YARADAN YAŞAYIR
Məncə, dostluq ən azı iki qismdir, daha doğrusu,
o, iki həyat qismətində formalaşır. Birincisi, o
dostluqdur ki, körpəlik illərindən baş alıb
gəlir, əsasən doğma, əziz insanlarla
əlaqədardır; bu halda əzəli mühit,
ənənəvi münasibətlər qaçıimaz olur.
Belə dosluğun davamiyyətində instinktlər
əhəmiyyətli rol oynayır və bu bir növ bioqrafik
həmrəylikdir.
İkinci qism dosluğu, bəlkə də şüur
töhvəsi adlandırmaq olar; bu elə dostluqdir ki,
doğulub boya-başa catdığı ünvandan
asılı olmayaraq iki və daha çox insanı
əqidə , peşə, maraq və bunların
hamısını etiva edən xidmət missiyası birləşdirir.
Burada "xidmət" sözü dar mənada - qulluq
vəzifələrinin icrası kimi anlaşılmasın
gərək; çünki bu halda söz digər məna
çalarları qazanır - fərdlərin əqidə,
peşə, vətən, insanlıq naminə
həmrəyliyi...
Dostluğun hər iki qismi dəyərlidir; birindən
yalnız xatirələr, o birindən isə xatirərlə
yanaşı xalq yaddaşını dolğunlaşdıran
sərvət qalır. Və
azlığına-çoxluğuna baxmayaraq bu sərvət
elə olduğu qədərindəcə insanların
qəniməti olur.
Bəhruz
Axundov mənim ikinci, yəni ən ideal qismə aid dostum idi. Davranışlarında yüz ilin
hökmü qərarlaşan bu şəxsiyyətlə
aramızda cəmi bircə il yaş
fərqi vardı; o 1954-dən, mən 1955-dən... Yaxınlaşmamız ötən əsrin 90-cı
illərin sonlarında başlamışdı. İndi
bu sətrləri yazarkən qəribə bir təəssüf
hissi keçirirəm , kaş o, mənim
birinci qism dosluğuma, kəndimə-kəsəyimə,
uşaqlıq illərinə də aid olaydı... Yəni
qismət elə gətirəydi ki, bu böyük
ürəkli insanla bir yerdə, Böyük
Bəhmənlidə böyüyəydik, yaxud mən
Qarabağın dadı-duzu məkanı olan Ağdamda
dünyaya göz açıb Bəhruz müəllimlə uşaqlıq,
yeniyetməlik, gənclik illərini qoşa keçirəydim.
Həyat
qanunauyğunluğu, tale qisməti insanın arzusundan az asılıdır. Olana
şükr etmək ən doğru seçimdir. Əlbəttə, Bəhruz müəllimlə
görüş və təmaslarım başlanan 90-cı
illərə qədər də bizim salam-kalamımız
olub.Öncə adını eşitmişəm. Səsləndiyi anda keçmişi - 70-ci illəri
yada salan "komsomol" illərimiz üst-üstə
düşmüşdü. O, Ağdamda komsomol
komitəsinin katibi, səhv etmirəmsə respublika komsomolunun
MK üzvü, mən komsomol mükafatı laureatı,
Azərbaycan komsomolunun MK üzvü idim. Plenumlarda,
toplantılarda ən azı qarabağlı kimi
bir-birimizdən hal-əhval tuturduq. Bəhruz
müəllimin möhkəm yaddaşı vardı, sonralar o,
həmin görüşləri detallı qaydada xatırladanda
nələrsə yadıma düşmür və
unutduqlarıma təəssüflənirdim. Elə ki,
komsomol, həqiqətən də özünü
göstərərək ( kim nə deyir desin, bu qurum
ölkənin, genuş mənada bütün sovetlər birliyinin
həyatına təzə hava, gənclik şövqü
gətirən, idarəetməni sonsuz həvəslə
mənimsəməyə çalışan qüvvə
olmuşdu) tarix səhifəsinə qovuşdu ( məhz
qazanılmış təcrübəyə görə
sonrakı illərdə dövlət işlərində
komsomol yetırmələrindən imtina etmək mümkün
olmadı, o dövrün bilikli, yenilikçi gəncləri
dövlət qulluğunun bir çox sahələrində
məsul vəzifələr tutdular), bax o zaman Bəhruz
müəllim müstəqil nəşriyyat qurucularından
biri kimi öz sözünü deməyi bacardı...
