SÖZ RUHUN ÖLÇÜSÜDÜR
Vaqif
İsaqoğlu,
Prezident
təqaüdçüsü
(əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Vaqif Bəhmənli bütün yaradıcılığı boyu klassik və xalq ədəbiyyatı ənənələrindən səmərəli şəkildə istifadə edərək şeirlərinin emosionallığı ilə, ovsunu ilə oxucunun diqqətini özünə çəkə bildi, folklora məxsus sadə dililə, ruhi-kökə bağlılığı ilə özünü şair kimi təsdiq etdirməyi bacardı.
Xalq sənətinə, milliliyə, kökə dərindən bağlı olan şair yenilik həvəsi, mövzu rəngarəngliyi, lirik emosional şeir dili yaratmaq cəhdilə, fəlsəfi-ictimai düşüncə tərzilə seçilir və böyük uğurlar qazanır.
İlahi-fəlsəfi fikri yüksək poetik formada təqdim edən Vaqif Bəhmənli obrazlı ifadə və deyimlərilə daha çox ürəklərə yol tapır, sözlər onun yaradıcılığında yeni rənglər, yeni xüsusiyyətlər qazanır, şairlər tərəfindən dəfələrlə işlənmiş sözlər onun qələmindən süzülərək yeni məna kəsb edir, təzə-tər olması anlamına gəlir.
Gəlin bu bənzətmələrə diqqət yetirək:
Dumana bax,
yırğalanır
Donqar belli dəvə kimi.
***
Gün
işığı sularda
Quzu kimi oynayır.
***
Köçəri
quşları qarşılamaqçin
Yol
üstə düzülüb körpə sərçələr...
Bəli, Vaqif Bəhmənlinin hansı şeirini oxusaq təzə
bir obrazlı ifadəyə rast gələ, ibrətamiz bir hikmətlə
qarşılaşa bilərik.
Şair həmişə
dəfələrlə işlədilmiş, necə deyərlər
qəlib poetik obrazlardan qaçmağa çalışıb
və buna müvəffəq ola bilib. O,
başqa şairlərin işlətdiyi bədii obrazı
özünəməxsus bir tərzdə işlədib və
özü yaratdığı obrazlarla şeirin məna
yükünü, fəlsəfi yükünü daha da
artırıb.
Şairin ilk şeirləri də diqqət çəkəndir. "Yeriyərkən dediyim
şeirlər" silsiləsindən "Ay qız",
"Eynək dalğa", "Qırışlar"
şeirlərini nəzərdən keçirsək görərik
ki, Vaqif Bəhmənli ilk qələm təcrübələrindən
yetkin bir şair təsiri bağışlayır.
Sədası
kəsilməz yanıqlı neyəm,
Eşqinlə alışıb yanaydım, ay qız.
Gedib
evinizi tanıyım deyə
Ayaq izlərinə dönəydim, ay qız.
Və
yaxud
Heyranam
dalğanın çığırtısına,
Sanıram sulara qəzəb axıdıb.
Yaxşı
baxsın deyə Qız qalasına,
Xəzər ləpələrdən eynək
taxıbdır.
Bu şeirlərdə yüksək pafosa, ritorik təmtərağa
rast gəlməsək də, müxtəlif bənzətmələrə
rast gəlmirik. Və bu bənzətmələr o qədər inandırıcı,
o qədər səmimidir ki...
Vaqif Bəhmənli kimdən və nədən
yazırsa yazsın, ürəyindən gələn səslərə
hiss və həyəcanlarını, duyğularını
"qarışdıraraq" ruh oxşayan əsərlər
yaradır. Şeirlərinin gözəlliyi
axıcılığında, ürəyə sakitlik gətirməsində,
lirik emosional təsir bağışlamasındadır.
Misralardakı səmimilik, sadəlik, sözlərin zərgər
dəqiqliyilə işlədilməsi, yığcamlıq,
ideya aydınlığı, xalqdan gəlmə sadə,
şirin dil...Vaqif poeziyasının ruhudur.
Vaqif Bəhmənli
başqalarının görmədiyini görə bilir,
başqalarının duymadığını duya bilir, hiss
etmədiyini hiss edə bilir. Yeni rənglər,
çalarlar aşkarlamaq istedadına malik olan şair poetik
obyektə orijinal münasibətilə də diqqətdən
yayınmır.
Klassik şairlərin, eləcə də XX əsr
görkəmli Azərbaycan şairlərinin ədəbi yolunun
layiqli davamçısı olan Vaqif Bəhmənlini müasirlərindən
fərqləndirən onun özünəməxsus novator
yaradıcılığıdır.
