BƏNZƏRSİZLİK
Sabir
RÜSTƏMOĞLU
ADPU-nun Ağcabədi
filialının
dosenti, AYB
və AJB-nin
üzvü
(əvvəli
ötən saylarımızda)
"Yanıma" şeirində şair belə söyləyir:
- Qaranlıqdan ev düzəldib və xalı kimi hər tərəfimə dərd düzüb. Tanrı, işıq ver ki, dörd tərəfimi görüm. El didərgin düşüb və yurd dağılıb. Öc almaq Qurdun öhdəsinə düşüb. Qalanı hazır et, mən məhbusunam. Dörd tərəfi hasarla. Bərkim boş yerdə qaldı. Ərk elədim borca düşdüm. Məni "toxum kimi əkin". Dörd tərəfimə çiçək səpin.
Boşda qaldı bərkim mənim.
Borca saldı ərkim məni.
Toxum kimi əkin məni,
Çiçək səpin dörd yanıma.
Musa Urud "Qalmadı" şeirində yurdunun düşmənlər tərəfindən işğal edilməsi, oranın dağıdılması, doğma kəndi Uruddan ona pay qalmadığını qəmli notlarla söyləmişdir. Dünya yalançıdır və mənim başıma müsibət gəldi. Dağıldı alma bağım və bu dərdimi dünya nəzərə almadı. Hər şey öz başına və Allahın ümidinə qaldı. Ancaq daş kişilər yaşadı. Dünya heç kimə qalmadı. Ərikli dağı tək qaldı, onun qol-budağı qırıldı. Çiynimizi söykəməyə Ağrı dağı və ona tay heç nə olmadı. Boş ümiddən yararlanmadım. O yurdda daş da olub qalmadım. Musa Uruda isə Uruddan pay da düşmədi.
Yarımadım boş umuddan,
Bir daş olmadım o yurdda.
Musa Urudun
Uruddan
Payı qalmadı, qalmadı.
Kitabın beşinci bölməsi "Poemalar"
adlanır. Burada "Basayevin ayaqları" və "Bu dəstə
hara gedir" poemaları yer alır. "Basayevin
ayaqları" poemasında Çeçen xalqının
Milli Qəhrəman oğlu Şamil Basayevin həyat yoluna nəzər
salınır və 450 illik Çeçen xalqının
azadlıq uğrunda döyüş yolu anılır. Mənasız şəkildə insan
hüquqlarından danışan BMT-nin və ATƏT-in
yarıtmaz işlərindən söz açılır.
Şəhidləri qanlı köynəklərində
dəfn edərlər. Müəllif
bildirir ki, Şamil Basayevin ayaqlarını ayaqqabısında
torpağa tapşırın.
Dağlı-dərəli,
çaylı-bulaqlı
Qanlı-qadalı
basdırın
Od -
tutub yanan
Çeçen
torpaqlarını!
Dəfn edin qanlı köynəklərində fahişə
oğlanlarının zorladığı Çeçen
qızlarını, əl-ayağını don aparmış
ağzı dualı Çeçen qarılarını. Buz kimi
çadırlarda, qarın içərisində vərəmə
tutulan çeçen uşaqlarını. 450 ildir div əlindən
od alan azadlıq üçün
çarpışan Çeçen xalqı 450 ildir ki,
Çeçen xalqı od içində, qaya və daşlara
çırpılır. Zəncirlənmiş
Promoteyi Qaf dağında quzğun didiyi kimi sizin də 450 ildir
qarğa-quzğun gözlərinizi tökməyə
çalışır. 450 ildir
Çeçenin əli, ayağı, gözü və
sözü vuruşur. 450 ildir Basayevin
ayaqları yol gedir. 450 ildir Basayevin
ayaqları Çeçenistanda azadlıq yolu gedir. 450 ildir Basayevin ayaqları əkdiyi torpaqları qoyub
gedə bilmir. Ona görə ki, o torpaqlara
öyrəşmişdi. Cövhərqalanın
yanında Basayevin ayaqları torpağa üz qoydu. Şamil yolundan nəfəsini almadan gedirdi. Dedi
ki, yeri və göyüdür Şamil Basayev. Getsə
də sakit-sakit şəhid ayaqları, diri Şamil Basayev həsəd
aparırdı ona. Basayevin ayaqları bir
cüt mücahid qəbrinə bənzəyirdi. Basayevin ayaqları Şamilin şəhid qəbri
idi. Allah, qəhrəmanını "məlul" və
"zəlil" etmə, şəhid et.
