Sabir Rüstəmxanlının
poeziyasında vətənpərvərlik
duyğularının tərənnümü
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
XX əsrin 70-ci illər ədəbi nəslinə mənsub
olan Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı poeziyası müstəqillik
illərində xüsusilə qabarıq şəkildə
özünü büruzə verib və əvvəlki illərdən
xeyli fərqlənib, seçilib. Təbii ki, bu dövrlə,
zamanla bağlı olan bir işdi. Postsovet
məkanında baş verən ictimai-siyasi hadisələr, təbəddülatlar
daha çox vətənpərvərlik duyğularının
tərənnümünü tələb edirdi. Sabir Rüstəmxanlının şeirlərində
isə həmişə Vətən sevgisi, Vətənə
bağlılıq mühüm yer tutub. Hələ ilk
şeirlərinin birində şair yazırdı:
Bir əlçim
buluddu,
Bir
ömür umuddu,
Bir
içim sudu,..
...21 Azərin
qanıdı,
Cavad
xanın qətl yeridi,
Sabirin
"Fəxriyyə" şeiridi,
Dağları
dumanında itən, -
Vətən...
Vətən...
Bir parça şeirdə həm Vətənin təbiəti,
həm də onun vətənpərvər
övladlarının gördüyü unudulmaz,
yaddançıxmaz işləri tərənnüm olunur.
Bu
şeir haqqında yazan akademik İsa Həbibbəylinin
maraqlı fikirləri var:
"Ali məktəb dövrünün uğurlu poetik bəhrəsi
olan "Vətən" şeiri Rüstəmxanlının
ilkin parolu və tutumlu bir səviyyədə proqramı kimi səslənir".
"Bir
qarış Vətən torpağı",
"Yardımlı yollarında", "Qan
yaddaşı", "Sənə ucqar söylədilər"
kimi şeirləri də şairin ilk vətən
duyğularının əks-sədasıdır. Elə bu ilk şeirlərdən bir vətəndaş
şairin doğulduğu aydın görünür.
S.Rüstəmxanlının
seçilmiş əsərlərinə ön söz yazan Xalq
şairi X.R.Ulutürk onu belə xarakterizə edir:
"Şeir ürəyin, beynin kardioqramıdır. Xoşbəxt
o şairdir ki, xalqını təmsil edə bilir. Bu halda onun ilham vergiləri yalnız
özünün deyil, bütün ulusun, yurdun mənəvi-kardioqramına
çevrilir". Bu bir həqiqətdir və
təbiidir ki, yalnız Vətənini, Xalqını
düşünüb yazanlar əsl xoşbəxt şair səviyyəsinə
yüksəlir. Çünki Xalqın
sözünü deyənləri Xalq özü zaman-zaman
yaddaşında, tarixində, ədəbiyyatında
yaşadır. Ulutürk fikirlərini davam
edərək daha sonra qeyd edir ki, "S.Rüstəmxanlı
poeziyası öz oxucusunu yalnız yeni duyğular, yeni arzular,
yeni fikirlər ilə deyil, həm də ən
başlıcası qeyrətlə silahlandırır".
80-cı illərdə də S.Rüstəmxanlı bir gənclik
enerjisi ilə yazıb yaratmışdır. "Gəncə
qapısı", "Sağ ol, ana dilim", "Qan
yaddaşı" kimi kitabları nəşr olunmuş və
ona bir şair kimi böyük uğur gətirmişdir. S.Rüstəmxanlının bir vətəndaş
şair kimi formalaşmasında 90-cı illər hadisələri
- xalqımızın həyatında baş verən
böyük qlobal hadisələrin müsbət rolu
olmuşdur. Həm qələmi ilə, həm
də bir şəxsiyyət-vətəndaş kimi
xalqının yanında olan Sabirin
yaradıcılığı yüksək vətənpərvərlik
duyğuları ilə zənginləşmişdir. Milli
müstəqilliyə gedən yol onun içindən
keçib şeirlərindən boylanmışdır:
Xəncərim
dəstəksiz, qılıncım qansız,
Sinəm
qalxan kimi, çapıq-çapıqdır,
Tikanlı
məftillər didib könlümü,
Ən
uzun mahnım var, o - Ayrılıqdır!
Şairin
bu illərdə qələmə aldığı "Öləndə
bayrağa bükülmürəmsə...", "Şairlərə
borcunuz", "Yazılmamış şeirlərim",
"Bəxtiyar, Əli", "Ölən qorxumuz",
"Acı xatirə", "Ölümün
görüşünə gedən qız", "20 yanvar
xatirəsi", "Qorxum qalmadı", "Zireh",
"Mən demədim", "Siz nə umursunuz bu gedişatdan",
"Bir gün mən də gedəcəyəm" kimi poetik
nümunələr göstərir ki, o ictimai-siyasi hadisələrin
gerçəkliyi içindən böyük ümid, sabaha
olan inam, vətəndaş qeyrəti axtarır. Əks halda müstəqilliyi, azadlığı
qazanmaq, əldə etmək, saxlamaq çətin olacaq.
