqdim edib.
Bu təzə əsərlər Həmiddən
müxtəlif çalğı maneralarını, tarda bizə
məlum olmayan, alışmadığımız
akkordları, bəzən də tamamilə yeni üsulların
kəşfini və bunların həyata keçirilməsini tələb
edib. V.Montinin "Çardaş"ı
məhz belə əsərlərdən biri olub.
Dünyada çox geniş yayılmış bu əsəri
tarda ilk dəfə Azərbaycanın məşhur tarzəni,
gözəl sənətkar, unudulmaz Hacı Məmmədov
çalıb.
Daha sonralar digər sənətkarlar da onu öz
reperuarlarına daxil ediblər. Əsərin
orjinalında "flajolet" üsulundan istifadə olunur.
Bu üsulla səslənən musiqi sanki tütək
və ya fitlə çalınırmış kimi bir təsir
bağışlayır. Yazılışından
2 oktava yuxarı çox zil səslənən melodiya tar
üçün köçürmədə əksinə
olaraq 1 oktava aşağı yazılıb və nəticədə
3 oktava aşağı səsləndirilib.
Bu əsəri Həmid də öz repertuarına daxil
etməyə qərar verib. Ancaq onun tar üçün
köçürülməsi ürəyincə olmayıb. Əsəri orjinalda olduğu kimi çalmaq arzusu ilə
axtarışlara başlayıb.
Əvvəlcə tarda "flajolet" üsulu ilə
çalmağın yolunu tapıb. Amma bununla istədiyi nəticəni
əldə edə bilməyib. Daha sonra tarda
"flajolet" səslənməsini andıran yeni bir
üsulun kəşfinə nail olub. Həmin səslənməni
ağ simdə böyük
çanağın üzərində çalmaqla əldə
edib. Bunun üçün sol əlin baş və üzük
barmağı ilə ağ sim tutulur, şəhadət
barmağı isə normal qaydaya uyğun surətdə simin
üzərinə qoyulur. Bundan sonra isə mizrab
vuruşlarının yardımı ilə ifa həyata
keçirilir.
Musiqi dünyasında elə çalğı alətləri
var ki, onların ifa tərzi (poziyası) həmin alətlərin
qurluşu ilə sıx əlaqədardır. Məsələn,
kamançanı, qanunu ayaq üstə çalmaq bu alətlərin
təbiətinə uyğun deyil. Yaxud
kontrabası normal stulda və ya bardaş quraraq oturub
çalmaq qeyri-mümkündür. Amma elə
çalğı alətləri var ki, onlar müxtəlif
pozisiyalarda - oturaraq və ya ayaq üstə
çalınır. Bunlara misal olaraq balaban, tütək,
ney, zurna, dəf, qarmon, klarnet, fleyta və
s. göstərmək olar.
Bəzi alətlər isə müxtəlif ifa
pozisiyalarına malik olduqları halda düşüncəmizdə
vahid pozisiyaya tabe olan alətlər kimi özünə yer
tapıb. Bu, həmin alətlərin ifa tərzi ilə
bağlıdır. Məsələn, saz orkestrdə
oturaq şəkildə ifa olunur, ancaq heç kim
aşığın sazı oturaraq çaldığını
söyləməz. Çünki
aşığın əsas ifa yeri xalq şənlikləri və
toy məclisləridir. Geniş kütləyə
xitab etmək üçün aşıq ayaq üstə
çalıb-oxuyur, dastanlar söyləyir və yeri gəldikdə
həm də oynayır. Hər bir alətin
ifa tərzi bir növ onun keçdiyi tarixi yolun aynasıdır.
Bu alətlər sırasına tarı da daxil
etmək olar. Bu alətin keçib gəldiyi
yola bir neçə cümlə ilə qısa da olsa nəzər
salaq.
Tar qədim
musiqi alətlərimizdən biridir. Xalq şənliklərində
önəmli rolu olan bu alət lap qədim zamanlarda şah
saraylarında da rəğbətlə qarşılanıb.
Tar XX əsrə qədər sazəndə dəstələrinin
tərkibində aparıcı alətlərdən biri olub.
Doğrudur, bəzən gəlini gətirərkən ayaq
üstə, ya da yeriyə-yeriyə tar çalmaq lazım gəlirdisə
də 40 günlük, 1 həftəlik, 3 günlük toy məclislərində
tarzən sazəndə dəstəsinin tərkibində
saatlarla bardaş qurub, sonralar isə stulda oturub və vəzifəsini
icra edib. Odur ki, tarzənin ayaq üstə tar
çalması məntiqli deyildi.
