GÜLRUX ƏLİBƏYLİ
YARADICILIĞINDA TARİXİ ƏDƏBİ PORTRETLƏR
Salidə Şərifova
filologiya üzrə elmlər doktoru
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu
(əvvəli
ötən saylarımızda)
Gülrux
Əlibəyli musiqini xalqın arzu və düşüncələrini,
onun dünyagörüşünü, həyat tərzini və
məişətini, əmək prosesini, adət və ənənələrini,
mərasimlərini əks etdirən mahnını xalqın
arzu və istəkləri ilə yaranmasını, söz və
musiqinin birləşməsi əsasında formalaşmasını
nəzərə alsaq "ən xəlqi, ən humanist
janr" kimi dəyərləndirməsində haqlıdır.
G Əlibəylinin "ən demokratik janr" kimi təqdim
etdiyi mahnı insanların hiss və duyğularının ifadəsi
olaraq yaranmış, şifahi surətdə, yaddaş vasitəsilə
təkmilləşərək nəsildən-nəslə
keçmiş, dəyişikliklərə uğrayaraq müxtəlif
variantlarda dövrümüzə gəlib
çıxmışdır.
G. Əlibəyli özünün məmuniyyətlə
müraciət etdiyi esse janrına ədəbiyyatşünas
alim kimi münasibəti də diqqəti cəlb edir. Onun "Yaşar Qarayev"
adlı ədəbi portretində esse janrının
xüsusiyyətlərinə toxunur və qeyd edir ki, "bəllidir
ki, esse janrı elmin, bədii sözün, tənqidi
baxışın və fəlsəfi təfəkkürün
orqanik sintezidir. Esse düşünən və
düşündürən janrdır. Esse
- həyatla incəsənəti fəlsəfənin vasitəsilə
tutuşdurur və yüksək məcazlarla, çoxmənalı
ümumiləşdirmələrlə oxucuya yüksək
intellektual formada çatdırır". Ümumiyyətlə,
tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
müəyyən bir problemini sərbəst surətdə izah
etməsi ilə fərqlənən esse kiçik və ya orta
həcmdə olan, bir çox elmi sahəyə müraciət
olunan nəsr janrıdır. Essedə məqsəddəki
fikri bildirmək üçün fəlsəfi ifadə,
yanaşma, təhlildən istifadə edilir. Esse problemin sərbəst şəkildə
qoyuluşudur. Essenin müəllifi
seçdiyi problemi təhlil və izah edərkən ifadə tərzinin
sistemli, gəldiyi nəticələrin əsası hamı
üçün eyni dərəcədə məqbul
olmasını diqqətə almır. Bu
baxımdan, G. Əlibəyli məhz Y. Qarayevin esselərini
"müstəqil düşüncələrin,
keçirdiyi həyəcan və hisslərinin təmərküzləşmiş
emosional və intellektual forması" kimi təqdim edir.
Gülrux Əlibəyli ədəbiyyatşünaslıqda
"çoxcəhətli və hüdudsuz" kimi təqdim
etdiyi "bədiilik" anlayışı haqda irəli
sürdüyü mülahizələri diqqəti cəlb edir. Dinamik proses kimi qəbul
etdiyi bədiiliyi mükəmməllik, harmoniya, sənət əsərinin
tamlığı, vahidliyi kimi qəbul edən G. Əlibəyli
qeyd edir ki, "bədiilik oxucunu laqeydlikdən
çıxardıb müəllifin həmsöhbəti, həmfikiri
edən qapalı qüvvədir. Hər bir bədii
əsər bədiiliyin çərçivəsini genişləndirir,
elə bil onu yenidən açır". G. Əlibəyli
bədiiliyi araşdırmaq üçün üç vacib
tərkibi tədqiq etməyi qeyd etmişdir: 1. Sənətkarın
şəxsiyyəti, 2. Yaradıcılıq prosesi - bədii əsər.
3. Qavrayış prosesi. Gülrux Əlibəyli
əsərin bədii ideyasına biganə qalmamış, bu
problemə də münasibətini bildirmişdir. Bədii ideyanın "yazıçının həyat
təcrübəsindən" qidalandığını,
"müəllifin varlığının dərinliyində,
şüuraltı" yarandığına toxunur. Əsərin ideyası təsvir etdiyi hadisə
haqqında qənaəti və təlqin etdiyi fikri təbliğ
edir. G. Əlibəylinin ideyanın
inkişaf edərək obrazlar sisteminə çevrildiyini qeyd
etmişdir. Belə ki, ideyada müəllifin
seçilmiş mövzu, təsvir edilən surət və
hadisələr vasitəsilə oxucuya çatdırmaq istədiyi,
təbliğ və təlqin etdiyi başlıca fikir, müəllif
niyyəti əsas faktdır.
