Mayis Səlimin lirikası
XX əsrin ikinci yarısı, XXI əsrin əvvəllərində Şəkidə gedən ədəbi prosesin aparıcı simalarından biri Mayis Səlimdir. XX əsrin 70-ci illərində ədəbiyyata gələn Mayis Səlim Şəkidə fəaliyyət göstərən "Səbuhi" ədəbi məclisinin fəal üzvlərindən olmuş, hazırda Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin və onun Şəki Bölməsinin üzvüdür.
Mayis Səlim zəngin ömür yolunu poeziyasında yaşadan şairlərdəndir. Əsərlərinə diqqətlə fikir verdikdə görürsən ki, hər şeirin arxasında onun həyatının bir səhifəsi durur. Müəllimlik kimi çətin və şərəfli bir sahədə istedadlı bir müəllim kimi paxıllarla üzləşib "Qəm məclis quranda baş oluram mən", "Kədər evimdə bəydi" - desə də, yaxud taleyindən şikayətlənib poetikcəsinə:
Gözlərimi açandan,
Ağ da gördüm, qara da.
Taleyimdən bolluca,
Dərd
də aldım, yara da -
söyləsə də, əyilməmiş, həmişə
məğrur, başıuca
gəzmişdir.
Şair
həyatın mizan tərəzisində həmişə
düzlüyü axtararaq
şeirlərində doğruluğu,
həqiqəti təbliğ
etmiş, yalana, hədyan yazmağa qarşı çıxmışdır:
Yoluma qaytar məni,
Yolumu azmışamsa,
Sındır, at bu qələmi,
Yalan, şər
yazmışamsa.
Məhz həyat şairi olduğuna görə, Mayis Səlimin şeirləri müasirləri
tərəfindən yüksək
qiymətləndirilmiş, yaradıcılığında
ədəbiyyatşünaslıq elmimizin sənətkarın
qarşısında qoyduğu
bütün tələblərə
əməl olunmuş,
əsərlərində məzmun
və forma vəhdəti
bir-birini tamamlamışdır.
Mayis Səlimin
ilk şeirlər kitabı
1998-ci ildə "Mən
hardan biləydim" adı ilə nəşr olunmuşdur. Kitaba
"ön söz"
yazan jurnalist B. Süleymanov Mayis Səlim poeziyasının
təpəri ilə bağlı yazır:
"Mayis Səlim böyük poeziyaya gedən yolun başlanğıcındadır. Bu yol şərəfli
və müqəddəs
olduğu kimi, çətin və əzablıdır. Enişli-yoxuşlu, daşlı-kəsəklidir. Onun bu yolda büdrəmədən
irəliləməyə gücü
çatacaqmı?"
Şanki qoyulmuş sualın məsuliyyətini dərindən
dərk edən müəllif özünün
dediyi kimi, "boyu balaca, özü
dərin" söz dənizi yaratdı. Şair
2005-ci ildə nəşr
etdirdiyi "Dəniz ömrü" adlı ikinci kitabında "Tənqidçimə" adlı
şeirində sözünün
sərrastlığını oxucusuna çatdıraraq yazdı:
Gəl mənim şeirimi tənqid eləmə,
Demə
ki, orası, burası belə,
Sən öz xəlbirinlə onu ələmə,
Heç nə gəlməyəcək
axırda ələ.
Bu misralar böyük
poeziyada öz yolunu tapıb, öz dəst-xətti ilə addımlayan bir şairin özünə inamının
ifadəsi idi.
Mayis Səlim
lirik şairdir. Onun lirikası
mövzu etibarilə çoxşaxəlidir. Təbiət lirikası ilə ədəbiyyata gələn
şairin yaradıcılığında
vətənpərvərlik, ictimai, didaktik-əxlaqi, məhəbbət mövzusu
aparıcı yer tutur. Ədəbiyyata atdığı ilk addımlarından təbiəti
tərənnüm edən
Mayis Səlim yaradıcılığında coşqun vətənpərvərlik
duyğusunu büruzə
vermişdir. Mayis Səlimin
Vətəninə olan
məhəbbəti onun
ürəyinin dərinliklərindən
gələn bir sevgi kimi özünü
göstərir və misralarında əbədiləşir.
Əbəs deyildir ki, şair ilk kitabı olan "Mən hardan biləydim" kitabının birinci bölməsini "Sənsiz
gülmərəm, Vətən!"
adlandırır. Diqqətlə oxuyanda şairin ən gözəl təşbehləri, epitetləri,
qabarıq mübaliğəni
vətən şeirlərində
işlətdiyini görürük.
