GÜLRUX ƏLİBƏYLİ
YARADICILIĞINDA TARİXİ ƏDƏBİ PORTRETLƏR
Salidə Şərifova
filologiya üzrə elmlər doktoru
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu
Gülrux
Əlibəyli qələmə almış olduğu
"Axtarışlar, tapıntılar", "Daim yolda",
"Düşünən dünyamız",
"Çırpınan Dünyamız", "Dəyişən
Dünyamız", "Dağılan Dünyamız" kimi
əsərlərində ədəbiyyatşünaslıq sahəsində
xidmətləri olmuş tarixi şəxsiyyətlərin ədəbi
portret və xarakteristikalarını deyil, həm də əsrlərə
meydan oxuya biləcək ədəbiyyatımız haqqında
geniş analitik məlumat vermişdir. Gülrux
Əlibəyli müəllifi olduğu ədəbi portretlərdə
konkret təsvir etdiyi şəxsdən əlavə, ədəbiyyat
və mədəniyyətimizin tərəqqisində iz buraxmış
ədiblərin yaradıcılıqlarını dəyərləndirmişdir.
G. Əlibəylinin ədəbi portretləri
müasir ədəbi mühitin açıqlanması, nəzəri
problemlərin işıqlandırılması, orta əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının örnəklərinin təhlili-nöqteyi
nəzərindən xüsusi maraq kəsb edir.
Ədəbi
portretlər və müasir ədəbi mühit
Ədəbi
portretlərdə öz dövrünün ən mühüm,
vacib məsələlərini əks etdirmiş Gülrux
Əlibəyli Yaşar Qarayevin, Bəkir Nəbiyevin, Rəsul
Rzanın, Mirzə İbrahimovun, Cəfər Cəfərovun,
Məmməd Arif Dadaşzadənin, Nigar Rəfibəylinin,
İsmayıl Şıxlının, Həsən Seyidbəylinin,
İsa Hüseynovun, Anarın, Afaqın və digər ədiblərimiz
haqqında ədəbi portretləri estetik dəyərə
malik olan bədii əsərlər kimi maraq kəsb edir.
Bədiiləşmiş həqiqət olan ədəbi
portret bədii düşüncənin vacib faktoru kimi müəllifin
təqdim etdiyi şəxslərin özünün
obrazını yaratmaqla bərabər, təqdim etdiyi şəxsin
mühitini, o dövrdə baş verən siyasi olay və hadisələrə
də nəzər salıb qiymətləndirməsini zərurətə
çevirir. Bu baxımdan da, Gülrux Əlibəylinin müəllifi
olduğu ədəbi portretlər dövrün təsvirini verən
sənət əsərləri kimi də əhəmiyyətlidir.
Gülrux Əlibəylinin qələmə
aldığı ədəbi portretlərdə yalnız tarixi
şəxsiyyətlər obraz səviyyəsinə
qaldırılmır, həmçinin müraciət etdiyi
dövr, mühit, hadisə canlı obraz səviyyəsinə
qaldırılmışdır. Məsələn, G. Əlibəyli
"Rəsul Rza" ədəbi portretində şairin ədəbi
portreti ilə yanaşı, dövrün ağrısına
çevrilmiş Xəzər dənizinin çirklənməsi
probleminə də nəzər salmış, Xəzər dənizini
canlı obraz kimi oxucuya təqdim etmişdir: "...Amma Xəzər
dənizimiz bu gün xəstədir!"
G. Əlibəylinin qələmə almış
olduğu "Mirzə İbrahimov" adlı ədəbi
portretində isə tarixi şəxsiyyətlər arasında
baş verən hadisələr və bir-birilərini qərəzli
dəyərləndirmə, gərgin münasibətlər o
dövr cəmiyyətinə xas xüsusiyyət kimi əksini
tapmışdır. İki ədibin bir-birinə olan gərgin münasibətləri
açıqlayan G. Əlibəyli bunu hər iki şəxsiyyətə
xələl gətirmədən təsvir edir: "Cəfər
Cəfərovun fikrincə - Mirzə İbrahimov mühafizəkar
mövqeli, qeyri-səmimi adamdır, Mirzə İbrahimovun
fikrincə - Cəfər Cəfərov simasız kosmopolit, millətə
yuxarıdan baxan nihilistdir..." Hər iki ədibi
"Azərbaycan xalqının böyük, istedadlı şəxsiyyətləri
və... tam kontrastlı simalar" adlandırdığı
Mirzə İbrahimov və Cəfər Cəfərovun
peşmançılıq hisslərini göstərməyə
nail olmuşdur. Cəfər Cəfərovun ölüm
ayağında "insan mərhəmətinə, insan
xeyirxahlığına və alicənablığına hələ
də laqeyd qala bilmirəm ..." deməsi, Mirzə
İbrahimovun "... Böyük istedad sahibi həmişə
müxtəlif hücumların, anlaşılmazlıq və
dedi-qodunun obyektinə çevrilir" kimi fikirləri cəmiyyətdə
baş verən hadisələr haqqında təsəvvür
yarada bilir.