Bəli, o, şair kimi doğulub, ədəbiyyata həyatdan
gəlib və ədəbiyyatın ədəbi
dünyasına daxil olub. İstedad sahibi olduğuna görə də
əsl şeirlər yazır. Görkəmli tənqidçi,
ədəbiyyatşünas, dünyadan vaxtsız
köçmüş unudulmaz Aydın Məmmədovun 1988-ci
ildə "Yazıçı" nəşriyyatında
çap olunmuş "Sözümüz eşidilənədək"
kitabında oxuyuruq: " Əsl şeir nə
ayrılıqda götürülmüş istedadla yaranır,
nə də ki, təbii istedada arxalanmayan biliklə. Əsl
şeir o yerdə yaranır ki, həmin yerdə təbii
istedadla zəngin biliyin münbit sintezi, yaradıcı vəhdəti
var. Belə sintez, belə vəhdət isə
günaşırı yaranmır, iyirmi-otuz ildə bir
yetişir və iyirmi-otuz illik bir poeziya mərhələsi
üçün həm aparıcı qüvvə, həm də
keçmişin zəngin irsi ilə gələcəyin
cücərtiləri arasında körpü rolunu
oynayır".
Doğrudan da əsl şeir istedadla yaranır. Vaqif Bəhmənli
də ilk şeirlərini çap etdirdiyi gündən
istedadlı bir şair olduğunu, ədəbiyyata, poeziya
dünyasına kitablardan gəlmədiyini sübut elədi.
Həm də sübut elədi ki, Füzulinin Bəhmənli
kəndindən ədəbiyyata yeni bir nəfəs gəlir,
heç kimi təkrarlamayan, özünəməxsus
yaradıcılıq üslubu olan bir şair gəlir. Və gəldi də. Bir çox
şeirlərində şairin öz obrazı canlanır, qəlbindən
heç vaxt silinməyəcək izlər, ürəyinə
vurulmuş yaralar, uşaqlıq illəri, yetimlik
çağları, həyatla mübarizə,
ağrılı-acılı günlər...onun şeirlərinə
hopub və bu gün də yaşamaqdadır.
Şairin
hiss və həyəcanlarını, psixoloji anlarını,
yaşadığı duyğuları şeirlərində
hiss etdikcə gözlərimiz önündə onun mükəmməl
bir obrazı canlanır.
Gəlin
"Mən atasız böyümüşəm"
şeirinin bəzi misralarına diqqət yetirək:
...Mənim
könlümə dəysəniz,
Qapımızdakı
Tut
ağacı quruyar
Kölgəsinən bir yerdə.
Anamdan
başqa
Arxamda
Duranım
olmayıb,
Birinci
kitabım çıxanda
Kürəyimə
Vuranım
olmayıb;
Mənim
qəlbimə dəyməyin!
...Amma bir
gün
Yalan
söz gətirsəm dilimə;
Atasız
uşaq incitsəm,
Sözünü
qaytarsam anamın,
Qırın
başdaşını
Atamın
Bir
parçasını da
Mənim
təpəmə çırpın,
Baxmayın
Atasız
böyüməyimə!
Bu
şeir 38 il öncə yazılıb. Və 38 ildir ki, Vaqif nə dilinə yalan söz gətirib,
nə də ki, atasız bir uşaq incidib... əksinə
hamıya yaxşılıq edir, xeyirxahlıq edir,
qayğı göstərir. Bu da şairin
sözüylə əməlinin üst-üstə
düşdüyünün göstəricisidir. Bu şeirdə atasız qalan şairin obrazı
gözlərimiz önündə canlanır və istər-istəməz
gözlərimiz yaşla dolur.
Şeiri obrazsız təsəvvür etmək
mümkün deyil, çünki əsl poeziyada şairin
obrazı canlanmalıdır. Şeirdə şairin
obrazı görünmürsə, şeir deyil, adi söz
yığınıdır. Şeirdə şairin nəfəsi
olmalıdır, ruhu olmalıdır, hiss və həyəcanları,
duyğuları, fikir və düşüncələri
olmalıdır.
Hər bir şeir şairin ürəyindən gələn
səsdir. Biz
bu səsi eşidərək şairin mənəvi
dünyası ilə tanış oluruq,
onun hansı duyğularla, düşüncələrlə
yaşadığını görürük. Bu
mənada Vaqifin şeirlərini onun tərcümeyi-halının
bəzi məqamları kimi də qəbul etmək
mümkündür.
Hər şeirində Vaqifin özü
görünür. Şairin yüzlərlə şeiri var
ki, bu şeirlərdə onun yaşadığı
ömrün müxtəlif anlarından xəbər tutmaq olar.
Bir çox şeirlərində şair
ömrünün müxtəlif anları ilə
tanışlıq oxucunun qəlbinə təsirsiz
ötüşmür. Şairin yaşantıları əslində
milyonlarla adamın yaşantısıdır. Və bu
yaşantılar hamının qəlbini isidir... Şair
haqsızlıq önündə susmur və "Susmaq
qızıl deyil" deyir:
...Kişilər
ar itirir,
papaq
itirir,
Ölkələr
torpaq itirir
Susmağın ucbatından.