Qarabağ müharibəsindəki ilk məğlubiyyətlər
xalqı birliyə, möhkəmliyə
çağırdığı kimi, şair də bu fikirlərə
yardımçı olur; Qarabağın ilk şəhidlərinə
ağı deyir:
Bir
cüt şeh damlası, bir cüt göz yaşı,
Bir
cüt qara bayraq, bir cüt başdaşı,
Allahın
qəzəbdən çatılan qaşı,
Qeyrət
bünövrəsi, cürət təməli,
Dirilən
gümanım - Bəxtiyar, Əli!
Şair müharibənin ilk qurbanlarının əbədi
olduğunu, əbədiyaşarlıq
qazandığını söyləyir. "Bu sayaq
ölməyi bacarırıqsa hələ yaşayırıq,
varıq deməli!" - deyir... "Həyat vəsiqəmiz Bəxtiyar,
Əli"dir - deyə düşünür. İsa
müəllim S.Rüstəmxanlının 90-cı illər
yaradıcılığından danışarkən belə
yazır: "Sabir Rüstəmxanlı poeziyası milli
şüur poeziyasıdır, xalqın, millətin öz mənliyini,
əzəmətli keçmişini dərk etmək uğrunda
mübarizəsinin, bütün rəsmi və qeyri-rəsmi
yalanları, saxtakarlıqları darmadağın etmək
yolunda səfərbər olunmuş iradə gücünün,
mətanət və mərdanəliyin,
qarşısıalınmaz ruh qüvvəsinin
poeziyasıdır... Sözün həqiqi mənasında
S.Rüstəmxanlının yaradıcılığı mənsub
olduğu milli taleyinin keşməkeşlərinin, qan
yaddaşının poetik daşıyıcısıdır...
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığı Azərbaycanın müstəqilliyinin
sənət aktıdır. O, yeni dövrün ən
mükəmməl Azərbaycannaməsini
yaratmışdır".
Vətənin bütövlüyü, müstəqilliyi,
azadlığı S.Rüstəmxanlı poeziyasının
leytmotivini təşkil edir. Onun "İnqilabdan
dönən deyil", həmçinin "Hər kəs
günəşi sevsə" adlı lirik poemaları 21 Azər
hərəkatına və Mərziyyə Üsküyə həsr
olunmuşdur. Bir illik ömründə min bir iş görmüş 21 Azər hərəkatı məğlub
olsa da, sabahın tarixində yenidən baş
qaldıracaq, parlayacaq və bir xalqın tarixində
bütövlük rəmzinə çevriləcək,
azadlığı dadmış Cənublu
soydaşlarımızın həyatında yenidən və əbədi
rolunu yüksək şəkildə oynayacaqdır.
Şairin
cənubla bağlı bir çox şeirləri də var:
"Təbrizdə bayram axşamı", "Şəhriyarın
xatirəsinə" və s. şeirlərində də o, Cənub
həsrətini, yarasını təsvir edir.
"Nəfəsindəki qəhrəmanlıq
yanğısının tüstüsüz alovuna baxmayaraq bu
poeziya nə qədər təvazökarlıqdır, məğrur
və başıucadır. Təvazökarlıq və igidlik bu
poeziyanın boyuna biçilib", - düşünür
şair Xəlil Rza.
Milli
Müstəqillik dövrü ədəbiyyatının
yaranmasında, formalaşmasında S.Rüstəmxanlının
özünəməxsus yeri, rolu, dəsti-xətti var.
Bir-birini təkrarlamayan, hər birisi Vətənin azadlığına
köklənmiş şeirlər neçə qəlbə yol
açaraq əks-səda doğurmuşdur. Vətənin
dar günündə xalqı bir araya gətirən bu poeziya
haqqa, ədalətə, məntiqə, mənəviyyata
arxalanaraq istəyinə, məramına, məqsədinə
nail olmuşdur. "Bu, adi millət
deyil!" - deyən şair
düşünür ki, "... O Səməndər quşutək
külündən doğulandı, Başqasına son olan ona fəlakət
deyil! Qoy tarix bir də görsün bu adi millət
deyil!" Qərinələrin, tarixi fəlakətlərin
sınağından həmişə son anda xilas olan, bir millət,
xalq olaraq yaşayanlar, demək heç də adi, sıradan
biri deyil. Necə ki, bu gün ayaqdadır, müstəqildir,
azaddır!
Ziyalıların, ədiblərin inandığı,
etibar etdiyi şairlərin sırasında dayanan, meydan hərəkatında
həm publisistik çıxışları, həm də
poetik nümunələri ilə örnək olan S.Rütəmxanlı
bir-birinin ardınca neçə-neçə kitabların
müəllifinə çevrilib.