Gülrux
Əlibəyli dövrünün mənzərəsini,
mühitdə baş verən haqsızlıqların təsvirini
"Cəfər Cəfərov" adlı ədəbi
portretində də verməyə nail ola
bilmişdir. M. Rəfili və C. Cəfərovun "xalq
düşmənləri" kimi "ifşa"
olunmalarına toxunması məhz totalitar quruluşun
xalqımıza qarşı aparmış olduğu
represiyaları, siyasi oyunların faciəsini əks etdirməyə
qadirdir. Cəmiyyətdə baş vermiş siyasi əyinti və
eybəcərliklərin təsviri, yəni totalitar quruluşun
aparmış olduğu siyasətin qurbanlarından birinə
çevrilmiş insanların təsviri "Nigar Rəfibəyli"
adlı ədəbi portretdə Gülrux Əlibəyli tərəfindən
məhz Nigar Rəfibəylinin öz dili ilə
çatdırılmışdır: "Mənim əleyhimə
tərtib olunan məktubda Rəsul Rzanın da qolu var idi".
Gülrux Əlibəyli Azərbaycan bədii ədəbiyyatının
tərəqqisində əvəzsiz xidmətləri olmuş
şair və yazıçıların
yaradıcılıqlarını tədqiq etmiş, onları
özünün ədəbiyyatşünaslıq
prizmasından təhlil süzgəcindən
keçirmişdir. Mirzə İbrahimov, Həsən Seyidbəyli, Rəsul
Rza, Nigar Rəfibəyli, İsmayıl Şıxlı,
İsa Hüseynov, Anar, Afaq və digər qələm sahiblərinin
yaradıcılıqlarına xas xüsusiyyətləri ədəbi
portretlərdə açıqlamağa nail olmuşdur.
Gülrux
Əlibəyli Sovet şairi kimi
Gülrux
Əlibəyli bir tərəfdən görkəmli Sovet
şairi kimi tanınmış, digər tərəfdən isə
Sovet dövrünədək Azərbaycan ədəbiyyatının
ənənələrini öz şəxsiyyətində və
yaradıcılığında cəmləşdirməyə
nail ola bilmiş və SSRİ hakim dairələrin destruktiv təsirindən
qoruyaraq gələcək nəsillərə bu ənənələri
ötürməyi bacarmış Rəsul Rza haqqında qələmə
aldığı "Rəsul Rza" ədəbi portretində
şairin ədəbi yaradıcılığını təbiətlə
vəhdətdə tədqiq etmişdir. "Dəniz
nəğmələri" əsərini şair
yaradıcılığının "dinamizminin zirvəsi"
kimi təqdim edir. G. Əlibəyli "Dəniz
nəğmələri" silsiləsinə daxil olan poetik
nümunələri şairin "fantaziyasının geniş
fəzalarda pərvazlanmasını, hiss və həyəcanlarının
coşmasını, fəlsəfi ümumiləşdirmə
qüvvəsini nümayiş" etdirməsinə
toxunmuşdur. G. Əlibəyli daha sonra
qeyd etmişdir ki, "Dəniz nəğmələri" əsərinə
daxil olan şeirlərdə "həm qəribə ahəng,
musiqi harmoniyasının zəngin çalarları səslənir,
həm də təfəkkürümüzün
inkişafına təkan verən, bizi düşündürməyə
məcbur edən fikirlər ifadə olunur".
"Nigar Rəfibəyli" adlı ədəbi
portretində Gülrux Əlibəyli həmcins olduğu
xanımın söz sənətini yüksək dəyərləndirməyi
bacarmışdır. İlk əvvəl onun Rəsul Rza ilə
nikahına toxunmuş, bu ailənin
uzunömürlüyünün əsas səbəblərini
oxucusuna çatdıra bilmişdir. İstedadlı qələm
sahiblərinin ailə ittifaqının möhkəmliyini
üç amil üzərində dayandığına
toxunaraq qeyd etmişdir ki, "Rəsul Rza və Nigar Rəfibəylinin
ailə ittifaqının möhkəmliyi üç əsas
amil üstündə qurulmuşdur: əsil məhəbbət,
şəxsiyyətlərin zəngin mənəviyyatı və
alicənablığı, əsrlər boyu möhkəmlənmiş
milli ailə ənənəsi". Gülrux Əlibəyli
Nigar Rəfibəylinin "...həzin hisslər və incə
duyğular tərənnüm edən poeziyası"nın
"milli ədəbiyyat tariximizdə möhkəm yer"
tutduğunu qeyd etmiş, "Azərbaycan
qadınlığına xas ülvi, mərd, şairin mürəkkəb
şəxsiyyətinə dayaq olmaq qüdrəti,
özünün də gözəl şairliyində qalmaq
bacarığı olan nadir qəhrəman
qadınlarımızdan" biri kimi dəyərləndirmişdir.