O,
niyə məhz naşirlik yolunu seçdi? Məncə
bu onunla bağlı idi ki, əziz dostum marksizm ideyası
ilə silahlanmış "quru komsomol fəalı"
deyildi. O, xalqın içindən, Ağdam kimi yumorlu,
koloritli bir məkandan pərvəriş tapan bir el oğlu,
xalq adamı idi. O, bu gün erməni tapdağı altında
qalan Qarabağı qarış-qarış tanıyırdı,
hər qarış torpağı tutya kimi müqəddəs
sayırdı, Qarabağ insanını başının
tacı bilirdi. Mən dostluğumuz boyunca onun bu qədər
insan tanıdığına mat qalır, Bəhruz
müəllimin xalq, camaat sevgisinə qibtə edirdim. Bu barədə onun özünə də
deyirdim.Nəhayət, həyatının mühüm
hissəsini kitab sənətinə həsr etnəyin təbii
ki, başlıca səbəblərindən biri də onun
ixtisasca jurnalist olmasıyla bağlıydı.
Bəhruz
Axundov kimdir, sualına, hər şeydən öncə, o,
istedadlı, bacarıqlı, yeniliyə can atan naşir idi,
deyənlər tamamilə haqlıdırlar. Onun irəliki vaxtlarda
yaradıb-qurduğu "Təhsil" nəşriyyatı
millətin yeni nəslinin dərsliyə olan ehtiyacını
uzun illər təkbaşına təmin etmişdi. Sonralar isə "Təhsil"in
köynəyindən çıxan "Aspoliqraf",
"Çağdaş" nəşriyyatları milli
nəşrlərin forma və məzmunca
yeniləşməsində müstəsna rol
oynamışdı.
"Təhsil",
eləcə də bir növ onun ətrafında formalaşan
nəşriyyatlar elə yaradıcı
təşkilatlardır ki, orada mükəmməl redaksiya
ilə - yəni müəlliflə birgə iş, korrektura,
redaktə, bədii tərtibat, kompüter işləri və
s. ilə birlikdə kifayət qədər güclü
poliqrafiya bazası mövcud olmuşdur. Bu,
Bəhruz müəllimin unikal peşəyə kompleks
yanaşmasının, nəşriyyat-poliqrafiya sisteminə
sevgisinin nəticəsi idi və nəticəsidir.
Bəzən
mehribanliqla, yarızarafat - yarıciddi gülüb deyirdi,
qardaş, istəyən olsaydı buraların
hamısını birinə verib gedərdim dərdimin-odumun
dalınca. Bilirsən ki, bir tikə halal çörək
hər yerdə var. Üzünə baxırdım,
əlbəttə, sözgəlişi deyirdi, mən bilirdim ki,
o, "Təhsil"in bir çöpünü də
yerindən tərpətməz. Burda o
yüz, bəlkə də daha çox insana çörək
verirdi, onun nəşriyyatı
qaçqın-köçkün doğmaları, yerliləri,
dostları üçün güman yeri idi. Ən əsası isə üz qabığında
hansı müəllifin adının əks olunmasının
fərqinə varmadan "Təhsil", "Aspoliqraf",
"Çağdaş" nəşriyyatlarında
işıq üzü görən hər bir kitabı
özününkü sayırdı. Belə
həmmüəllif həmrəyliyi onu yaşadır,
ruhlandırır, qanadlandırırdı.
