YARPAĞI
AĞRIYAN AĞAC
Şair dostum
Tofiq Nurəlinin ədəbi portretinə bir baxış
İnsanın başı, gözü, qulağı, qolu
ağrıyır və o, cismani əzab çəkir. Çünki
Tanrı insanı bütövlükdə əzələlərdən
qurub, həmin əzələlərdən birinin əlahiddə
şəkildə ağrımağı təbii haldır.
Bəs ağacın harası ağrıya bilər?
Bu çirklənmiş ətraf mühitdə,
qənim kəsildiyimiz atmosferdə ən böyük
canlılardan biri elə ağacdır. İnsan
ağacdır, ağac insan. Deməli, insanın ən
kövrək yeri olduğu kimi, ağacın da kövrək,
ağrıyan yeri var. Bu, onun yarpağıdır -
ağacın şikayəti bundan ibarətdir: yarpaqlarım
ağrayır.
Tofiq Nurəlinin
"Yarpaqlarım ağrıyır" kitabını
dörd il öncə (təxminən
2014-cü ildə - müəllif) oxumuşam. Az
yazan, çox mütaliə edən,
düşünüb-daşınmağı sevən ixtisasca
həkim dostumun yaradıcılığına isə ötən
əsrin 70-80-ci illərindən yaxından bələdəm. "Az olsun, yaxşı olsun" atalar məsəli
var, şərt çox yazmaqda, necə gəldi
üyüdüb-tökməkdə deyil.
Bir və ya iki-üç şeiriylə ədəbiyyat
tariximizdə yaşayan ədiblərimizi göz önünə
gətirsək, Tofiqin də qəbahət etmədiyi qənaətinə
gələrik.
Onun şeirləri zahirən
ölçülü-biçili, hər sözün riyazi dəqiqliklə
yerində olduğu kiçik bədii parçalardır, bəndlərdir.
Xoşbəxtlikdən məna yükü də
boylarına uyğundur.
Müxtəlif
ədəbi məclislərdə, kitabxanaların ədəbiyyat
dərnəklərində, Şüvəlanın,
Zuğulbanın yaradıcılıq evlərində, ali məktəb zallarında, çeşidli
poeziya axşamlarında bu 18-19 yaşlı nisbətən
qarayanız, yaraşıqlı oğlanın şeirlərini
çox dinləmişəm. O dönəmlərdə
adının yanında "Nurəli" təxəllüsü
yox idi, sadəcə, Hacıyev soyadı yazılırdı. Şeirlərini ehtirasla, çox zaman əzbərdən
söyləyərdi. O, şeirlərindəki qəribə
kədəri və niskili, həsrəti, cazibəni sezməmək
mümkün deyildi. Nəyin dərdini çəkirdi gənc
şair:
...Görməyə
gəlmişdim, ay qara telli,
Ölməyə
gəlmişəm, ay qara telli,
Görməmiş
gedirəm, ay qara telli,
Ölməmiş
gedirəm, ay qara telli,
...Sənin
gözlərinlə mənim taleyim,
Yaman bənzəyirlər biri-birinə.
Bu misalların sayını kəskin surətdə
artırmaq olar, ancaq buna nə ehtiyac. O vaxtlar tale gənc şairin
bütün sevinci-kədərini özünütəsdiqinə
hesablamışdı. Süni surətdə
deyil, təbii şəkildə, çünki Qubanın
Yerfisindən qaynar Bakı mühitinə təşrif buyuran
şairin naturasında qətiyyən sünilik,
bayağılıq, yekəxanalıq, özündənrazılıq
yox idi. Onda Tofiqgilin nəsildaşlarının
hamısında özünüifadəyə meyl nəzərə
çarpmağa başlayırdı. Kimisi
yetişdi, kimisi yetişmədi, kal qaldı və heç kəsi
qınamaq düz olmazdı, çünki şair kimi püxtələşməyin
özü bir tale işiydi. İndi hərdənbir bir
nostalgiya ilə o illərə tərəf boylanıram:
O günlər,
o günlər lap çoxdan ötüb,
Ötüb yan-yörəmdən,
böyür-başımdan.
Şirinliyi
damağımdan getməmiş,
Gözlərimin
qabağından getməmiş,
O
qızlar yanımdan keçib xəlvətcə,
O gözlər
böyrümdən ötüb ehmalca...
Və illəri ötürə-ötürə təkcə
atüstü gənclik sevdaları Tofiqi aldatmadı,
azdırmadı. Şairin sözü böyüdü,
daha əzəmətli ictimai mündəricə kəsb etdi.
