MİKAYIL ŞAHVƏLƏD OĞLUNUN AD
GÜNÜ
Mədəniyyətimiz
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği
Dostları və teatr həvəskarları
onu Mikayıl Mirzə deyə çağırırdılar. Xeyli gərgin,
əsəbi, yüksək
tonla danışan, bəzən özü də bilmədən həmsöhbətinə ağıl
verməkdən çəkinməyən
mürəkkəb bir
insan idi. Bir dəfə Xaqani küçəsi ilə gedərkən Mikayılla
rastlaşdım. Məni görcək
çox sevindi və diplom tamaşasına baxmaq üçün məni İncəsənət institutunun
Tədris teatrına dəvət elədi.
Mikayıl Mirzənin oxuduğu
kurs C.Cabbarlının
"Aydın" dramasını
diplom işi kimi hazırlamışdılar
.Müəllimləri mərhum
Ağali Dadaşov idi.
Doğrusu bu dəvət mənim xoşuma gəldi, çünki mən özüm "Aydın" əsərini
Kazan Akademik Dram teatrında
tamaşaya hazırlamışdım
və bu işimlə Sovet xalqları dramaturgiyası
RSFSR teatrlarının səhnəsində
festivalında iştirak
edirdim. "Aydın"
tamaşası Tatarıstanda
böyük müvəffəqiyyətlə
getdi və SSRİ üzrə birinci mükafata layiq görüldü. Mənim üçün
çox maraqlı idi ki, Cabbarlının
bu ölməz əsəri teatra yeni üz çevirmiş
gənclərin ifasında
necə təcəssüm
etdiriləcəkdir. Aydın rolunu
Mikayıl Mirzə ifa edirdi. Mən bu rolu Ələsgər
Ələkbərovun, Ağadadaş
Qurbanovun ifasında görmüşdüm. Əsərin ümumi şərhi elə olduğu kimi qalmışdı.
Dövlət bəy Aydınları
və Gültəkinləri
öz var-dövləti
ilə məhv edirdi. Tamaşada yeni fikir olmasa da ifaçıların
hamısı təzə
nəfəslə öz
rollarını yaradırdılar.
Elə o günlərdən
Mikayıl Mirzə ilə yeni bir
əsər üzərində
işləmək həvəsi
ürəyimdə baş
qaldırdı. Əməkdar incəsənət xadimi Kərim Kərimovun "Cahargah fantaziyası" əsəri
dram teatrına təqdim
olundu və əsəri tamaşaya hazırlamaq mənə tapşırıldı. Əsərin baş qəhrəmanı
Teymuru Mikayıl Mirzəyə tapşırdım.
Tamaşada Məlik Dadaşov, Məhluqə Sadıxova, Siyavuş Aslan, Bəsti Cəfərova əsas rolları ifa edirdilər. Teymur obrazı isə
Mikayılın ifasında
əsl vicdanlı, yamanlığa qarşı
mübarizə aparan böyük temperamentə
malik bir obraz kimi demək
olar ki, ön sıraya çıxdı.
"Cahargah fantaziyası"ndan
sonra S.Vurğunun anadan olmasının 80 illiyi münasibəti ilə "Vaqif" tamaşasını A.İsgəndərovun
quruluşunda bərpa
etmək təşəbbüsü
qalxdı. Bərpaçı rejissorluğu mənə
tapşırdılar. M.Mirzə çox böyük həvəslə Vaqif rolunu oynamaq istəyirdi. Etiraf edim ki, Vaqif
obrazı Ə.Ələsgərovun
ifasında o qədər
dərin ifa edilmişdi ki, tamaşaçılar tərəfindən
o qədər sevilmişdi
ki, mən Mikayıl Mirzənin ifasında Vaqif obrazının müvəffəqiyyət
qazanacağına şübhə
etdim və Mikayıl Mirzəyə Kürd Musa obrazını
tapşırdım.
Burda bir etiraf çox yerinə düşər ki, 1938-ci ildən başqa aktyorlarla romantik üslubda tamaşaya hazırlanmış
"Vaqif"i yeni heyətlə eyni təəssüratı yarada
biləcək tamaşa
hazırlamaq müvəffəqiyyət
vəd eləmirdi. Çünki
bərpa edilən yeni tamaşa köhnə mizanlarla romantizmi öz ifalarında dərindən
hiss edə bilməyən
gənclərə 38-ci ildə
yaranmış tamaşanın
ümumi təsirini heç cürə bərpa etmək mümkün deyildi. Mən teatrın rəhbərliyinə
"Vaqif"i bərpa
etməkdənsə onu
yenidən hazırlamaq
təklifini verdim.
Bax belə halda Vaqifi əlbəttə M.Mirzə oynamalı idi.
Mən Mikayıla
əvvəlcədən demədən
bir gün Suraxanıya Atəşkəsə
getməyi təklif elədim. Atəşgah ziyarətində Mikayıl maraqlandı ki, bura gəlməyimizin
məqsədi nədi.
Mən Cabbarlının
"Od gəlini" faciəsini hazırlamağa
başlamaq istədiyimi
ona dedim və Elxan rolunu
da ona tapşıracağıma
söz verdim.