Bəli, şair susmur, çünki "susmağın
ucbatından neçə şeirinin
qışqıra-qışqıra ürəyi
partlayıb". Şair oğrunun doğrunun üstünə
bağırmasına, yalanın ayaq tutub yeriməsinə,
şeytanın mələkdən gözəl görünməsinə,
mərdin qovula-qovula namərd edilməsinə... dözə
bilmir, haqq səsini ucaldır. Şairin
haqq səsi - xalqın səsidir. Məhz
ona görə də şeirləri xalqın ürəyinə
yol tapır, çünki o, xalqla nəfəs alır,
xalqın arzu və istəklərini, düşüncələrini
qələmə alır.
Vaqif Bəhmənlinin hər şeiri bir damladır. Bu damlalar birləşib
böyük bir göl əmələ gətirib. Bu gölə baş vurmaq, bu göldə gizlənən
inciləri ipə-sapa düzmək o qədər də asan məsələ
deyil. Bu gölə baş vurmaq
üçün, gölün hər damlasını - yəni
şairin hər şeirini oxumaq və duymaq lazımdır.
Şairi duymasan, şeirlərindəki ürək
döyüntülərini eşitməsən, şeirin rəngini
görməsən, məna yükünü duymasan yaza bilməzsən.
Həyatın nəfəsini şeirə gətirən
Vaqif Bəhmənlinin hər bir misrası onun
özünün təsdiqidir. Şairin hər bir
şeiri ürəyinin bir parçasıdır. Onun hər bir şeiri təbiətin özündən,
həyatdan gəlir.
"POEZİYA
DUADAN BAŞLAYIR" -
Xalq yazıçısı Anarın sözləridir. Haqlı
sözlərdir. Bu sözlərə
"söykənərək" demək mümkündür
ki, Vaqif Bəhmənlinin poeziyası da Diləfruz
xanımın dualarından güc alıb,
ölümsüzlük qazanıb. Diləfruz xanım
şairin anasıdır, dünyalarca sevdiyi, hər gün, hər
an ən gözəl duyğularla, ən ali
sevgilərlə xatırladığı anasıdır.
Bəli, Diləfruz xanımın duaları oğlu Vaqifi
poeziya kəhkəşanında ən parlaq ulduzlardan birinə
çevirdi.
O, hələ Bəhmənlidə - ata evində ilk
addımlarını atdığı gündən, dil
açıb danışdığı gündən Tanrı
əlini onun çiyninə qoydu və o, Tanrının
kölgəsi altında böyüdü. Yaşa
dolduqca ürəyi də şeirlə danışmağa
başladı.
Hələ orta məktəbdə oxuyarkən ilk
şeirlərini rayon qəzetində çap etdirirdi. Və rayon qəzetində
işıq üzü görən ilk şeirilə kənddə
şair kimi tanındı. Buna hamıdan
çox Diləfruz ana sevinirdi. Ananın
duaları dilindən düşmürdü. Ana xoşbəxt idi. Ana ürəyi duyurdu, hiss
eləyirdi ki, oğlu Vaqif tanınmış adam
olacaq, sözünün işığı hər yana
düşəcək, doğma Füzuliyə, dünyaya
göz açdığı Bəhmənli kəndinə
şöhrət gətirəcək.
Ana ürəyi yanılmamışdı. Ana ürəyi
yanıla bilməzdi. İllər
ötdü. Azərbaycan şeirinin 70-80-ci
illər mərhələsi başlandı. Bu illər həm də Azərbaycan
poeziyasının yeniləşmə dövrü kimi yada
düşür.
Vaqif Bəhmənlinin
yaradıcılığında da yetkinləşmə və
formalaşma prosesi hiss olunurdu. Hiss olunurdu ki, ədəbiyyata
heç kimə bənzəməyən, heç kimi təkrar
eləməyən, özünəməxsus şeirlərilə
diqqəti çəkən bir şair gəlir. Və bu şair fərdi axtarışları,
orijinal yenilikləri, poetik tapıntıları ilə
seçilirdi, bütün şairlərdən seçilirdi.
Vaqif Bəhmənli poeziya dünyasında
atdığı ilk addımlardan daha inamlı və qətiyyətli
olması ilə tanınmağa başladı.
Ana duaları ilə poeziya aləminə
daxil olan, şair yükünün ağır olduğunu
yaxşı bilən Vaqif Bəhmənli şair
yükünün ağırlığından, acısından
və əzabından təşvişə düşmədi,
qorxmadı. İnamla, ümidlə irəliyə baxdı.
İrəlidə onu böyük uğurlar gözləyirdi...
Ədalət 2017.- 16 sentyabr.- S.9.