O, şair kimi daha artıq sözün məğzinə
vardı, hikmətini, siqlətini açmağa
çalışdı. Zahiri bər-bəzəkdən,
təmtəraqdan qaçdı. Mövzuları
bitib-tükənəndə isə birbaşa sözün
öz qulpundan, ətəyindən bərk-bərk
yapışdı və ayılıb gördü ki, söz
özü boyda elə mövzudu, onu mənalandırmaq, alt
qatlarına Füzuliyanə (ilk növbədə klassik
söz xiridarının "Söz" qəzəli yada
düşür - müəllif) enmək gərəkdi.
Qələm
qan-qan deyir yenə,
Misralar
qan içindədi...
Sözlər
kəsik başlar kimi,
Qanlı meydan içindədi.
Atalar
deyib: "Qılınc yarası sağalar, söz yarası
sağalmaz". Hər mətləbin əvvəli
də sözdü, sonu da. Ancaq sözü
də gərək sərraf kimi deyəsən, gedib hədəfinə
çata. Bir də var, kişi
sözü. Yəni başı papaqlı kişi
söz dedi, onun məsuliyyətini başına qoyduğu papaq
qədər hiss etməlidi. Tofiq Nurəlinin hələlik
axırıncı kitabında bir "Kişi sözü"
şeiri var, elə bil şairin bütün şeirlərinin
açarıdı:
...Sahibsiz
mülkləri ot-alaq basar,
Çoxalar bayquşu viranələrin.
Kəsərli
söz deyən kəs olmayanda
Qeyrəti
olmayıb zəmanələrin...
Bədbəxtdi
qeyrətdən qısır zəmanə,
İsitmir kişisiz alışan ocaq.
İnanma
böyüyüb söz deyən olsun,
Qısır zəmanədə böyüyən
uşaq.
Hər bir bədii sözün baş qəhrəmanı
onun müəllifidir. Çünki yaradıcı şəxs
kimi şair də tərcümeyi-halını ifadə edib
yazır. Bir var həqiqətən sözü
alaçiy yazıb qələmi kənara atasan, bir də var kişi sözü deyəsən ki, tarixdə
izi qalsın. Bu məna kontekstində elə
"kişi sözü" Tofiq Nurəlinin
sözüdür, burda zəmanəyə üz tutmaq şərtidir,
zaman yalnız mövcud vaxtın ifadəsidir.
Kişi
sözü gərək hər zəmanənin -
Burda min məna
var - ensən dərinə...
Kişinin
dediyi söz də kişidi -
Qoyub atmaq
olar güllə yerinə...
"Yarpaqlarım ağrıyır" toplusu göstərir
ki, şairin bədii imkanları forma-məzmun etibarilə
genişdir. Əlbəttə, klassik forma kimi qafiyə-vəzn qəlibdir.
Hansısa gəraylıya və yaxud qoşmaya,
təcnisə sərbəst don biçmək mümkün
deyil. Ancaq etiraf edək, ritm, ahəng Azərbaycan
şeirinin canı-qanıdır. Bəzi
şairlər sərbəst janrda qələm işlədərkən
qətiyyən qafiyədən istifadə eləmirlər.
Yanlız sözlərin
düzülüşündə harmoniya saxlayırlar. Tofiq Nurəli ustalıqla sərbəstin
imkanlarına yiyələnir, gah iç-daxili, gah da
çöl-başlanğıc qafiyələrdən
yararlanır, şeirini qurur. "Sözün
pərvanəsi" adlı kiçik həcmli bədii
parçada seçilmiş mətn başdan-başa izah verdiyim
"qafiyə buxovunda" məzmuna, hikmətə mindirilib.
Əla şeir alınıb:
Söz
uğrunda savaşda
başda
şairlər gəlir.
bir
yandan qırılırlar,
bir
yandan
başqa
şairlər gəlir...
Nizədən,
kəndirdən
oxdan
keçirilib.
Zindandan,
güllədən.
vaxtdan
keçirilib.
Vətən haqqında minlərlə şeir
yazılıb.
Bu qlobal, ictimai mövzuda təzə nəsə
demək söz əhlindən hünər istəyir. Tofiqin torpaq-yurd sevgisindən bəhs edilən
irili-xırdalı şeirlərində mövzuya yanaşma tərzi
bambaşqadır, qələmdaşlarından, mənsub
olduğu ədəbi nəslin nümayəndələrinin
yazılarından fərqlənir. Əlbəttə,
özünəməxsusluq, ən yaxşı seçilmək,
orijinallıqdır. Bəlkə də sənətin
gücü elə təbiiliyindədir, üslub təzəliyindədir,
dəst-xəttin yeniliyindədir. "Ölkə - torpaq
- vətən" şeiri fikimizin təsdiqi üçün
yaxşı ünvandır:
...