Ancaq zaman
ötdükcə Azərbaycan musiqisilə birlikdə tar da
böyük inkişaf yolu keçib. Üzeyir
Hacıbəyli "Leyli və Məcnun" operasında ilk dəfə
olaraq tarı simfonik orkestrin tərkibinə daxil edib.
Bununla da tar solo alət olaraq işıqlı gələcəyə
gedən yola çıxıb. Qurban Primov kimi sənət
korifeyinin solo ifaçılıq ənənəsi bir
çox tarzənlərin yetişməsinə zəmin yaradıb.
Milli
musiqi mədəniyyətimizin varlığında və
inkişafında ifaçılıq sənəti, o cümlədən,
tar ifaçılığı da böyük önəm
dayışıyıb. Artıq tar və simfonik orkestr
üçün onlarca konsert, çoxlu pyes və s. əsərlər
yazılıb. Tarda dünya klassik musiqi xəzinəsi
incilərini yüksək səviyyədə ifa edə bilən
tarzənlərimiz dünyanın bir çox ölkələrində,
sanballı konsert salonlarında solo əsərləri
çalmaq zəruruyyəti ilə qarşı-qarşıya
gəliblər.
Bu məqamda
Həmid Vəkilov yenə də mənim söhbətimə
qoşulur:
- Belə
vəziyyətdə tarzən səhnəyə çıxarkən
bir çox sualların təlaşını keçirir:
Əcaba, tarım kökdən düşməz ki? Görəsən stul ifa üçün
rahatdırmı? Oturacaq sərtdirmi,
yumşaqdırmı? Stulun dirsəkləri
varmı, yoxmu? Və ya stul mikrofondan
hansı məsafədədir? İfaya başladıqdan
sonra mikrofonun səs səviyyəsi tarzəni qane edəcəkmi?
İfadan sonra stulu səhnədən tarzənmi
aparacaqdır? və s
Bu problemləri aradan qaldırmaq üçün
tarı kifayət qədər rekonstruksiya etmişdim. Bircə
qalmışdı tarın ifa poziyası. Bilirsiniz
ki, tar oturaq vəziyyətdə və ayaq üstə duraraq (mən
buna adət etmişdim) çalına bilən musiqi alətidir.
Gənc yaşlarımdan evdə məşq edərkən
tarı ayaq üstə duraraq, gəzişərək və ya
oturaraq çalırdım. Ayaq üstə
və yaxud gəzişərək məşq etmək qan
dövranının daha yaxşı hərəkət etməsinə,
ifaçının sağlamlığına müsbət təsir
göstərir. Sual verə bilərsiniz ki,
bəs səhnədə ayaq üstə durub tar
çalmağın üstünlükləri
hansılardır?
İfaçı səhnəyə qədəm basarkən
tamaşaçının diqqəti ona yönəlir. Tamaşaçı
ifaçının yerişinə, geyiminə, saç
düzümünə, səliqə-sahmanına, bir sözlə
hər şeyə diqqət yetirir və daha sonra fikirləri
ifaya cəmlənir. Bu anda səhnəyə
stul gətirib aparan səhnə işçisinin hərəkəti
nəticəsində yayınmış diqqətini
ifaçının çalğısına cəmləməyə
çalışan tamaşaçının vəziyyətini
düşünün. Bundan əlavə
ifaçının oturduğu stul narahat ola
bilər, mikrofondan bəlli bir məsafədə qoyulmuş
olsa belə mikrofonun səs səviyyəsi az və ya çox
ola bilər. Belə bir vəziyyətdə
ifaçı istədiyi qədər mikrofona
yaxınlaşıb uzaqlaşmaq imkanından məhrum olur və
dinləyicilərlə təmasda çətinlik çəkir.
Mən 1982-ci ildə Tbilisidə dövlət tədbirinə
həsr olunmuş konsertdə ilk dəfə tarı ayaq
üstə duraraq skripka kimi çaldım və yuxarıda
saydığım problemlərin bir anda aradan
qalxdığının canlı şahidi oldum.
...Və
bundan sonra dünyanın böyük və əzəmətli
konsert səhnələrində - Almaniya Federativ
Respublikasında, Əfqanıstanda, Fransada, Avstriyada,
Əlcazairdə, Tunisdə, Zambiyada, Yuqoslaviyada, Türkiyədə
və adını demədiyim neçə-neçə xarici
ölkələrdə Həmid tarı ayaq üstə çalıb.
