İSLAM SADIQ
ŞEİRİNİN DƏQİQLİK
ƏLAMƏTLƏRİ
ALLAHVERDİ
EMİNOV
Şair İslam Sadığı 30 ildən artıqdır tanıyıram; bu rəqəmi xatırlatmaqda fikrimi bir də o mənada açıqlayıram ki, şəxsiyyətlə istedad bir-birini tamamlayırmı, yoxsa biri "sağa", digəri "sola" çəkirmi? İki yolun arasında qalanlar saysız şeirlər yazmışlarsa da, şair ola bilməmişlər!
Şair də adi insandır, hissləri və sağlamlığı üst-üstə düşür də, düşmür də. Aldadırlar və aldanırlar; əlbəttə, iki yönüm özlərinə məxsusdur. Məşhur filosof V.Paskal yazmışdır: "İnsanlar kövrək məxluqdur, çox vaxt hissləri tərəfindən aldanırlar, ağılları ilə yazırlar və öz emosiyalarına uduzurlar".
Bəs şair İslam Sadıq necə?
İstedadlı şair və vətəndaş alim (bu, ayrıca mövzudur) - mənim aləmimdə illər kimi kövrək, bulaq kimi təmiz, ağıl kimi düşüncəli olmalıdır poeziya üçün. Varlığın mövcudatında poeziyasını təsdiq etməlidir, etmişmi?
Oğul itirməklə
dünya dağılmaz,
Beşini
doğaram birinə əvəz.
Dünyada bir ovuc
torpaq doğulmaz
Bir ovuc
torpağın yerinə əvəz.
Yaxud:
Dedilər ki, bu
dağın
O üzü xəzinədi,
Yuxuma haram qatdım.
Dedilər ki, bu dağın
O üzü Qarabağdı,
Başımı qoyub
yatdım.
Poeziya Vətənin
tərənnümündən: sevincindən və
ağrısından başlayır. Dünyanın
hansı uzaq meridianından baxsaq, Vətən
görünür, ona görə ki, o da səninlə
getmişdir-qəlbində, ruhunda və ürəyində.
Fransız rəssamı Dalton demişdir: "Vətəni
çəkmənin dabanlarında aparmaq olmaz, lakin Vətəni
mühacirətdə ürəyin infarktında yaşatmaq
olar". Necə ki, İslam Sadıq "Torpaq havası
üstündə ana öyüdü", "Vətən",
"Vətən, məndən sarı başın sağ
olsun", "Dərbənddə yurd sevgisi",
"Türkün bayrağı" şeirlərində
müqəddəs hissi tərənnüm etmişdir.
Ata qeyrətidir
bir ovuc torpaq,
Qeyrəti güdaza vermək olarmı?!
Ana ismətidir
bir ovuc torpaq,
İsməti güdaza vermək olarmı?!
Torpağı
olanlar dilənməz, oğul,
Nə əksən, nə səpsən, daş da göyərdər.
Yüz
oğul yoxluğu bilinməz, oğul,
Bir qarış torpağın yoxluğu qədər.
Bu
müqayisəyə əvəz tapmaq çətin olardı:
ana, qeyrət, ismət-biz azəri türkləri
üçün bu "üçlük" hər
şeydir: varındırsa xoşbəxtlikdir, səadətdir;
yoxundursa ləçəklisən, tumanlısan. Xoşbəxtlik Tanrının bəxşeyişidir
və insanın daxilindəki enerjidir, ilahi qüvvədir,
taledir. Axı, Vətən hər bir
yaranışın taleyidir. Orta əsrin görkəmli
filosofu əl-Fərabi (870-950) haqlı idi: "Xoşbəxtlik
hər bir insanın cəhd etdiyi bir məqsəddir". Nəsirəddin Tusi (1201-1274) "səadət"
anlayışında xeyir və iradəni əsas
götürmüşdür.
Vətən,
bəli, taledir, hər bir insanın
varlığındadır, şair bu mənada haqlıdır:
Tale bir
cüt qoşa zərdi, bilinməz,
Altı üzdən beşi sirdi, bilinməz.
Dərdindən
ölənin dərdi bilinməz,
De görüm, dərdimi açımmı, Vətən?!
Soruş,
İslam Sadıq bağlanıb niyə,
Ayağından yerə, başından göyə.
İndi səni
mənə vermirlər deyə -
Mən səni götürüb qaçımmı, Vətən?!
Şairin "sonuncu" sualına birmənalı
yanaşmaq düzgün olmazdı. Baxır bu Vətən
kimindir? Əfsuslar olsun ki, Vətəninə
gəlir mənbəyi kimi baxanlar, xalqını bir tikə
çörəyə möhtac edənlər,
övladını min bir rəsmi bəhanə ilə gizlədənlər
üçün də vətəndir (kiçik hərflə
yazıram). Şair Məmməd Araz demişkən:
Ana yurdum,
hər daşına üz qoyum,
Hər dərəndə çaldığım saz yaşayır.
Kimi sənin
çiynində, sən kiminin,
Şöhrətini
yaşadan az yaşayır.