Yağıya Vətən torpağını,
taxt-tacını dəyişən, mənsəbini satan "insanlar" saraylarda, xalı
üstündə gəzənlərdir.
Xalqın taleyini, yurdunu, baxtını muncuq kimi təsbehə
düzən adamlar ömrümüzün son anında Basayevin
şəhid olmuş ayaqlarının məzarı
üstündə diz çökün. Şərəfi,
namusu, qeyrəti, arı, əcdadları yatan məzarları
itirən və itən adamlar. Qarğa
dimdiyindən düşən qoz kimi kökündən
aralı bitən adamlar. Qarabağ deyərək
çadırlarda qara ömrünü üzü Qarabağa
yatan adamlar günahı rusun, erməninin və farsın
üstünə atan adamlar, əlini qoynuna qoyub ATƏT-dən
mərhəmət uman adamlar, 907-dən küsən adamlar,
ata-anadan, bacı-qardaşdan, padşahdan və Allahdan bezən
adamlar, Basayevin şəhid ayaqlarının məzarı
üstündə diz çökün. ATƏT
və NATO-nun hesabatında BMT-də sözdə, siyasətdə,
dildə, qəzetdə, efirdə, ekranda, toyda, konsertdə fələstin
davası salan adamlar, Qarabağ savaşı çalan adamlar,
Basayevin şəhid ayaqlarının məzarı
önündə diz çökün. Dumanlı
və qarlı ölkələrdə canavar ovuna çıxan
tülkülər sizin üçün də belə bir
gün gələr. Son məşhər
ayağında tövbə anını yada salın. Məzhəblər ayrı olsa da, Allah birdir. Hesab ayrı olsa da, günah birdir. Şam yandırın, xaç çevirin, dua edin
Allah evində. Basayevin ayaqlarının məzarı
- şəhid hücrəsidi. Basayevin
şəhid olmuş ayaqlarının məzarı
qarşısında diz çökün. Qəhrəmana
güllə batmadı, güllədən ölmədi
Gövhər Dudayev, Leça Xunkarpaşa, Aslanbek
parça-parça olub səpələndilər
Çeçen torpağına. Qanları
Vətən bulaqlarına qarışdı. Qeyrətləri, ruhları, arzuları keçdi
Çeçen uşaqlarına. Dünyada
bir çeçen varsa, azadlıq olacaq. Dönməzlik,
igidlik və ölməzlik olacaq. Tanrı, hifz et, bu qəhrəman milləti. Azadlıq
arzusunda yaradılan milləti. 450 ildir yarasından qan daman milləti.
Ulu
Tanrım, bundan sonra
Ətəyini
bu millətin
Başı
üstündə börk elə!
Bu milləti
özün qoru
Mağmın-mağmın
millətlərə
Görk
elə!
"Bu dəstə hara gedir?!" poeması 1988-ci ildə
107 nəfər Zəngəzurdan Şahbaza qaçıb gələn
vətən övladlarının keçdiyi əzablı həyat
yollarına işıq salır. Poemanın "Etiraf"
hissəsində 1988-ci ilin yazında Zəngəzurda
yaşayan azərbaycanlılar üçün qara gəldi.
107 nəfər erməni vəhşilərinin əlindən
öz yurd-yuvalarını qoyub Şahbaza qaçdılar.
Həmin yaz onların gözündə dərd,
məlal və yaz bayramları isə faciəyə
çevrildi. Nə şirni bişirdilər,
nə çərşənbə tonqalı qalandı, nə
də yumurta boyandı. Erməni
düşmənlərinin hesabına öz el-obalarından,
od-ocaqlarından didərgin düşdülər. Həmin
yaz şum yerlərimiz əkilmədi. Ancaq düşmən
yurdlarımızı şum kimi əkdilər. Başımız
altına qoyulan yastıqlar Babəkdən sonra
başımız altından çəkib alındı.
"Kirvə" dediklərimiz bu günə qədər
bizi aldadıb yerlərimizə sahib çıxmağa
çalışırmışlar. Biz
bunu bilməmişik. Sanki onları dost
sanmışıq. Adamlarımız
dağ-daşlarda, çöllərdə əsir oldular, min
illik yurd-yuvalarından, köklərindən aralandılar.