Gülrux Əlibəyli Azərbaycan ədəbiyyatında
sərbəst şeir formasına toxunmuş, ona münasibətini
bildirmişdir.
"Poeziya. "Rənglər""
başlıqlı yazısında Rəsul Rzanın "Rənglər"
əsərini təhlil obyektinə çevirməklə,
şairin "yalnız fərdi vəzndə deyil - metodda,
şeirə yanaşmada, üsulda sərbəst"
olmasını qeyd edir, şeirlərinin isə "konkret bir
poetik sistemin qanunlarına tabe olmamasına" toxunur. Gülrux Əlibəyli "sərbəst şeir ən
müxtəlif ritmik əsaslara malik olur. Müxtəlif
vəznlərdə yaranır" fikri isə bir qədər
mübahisə doğurur. Belə ki, sərbəst
şeir və ya səpkili şeir standart vəzn,
bölgü, qafiyə, bənd və s. tələblərdən
müəyyən qədər kənara çıxır, bu
baxımdan Gülrux Əlibəylinin qeyd etdiyi kimi müxtəlif
vəznlərdə yaranmaq iqtidarında deyil. Sərbəst
şeirdə digər şeir vəznlərində tələb
olunan texniki şərtlərə tam şəkildə riayət
edilmir. Misraların ölçüsü,
hecaların sayı və qafiyələrin
düzülüşündə sərbəstlik olur, ahəng
tarazlığı vurğu və intonasiya ilə düzəlir,
yəni sərbəst şeirdə ahəngdarlıq gözlənilir.
Şərbəst şeirdə şeirin
ölçü, bölgü, qafiyə sistemindən istifadə
sərbəst şəkildədir, sözlər misralara ahəngdar
şəkildə səpələnir. Bununla
bağlı qafiyə, ölçü, bölgü,
misraların həcmi, hecaların misralardakı sayı, ahəngi
tamamilə formal səciyyə daşıması ilə diqqəti
cəlb edir. Şeirdə qafiyə
ardıcıl şəkildə deyil, bir neçə misradan sonra
da gəlir, bəzən isə dalbadal da işlənir. Şeirdəki bənddəki misraların və
hecaların sayı da müxtəlifdir. Şair
sərbəst vəzndə müxtəlif
ölçülü misralardan, misradaxili fasilələrdən
və hecalardan istifadə etmişdir. Şeirdə
hisslərin tərənnümü, poetik fikrin emosional təsviri
qabarıq şəkildə özünü göstərmişdir.
Ədəbiyyatşünaslıqda sərbəst şeiri
üç qrupa yarılması da mövcuddur:
I. Vəznli
- qafiyəli sərbəst şeir;
II. Vəznsiz-qafiyəli
sərbəst şeir;
III. Vəznsiz-qafiyəsiz
sərbəst şeir.
(H.
İlaydı)
Ancaq
Gülrux Əlibəylinin Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində sərbəst şeir formasının
inkişafına təkan vermiş, sərbəst şeirin
formalaşmasında ardıcıl axtarışlar
aparmış, əsərlərinin çox hissəsini bu
şeir vəznində qələmə almış Rəsul
Rza olmasını, onun yaradıcılığında
bu formanı tədqiq etməsi təqdirəlayiqdir. Gülrux
Əlibəyli şairin sərbəst şeir formasında
yazmasını ədibin yaradıcılığını
tam ifadə edən forma olmasına da toxunur:
"Rəsul Rza ştampdan, dəmir qəlibdən azad
olan bədii təfəkkürün əksi üçün
yeni sərbəst forma axtarıb tapır. Müəllifin
fikrini, hiss və düşüncələrini,
dünyagörüşünü bütövlüklə ifadə
etməyə imkan yaradan forma kəşf edir".