Yenidənqurma illəri idi. Bütün dəyərlərə
o cümlədən dini
dəyərlərimizə yenidən
qiymət verilməyə
başlanmışdı. Belə vaxtda "Od gəlini"nin
nə qədər lazımlı olduğu şübhə yaratmaya bilmirdi. Etiraf edim ki, 1963-cü ildə rejissor Ələsgər Şərifov
"Od gəlini" əsərini hazırlayırdı
və Ə.Ələkbərov
rəhmətə getdiyinə
görə Elxan rolunu Əli Zeynalov oynamalı oldu. Bu tamaşada
nə rejissor yozumu, nə aktyorların ifası mənim xoşuma gəlmədi. "Od
gəlini" yeni tələblər səviyyəsində
açılmamışdı. Əsər Xürrəmilərin Babəkin
rəhbərliyi altında
İslama qarşı
mübarizəsinə həsr
edilmişdi. Əsərin şərhi baxımından
mən hətta Qafqaz Müsəlman idarəsinə getdim və ordan bir-iki
məsləhətlər almaq
istədim, lakin əsərin indi hazırlanmasını məsləhət
bilmədilər.
Bir dəfə Mikayılla söhbətimizdə ondan
soruşdum Od
gəlininin baş hadisəsi nədir. Xürrəmilərin İslama qarşı
mübarizəsi, ya varlı neft ölkəsi olan Azərbaycanın işğalı.
Mikayıl mənimlə mübahisəni
davam etdirmək istəmədi. Onda mən dedim, əsərin baş hadisəsi öz gözəlliyi ilə Atəşgahları
dolduran Solmazın aradan götürülməsidir.
Solmazın aradan götürülməsi
isə Atəşpərəstliyə
son qoymaq idi. Elxan Solmazı müdafiə etməkdən çox, torpağını, sərvətini,
öz Atəşgah dinini qorumaq üçün vuruşur,
çarpışır.
Elxan obrazının
şərhinə gəldikdə
isə o, yadellilərə
qarşı mübarizədə
çox böyük səhv buraxdığını
axırda etiraf edir və dar
ağacının kəndirini
boğazına özü
salır.
Məşqlərimiz çox maraqlı keçirdi. Mən beş pərdəli
bir faciəni iki pərdə ilə həll etmək qərarına gəldim. Tamaşanın ikinci hissəsində Mikayılın çox tez yorulduğunu və ən ağır səhnələri
yüksək faciəvi
səviyyədə oynaya
bilmədiyini hiss etdim
və səhnə arxasına gəlib ona öz qeydlərimi
bildirdim. Mikayıl mənə çox ağıllı bir cavab verdi.
Dedi, müəllim bu faciə beş pərdəlidi.
Hər pərdədən sonra azı on dəqiqə fasilə olur, mən bu qədər
ağırlıqda yükü
iki saat içərisində oynayıb,
qaldıra bilmirəm.
Mikayılın haqlı olduğunu
başa düşdüm
və ona məsləhət gördüm
ki, ağır səhnələri özünə
gərginlik vermədən
qismən yüngül
aparmaq lazımdır.
İş elə gətirdi ki, mən Mikayılla
yeni tamaşalar üzərində işləyə
bilmədim, çünki
GTT-na baş rejissor vəzifəsinə
keçmişdim. Buna baxmayaraq
görkəmli şairimiz
B.Vahabzadənin, şair
S.Rüstəmxanlının dövlət tərəfindən
keçirilən yubileylərində
Mikayıl böyük
məsuliyyətlə, həvəslə
iştirak elədi.
M.Mirzə Azərbaycan Milli Məclisinin iki çağırış deputatı
olmuşdur. Onu tanıyan, ona
müraciət edən
vətəndaşlarımıza o, həmişə səmimi
qəlbdən hörmət
edirdi.
M.Mirzə səhnədə özünü daxilən yandıran, böyük məsuliyyətlə öz rollarında və bədii qiraət gecələrində coşğunluqla çıxış edən idi. O, sakit duran adam deyildi. Hətta özünü rejissorluq sahəsində də yoxladı. Onun Akademik Dram teatrında hazırladığı "Aydın" , "Xosrov və Şirin" tamaşaları teatrın səhnəsində uzun müddət müvəffəqiyyətlə getdi.
Bir dəfə məclislərin birində o, Xəlil Rzanın "Ürək" şerini oxudu. Şeir Ulu Öndəri xatırlayaraq, ona həsr edilərək oxunulduğuna görə çox kədərli bir təsir bağışladı. Burda teatr sənətkarının Ulu öndərə olan böyük hörməti və məhəbbəti əsas, yerində hiss olunurdu. Bu şeirə mən qulaq asanda Mikayılın sənətə özünü necə həsr etdiyinin şahidi oldum.
Almaniyada uzun müddət müalicəyə baxmayaraq xalq artisti 2006-cı ilin iyun ayının üçündə dünyasını dəyişdi. Ancaq bu gün də elə yığıncaq, sənət söhbətləri, məclislər olmaz ki, Mikayıl Mirzənin adı orda hörmətlə çəkilməsin. Bu il yanvar ayının birində onun 70 yaşı tamam olurdu.
AĞAKİŞİ
KAZIMOV,
xalq artisti, professor
Ədalət.-2017.-28 yanvar.-S.4.