90-cı illər poeziyası özündən əvvəlki
şeirlərdən köklü şəkildə, müqayisə
olunmayacaq dərəcədə fərqlənir. İctimai-siyasi,
sosial hadisələrin birdən-birə dəyişməsi,
SSRİ-nin çökməsi, Qarabağ münaqişəsinin
başlanması və onun müharibəyə çevrilməsi
poeziyanın yönünü, mövzusunu da dəyişib
öz ardınca apardı. Və bu zaman kəsiyində
birinci olaraq şeir öz sözünü dedi. Bu
mənada S.Rüstəmxanlı poeziyası da diqqəti
çəkməyə bilmir. B.Vahabzadə, M.Araz,
X.Ulutürk, Qabil, N.Xəzri kimi ünlü şairlərin cərgəsində
olan Sabir mütləq belə deməli, belə də
yazmalı idi:
Yol ver
yurdun bayrağına!
Qanımı
hopduraraq
tutmuşam başım üstə!
Gül
kimi pardaxlanıb,
Düşmənim
baxa-baxa
gözlərindən dağlanıb!
Şairin bu şeiri vaxtı ilə Əhməd
Cavadın yazdığı "Yol ver türkün
bayrağına!" şeirini xatırladır. Çünki
zaman özü elə o dövrü təkrarlayır.
Türkün bayrağını endirib bolşevik
bayrağını qaldıran 20-ci illərin səhvini
90-cı illərin hadisələri, alovları düzəltdi!
"Bir dəfə qalxan bayraq bir daha enməz!"
- fikrini əməldə bərpa edib bir
daha təsdiqlədi:
Yol ver
yurdun bayrağına!
Hardan
qopubsa ora dönsün!
Özgə
yerində gözü yox,
Öz
elində görünsün!
Yelpikləsin
məzarını şəhidlərin,
Torpaq da
bayraq işığını duyur,
Kişilər
yalnız yurdun
bayraq nəğməsində
uyuyur.
Daha sonra
İsa Həbibbəyli yazır: "S.Rüstəmxanlı
yaradıcılığında ağ rəng təkcə
şeirin romantik örpəyi deyildir, həm də şair
ideyalarının, arzularının rəngidir. Nəticə
etibarı ilə bəyaz rəng mübarizə ruhlu vətəndaş
şairin ictimai həyatda və sənətdə
apardığı çətin və inadlı mübarizənin
nikbin finalının ifadəsidir".
Şairin tanınmış sənət adamlarına həsr
etdiyi şeirləri də diqqəti çox çəkir. Bu şeirlərdən biri də
"Xəlil Rzaya mərsiyə"dir, Xalq şairi Xəlil
Rza Ulutürkün ölümünə həsr olunub və bu
misralar sanki ölməz şairin portretini çəkib:
Qırx il öz kəfənini boğazında
daşıdın,
Sinəni
səngər etdin, səngərlərdə yaşadın...
... Qələmiylə
buz qıran, daş yaran Xəlil Rza,
Təbrizdən, Qarabağdan nigaran Xəlil Rza.
Və ya "Aydın Məmmədovun dəfn günündə", "Nəbi Xəzriyə", "Məmməd Aslana", "Sabir Əhmədlini anarkən" kimi şeirləri də bu qəbildəndir. Demək, Vətən haqqında şeir yazanları iki qismə ayırmaq olar: birincilər vətəni sevir, onu xoşbəxt, firavan, gözəl görməyi arzulayır və bu arzularını şeirə çevirərək, onu yalnız tərifləyib, vəsf edirlər.
İkincilər isə vətənin hər ağrısını, acısını, problemlərini çiyinlərinə yükləyərək özlərini bu yolda fəda edirlər. Təkcə arzulamırlar, həm də onu çəkib aparırlar, daşıyırlar, sevə-sevə, vəsf edə-edə, həm də firavan olması üçün, rahat yaşaması üçün mübarizə aparırlar. Hər cəfaya qatlanırlar, dözürlər:
Açmısan öz sinəni,
yurdun azadlığına,
Süngünün öpüşünə,
güllənin dodağına!
Bu gündən bu yaraya
bütün dünya baxası,
Bu gündən qanlı yaxan
Mələklərin yaxası...
Ən böyük, ülvi sevgi, böyük eşq vətənə olana sevgidir. Yurd, el-obaya bağlılıqdır. Doğulduğun, böyüdüyün torpağa olan sədaqətdir. Bu həqiqi sevgidən doğulan şeirlər də əbədidir, ölməzdir və basılmaz bir ordudur. Sabir Rüstəmxanlının şeirləri məhz bu qəbildəndir.
Bahar Bərdəli
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Ədalət 2017.-
20 oktyabr.- S.7.