Çörək ətri
(Əbülfət Mədətoğluna)
Əlibala
RƏHİMOV,
publisist,
"Qızıl
qələm"
mükafatı
laureatı
Dərdin, ələmin harmoniyasını bir neçə pozadan verməyi, düşüncə və hisslərin sözlə rəsmini çəkməyi bacaran qardaşım Əbülfət, sizin "Çörək- yaşamaq üçün!" yazınız məni o qədər duyğulandırdı ki, fikir və düşüncələrimi sözün çalarları ilə ifadə etməkdə əvvəlcə aciz qaldım və sonra bir də baxıb gördüm ki, qələmim ağ kağız üzərində "səyriyir", çörəklə bağlı xatirələrim dilə gəlir.
İlk öncə qeyd etməyə bilmirəm ki, mövzu çox-çox aktualdır, milli-mənəvi dəyərlər, əxlaq baxımından prioritet məsələ kimi günümüzün reallığını əks elətdirir. Çünki son zamanlar ağız deyəni qulaq eşitmir, mənəviyyat, adət-ənənələr və s. kimi incə məsələlər unudulur, arxa plana keçir, hətta, heç kimə qəribə gəlməsin, lağa qoyulur.
Əziz qardaşım, daha yetər, bəsdi siyasət hoqqabazlıqları, Avropadan bizə gələn qəribə-qəribə olaylar, ikrah doğuran və yaşam tərzimizlə uyuşmayan eybəcərliklər haqqında ritorika ilə danışdıq, yazdıq. Gəlin özümüzə qayıdaq, çörək, halal-haram, toy-yas mərasimləri, dostluq, sədaqət, əqidə, inam barədə bilgilərimizi bir-birimizə çatdıraq. Axı, əxlaq-tərbiyə, ədəb-ərkan, soykökə bağlılıq nəsillərdən nəsillərə, böyüklərdən kiçiklərə ötürülməlidir.
Çörək bizim and yerimiz, sərvətimiz, imanımız-dinimizdir. Onun bolluğu firavan həyatımızdır-bu barədə ilhamla, həvəslə söz açırsınız... Bütün fikirlərinizə ürəkdən şərik olub, mən də düşüncələrimi önə çəkmək istəyirəm. Ay pir olmuş, vallah sənin uşaqlığın toy-bayram içindəymiş: gözünü açıb evinizdə kisə-kisə buğda, un görmüsən, kündənin kütə getməyini arzulamışsan. Sən Allah, gəl duyğulanma, mən öz uşaqlığıma dönüm və bir xatirəni dilə gətirim.
...Əyim-başımızın nazik olduğundan soyuq dekabr küləyi o böyrümüzdən girib bu böyrümüzdən çıxır. Mən və Lətifə adlı qonşu qız evdən uzaqlardayıq. Manqo atların güllələndiyi, basdırıldığı xəndəklərin ətraflarında dolanır, yemlik, əməköməci, quzuqulağı, cincilim tapıb yeyirik. Birdən Lətifə - məndən 4 yaş böyük qız - soruşur:
-Sizin ununuz var?
-Hə, sandıqda iki kasa doludu
unla.
-Bizim yoxumuzdu, iki gündü acıq. Anamla elə əməköməci
qaynadır, onu yeyirik.
-Sandığı aça
bilsəm, sabah
sənə un gətirərəm.
O gülümsünür.
-Gətirmə, adam
evdən oğurluq etməz.
...Sözüm balalarının
toyunda, ay Əbülfət,
gəl sənə qısaca "manqo" haqqında bilgilərimi çatdırım. Ötən
əsrin 40-cı illərində,
müharibə zamanı
arxa cəbhənin döyüşən orduya
köməyini zəiflətmək
üçün alim Ayrıyan məsələ
qaldırıb: bəs
atlarda manqo xəstəliyinin virusu yayılıb, o, insanlara keçə bilər. Təcili olaraq atları - hansı ki, o zaman kənddə əsas nəqliyyat vasitəsi at olub - güllələmək lazımdır.
