Xanəgah
Layihənin istiqaməti: Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin,
elm və mədəniyyətinin
təbliği
Azərbaycan tarixinin önəmli səhifələrini vərəqlədikcə
ölkənin bütün
guşələri bir-bir
göz önündən
gəlib keçir. Bu səhifələr bir kitab halında bütöv Azərbaycan olduğu kimi səhifələrdə Azərbaycanın
kəndlərinə, şəhərlərinə
çevrilir. Bax
bu mənada istər ölkənin Rusiya ilə, istər İranla, istər Gürcüstanla,
istər Türkiyə
ilə həmsərhəd
bölgələrinin hər
birinin həm tarixilik, həm də coğrafilik baxımından önəmi
çox fərqlidi.
Yəni
Quba-Qusar bölgəsindəki
tarixi abidələrimizlə
Lənkəran-Naxçıvan bölgəsindəki abidələrin
tarixilik baxımdan yaxınlığı təbii
olsa da, amma həm coğrafiyasına,
həm də arxitekturtasına görə
bunların arasında
kifayət qədər
fərqlər var. Bunu
da həm tarixçilər, arxeoloqlar,
həm də digər araşdırmaçılar
öyrəniblər, yazıblar.
Elə bu gün də
öyrənib və yazırlar da.
Təbii ki, biz layihəmizə uyğun olaraq ölkənin müxtəlif
istiqamətlərinə üz
tuturuq.
Bugünkü mövzumuz da Naxçıvanın qədim
abidələrindən olan
Əlincəqala barəsindədi. Həmin qala
ilə bağlı müxtəlif araşdırmalar
aparılıb, elmi məqalələr yazılıb,
eləcə də mətbuatda diqqət çəkən fikirlər
səsləndirilib. Biz
də mövzu ilə bağlı bilgiləri gözdən keçirərkən diqqətimizi
Əlincəqala barəsində
ardıcıl elmi məqalələrlə çıxış
edən tarixçi-alim
Fəxrəddin Səfərlinin
məqalələri çəkdi.
Xatırladaq ki, Fəxrəddin
Səfərli Naxçıvandakı
abidələrimizlə bağlı
çoxlu sayda maraqlı araşdırmaların
müəllifidir.
Əlincəqalıa ilə bağlı Fəxrəddin Səfərli
bildirir ki, Əlincəqala Culfa şəhərindən 37 kilometr
şimalda yerləşir. Əlincəçayın sahilində, məşhur Əlincəqalanın şərq
tərəfində qərar
tutan Xanəgah kəndi maddi-mədəniyyət
nümunələri ilə
çox zəngindir.
Adını orta əsrlər zamanı Naxçıvan bölgəsində
fəaliyyət göstərən
və sufi məskəni kimi tanınan xanəgahdan götürərək, bu
səbəbdən qaynaqlarda
"Xanəgah" kimi
xatırlanan bu kəndin ərazisində orta əsrlər dövrünə aid bir neçə qəbiristanlıq,
memarlıq abidələri,
çoxlu epiqrafik sənədlər - müsəlman
kitabələri vardır.
Bu abidələr arasında Əlincəçayın
sol sahilində, kənddən,
təxminən, 1 kilometr
aralı, şimal-şərq
tərəfdə yerləşən
Xanəgah kompleksi xüsusi yer tutur.
Mühüm ticarət yollarının
keçdiyi Culfa ərazisində, Əlincəçay
sahilində inşa edilən xanəgah uzun müddət fəaliyyət göstərmişdir.
Orta əsrlər
dövründə əhalinin
müxtəlif təbəqələri
arasında böyük
təsirə malik olan bu xanəgah
Naxçıvandakı digər
xanəgahlar kimi böyük şöhrət
qazanmış, Şərq
ölkələrində mövcud
olan iri xanəgahlarla bir sırada durmuşdur. Azərbaycanda sufizm bayrağı altında xarici işğalçılara qarşı
baş vermiş xalq hərəkatlarının
tarixinə nəzər
saldıqda aydın olur ki, bu
xanəgah xarici müdaxiləçilərə, o cümlədən monqol işğalçıları və
Teymurilərə qarşı
mübarizələrdə mühüm
rol oynamışdır.
Hazırda yerli əhali tərəfindən hörmətlə
ziyarət edilən Xanəgah kompleksi son yüzillikdə baxımsız
qaldığından bir
sıra binalar məhv olmuş, bəzi tikililər yarımuçuq vəziyyətə
düşmüşdür.