İndi köhnə vətən sadəcə torpaq -
Bir yanı gərəksiz, bir yanı baha...
Vətən sevgisiylə ölçülmür heç nə,
Torpaq qiymətiylə ölçülür daha.
Daha Vətən yoxdu, sevgi də yoxdu,
Öldü Vətən üçün döyüşən nəsil.
Tarix nə deyəcək sənin adına -
Vətəni "torpağa" dəyişən nəsil?
Hardasa ölkə, torpaq, vətən ümumi anlayışdır, hardasa hər biri ayrı-ayrı məna kəsb edir. Çünki həqiqətən ölkə torpaq deyil, Vətən də deyil, eyni zamanda, Vətən də nə torpaqdır, nə də ölkə. Misal çəkdiyim iki bənd şeir ürəklərində torpaq - vətən sevgisi, ölkə təəssübkeşliyi olmayanlara ən tutarlı cavabdır. Bəli, əgər sən doğulduğun torpağın "Vətən" olduğunu dərk eləmirsənsə, onu qumara, pula qoyub satırsansa, ən böyük satqınsan. Ürəyində Vətən məhəbbəti daşımayan nəsil milli heysiyyətini itirib, yadlaşıb, manqurtlaşıb. Şairin yana-yana oxucusuna təlqin etmək istədiyi məhz bu söylədiklərimdir.
Son illər başımıza hansı bəlalar gəlməyib? Bütün
faciələrimizin ən ümdə köklü səbəblərindən
biri biganəliyimiz, laqeydliyimizdir. Bizim xalq
həqiqətən dostunu indiyəcən düşmənindən
ayırmaqda çətinlik çəkib. Aqambekyanlar, Balayanlar, Babacanyanlar, Sarkisyanlar Azərbaycan
torpağında - Dağlıq Qarabağda doğulublar. Onlar çörəyimizi yeyib, suyumuzu içiblər.
Yüksək vəzifə postu tutarkən isə
bizə düşmən kəsiliblər. Deməli,
ya nəsə çörəyimizin duzundandı,
torpağımızın havasındadı, ya da günah
özümüzdədi, süfrəmizin artığı ilə
böyüyənlər üzümüzə
qayıdırlar. Tofiq Nurəlinin "Vicdanı
ağrıyanlar", "Daşlar",
"Azadlığın qədri", "Getmək",
"Toranlıqda", "Yalan", "Səhvlərin
ödənişi", "Dünya",
"Boşluqdakı ümid" və başqa şerlərində
Qarabağın adı çəkilməsə də, mətləb
hər kəsə bəllidir, sirr deyil. Dünyamız
dəyişilib, dünyalığından çıxıb.
Pas
atıb ən iri sözün tiyəsig
Bir kitab sözüm var sənə deyəsi.
Özünü
tez yetir, ey ev yiyəsi
İtirir əvvəlki dadını dünya.
Tofiq nə qədər milli adət-ənənələr
üzrə köklənsə də,
yaradıcılığı qeyri-ənənəvidir,
duyğu və düşüncəsində sivildir. Əlbəttə, ənənəvi
şeir növü başqadı, ənənənin daxilini dəyişmək,
öz ənənəsini diktə eləmək başqa... Məsələn, klassik şeir növlərinin
yaşı mindən çoxdur. Amma həmin
janrların özünəməxsus klassik
ifaçıları olub, məhz onlar nəzmin köhnə
qaydaları çərçivəsində, yəni qəlib
daxilində şedevrlər yaradıblar. Uzağa getmək
lazım deyil, iki imzanı diqqət mərkəzinə çəkmək
kifayətdir: Nəsimi və Füzuli. Bu
şairlərin Azərbaycan əruzuna gətirdikləri təravət
ən yüksək dəyərə layiqdir. Ona görə Nəsimi də, Füzuli də
sözün fövqündə durublar və həmişə
duracaqlar da.