Gülrux
Əlibəylinin Azərbaycan xalqının istedadlı şəxsiyyətlərindən
biri kimi təqdim etdiyi "Gələcək gün",
"Pərvanə", "Böyük dayaq", "Kəndçi
qız", "Yaxşı adam" və s. kimi əsər
və pyeslərin müəllifi olan Mirzə İbrahimovu
"Mirzə İbrahimov" adlı ədəbi portretdə ədibi
məhz "özü-özünü yaradan,
formalaşdıran nadir" şəxsiyyət kimi,
"...millətimizin mentalitetini özündə ali formada təcəssüm"
etdirmiş şəxs kimi dəyərləndirmişdir.
Gülrux Əlibəyli Mirzə İbrahimovun
"Yaxşı adam" pyesini klassik əsər
nümunəsi kimi dəyərləndirərək,
ideyasının ümumbəşəri olmasına toxunur, əsəri
müəllifin həyat təcrübəsinin bəhrəsi
olmasına toxunaraq qeyd edir ki, ""Yaxşı adam"
yazıçının həyat təcrübəsinin bəhrəsi
kimi səmimi, emosional və psixoloji cəhətdən
maraqlı əsər idi".
Gülrux
Əlibəyli "İsmayıl Şıxlı" adlı
ədəbi portretdə yazıçı İsmayıl
Şıxlının bir yazıçı kimi Dostoyevskini
sevməməsinə toxunur, səbəbini isə yazıçının
öz dili ilə oxucuya açıqlayır: "Ömür
yoldaşı Ümidə xanım mənə deyirdi:
- Gecələr
Dostoyevskini oxuyur, az qala səhərəcən...
Mən sevincək o günü yazıçı
haqqında söhbət açırdım. Deyirdi:
- Yox, yox.
Qəbul edə bilmirəm. Təbiətim
qəbul etmir. Həyat onsuz da ağırdır, çətindir,
ədəbiyyat insanlara işıq ucu göstərməlidir,
amma o hey eşələyir, qaranlıq uc-bucaqları
açıb göstərir, onsuz da mürəkkəb həyatı
çətinləşdirir, məni sevincdən məhrum
edir..."
Gülrux Əlibəyli ədəbi portretləri yaradarkən,
ədəbi proseslərdən kənar qalmamış,
özünün münasibətini bildirmişdir. Məsələn,
"İsmayıl Şıxlı" ədəbi portretində
yazıçının "Dəli Kür" romanına
münasibətini bildirmişdir. "Dəli Kür"
romanının "sırf reallıqla qidalanmasına"
toxunmuş Gülrux Əlibəyli Cahandar ağa obrazına biganə
qalmamış, obrazın müəllif tərəfindən
böyük məhəbbət və ustalıqla işlənilməsinə
rəğmən, nadanlıq kimi xüsusiyyətə malik
olmasını, daha doğrusu mübahisə doğuran fikirlərini
belə işıqlandırır:
Cahandar
ağanın faciəsi onun nadanlığındadır
Nadanlıq - mühafizəkar qüvvələrin həqiqəti
bilmək istəməməyidir". Cahandar ağanı nadan kimi təqdim
etməsinə baxmayaraq, obrazın psixoloji cəhətdən
maraq kəsb edən obraz olmasına Gülrux Əlibəyli
belə aydınlıq gətirməyə cəhd etmişdir:
"İ. Şıxlının mərhəməti ondadır
ki, Cahandar ağanın surətini ən kiçik detallardan
başlayaraq böyük, dərin mənalı ştrixlərə
qədər zəngin realist boyalarla çəkmişdir. Məhz ona görə psixoloji cəhətdən də
bu obraz maraqlıdır".
"Həsən
Seyidbəyli" adlı ədəbi portretdə" Astaraya
gedən yol" povestini "yeni söz, yeni üslub, yeni nəsr"
nümunəsi kimi, "Telefonçu qız" povestini
"sxematizmdən azad, lirika, dərin psixologizm və həyatilik"
əsas cizgilərə malik olan əsər kimi dəyərləndirən
Gülrux Əlibəyli H. Seyidbəylinin faciəli vəfatının
əsas səbəblərinə də işıq salmağa
nail ola bilmişdir. "Babək" filmi ətrafında
gedən mübahisələrin görkəmli
yazıçı və rejissorun həyatı bahasına
başa gəlməsi və onu "sistemin qəddarlığı
məhv" etməsi Gülrux Əlibəyli tərəfindən
ədəbi portretdə əksini tapır. "Nəsimi"
filminin rejissoru kimi adını tarixə yazmağı
bacarmış Həsən Seyidbəyli "insan təfəkkürünün,
insan qəlbinin, insan ağlının, insan iradəsinin ən
yüksək zirvəsi" olan Nəsimi fəlsəfəsini
tamaşaçısına çatdırmağa nail ola bilmişdir. G. Əlibəyli
bunun "İ. Hüseynov, H. Seyidbəyli və Rasim Balayev
estetik üçbucağı" sahəsində həyata
keçməsini, Həsən Seyidbəylinin gözəl nasir
olması ilə yanaşı, rejissor kimi yüksəkliklərə
qalxmasını ədibin istedadı ilə əlaqələndirir.
(ardı növbəti
sayımızda)
Ədalət 2018.- 25 aprel.-
S.7.