Vətən
şəhidlərin ruhunda, vücudunda qəlpə gəzdirənlərin
ağrısında və bir də İslam Sadıq Qarabağ
igidlərinə həsr etdiyi bir şeirində o
ağrını yaşadım:
Ay Vətən
deyəndə dili ballanan,
Sözünün şəhdindən balım utanır.
Sənin
pencəyinin boş-boş sallanan
Qoluna baxıram, qolum utanır.
Şalvarını
dizdən qatlayan sancaq,
Gördüyümün mində biridir ancaq.
İçin
dərd-qəm dolu, özün utancaq,
Halını görəndə halım utanır.
Müəllif
Vətən hissiyyatı ilə poetik istedadını büruzə
verməklə oxucuda əyani görüm yaradır: Vətən
sevgisindən vəcdə gəlmək də olar, cildə girmək
də. Necə ki, antik filosof Aristotel (385-322)
yazmışdır: "Poeziya istedad və hissiyyat
adamlarına aid bir sahədir, çünki onlardan bəziləri
cildə girmək, bəziləri isə vəcdə gəlmək
qabiliyyətinə malikdirlər".
Son dərəcə
həssas və cəsarətli şair İslam Sadıq təxminən
on il qabaq "A şair" şeirini qələmə
almışdır. İbrətli paralellər
aparmaqla heç də yanılmamış, hissiyyata
qapılmamışdır. Bu
çağımızda şöhrətini qamarlayan, sol sinəsi
par-par yanan şairlərimiz ("imiz" mənsubiyyət
şəkilçili) var ki, yalnız öz karyerasını
düşünür, "soyuq çadırlarda yesir"ləri,
"düşmənin əlində əsirləri",
öz doğmaları üçün ağız
açanları xatırladır. Bu miskin xarakterli,
şöhrəti yaşayana qədər səslənən
"Şöhrət" ordenliləri haqlı məhşər
ayağına çəkir:
Qəlbindən
nə keçər, dilin nə söylər,
Başına dar gəlir bu saat göylər.
Öləni,
qalanı, itəni neylər
Özü qu tükündə yatan, a şair.
"Şöhrət" ordenindən utan, a şair.
Bir zaman
damından yağış damardı,
İndi yerin rahat, canın xumardı.
Məkrli
sığaldı, saxta tumardı
Sənin gözlərini tutan, a şair.
"Şöhrət" ordenindən utan, a şair.
Bu cür bədii söz qullarının
düşüncə səviyyəsində təsəvvür
etməzdim, belələri yalana bükülüb soyuqdan
qorunurlar, anlamırlar ki, həqiqətin yanında olmaq şərəflidir,
nəinki masqalanmaqla "Fəxri xiyaban"a bilet almaq. Bəli, həqiqətinlə
oxucularının gözünə dik bax. Məşhur
sosioloq X.Şteynausun sözüdür: "Yalan həqiqətdən
aşağıda dayanır, bədii düşüncə isə
yuxarıda". Budur, şöhrətli şairin Qarabağ
"dərdi"!
Bir zaman
deyərdin canım Qarabağ,
Şöhrətim Qarabağ, şanım Qarabağ.
Şöhrət
yaxandadı,
Hanı
Qarabağ?!
Kimdir bu
torpağı satan, a şair.
"Şöhrət" ordenindən utan, a şair.
Şeir hünərdir, çünki xalqın poetik
şüur səviyyəsini aydın əks etdirir, oxucu bu
xalqın bir üzvü kimi şairin ağrılarını
içinə çəkir, axı, Söz diri olanda ruhla birləşir
və qələbə çalır. Nizami deməmişmi?
Söz
bayraqdan daha çox əldə edər zəfər,
Qılıncdan daha artıq qalxıb alar ölkələr.
Söz səsdən yaranır və insan bu səsilə
xalqın, millətin ağrı-acısını sağalda
bilir, təəssüf ki, nökər də edə bilir. Birinci təntənədir,
ikinci faciədir. İslam Sadıq "Səs
verin" şeirində ictimai problemi qisməbn də olsa
poetik çərçivədən görür. Və
ciddi sarkazmla kəsərli sözünü ucadan deyir: Səs
verin! Hansı amala?
Səs
verin ağacı kol eləsinlər,
Rüşvət cığırını yol eləsinlər.
Udduğumuz
tozu bol eləsinlər,
Səs
verin!
Səs
verin çoxalsın qada-balamız,
Ya
düşsün çıxılmaz oda balamız,
Ya da
nökər olsun yada balamız,
Səs
verin!
Səsini verənlər, bir də səsini satanlar;
birincilər cəmiyyətin və xalqın intereslərini
başa düşənlərdir, qeyri-rəsmi səsini
çıxaranlardır, ikincilər "obaşdan qutular
üstünə qaçanlar"dır, "səhəri
diri gözlü açanlar"dır. Birincilərin
səsi elə də önəmli olmur; dəyirman
çaxçaxındadır, dəyirmançı öz
işindədir. İkincilərin səsi yetərlidir, məqsədlidir;
təki:
Səs
verin yaltağın yalağı dolsun,
Qaynasın yadların bulağı dolsun.
Qoyun
yerin-göyün qulağı dolsun,
Səs
verin!