O əclaf alimi-biəməl
dərman icad edibmiş. Dərmanı tökürmüşlər atın gözünə, göz sulandımı, demək o söz, atı öldürür, xəndək qazıb basdırırmışlar. Sonralar məlum olub ki, o Ayrıyan xarici ölkələrdən
birinin agentidi. Onu güllələyiblər.
...Sabah nənəm harasa getmişdi, mən hıqqana-hıqqana sandığı
açıb, 4 ovuc (uşaq ovucu nə boydadı ki...) un götürüb,
tökdüm cibimə,
o yan-bu yana baxa-baxa qaçdım otluğa, unu çatdırdım Lətifəyə...
İllər ötmüşdü, biz böyümüşdük. Hərdən
təklikdə Lətifə
başımı sığallayır,
"Sən qardaşımsan,
oğru qardaşım"
deyirdi. Gülüşürdük. Lətifə indi Ağcabədidə
yaşayır, nəvə-nəticəsiylə
ömür-gün keçir.
Əzizim, haqlı olaraq, ailəni yaşatmaq üçün halal zəhmətə, halal xidmətə üstünlük
verməyə çalışırsan. Sözündən anladım ki, göyərçin balalarına
yem axtaran kimi, sən də işləyir, yazır-yaradır, ailənə
ruzi qazanırsan.
Üzülmə, sıxılma, əsl
kişinin borcudu ki, övladlarını sıxıntı çəkməyə
qoymasın. Səni yüzə-yüz
inandırmaq istəyirəm
ki, sənin halal, bərəkətli, minbir əziyyətlə evə gətirdiyin çörək şirindi,
qiymətlidi. Bunu başa
düşən övladın
mənəviyyatca təmiz,
pak olur, o, qəlbən inanır ki, dolanışığımızı
gen-bol təmin etmək məqsədilə
atam, hansı çətinliklərlə üzləşir,
əlləşib-vuruşur, atamızın bu cəfakeşliyini havaya sovurmaq, pis-pis əməllərə, iyrənc
işlərə qurşanmaq
olmaz. Yaxşı oxumaq, işləmək
lazımdır. Mənim
araşdırmalarım onu
göstərir ki, sovet dönəmində, elə indi də
rüşvətlə, soyğunçuluqla,
dövlətin, xalqın
əmlakını özününküləşdirib
sərmayə toplayanların
oğlu-qızı gəncliyini
diskotekalarda, qumarxanada
keçirir, içkiyə,
qurşanır, nəşə
çəkir və
s. Süfrəsində halal
çörəyi olan
valideynin övladı
isə heç zaman belə ləyaqətsiz, namussuz ömür yaşamaz... Bu
sətirləri yaza-yaza
yenə xatirə dəftərimi vərəqləyirəm...
Uzun müddət Azərbaycan
SSR Ali Soveti Rəyasət
heyətinin sədri işləmiş, geologiya-minerologiya
elmləri doktoru Məmməd İsgəndərovun
qardaşı qızı,
mənimlə bir kursda oxuyan Gülgəzin
söhbətlərindən:
-Əmimgildə yaşayıram. O ailənin
qulluqçusuyam. Dükan-bazar işləri mənim boynumadı. Əmim köhnə
kişilərdəndi. Dediyi sözü ölər, geri götürməz.
Ailənin dolanışığına, geyim-keçiminə qızırğanmır,
amma çörəyə
münasibətdə sərtdi,
ciddidi. Evdə həmişə deyir:
"Bax, başqa məhsullar bir yana, çörəyə
israfçılıq olmaz.
Hamı onun qədrini, qiymətini bilməlidi".
Mənə dönə-dönə
tapşırır: "Qızım,
norma həcmində
çörək al, elə
et aldığın norma
ancaq sabaha çatsın, artıq qalıb kiflənməsin".