Onu tanıyandan Alatavada görmüşəm və Tofiq
Nurəli Bakının bu köhnə məhəllələrindən
birini (məncə, 4 Alatava var - müəllif)
yaşayış məkanı seçəndən sanki
buranı tərk eləməyə ürək eləməyib. Çoxdan
üzv olduğu Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqından (Birlikdən) ağzından süd iyi gələn
ən cavan yazarlar, Tofiqin övladları yaşında olanlar
dönə-dönə mənzil şəraitlərini
yaxşılaşdırıblar. O isə illər uzunu
susub və susur, səbir eləməkdə davam edir. Ha dostu
Maarif Soltan onu dəbərtməyə
çalışsın, Vaqif Bəhmənli özünə
laqeydlikdə günahlandırsın, qonşusu (mənim də
dəyərli alim və yazar dostum Oqtay Abbasov - müəllif)
Oqtay müəllim cəsarətə gətirsin, bu adam təvazökarcasına ev məsələsində
yazıçı-məmurlarla dava-şavaya
çıxmayıb, mənliyini, abır-həyanı qoruyub.
Ən nəhayət, ötən ilin sonunda buz
sındı.
Xəbər ədəbi mühitdə
ildırım sürətiylə yayıldı. Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə dörd
mənzil verilib, həmin mənzillərin orderləri Səlim
Babullaoğluna, Tofiq Nurəliyə, Südabə Sərvinə
və Pərvinə təqdim olunub.
Xoş xəbəri dəqiqləşdirmək
üçün köhnə dostlar - Tofiqsevərlər - Vaqif
Bəhmənli, Maarif Soltan, Oqtay Abbas və bu sətirlərin
müəllifi hərəkətə keçdilər. Bu dəfə
həqiqətən dəlidən gələn doğru xəbər
idi. Atüstü Bəhmənli Vaqifin təşəbbüsü
ilə mənzili "tut arağında "isladıb"
yuduq. "Mənzilin mübarək, şair"
dedik, əsas qonaqlığı isə sonraya saxladıq.
Xoş xəbəri dəqiqləşdirmək
üçün köhnə dostlar - Tofiqsevərlər - Vaqif
Bəhmənli, Maarif Soltan, Oqtay Abbas və bu sətirlərin
müəllifi hərəkətə keçdilər. Bu dəfə
həqiqətən dəlidən gələn doğru xəbər
idi. Atüstü Vaqif Bəhmənlinin təşəbbüsü
ilə mənzili tut arağında "isladıb" yuduq.
"Mənzilin mübarək, şair" dedik,
əsas qonaqlığı isə sonraya saxladıq.
Həmin dekabr axşamı (2017-ci ilin dekabrı - müəllif)
gözütox Tofiq Nurəlinin də az-çox
qırışığı açıldı, sevinc
işartıları sifətində vardı. Ona görə yox ki, ev almışdı, ona görə ki, haqq
nazilmişdi, üzülməmişdi, qalib gəlmişdi, bu
dəfə haqqını heç kəs yeməyə cəsarət
etməmişdi...
...Yararaq
zamanın yeddi qatını,
Söz
olub dünyaya qayıdan şair!
Tanrıdan
alıbdır mükafatını,
Təzədən
dünyaya qayıdan şair!
"Biz həkimi-vəqtik" söyləyirdi Füzuli
və bəlkə də Tofiq ixtisasca həkim olduğu
üçün son dərəcə yumşaq, mülayim və
istiqanlıdır. O, həqiqətən dost yolunda hər cür cəfalara
sinə gərən əsl mücahiddir. Bir
neçə dəfə səfərlərdə olmuşuq.
Tofiq Nurəli pul-parasını sonacan xərcləyir,
səxavətlə ciblərinin astarını üzünə
çevirir, sonra rahat nəfəs alır.
Mən Yerfidə olmamışam, Böyük Qafqaz
sıra dağlarının ətəklərində yerləşən
bu çılpaq yaşayış məskənini uzaqdan -
Qonaqkənd ətrafından seyr eləmişəm. Tofiq isə
anadan olduğum Lerikin Rvarud kəndində - şəhidlərin
şərəfinə ucaldılan abidə kompleksinin
açılışında olub, təntənəli mərasimdə
şeir də oxuyub. O da bir tale qismətiydi...
Bu qeydlər bir şair-vətəndaş ömründən
yarpaqlardır.
Dost taleyinin yaşantılarıdır. Nə yaradıcılığının geniş təhlilidir,
nə də şəxsi keyfiyyətlərinin tərifidir.
Çünki insan həqiqətən qəliblərə
sığmır, böyük bir dünyadır.
Ağacəfər
Həsənli
Ədalət 2018.- 13 aprel.- S.5.