Azərbaycan xalq çalğı
ifaçılığı tarixində ilk dəfə
dünya musiqisinin bir çox incisini, o cümlədən
F.Mendersonun "Skripka ilə orkestr üçün
konserti"ni, P.Sarasatenin "Əndəlüs"
romansını, F.Şopenin, D.Şostakoviçin əsərlərini
tar üçün işləyib və öz repertuarını
daha da zənginləşdirib.
İfaçılıq fəaliyyətinin
inkişafı yeni-yeni çalğı üsullarının,
yeni ştrixlərin və tarda çalınmamış
akkordların meydana gəlməsinə zəmin yaradıb. Gənc tarzənin qəlbində
mövcud tar konsertlərindən fərqli bir konsert çalmaq
arzusu tumurcuqlanıb. Yaranacaq yeni əsərdə
onun tarda etdiyi yeniliklər öz əksini tapmalıydı.
Bəm simdən və zəng simlərdən
daha məntiqli və daha fəal istifadə olunmalı, yeni
akkordlara, dördüncü barmaqdan ilk dəfə rəsmən
istifadə edilməsinə və yeni ştrixlərə (mizrablara)
yer verilməliydi.
Bu tumurcuq istəyin çiçəklənməsi
üçün 1983-cü ildə Həmid bəstəkar
Zakir Bağırova müraciət edib və onu tar və
simfonik orkestr üçün konsert yazmağa razı sala
bilib. Əsər düz 9 aya başa gəlib. Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının xüsusi komissiyası tərəfindən
konsert dinlənib və Cövdət Hacıyev, Arif Məlikov,
Ramiz Zöhrabov, Dadaş Dadaşov, Azər Dadaşov,
Ağaverdi Paşayev və digər dəyərli sənətkarların
müsbət rəyi ilə qiymətləndirilib. Konsertdə
ilk dəfə olaraq flajoletdən, bəm simdən,
nonakkordlardan, dördüncü barmağın rəsmən
işlədilməsindən və s. virtuoz üsullardan istifadə
olunub.
Bir
çox yeniliklərin yer aldığı bu konsert tar
ifaçılığı tarixində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı olub. Zakir Bağırovun Həmid
üçün işlədiyi "Tar və simfonik orkestr
üçün konserti"ni SSRİ xalq
artisti Nikolay Nekrasov bəyənib və rus xalq
çalğı alətləri orkestri üçün
işləyib. Bu möhtəşəm əsər 1985-ci ildə
Həmidin özünün ifasında N.Nekrasovun rəhbərliyi
ilə Ümummittifaq Televiziya və Radiosunun akademik rus xalq
çalğı alətləri orkestrinin müşayiətilə
lentə yazılıb və qızıl fonda
daxil edilib.
1992-ci ildə
Həmid Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında dosent vəzifəsinə
layiq görülüb və elə həmin ildən də
Türkiyə Respublikasının Kültür
Bakanlığının dəvəti ilə "Güzəl
sanatlar" genel müdirliyinin nəzdində solist tarzən
kimi çalışıb. Azərbaycan xalq
çalğı ifaçılığı tarixində ilk
dəfə olaraq postsovet məkanından kənarda - Türkiyədə
simfonik orkestrin müşayiəti ilə konsert verib.
Belə
konsertlərin birində - Ankarada Türkiyə Cümhur
Başqanlığı simfonik orkestrinin müşayiəti ilə
Hacı Xanməmmədovun "Tar ilə orkestr
üçün 2 nömrəli konserti"ni
Həmid ifa etdikdən sonra orkestrin drijoru, görkəmli
rumın musiqiçisi İonesku Qalatin heyrətini gizlədə
bilməyib və "bravo, heyran qaldım" deyə tarzəni
bağrına basıb.
Çox tezliklə Adanada, Ankarada, İstanbulda və
İzmirdə çalınan bu uğurlu konsertlərin əks-sədası
nəinki yerli tamaşaçılar, eyni zamanda əcnəbi
ölkə dinləyiciləri arasında da rəğbətlə
qarşılanıb. Həmid az zaman içərisində
qardaş diyarda "Uzman sanatkar" kimi ad
çıxarıb, hörməti əziz tutulub, hər yerdə
şükranla, təşəkkürlərlə
qarşılanıb.
"Uzman sanatkar" xarici ölkə səfirlikləri
tərəfindən müntəzəm olaraq musiqi və xeyriyyə
tədbirlərinə dəvətlər alıb. ABŞ-ın Ankaradakı səfirliyində
kimsəsiz uşaqlar üçün xeyriyyə konsertində
iştirak edən Həmid sürpriz olaraq ilk dəfə burada
Amerika bəstəkarı Skott Coplinin "Rektaym" klassik caz
musiqisini tarda ifa edib və bununla da Azərbaycan xalq
çalğı alətlərində cazın ifasının
təməlini qoyub.