Şairin fikrincə, hər hicrana dözmək olar, ancaq vətən
hicranından başqa. Şair vətəndən
ayrı düşməyi
ən böyük dərd sayır. Vətənsiz insanın kədərini ifadə edərək yazır:
Bir sənin hicranına
Dözə bilmərəm, Vətən!.
Heç
nə ovutmaz məni,
Sənsiz
gülmərəm, Vətən!.
Səndən ayrı bir anı,
Gün nədi, il
bilərəm.
Anasını itirmiş,
Quzu kimi mələrəm.
Mayis Səlimin
vətənpərvərlik ətri çiləyən
poeziyasında Azərbaycan
gözəlliyinin tərkib
hissəsi olan yurd gözəlliyi, qoynunda gəzdiyi torpaqların gözəlliyinin
vəsfi, tərənnümü
də mühüm yer tutur. Şair turistlər
oylağı olan Şəkinin təbii gözəlliklərini oxucusuna
çatdırmaq üçün
sözün gücündən
məharətlə yerində
istifadə edir. Şair Şəkinin gözəllik məkanlarından
olan "Marxal" adlı şeirində bu gözəl məkanı şəhərin
qonaqlarına təqdim
edərək yazır:
Ay bu yerə gələn
qonaq,
Ehtiyatlı yeri bir az,
Bənövşəni incidərsən,
Gülüstandı burda hər yan,
Bihuş
edər ətri səni,
Əl uzadıb
çiçək dərsən.
Mayis Səlimin
yaradıcılığında vətən mövzusu mərhələli deyil, daimi xarakterdədir. Özü də
Vətən məfhumunu
şair bütöv halda götürərək
yaradıcılığında Cənub mövzusuna da müəyyən yer vermişdir. Bu baxımdan şairin
əsərləri sırasında
"Təbriz bayatıları"
adı altında üç xoyrat diqqətimizi cəlb edir. Xoyratları oxuduqca "zalım fələyin hökmü"
ilə bir-birindən ayrı salınmış
iki qardaşın xiffətini çəkən
vətənpərvər bir
şairin ürək döyüntülərini eşidirsən:
Təbrizi,
Görəmmədim Təbrizi,
Zalım
fələyin hökmü,
Gör nə ayırdı bizi.
Şair Təbrizi görmək arzusu ilə alışıb yanır. O, qədim
Təbriz şəhərinə
getmək, oranı gəzmək eşqi ilə yaşayır:
Deyib-gülsəm,
Ürəkdən qəmi silsəm,
O gün qurban kəsərəm,
Təbrizə gedə bilsəm.
Mayis Səlimin
ictimai məzmunlu lirikasının da özülünü vətənpərvərlik
motivləri təşkil
edir. 1980-cı illərin sonlarında xalqımızın
müstəqillik uğrunda
apardığı mübarizə,
manqurt rəhbərlərin
kürsü uğrunda
mübarizəsi, "böyük
qardaş"ların xəyanəti
nəticəsində xalqın
bəlalara düçar
olması Mayis Səlim poeziyasının
aktual mövzularındandır.
Şair "Niyə?"
adlı şeirində
millətin öz gələcəyinə olan
laqeydlik hissini ürək ağrısı
ilə qələmə
alaraq yazır:
Kəsdi
qılıncımız öz
başımızı,
Sürüb üstümüzə gəldi yağılar,
Ağlayıb axıtdıq göz
yaşımızı,
Baxıb fərəhləndi, güldü
yağılar.
Şairin düşmənə qəzəb
və nifrəti "Bamsı Beyrəyə"
adlı şeirində
daha dərin öz ifadəsini tapır. O, mənfur qonşularımızı
Yalıncığa bənzədərək
Bamsı Beyrəyi onu öldürməməkdə
günahlandırır:
Yalıncıq yaşadı, nəsli
çoxaldı,
Nəvə-nəticəsi gör nə qədərdi!
Uca kürsülərdən səsi
ucaldı,
Kimə söyləyəsən indi
bu dərdi?
Hardandır bu qədər rəzalət, kələk,
Qurtula bilmirik şərdən, fitnədən,
Eh sənə nə deyim, a Bamsı Beyrək.
Niyə öldürmədin Yalıncığı
sən.
1990-cı ilin sonu,
1992-ci ilin əvvəlləri
ücün səciyyəvi
olan hakimiyyət dərəbəyliyi, iqtisadi
çətinlik və
qıtlıq, əhalinin
ağır güzəranı
Mayis Səlim poeziyasından əsas ictimai mövzu kimi yan keçməmişdir. Şairin "Satıram", "Varmı?"