Aparılan bərpa işləri isə keyfiyyətsiz yerinə yetirildiyindən xanəgah son illərdə
yenidən əsaslı
şəkildə bərpa
edilmişdir. Kompleksdən zəmanəmizədək ancaq türbə, məscid və bəzi tikililərin qalıqları gəlib çatmışdır. Burada vaxtı
ilə çoxlu kitabələr olmuş, ancaq zaman keçdikcə
onların müəyyən
hissəsi məhv olmuş, bu günədək bir neçəsi gəlib çatmışdır. Burada qeydə
alınan ən qədim kitabə kompleksin əsasını
təşkil edən türbənin cənub tərəfdən olan giriş qapısının
baş tərəflərində
qoyulan kitabədir.
Səkkiz sətirdə
nəsx xətti ilə ərəb dilində həkk edilən kitabənin mətninin tərcüməsi
belədir: "Bu müqəddəs,
mübarək türbənin
tikilməsinə öz
xüsusi malı hesabına əmir, isfəhsalar (baş komandan), hörmətli, qüdrətli, böyük
alim, adil, dinin və dövlətin
xoşbəxtliyi, İslam
və müsəlmanların
gözəlliyi, hökmdarların
və sultanların qılıncı, hər iki müqəddəs yerin (Məkkə və Mədinə şəhərləri) şöhrəti,
Həccə gedən zəvvarın və iki müqəddəs, mübarək məkanın
dayağı Uluğ Qutluğ Lələ bəy - Allah onun kölgəsini əsirgəməsin
- əmr etdi. Bu imarətin memarı hörmətli və alicənab Xacə Cəmaləddindir..."
Kitabənin axırıncı sətri
tamamilə ovulub töküldüyü üçün,
tarixlər isə, adətən, mətnin sonunda yazıldığından
onun tarixini dəqiq müəyyən
etmək mümkün
deyildir.
Bəzi tədqiqatçılar türbəni
memarlıq üslubuna
- konstruktiv formasına
əsasən, XII-XIII əsrlərə
aid edirlər. Kitabədə türbəni tikdirən şəxsin adına
əlavə edilən
titullar göstərir
ki, o, yüksək vəzifə sahibi (baş komandan) və böyük alim olmuşdur. Lakin türbənin kimin şərəfinə inşa
edildiyi kitabədə
qeyd olunmamışdır.
Bu cəhət elm aləminə qaranlıq olduğu kimi, onun haqqında konkret fikir yürütmək
də mümkün deyildir.
Türbənin içərisində, cənub
divarında, giriş qapısının sağ
və sol tərəflərində
2 ədəd mehrab vardır. Sütun, tağ, haşiyə
və sair memarlıq ünsürləri
ilə zəngin olan mehrabların üstü "Quran" ayələri,
dini xarakterli kəlamlar və ornamentlərlə gözəl
bəzədilmişdir. Türbənin içərisində bir qəbir vardır. Üstündə mənsubiyyətini bildirən kitabə olmadığı üçün
qəbir haqqında sanballı elmi fikir söyləmək mümkün deyildir.
Qəbirdə kimin dəfn edilməsi haqda əlimizdə dəyərli
elmi-tarixi fakt olmasa da, yerli
əhali arasında belə bir fikir
vardır ki, həmin qəbirdə XIV əsrdən etibarən Azərbaycanda geniş yayılmış hürufilik
təliminin banisi Fəzlullah Nəimi dəfn edilmişdir.
Bir sıra
orta əsr müəllifləri və
müasir tədqiqatçılar
F.Nəiminin 1394-cü ildə
Teymurun oğlu Miranşah tərəfindən
Naxçıvanda və
ya Əlincədə qətlə yetirilməsini
birmənalı şəkildə
təsdiq edirlər.
Xanəgah yerli əhali arasında, sadəcə olaraq, "Şıx"
və ya bütövlükdə, "Şeyx
Xorasan" adlanır. Abidəni 1930-cu ildə tədqiq edən M.Mirheydərzadə
isə onun adını "Şeyx Mələk Xorasanı"
kimi qeyd edir. Bəzi tədqiqatçılar bu
sözün, əslində,
"Şeyx Xurasa"
("Günəşə oxşar",
"nurani Şeyx")
olduğunu və F.Nəiminin ləqəblərindən
biri olduğu fikrini irəli sürürlər .
Fikrimizcə, "Şeyx Xorasan" sözünü F.Nəiminin
anadan olduğu və təhsil aldığı yerin adı ilə də izah etmək
olar.
(ardı növbəti
sayımızda)
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət 2018.- 27 aprel.- S.7.