Bu,
harasıdır, qorx o səsdən-göydən
başımıza daş yağdırır, gözlərdən
yaş axıdır, başımızı yerə soxan
"başsızlardır"!
Bu,
harasıdır, qorx o səsdən-işləməkdən biləklər
döyənək doğur, qabar gətirir və əlimizi
qaldıraq ki, "onu da, bunu da bəyənək"!
Bu harasıdır,
qorx o səsdən böhtana, yalana rəvac verir, bizimkini bizdən
alır, özü də təkrarən:
Səs
verin qatığa qara desinlər,
O dərdi
bu dərdə çara desinlər.
Daha nə
deyirlər gora desinlər,
Səs
verin!
Şair İslam Sadıq öz istedadının
etibarında duyduğunu yaşadığı
üçündür ki, əvvəl rasional, sonra poetik
atributlarını təxəyyülündə gerçəkləndirir. Varlıq və
onun predmetləri məntiqi və emosional təsvir olunur,
dünyanın mübhəm, nikbin və zülmət xaosunda
işığı görür, fikrini şeirin ruhu ilə
çatdırır. "Yuxuma girmişdi kəndimiz",
"Yoxuşlara kökləmişəm dizimi", "Uzaqdan
baxanda, yaxından baxanda", "Yoxun varlığı,
varın yoxluğu", "Durulmur" və s. şeirlərində
oxucu poeziyanın dəqiqlik əlamətlərini
görür: fikrin azad şəkildə ifadəsi, ideyanın
oxucuya əzab verməməsi, əksinə,
ağrıları yüngülləşdirməsi, şairin
seçim mövzularına poetik hünəri müqabilində
qiymət verməsi. Bu dəqiqlik əlamətlərində
"insan-kənd-ruzigar ab-havası var, poeziya üçün
nə lazımdır: həssas müşahidə;
detalların antitezası, aqressiyadan uzaqlıq və nəhayət,
sosial apologiyadan uzaqlaşma. Şairin "Sərçələr"
şeiri qısa və lakonikdir; bu, şeirin bir atributudur, lakin
İslam Sadıq yurd saldığı məkandan başqa
heç bir yanda gücü olmayan quşun instinktini rəmziləndirmişdir,
təbii ki, bəzi insanlardakı şüurlu
qavranışla:
Qışın
sazağında qapıdan qovdum,
Bacadan içəri doldu sərçələr.
Yayda
taxıl yuyub sərdim sərdənə,
Dənimi əlimdən asdı sərçələr.
İnsan
səxavəti!
Ocaqda qor
qoyub, köz qoyub qaçdıq,
Ev-eşik demədik, tez qoyub qaçdıq.
O
yurdu-yuvanı biz qoyub qaçdıq,
Ancaq Qarabağda qaldı sərçələr.
İnsan
xəyanəti!
Sərçələr
dil açsa nələr danışar,
Bir an orda durmaz, gələr danışar.
Hönkürər
danışar, mələr danışar,
Yaxşı ki, yaxşı ki, laldı sərçələr.
Sərçə
sədaqəti və şairin etirafı:
O
yurdu-yuvanı biz qoyub qaçdıq,
Ancaq Qarabağda qaldı sərçələr.
İdillik kənd mühiti, torpaq nəfəsi, dəli külək. Ayrılıqda bu "üçlük" şeirə təravət gətirməz. Birləşəndə obrazlaşır, oxucunu demonemenliyə çağırır, təbiətin ezoterik görümü əyaniləşir, emosional ovqat yaradır:
Hava
burum-burum, yer şülək-şülək,
Dənizdə saç yolur gör neçə mələk.
Dağıdır
dünyanı bir dəli külək,
Ağaclar torpağı öpüb qayıdır.
Yaz nəfəsi
gəlir yenə hər işdən,
Qızlar doymaq bilmir hələ görüşdən.
Sürünü
qaytarır çoban örüşdən,
Əkinçi toxumu səpib qayıdır.
Ay
İslam, ulduzlar qaralır köz tək,
Üfüqlər
qızarır od vurmuş üz tək.
Adamın
üstünə qayıdan söz tək
Tüstü buxarıdan təpib qayıdır.
Əsl poetik təsvir və onun fəlsəfəsi, şairin həyatda gözəllik axtarışı. Yazıçı F.Dostoyevskinin "Dünyanı gözəllik xilas edəcək" inamı; bu, əlbəttə ki, qəlbin, ruhun gözəlliyidir. Sərvətin qarşısında heyrətlənmək yox, haqq-ədalətin, sevincin-təntənənin önündə heyrətlənmək lazımdır. Yoxsa, yoxsulluğun, hərcmərcliyin, laqeydliyin kədərində isinmək yaramaz. Bunun özü elə bir dərddir, neyləmək olar, amma başqa mərəz daha ağırdır, tənəlidir: şairin hisslərini duymamaq; fəlakət deyilmi? Bəlkə də bir, yaxud bir neçə fərd belə çıxsaydı, şair göz yumardı, üstünü vurmazdı. Səd heyf: zaman duymur şairi!
Ədalət 2017.-
20 oktyabr.- S.5.