Bundan sonra o, ispan bəstəkarı və
gitaraçısı F.Tarreqanın "Alhambra xatirələri"
əsərini də tar üçün işləyib. Həmid
melodiyanı malik olduğu harmonik səslərlə, eyni
zamanda müşayiət etmək özəlliyini itirmədən
bu əsəri ilk dəfə özünün isad etdiyi yeni
üsulla - polifonik ifa üsulu ilə tarda çalıb.
Heç
kimə sirr deyil ki, ustad tarzənlərimiz bir-birindən həmişə
özlərinə məxsus ifaçılıq xüsusiyyətləri
ilə: kimisi ştrixlərin-mizrabların çeşid zənginliklərindən,
kimisi "xun"dan, kimisi də vibrasiyalardan daha geniş
istifadə etməklə fərqləniblər. Lakin
həmin ustad ifaçıların təfsirləri not
yazısında tam dolğunluğu ilə əksini tapa bilmədiyndən
tarixi baxımdan sənədləşməyib. Buna səbəb ştrix, üsul və
üslubları yazıda təcəssüm etdirən işarələrin,
adların müəyyən edilməməsi olub.
Həmid
tara məxsus musiqi əsərlərinin təfsirini
(interpretasiyasını) gələcək nəsillərə
çatdırmaq üçün tar
ifaçılığında mövcud olan ştrix, üslub
və üsulları - "Ayırmasim", "Dəmli
mizrab", "Əndər mizrab", "Ləng mizrab",
"Cırmaqlı barmaq", "Diringə cırmaq",
"Lal barmaq", "Gərmə" və "Qapama"
müəyyənləşdirib və yeni işarələri
bildirən kəlmələrdən bir termin kimi istifadə
olunmasını tövsiyə edib.
Sirr deyil ki, Həmidin səmərəli təklifləri
heç də hamının ürəyincə olmayıb. Kimlərsə
onu alətin milli görkəminin dəyişməsində,
kimlərsə də səslənmə akustikasının
azalmasında və sairədə günahlandırıb.
Lakin Həmid özü də etiraf edir ki,
günü bu gün də o, işlərini tam başa
çatdırmayıb və tarın rekonstruksiya olunmasında
yaradıcılıq axtarışlarını səylə
davam etdirir.
1987-ci ildə Həmidin musiqi-ifaçılıq sənətinin
inkişafında xidmətləri yüksək dəyərləndirilib
və o "Azərbaycan SSR əməkdar artisti" kimi
yüksək fəxri ada layiq görülüb.
Sənətin dərin sirlərinə bələd olan Həmid
ömrünün ixtiyar çağına çatsa da sədəfli
tardan ayrılmayıb. Həmişə musiqi ilə yaşayan,
daim axtarışlar edən, yenilkiçi sənətkar
böyük müəllimi Mirzə Sadıq Əsədoğlunun
tar məktəbini nəinki davam etdirib, həm də bu məktəbi
daha da zənginləşdirib.
Onun musiqisevərlərin ixtiyarına verilmiş
"Pyeslər" məcmuəsi rəğbətlə
qarşılanıb. Məcmuə N.Əliverdibəyovun "Vals
skertso", P.Çaykovskinin "Sentimental vals", T.Quliyevin
"Qaytağı" əsərlərini əhatə edir. Bu əsərlərin hamısını, habelə
Niyazinin "Arzu"sunu tar ilə fortepiano üçün
ilk dəfə Həmid işləyib. N.Əliverdivəyovun
"Elegiya"sını tarda ilk dəfə o çalıb.
Musiqi yaradıcılığı ilə bərabər,
qırx ildən çox pedaqoji fəaliyyətlə -müəllimliklə
məşğul olan Həmid neçə-neçə
istedadlı tarzənlər yetişdirib. Onlarla gənc
tarzən onun sənət dünyasından bəhrələnib,
musiqi dünyasına ifaçı "vəsiqə"sini
ondan alıb. Bu gün o, tələbələrə
Azərbaycan musiqisinin melodik və ritmik xüsusiyyətlərini,
çalğı imkanlarını, tembrini, səs
palitrasını əyani - estetik əsaslarla izah edən
professional pedaqoqlarandır.