Xatırlayıram,
Bəhuz müəllim deyirdi: - Ə, qardaş, mən bu
insanları başa düşmürəm e, öyrəli bir
qohum evinə getmişəm, bunun hər şeyi var, dedim
nə qayrım, əliboş getməyim. Şəxsi
kitabaxanamdan çox qiymətli, nadir bir kitabı
götürüb getdim. Yəni hədiyyə də... Getmişəm, kitabı göstərib bəsdi
deyincə tərifləmişəm, qoymuşam masanın
üstünə ki, indi götürüb bir əziz yerə
aparalar. Bir də gördüm evin
xanımı qaynar dəm çayniki ilə girdi
içəri. Masanın üstünə
göz gəzdirdi, ora baxdı, bura baxdı, görünür
əli də istilənmişdi. Bir də
gördüm çayniki qoydu kitabın üstünə ki,
birdən masa üzərində qaynar qabın izi qalar.
Elə bil başıma qaynar çaydan əndərdilər,
dedim, a bacı, belə isti qablar üçün gərək
əvvəldən masaya qab altlığı qoyaydınız.
Heç bilirsiniz o kitab nəyə başa
gəlib və onun dəyəri nədir?! Ailəyə
ərkim çatırdı, dedim, gələn dəfə
sizə karlı bir hədiyyə gətirərəm, amma
inciməyin, gedəndə gətirdiyim kitabı da
özümlə aparacağam. Mən bunları
zarafatyana deyirdim ki, qohumlarım inciməsin, amma
həqiqətən də gedəndə kitabı
özümlə apardım.
Bəhruz
Axundov kitabı dəlicəsinə sevirdi. Eyni zamanda, o, elə bu
həvəslə də kitab yaratmağın aşiqi idi.
Bir az irəli gedib deyim ki, təqribən 2008 - 2009-cu ildən
etibarən, şair ömrünün 40 ildən çoxunu
nəşriyyat işinə həsr eləmiş Çingiz
Əlioğlunun təklifi ilə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin nəşr layihələrinin icrası
zamanı "Təhsil" nərşiyyatı ilə
əməkdaşlığa önəm verdik. Çünki
bu kollektiv bütün parametrləri ilə dövlət
sifarişlərini sürətlə və yüksək
keyfiyyətdə yerinə yetirək gücündə idi,
bəlkə də alternativsizdi. Beləcə, Bəhruz
müəllimlə zamanca qısa müddətli, amma
məzmunca əhəmiyyətli yaradıcı, hardasa bir az işgüzar dostluğumuzun yeni
mərhələsi başladı. İndi yadıma
düşənləri deyirəm, biz bu nəşriyyatda
yubileyləri qeyd edilən bir çox ədiblərin dəyərli
kitablarını, mədəniyyət və
incəsənət təmayüllü digər
nəşrləri hasilə gətirdik (
N.Gəncəvi, M.F. Axundzadə, M.Ş. Vazeh, A.
Puşkin, M. Lermantov, T. Şevşenko, X.B.Natəvan, M.Ə.
Sabir, Ü. Nacıbəyli, A. Şaiq, S. Vurğun, M.S.Ordubadi,
H.Cavid, Ə. Cavad, Ə. Vəliyev, M. Əlioğlu,
İ.Əfəndiyev, Ə. Məmmədxanlı, N. Xəzri,
C. Heyət, X. R. Ulutürk, H. Ziya, Elçin, Afaq Məsud
və s.). Bunlar çoxcildliklər,
seçilmiş əsərlər, fotoalbomlar idi.
Üç kitabı xüsusi qeyd etmək istədim -
"Azərbaycanın xalq bayramı Novruz", Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevə həsr olunmuş
"Vətənin İlhamı", Ulu öndər Heydər
Əliyevdən bəhs edən "Heydər Əliyev
adına" kitablardıdır. O kitabların hər
üçünün əsas müəllifi Vaqif
Bəhmənli, həmmüəlliflər - Ədalət
Vəliyev, Ələddin Əsədzadə, naşir Bəhruz
Axundov olmuşdur. Bu " naşir"
sözü kitaba formal daxil edilməmişdi.( Bəzən
belə də olur). Nəşriyyatın kollektivi
Allah şahididir. Yaradıcı qrup kitablar
üzərində çalışarkən Bəhruz
müəllim bütün yaradıcı və icraçı
fəaliyyətini doldurur, bir an da olsun
kompüter otağını tərk etmirdi. O hər
başlıq, hər cümlə, hər foto
üzərində yarpaq kimi əsirdi.