Ağacı kəsəndə kötüyü
yerində qalsa da, biz kökdən aralanan kimi üz qoyduq
qaçmağa, daş kişilərin ruhu qaçqın
düşdü. Ağacın torpaqda qalan
kökləri nə vaxtsa cücərib qalxacaq və o sərt
kişilər bizi taparaq məhv edəcəklər. Poemanın "Hüseyn kişi" bölməsində
Hüseyn kişinin keçdiyi əzablı yol
xatırlanır. Hüseyn kişi
1938-ci ildə doğulmuş və ata-anadan körpə ikən
yetim qalmışdı. Onun-bunun qapısında
qalaraq süfrələrin qırığını yeyə-yeyə,
danlaq götürə-götürə, ac və yalavac yetimliklə
böyümüşdü. Çətinliklə
də olsa ev-eşik və ailə-uşaq sahibi olmuşdu.
Atasının üzünü görməyib yetim qalan
Hüseyn kişi oğluna atası
Şükürün adını qoymuşdu. Allah-Təala
ona 8 uşaq vermişdi. Hüseyn kişi
Allaha və hökumətə duaçı idi. Deyirdi Allah hökumətin bayrağını uca
etsin. Hüseyn kişi
yurd-yuvasından didərgin düşdü. Uşaqları
evlərini Sumqayıtda erməni evi ilə dəyişdilər.
Atası görməsə də, Hüseyn kişi
atasından qalan görmüşdü. Yetimlik
dövründə o qədər
ağlayıb-sızlamışdısa da, indi
qaçqınlıq dövründə ağlaya da bilmirdi.
Gözündən iki gilə yaş gəlirdi.
Qaçqın günü 8 uşaq bir
qış günündə qaldılar bir otaq altında.
"Tanrının qarğış
gününə qədər".
Əsərin "Bu dəstə hara gedir" hissəsində
yurd-yuvasından düşmən əlinə keçməmək
üçün qaçan azərbaycanlıların
başlarına gətirilən fəlakətlər göstərilir. Bu yurdun
yarası 18-ci ildən qaysaqlanmışdı. 70 ildir ki, yurd bir çarx üzərində
dağılırdı. Tayqulaq paşa
(Andranik) bu xalqa olmazın zülmünü vermişdi.
Onlar 7 il didərgin, çöllərdə
yaşasa da, yenidən torpaqlarına, el-obalarına
qayıtdı. 1947-ci ildə yenidən
yurd-yuvasından didərgin düşdü. Bir az keçəndən sonra yenidən yurd-yuvaya
qayıdış oldu. Yenidən didərginlik
başladı. Bu dəstə hara gedirdi
bilinmir. Hamı pərən-pərən,
yurdundan, ev-eşiyindən yenidən didərgin
düşdü.
Sular
axarını dəyişdirdisə,
Torpaqlar lil altda qalmalı idi.
Quruyan
çayların qurdu, balığı,
Mamırı
didərgin olmalı idi...
Gedən bu dəstə lüt-üryan şəklində
"bir yalquzağın" izinə düşərək
gedirdilər ki, bir tərəfə çıxa bilsinlər.
Tanrıdan
gileyli, haqdan bədgüman,
Dəstə dağ aşırdı son nəfəsiylə.
Ölümdən
qaçırdı bir dəstə adam,
İçində göyərən fasiləsiylə.
Başını
götürüb qaçan bu dəstənin hara getdiyi məlum
deyildi:
İti zəncirdə
qalmış,
Kütü
təndirdə qalmış
Başı
kəndirdə qalmış
Bu dəstə hara gedir?
Çöllərdə
min əzabla başı açıq, ayağı yalın
qaçan bu dəstə başına nə gələcəyini
bilmirdi:
İndi
isə dizin-dizin sürünür
Bu dəstənin
qocası, qarısı,
qadını, uşağı.
Ölümündən
qaçır, zülmüylə
qovuşmağa!
"Didərgin qəbri" bölməsində kar və
lal olan Fəxrəddinin dağ başında qalan qəbri
xatırlanır. Fəxrəddinin 35 yaşı var idi.
O, kar və lal idi. Narxanım ana Fəxrəddinə 35 il idi ki, qulluq edirdi. Hamı kimi
Narxanım ana da Fəxrəddin yanında qarlı havada
camaatla birgə dağ döşünə doğru
düşmən əlindən qaçırdı. Qar, çovğun, boran yeriməyə imkan vermirdi.
Narxanım ana Fəxrəddinlə geridə
qalmışdı. Ana gedə bilmirdi.