Həmid Vəkilovu tarın tədrisi həmişə
düşündürüb. Təhsil Nazirliyi Elmi-Metodik
Şurasının "İncəsənət və
musiqişünaslıq" bölməsinın məsləhət
gördüyü və tarzən-pedaqoqun yazdığı
"Tarın bəzi ifaçılıq problemləri (metodik
vəsait)" kitabı ali və orta ixtisas musiqi məktəblərində
çalışan müəllimlərə, tələbələrə
dəyərli töhfə olmaqla bərabər, bir daha təsdiq
edib ki, çevik ifası və böyük təsir qüvvəsinə
malik çalğı texnikası, təravətli ahəng,
obrazlı ifadə, hissi dərinlik kimi fərdi
yaradıcılıq siması ilə səciyyələnən
bu virtuoz tarzən özünəməxsus axtarışlı
yol ilə inamla və qətiyyətlə irəliləyir.
MOZAİKA
- AXIRINCI HAŞİYƏ VƏ YA CANIM SİZƏ
SÖYLƏSİN, DAHA NƏLƏR VƏ NƏLƏR...
"Musiqi insan bədəninin bir hissəsidir. Elə bir hissəsidir
ki, ürəkdən sinəyə axıb insanı vəcdəyə
gətirir, ruhlandırır, düşündürür".
İbn
Sina,
(əlyazmadan).
...Ömrün
o başındakı Həmiddən ömrün bu
başındakı Həmidə nə qalıb görəsən?
Azərbaycn Milli Konservatoriyası xalq çalğı alətləri
kafedrasının professoru, əməkdar artist, Beynəlxalq
müsabiqə laueratı, novator və ustad sənətkar Həmid
Vəkilov zil qara saçları həmişə səliqə
ilə daranmış, baxışlarında qətiyyət
hiss olunan, o balaca oğlana çoxmu borcludur?
Təbii
ki, çox!
Sual verə
bilərsiniz:
-
Yaxşı, onda o Həmiddən bu Həmidə nə
qalıb?
Cavab
şübhəsiz ki, birmənalı şəkildə belədir:
- Əvvəla,
hər böyük yaradıcı insan üçün əvəzsiz
bir vergi; Sənətkar sadələiyi! Həm yetkinlik
dövründə, həm də kamillik və müdriklik
yaşında da dünyaya uşaq kimi baxmaq
bacarığı!
- İkincisi, bütövlük duyğusu. Həm həyatda,
həm də sənətdə. Uşaqlıqdan
xırdaçılıqla arası yoxdur, özü də
bütövdür, söz də bütövdür! İndi Həmid
Vəkilovun sənətində hamının bəyəndiyi
böyük ifaçılıq məharətinin və
monumentallığın kökü, mayası, canı və
qanı da məhz bu bütövlükdədir!
-
Üçüncüsü, təvazökarlıq. Uşaqlıqdan ölçüsüz tərifdən
xoşallanan deyil. Bəlkə, hələ
tərifdən də çox, hətta qərəzli-qərəzsiz
tənqid də edilib. Fəqət çox
vədə susub. Niyə? Ona görə
ki, tarzənin dili onun mizrabıdır!
-
Dördüncüsü, etibarlılıq, səmimilik və
mehribanlıq. Böyüyün-kiçiyin
yerini, duz-çörəyin qədr-qiymətini biləndir.
- Və nəhayət.
Həmidi Həmid eyləyən qranit kimi
möhkəm bir özül. Sənətinə
ölçüsüz-biçisiz məhəbbət!
...İllər də keçəcək, qərinələr
də ötəcək. Tarzən Həmid Vəkilov sənəti
neçə-neçə sənətsevərin
zövqünü, ruhunu oxşayacaq, ona xoş duyğular bəxş
edəcək. Çünki bu sənət əbədi sənətdir,
yaşarı sənətdir...
..."Hünər yüksəkliklərə qalxmaqda
deyil, hünər yüksəkliklərdə məharətlə
qalmaqdadır". - Bu sözləri nə vaxtsa Vilyam Şekspir deyib.
..."Günəş şəfəqlərini
saçan kimi, mən də öz hisslərimi ən
yaxşı nəğmələrimə saçıram"
- Bu sözləri də haçansa Mirzə Şəfi Vazeh
söyləyib.
..."Mənim hər şeyə - sənətə də,
həyata da öz şəxsi münasibətim var. Və bu elə
bir münasibət, elə bir düşüncədir ki,
bütün həyatım boyu mənə vəfasız
çıxmayıb".
Bu
sözlər isə tar sənətinin mahir bilicisi və ən
layiqli ifaçılarından biri, 68 illik "ömür dənizinin
sahilinə çatmış" ustad Həmid Vəkilova məxsusdur.
Bu fikirlərdə böyük həqiqət var.
Sentyabr, 2017-ci il
Ədalət 2017.- 19 oktyabr.- S.6.