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin sifarişləri "Təhsil"in
iş həcminin demək olar ki, az
hissəsini tuturdu. Çünki, ölkə
məktəblərini dərsliklərlə vaxtında və
keyfiyyətlə təmin etmək strateji, dövlət
əhəmiyyətli məslə idi. Bununla yanaşı
həmin illərdə Azərabycanın təhsil tarixinə
dair kitablar, Yaqub Mahmudovun, Qəzənfər Paşayevin
çoxcildlikləri, Heydər Əliyev fondunun prestij
kitabları, uşaq kitabları, maraqlı müəllif
əsərləri işıq üzü
görmüşdü. 2000-ci illərin ikinci
yarısında "Təhsil" nəşriyyatında
işıq üzü görən "Qarabağ"
kitabı bir neçə dildə çap olundu,
dünyanın ən böyük kitab sərgilərində
nümayiş etdirilib, Azərbaycanın üzləşdiyi
ərazi bütövlüyünün qorunması problemini
dünya ictimaiyyətinə çatdırdı. Düzü, "Qarabağ" kitabını
beynəlxalq sərgilərdə nümayiş etdirmək
həmişə asan başa gəlmirdi. Erməni
məkrinin hər yerə uzanan caynaqları bəzən öz
işini görür, kitabı ekspozisiyadan xaric etmək
tələbləri meydana gəlirdi. Lakin
Azərbaycanın sərgi
təşkilatçılarının, bizim sərgi
keçirilən ölkələrdəki diplomatik
missiyaların əlbir səyi ilə "Qarabağ"
ktabı sona qədər sərgidə saxlanılırdı.
Bəhruz müəllimin nəşr etdiyi bir
çox kitablar poliqrafik icrasına görə yüksək
beynəlxalq mükafatlara, "Qran-Pri"lərə layiq
görülmüşdü. "Təhsil"
nəşriyyatında tarzən haqqında kitablar tar,
kamançaçı haqqında kitablar kamança,
xanəndə haqqında kitablar qaval şəklində
işıq üzü görürdü və bu
nəşrlər həqiqətən heyrətamizdir. Yeri
gəlmişkən, Bəhruz müəllimin kabinetində bir
kitab rəfi var, orada hansı ölkələrdənsə
gətirdiyi ərzaq məhsulları düzülüb;
çay, konfet, qənd... Bunlar da kitab formasında
qablaşdırılıb... Xırda faktdır, amma yenə
də bunlar dostumun kitaba olan ehtiramına özgür
işarələrdir...
Bəhruz
müəllim yaradıcı naşir olmaqla yanaşı, ustad
poliqrafiya təşkilatçısı idi deyənlər
də yanılmırlar.
İlk dəfə onun təşəbbüsü,
Mədəniyyət və Turizm Nazirlyinin dəstəyi ilə
Azərbaycan naşirləri uzun çabalara, ayrılıqlara
son qoyaraq bir araya gəldilər: Azərbaycan Naşirlər
və Poliqrafçılar Birliyi təsis edildi, Bəhruz
Axundovun rəhbərliyi ilə fəaliyyətə
başladı, "Naşir" jurnalı demək olar ki,
tamamən Bəhruz müəllimin şəxsi maliyəsi
ilə nəşr olundu. Bu jurnalı
vərəqləmək kifayətdir ki, Bəhruz
müəllimin zövqü, çap məhsuluna verdiyi
tələblər haqqında təsəvvür yaransın.
Bəhruz
Axundov nəşriyyatlar üçün kadrların hazırlanması
sahəsində də ürək yanğısı ilə
fəaliyyət göstərirdi. O, Mədəniyət və
İncəsənət Universitetində nəşriyat
işindən dərs deyirdi, poliqrafiya və nəşriyat
işinə dair dərsliklər çap etdirmişdi.
Nəhayət,
naşir Bəhruz Axundov baxış nöqtəsini
yekunlaşdırarkən tam bir ixtiyarla deyə bilirəm ki, o
uzun müddətli tarixə malik milli nəşriyyat
işində yeni mərhələ yaradan, xüsusən
poliqrafiya imkanlarını genişləndirən bir
peşəkar olmuşdur.