Oğluna onu qoyub getməsini əli ilə
işarə etsə də, Fəxrəddin toqqasını
çıxardıb anasının əlinə
bağlayıb, onu dağın başına qədər
apardı. Fəxrəddinin həyəcandan
ürəyi partlayıb öldü. Onu dəfn
etmək üçün qarı dırnaqları ilə
eşdilər, ancaq torpağı qopara bilmədilər. Onun böyürlərinə daş yığıb
qarla üstünü basdırdılar. Didərgin
qəbri beləcə dağın başında qaldı.
Didərgin
qəbrinin gülü, çiçəyi,
Üstündə bitəcək, qamış olacaq.
Küləklər
çaldıqca qamış tütəyi,
Dağ-daş
dərdli-dərdli oxuyacaq:
"İsgəndərin
buynuzu var, buynuzu..."
Və gələn
gün
buynuzsuz
qoçun qisasını
buynuzluda
qoymayacaq.
Əsərin "Son söz yerinə" bölməsində
şair söyləyir ki, hər torpağın oğlu, hər
oğlun qeyrəti var. Ağrı dağı bu
ağırlığı çəksə də, yeni
daşlar yaranar. Hələlik Xətaidən sonra igid
dünyaya gəlməyib. Mən daşa
dönmüşəm, yaxamdan tutub məni silkələyin, mənim
"qara çuxam" qalxa və bəxtim üzümə
gülə. Axan qar sularının
axmasına nəzarət edin. Bağın barını
tumurcuq olan zaman qorumaq lazımdır. Yeni dünyaya gələn
uşağa yaxşı baxın ki, gələcəkdə
babasının etdiyi suçu ortadan götürsün!
Gur
suların axarını qoruyun,
Tumurcuqkən,
bağ barını qoruyun,
Bu
uşağın ovxarını qoruyun,
Babasının
günahını yuyacaq!
"Sevgiyə
gedən yollar" bölməsində yer alan
şeirlərin demək olar ki, çox hissəsində
sevginin enişli-yoxuşlu yolları anılır. Musa Urud sevgi yollarının əzabından, sevincindən
özünəməxsus tərzdə danışır.
Bölmədə şairin sevgidən bəhs
etməyən şeirləri də vardır. Müəllif mövzudan asılı olmayaraq,
müraciət etdiyi hər hansı məsələyə həssaslıqla
yanaşır və onu həyat süzgəcindən
keçirərək qələmə alır. Bu da onun heç kəsə bənzəməyən
yaradıcılıq məziyyətlərindən irəli gəlir.
İkinci hissə "Bir parça Vətən
torpağı"dır. Burada verilmiş
şeirlərdə Musa Urud Vətəninə,
torpağına, el-obasına dərindən
bağlılığı öz əksini geniş şəkildə
tapmışdır. Erməni cəlladları
tərəfindən torpaqlarımızın, o cümlədən
şəhər və kəndlərimizin işğal edilməsi
şairin poeziyasında kədərli notlar kimi əks olunur.
"Ancaq ürəyimə yaxşılar düşər"də
Musa Urud kimdən və nədən danışsa da, ancaq
öz yaddaşında yaşayan yaxşı insanları,
yaxşı hadisələri və yaxşı əməlləri
yada salır.
Yaxşılar haqqında ürəkdən
söylənmiş fikirlər oxucularda müsbət aura
yaradır. Bölmələrdən biri də
"Musa Urud, qəm eləmə" adlanır. Buradakı şeirlərdə irəli sürülən
fikirlərin nəticəsinə görə şair
özünə sanki təskinlik verərək qəm etməməyi
qərarlaşdırır. Təəssüf ki, Vətəni,
el-obası dağılan, ürəyi həmişə Vətən
üçün döyünən şair qəmdən uzaq ola bilməz. Musa Uruda görə
hər bir çətinliyə sinə gərmək və
yaxşı-yamanı seçib ayırd etmək ən ümdə
məsələdir. Bu zaman hər məsələyə
düzgün qiymət vermək olar. Vaxtı
gələndə həyat öz axarına düşəcəkdir.
Dünyada xeyirlə şər yoldaşlıq
edir. Hər hadisənin öz mizan tərəzisi
var. Zaman özünəməxsus şəkildə
ömrümüzü tarazlaya bilir. Biz nə
qədər çalışsaq da, vaxtı çatmayan məsələni
həll edə bilmərik. Zaman öz
işini görür. Musa Urudun da gəldiyi
son nəticə belədir.