Əmimin sözüylə təknə
otağın ən uca yerinə qoyulmuşdur, heç kəsin arxası təknəyə çevrilməməlidir. Süfrəyə
birinci çörək
gəlməlidir və
hər kəs yediyi qədər çörək götürməlidir...
Bir dəfə o, evə gələrkən əmidostum dedi: "Ay Məhəmməd, yemək
dadlı olub, nədi, çörəyi
yeyiblər, sənlə
mənə ikicə dilim qalıb". Əmim ucadan güldü və böyük dilimi xanımına verib, kiçiyini özü götürdü: "Bəsimizdi"
-dedi. Başqa bir məqam: o, süfrədəki çörək
ovuntularını ovucuna
yığıb atdı
ağzına və xanımına tərs-tərs
baxdı.
Əziz
dost, gəl indi önəmli mövzumuza başqa prizmadan yanaşaq. Hərdən düşüncələrə dalarkən, duyursan, hiss edirsən ki, həyat öz axarındadı, o sənə
diqqət edir ki, qənaətçilik adı ilə ailədə cüzi xərcin belə qeydiyyatını aparıb,
uşaqları sıxıntı
içərisində saxlamaq,
qazancını qaxınc
eləyib üzə vurmaq da olmaz.
Xəsislik elə dərddi
ki, gərək onun mübtəlası olmayasan. Xəsisin arvad-uşaq yanında nə hörməti, nə məhəbbəti...
Yenə
yaddaş cədvəlimdən
bir yarpaq...
Deyilənlərə görə, bəhsə-bəhsə
düşüb, Bakıda
çoxlu imarətlər
saldıran Musa Nağıyev
hədsiz dərəcədə
xəsis imiş, hətta darvazasının
qabağında it zəncirlədibmiş
ki, evə dilənçi gəlməsin. Gün
o gün olur ki, varidatı toplamaq üçün daha Hacı Qaranın sandığı
kara gəlmir
və Bakı milyonerləri arasında Avropadan mütəxəssis
çağırıb xəzinə
kassalar düzəltmək
dəbə düşür.
M.Nağıyev milyoner
dostlarının təhriki
ilə oğlu İsmayılın adına tikdiyi evinin zirzəmisində böyük həcmli xəzinə-kassa hazırlatdırır,
bütün varidatını,
bank sənədlərini ora
yığır. Gəlir-çıxarını
ailə bilməsin deyə tapşırıbmış:
heç kim
xəzinəyə yaxın
getməsin, təkcə
xadimə həftədə
bir dəfə orda təmizlik apara bilər. Bəxti tar çalır kişinin. Bir gün xəzinə-kassada
əyləşib gəlir-çıxarını
hesablayırmış və
təsadüfən ayağı
ilişir, qapı içəridən bağlanır.
Nə qədər əlləşsə də
qapını aça
bilmir... Arayıb-axtarırlar, ondan xəbər-ətər
çıxmır. Həftə
sonu xadimə zirzəmiyə enərkən,
ordan çox pis iy gəldiyini
hiss edir, bunu hamıya çatdırır...
Kassanı sındırırlar və milyonerin nəşini çıxarırlar.
Stolunun üstündən bir vərəq kağız tapılır. Orda yazılıbmış: mən
bütün varidatımı
bir loxma çörəyə, bir
qurtum suya dəyişərdim.
***
Tez-tez yağışlar
yağır. İl mübahdı, Muğan biri üç eləyir... Sahədəyəm, oğlum pay torpağımza
buğda əkib.
Meh əsdikcə qönçələnən
zəmi dalğalanır.
Ruhum təzələnir. Burnuma təndir
çörəyinin ətri,
qoxusu gəlir. Yadıma bir el məsəli düşür:
"qalac-qarnım ac, fətir-məni
bu gədikdən ötür, təndir çörəyi-evimin dirəyi".
Ədalət 2018.- 11 aprel.- S.5.