Kitab
vurğunu, kitiab yaradıcısı olan B. Axundov ən
zəruri nəşrlərin yolunda (müəllifinin
kimliyindən asılı olmayaraq) can qoysa da kifayət
qədər əhəmiyyətli həcmdə
bədii-publisistik yaradıcılığını əks
etdirən kitabını işıq üzünə
çıxarmağa qətiyyən təşəbbüs
göstərmirdi. Bu onun yaradıcılıq
işinə yüksək tələblərindən irəli
gəlirdi. Yaxşı ki, bizdən ayrılmağa az qalmış "Dünənki sabah"
adlı kitabının nəşrinə razılıq verdi.
Kitabın bədii-estetik səviyyəsi bir daha deməyə
əsas verir ki, bu istedadlı insan güclü
yaradıcılıq potensiyalına qəsdən göz yumaraq
xalqına namuslu xidməti naşir sənətində
görmüş, öz həyatını kitab çapına
həsr etmişdi...
"Dünənki
sabah" kitabını oxuyanlar desələr ki, Bəhruz
Axundov şair, nasir, publisist idi, bu da təbii
qarşılanmalıdır. Çünki, onun
əldə olan bu sanballı kitabı əziz dostumun bədii
istedadını, özünü ifadə etmə
gücünü açıq-aydın göstərir.
Müəllim,
maarifçi, təşkilatçı, gözəl və
həssas oxucu olan Bəhruz Axundovu Qarabağ qazisi (hətta
şəhidi) adlandırsam, yəqin onu tanıyanlardan bir
kimsə məni qınamaz. Çünki, o
Qarabağ itkisinə, dədə-baba yurdunun düşmən tapdağı
altında qalmasına dözə bilmirdi.
Münaqişə başlayan o uzaq illərdə
cəbhəyə silah-sursat, ərzaq, paltar daşımaqdan
tutmuş didərgin soydaşlara maddi yardım
göstərmək, onlara öz yanında, ərki çatan
təşkilatlarda iş yeri, yaşayış yeri
eləməyə qədər heç nəyi
əsirgəməyən Bəhruz müəllim bununla
xeyriyyəçilik sərgiləmirdi, bütün bunların
məsələnin həllində xırda-para
çalışmalar olduğunu bilsə də sanki bu yolla
təskinlik tapırdı.
Mən
onun kitab sərgilərində göstərdiyi hünəri
xatırlayıram.
"Təhsil"in, "Aspoliqraf"ın,
"Çağdaş"ın yüksək
səviyyədə iştirakı bir yana, o, digər
nəşriyyatları da sərgiyə ürəklə
qatılmağa həvəsləndirir, hamıya kömək
edirdi.
Bəhruz
müəllimin öz övladlarına
bağlılığı, onun valideyin ləyaqəti də
hamımıza bəllidir. İki oğlunu
tanıyıram. İş sahələrinin
müxtəlifliyindən asılı olmayaraq onlar Bəhruz
müəllimin, gözəl bir atanın
davamçılarıdır. Xüsusən,
Turalın nərşiyatçılıq sənətinə
yiyələnməsi, ata yandıran ocağın
başında dayanmağı Bəhruz müəllimi
tanıyanlar, onun bu sənətə
bağlılığını bilənlər, dostlar
üçün təskinlik və qürurdur.
Bəhruz
müəllim kitab aşiqi idi. Çoxlu kitablar
oxumuş, kitablar yaratmış, kitab yolunda can qoymuşdu.
Kitablar da öz növbəsində borclu
qalmamış, Bəhruz müəllimə müdriklik,
ağsaqqallıq, nikbinlik keyfiyətləri
aşılamışdır. Mən
elə bilirəm kitablar yaradıb, kitablar yaşadanı
kitablar yaşadacaq. O özü də elə bunu
istəyirdi...
Bəhmənli Vaqif
Ədalət.-2018.-6
aprel.-S.5.