"Basayevin ayaqları" poemasında Çeçen xalqının azadlıq yolunda 450 ilə yaxın bir dövrdə apardığı mübarizə yolları göstərilir. Çeçen igidləri 450 ildən artıqdır ki, torpaqları uğrunda rəşadətlə döyüşür və yağı düşmənin işğalçı siyasətinin qarşısını cəsurluqla almağa çalışır. Musa Urud Çeçen xalqının qəhrəman oğlu Şamil Basayevin igidliklərindən rəngarəng bir tərzdə poetik ustalıqla söz açır. Şair Şamil Basayevin ayaqlarının dəfn olduğu məzarı Vətən uğrunda döyüş aparan bütün türk xalqlarının igidlikləri üçün ziyarət yeri sayır. Vətən yolunda canını fəda edən və yalnız ayaqları tapılıb dəfn olunan Şamil Basayevin Vətənin azadlığı yolunda cəsurluğu xalqı üçün bir zəfər bayrağı, onu sevən türk xalqlarının əllərində və dillərində əbədi məşəl kimi yanan tonqaldır. Onun sözləri xalqını qaranlıqdan işığa doğru aparan nurlu yola bənzəyir. Musa Urud Şamil Basayevin qəhrəmanlığını bənzərsiz bir lövhə kimi oxucuların gözü önünə gətirir. Bu da şairin Vətən yolunda canını qurban vermiş Şamil Basayevə sonsuz məhəbbətindən irəli gəlir. Poema bütün detalları ilə Musa Urud yaradıcılığının uğurlu nəticəsi kimi özünü göstərir.
Kitabda verilən ikinci poema "Bu dəstə hara
gedir"dir. Musa Urud 1988-ci ildə erməni vəhşilərinin
əlindən başlarını götürüb Zəngəzurdan
Şahbaza qaçan 107 nəfərin faciəli həyatından
danışılır. Poemada Musa Urud xalqının,
el-obasının başına erməni daşnaklarının
açdığı min bir müsibətləri aydın və
həyati nümunələrlə göstərmişdir.
Şair əsərdə düşmənə
nifrətini hər an açıq şəkildə
bildirmişdir. Kitaba daxil edilmiş hər
iki poema şair ürəyinin hərarətli döyüntüsünün
məhsuludur.Musa Urud əsərlərindəki mövzu rəngarəngliyi
diqqəti özünə daha tez cəlb edir. Ülvi məhəbbətin ağrı-acılı
anları, itirilmiş Vətən torpağının əzablı
həsrəti, işğal edilmiş yerlərə
qayıdış arzuları, şəhid olmuş qəhrəmanlarımızın
igidlikləri, vətənimizin gözəllikləri incə
deyimlərlə yad edilir. Şairi Vətən
ağrıları, Urud həsrəti, hər an
göynədir, kədərə qərq edir.
Kitabda verilmiş şeirlər mövzu baxımından
bir-birinə bənzəməsə də, ancaq şairin poetik
ruhu onları müəyyən ampulada birliyə
çağırır. Bu əsərlərdə Musa Urudun həyata
yeni prizmadan baxışının müəyyən məqamlarını
ortaya qoyur. Burada şeirlər müxtəlif
başlıqlar altında toplansa da, bunların hamısı
eyni bir missiyanı icra - edir.
Vətəninə, xalqına məhəbbət. Şeirlərdə fikirlər bütöv, aydın və lakonikdir. Bu da Musa Urudun bənzərsiz yaradıcılıq üslubundan soraq verir.
Şairə görə ən önəmlisi Vətənini, torpağını, el-obasını, xalqını sevən hər bir vətən övladı müqəddəs insandır. Musa Urud xeyihxah insanlardan danışarkən onlara xüsusi məhəbbətlə yanaşır və tərənnüm edir.
O, şeirlərində bədii təsvir və
ifadə vasitələrindən məharətlə istifadə
edərək heç kəsə bənzəməyən bənzərsiz
sənət nümunələri yaratmışdır. Bu
şeirlər həm də dağ bulaqlarından nəğmə
kimi süzülüb gələn şəffaf suya bənzəyir.
Öz bənzərsizlikləri ilə oxucunu daha da özünə
yaxından bağlaya bilir. Musa Uruda bu bənzərsiz
yaradıcılıq yolunda yeni-yeni müvəffəqiyyətlər
və uğurlu illər arzulayıram.
Ədalət 2018.- 28 avqust.-
S.12;15.