şeirləri bu qəbildəndir. Hər iki
şeirdə ictimai məzmun güclüdür.
"Varmı?" şeirində
şair zamanın ağır gərdişini
təsvir edərək
yazır:
Zaman bilmir varı-yoxu,
Saya salmır acı-toxu,
Dildə
qurban gedir çoxu,
Heç ölənlə olən varmı?
Şair
torpaqlarımızın bir-birinin
ardınca işğal
olunmasını da milli birliyin olmaması, vəzifə hərislərinin milli xəyanəti, satqınlığı
ilə əlaqələndirərək
"Oxuma, bülbül"
şeirində yazır:
Namusu, qeyrəti pula satanlar,
Axırda
Şuşanı satdılar,
Allah!
Vətəni kürsüdən ucuz
tutanlar,
Sinəmdə bir ocaq çatdılar, Allah!
Alışıb dönmüşəm külə, oxuma,
Oxuma, bülbülüm,
belə oxuma.
Mayis Səlimin
ictimai lirikasını
zamanın güzgüsü
adlandıra bilərik. Şair dəhşətli
20 Yanvar faciəsini də poeziyasında böyük ürək ağrısı ilə qələmə almışdır.
Bu mövzu ilə
bağlı onun yaradıcılığında bir neçə bədii nümunəyə
rast gəlinir. Bu baxımdan "Şənbə gecəsində"
şeiri daha diqqətəlayiqdir. Şair
cəmi beş
bəndlik bir şeirdə xalqın azadlıq uğrunda mübarizəsinin məqsədlərini
və faciəsinin ağır nəticələrini
yaddaşlara yaza bilmişdir. Şeirin hər bəndi oxucuya dərin təsir bağışlayır
və onu mübarizəyə səsləyir:
Dərd
bizi qəfil haqladı,
Hər tərəf qara bağladı,
Yer də, göy də qan ağladı,
Qanlı şənbə gecəsində.
Şair
şeirin sonuncu bəndində milli oyanışın nəticəsini,
millətin özünüdərkini
əks etdirərək
yazırdı:
Od oğluyuq od olurduq,
Bu torpağa ad olurduq,
Biz təzədən doğulurduq
Qanlı şənbə gecəsində.
Mayis Səlimin bu mövzuda yazmış olduğu ən təsirli şeiri şəhid anasının dilindən yazılmış "Niyə gəlmədin?" şeiridir. Şeirdə oğul böyüdüb onun barını dərməyən, oğlunun şəhid olması ilə arzuları puç olan, gözü yolda, qulağı səsdə qalan bir ananın lirik düşüncələri oxucunun ürəyini ağrıdır:
Bax bu sırğa, bu üzük,
Hazırdır hər bir şeyim.
Yolda qoyma gözümü,
Gəl toyunu eyləyim...
Qızlar hey gəlin köçür,
Gözlərim qan-yaş tökür-
niyə gəlmədin?
Şeiri oxuyan elə bir oxucu tapılmaz ki, o ana kədərini anlamasın, bu kədər onun qəlbini ağrıtmasın.
Mayis Səlimin realist məzmunlu poeziyasında onun müəllimliyindən irəli gələn əxlaqi-didaktik motivlər də diqqəti cəlb edir. Müəllim-şair gələcəyimiz olan gəncliyi vicdanlı, dostluqda sədaqətli, sirr saxlamağı bacaran bir insan kimi görmək istəyir. Mayis Səlimin poetik dünyasında tərəfkeşlik anlayışı yoxdur. Şair hamıya eyni gözlə baxır. Onun tənqidində də, tərifində də dost-düşmən anlayışı eynidir. Dostluğa qiymətli mənəvi amil kimi baxan şairin sədaqətsiz, səxavətsiz, kərəmsiz dostlara nifrəti böyükdür:
Dostum vardı tüküm sanı,
Dar günümdür, indi hanı?
"Dost" dağıdan xanimanı,
Düşmən yıxmadı, yıxmadı.
Pul düşkünlüyü, varlanmaq ehtirası, yoxsula, acizə olan istehzalı münasibət də mənfi etik keyfiyyətlər kimi Mayis Səlimin şeirlərində pislənilir:
Mizan-tərəzinin gözü əyilir,
Acizin-fağırın haqqı yeyilir.
Pulun şərəfinə sağlıq deyilir.
Yandırır məni .
(ardı gələn
sayımızda)
Kamil
Adışirinov
filologiya üzrə
fəlsəfə
doktoru
Ədalət 2018.-
14 aprel.- S.14.