Orta əsr
Azərbaycan yazarlarının əbədi portretləri
Gülrux Əlibəylinin Nizami və Nəsimi ədəbi
portretləri xüsusi diqqət cəlb edir. G. Əlibəyli Nizami Gəncəvi
haqqında mülahizələrini "Düşündürən
təfəkkür" başlıqlı yazısında irəli
sürmüş, Nizami fenomeninin "alicənab şəxsiyyət
və qaynar təfəkkür" kimi iki tərkib hissəsindən
formalaşmasını qeyd etmişdir. Nizaminin
"Xəmsə"sini həyat simfoniyası
adlandırmış, "gözəllik, ülvilik, faciəvilik
və komiklik kateqoriyalarının mahiyyətini hərtərəfli
və dərindən açmaq üçün "Xəmsə"nin
obrazlar sistemini təhlili" isə ona kifayət etməsi
vurğulanmışdır. "Estetika elmi
baxımından "Xəmsə"ni estetik ensiklopediya
hesab" edən Gülrux Əlibəyli estetik kateqoriyalar
içərisində ən ali və dolğun, insanların
ülvi hadisə və faktları qavrayan hissləriylə
bağlı olan gözəlliyin hamı tərəfindən
eyni cür qəbul edilməməsini, yəni bəzi insanlar
üçün gözəlliyin əllə toxunula biləcək
var-dövlət, maddi nemət və pul olduğunu, bəzi
insanlar üçün isə harmoniyaya intuitiv şəkildə
meyl göstərməsini qeyd etmişdir. Gözəlliyi
reallığın ən saf, təmənnasız əksi kimi
təqdim etmiş G. Əlibəyli "forma və məzmunun
harmoniyası" hesab etdiyi gözəllik hissinin
ucalığını cəmiyyətdə
formalaşmış ənənə və tərbiyədən,
həmçinin şəxsi istəklərdən asılı
olduğunu açıqlamağa nail olmuşdur: "gözəllik
hissinin ucalığı həm milli ənənədən, həm
də şəxsi istək və anlamdan
asılıdır".
Faciəvilik kateqoriyasına münasibət bildirən
Gülrux Əlibəyli buna müxtəlif aspektdən
yanaşmışdır. Həyatın özünü əsl
faciə hesab etmiş G. Əlibəyli insan təfəkkürünün
yüksək olmasını, həmçinin kamilliyi də
faciə kimi təqdim etmişdir: "Və onun (insanın -
S.Ş.) ağlı, təfəkkürü nə qədər
yüksəkdirsə, intellektual cəhətdən nə qədər
kamildirsə, o, bir o qədər faciəvidir".
Gülrux
Əlibəyli qələmə aldığı "İsa
Hüseynov" ədəbi portretində Azərbaycan söz sənətinin
xiridarlarından olan İmaməddin Nəsimiyə ədəbiyyatşünas
alim kimi münasibətini bildirməyə nail olmuş,
yaradıcılığına qiymət verməyi
bacarmışdır.
İsa Hüseynovun "Nəsimiyə ehtiraslı məhəbbətlə
aşılanmış" "Məhşər"
romanına münasibət bildirərkən G. Əlibəyli
romanın hürufizmə həsr olunmasını, qəhrəmanlarından
biri isə "fəlsəfi poeziyamızın banisi" hesab
etdiyi Nəsimi olmasına toxunur. G. Əlibəyli
"fitrətən ilahi bir istedada" malik olan Nəsiminin məhz
"tariximizin ən qaranlıq, ən mürəkkəb
dövründə əzilən, təhqir olunan insan uğrunda
mübarizəyə" başlamasına toxunmuşdur.
G.
Əlibəyli "Həsən Seyidbəyli" ədəbi
portretində Nəsiminin Dante, Nizami, Şekspir kimi dahilərlə
bir sırada dayanmasına toxunur, şairi "Orta əsrlər
Azərbaycan intibah dövrünün nəhəng
fiqurası" kimi dəyərləndirərək qeyd edir ki,
"Nəsiminin həyatı, əməli, idealı - əvvəldən
axıra fəlsəfədir".
Sonda qeyd
etmək olar ki, Gülrux Əlibəylinin qələmə
almış olduğu ədəbi portretlərin hər biri
ayrılıqda tədqiq etdiyi şairin,
yazıçının, alimin, sənətkarın və digər
ədiblər haqqında xatirələri əsasında, həyatdan
köçmüş şəxsiyyətlərin şəxsi
tanışlığı və xatirələri əsasında
yaradılmış sənədli-bioqrafik ədəbi obrazlar
kimi də maraq kəsb edirlər. Gülrux
Əlibəylinin qələmə almış olduğu ədəbi
portretlər memuar - avtobioqrafik ədəbiyyatın ayrılmaz
tərkib hissəsi kimi özünü göstərir.
Ədalət 2018.- 27 aprel.- S.7.