BİR SKAMYADA ÜÇÜNCÜ YER...
(Fikirlər məcmusu)
Rövşən
QƏRİBLİ
Mən yazıçı Qərib Mehdinin oğluyam. Atamın illər boyu qələmə aldığı, həmçinin, sonuncu kitabı haqqında mənim fikir söyləməyə haqqım çatırmı, yoxsa ətrafdan buna reaksiya və münasibət birmənalı olmayacaqdır?
O zaman gəlin belə razılaşaq: mən onun ocağında doğulub böyüsəm də, cəmiyyətdə olan insanlardan və onun oxucularından biriyəm. Qərib Mehdinin əsərlərinə quşbaxışı bir nəzər atıram desəm, doğru olmaz. Sadəcə, oxuyuram və düşünürəm. Ailədə bizim münasibətimiz fərqlidir: əlyazmalarından xəbərim yoxdur, kitablarını isə həmişə özü mənə hədiyyə verir. Mən də oxuyub təəssüratımı bölüşürəm...
Yazıçının ədəbi rəfində külliyyatının hələ ki, sonuncu nümunəsi olan və nəfis şəkildə tərtib olunmuş "Bir skamyada iki nəfər" (Bakı, "Elm və təhsil" nəşriyyatı, 2017) adlandırdığı kitabın üz qabığında eyni adlı yazıdan qaynaqlanan, ilk baxışda adi görünən, əslində isə düşündürücü şəkildə mənası dərində gizlədilmiş maraqlı bir süjet var: Parkda böyük, şaxəli, qollu-budaqlı bir ağacın altındakı skamyada iki nəfər əyləşib. Biri çəliyinə söykənib oturan qoca kişidir. İkincisi isə gənc qızdır. Çox gənc, hələ çiçəyi burnunda olan qız yaxınlığında oturan qoca kişiyə əhəmiyyət vermir. O, öz aləmindədir. Çəlikli qoca da öz fikir girdabına batıb. Əgər qocanın ovcu bərk sıxdığı çəliyin dəstəsindən ağrımasa və o, bu ağrını hiss etməsə, xəyalları qırılmayacaqdır. Ən maraqlısı budur ki... altında oturduqları qollu-budaqlı nəhəng ağacın qoca oturan tərəfi sarı yarpaqlarla doludur, cavan qız oturan tərəfdəki budaqların yarpaqlarında isə yaşıllıq var. Hər halda, çox uğurlu bir tapıntıdır. Ancaq ən ümdəsi bu iki nəfərin arasında qalan boş məsafədir. Əslində, o boş məsafə ikisinin arasında qərar tutmuş, su kimi axmaqda olan və dayanmadan ötən ZAMANın təsvir edilməyən təsviridir... Ədib eyni skamyada oturan çəlikli qoca ilə çiçəyi hələ burnunda olan gənc qızın arasındakı boş yerdə "əyləşən"in ZAMAN olduğunu deməyi unudub, yaxud bunun fərqinə varmayıb, ya da dolayısı ilə fikrini çatdırıb...g Nə isə...g Bir skamyada iki yox, üç varlıq var. Sadəcə, onlardan biri görünməzdir...
...Və bir də keçmiş günlər vardı... O günlər indi yoxdur, ancaq Allah insana çox dəyərli maqnit lenti verib - yaddaş... Axı qocanın da gəncliyi olub... o qız kimi...
Ruhən mənsur şeiri xatırladan bu kiçik həcmli yazıda çox maraqlı bir məqam var: Qız əsəbidir, çünki sevgilisi vədələşdikləri yerə gecikib. Qoca isə ölüm mələyinin tezliklə gələcəyindən təlaşlıdır. Qız ömrünün gözəl çağında yalnızca sevgidən dolayı narahatdır. Lakin qoca ölüm xofu içərisindədir...
Yenə də ZAMANa hansı qapıdansa giriş...
Yenə də
məchulluqla dolu bir aləm... Biri küsər, doyar, bezər
və həyatında bir başqasını da tapar... Lakin o
birini ölümdən qorumaq mümkün olmayacaq... Ölüm nə küsür, nə doyur, nə də
bezir. Növbəsi çatanda Əcəl
skamyada əyləşən qocanı hansı şəraitdə
olmasından asılı olmayaraq, yaxalayacaq. İstər
parkda cavan qızla yanaşı otursun, istərsə də
evində divanda əyləşib televizora baxsın...
"Ürəyi
ilə danışan, heyi qalmayan, çətinliklə nəfəs
alan, əzab içində
çırpınan, bununla belə həyatın şirinliyindən
doymayan qoca da yalvarıır, kimisə, nəyi isə insafa
çağırır:
- Vədədə
dəqiqlik nümunəsi göstərirsən? Gecikməyin
mənim üçün də lazımdır. Bilirəm, gələcəksən. Bu qədər tələsməyə nə
lüzum? Gecik, nə olar..."
Çox
sarsıdıcı, üşəndirici və xofa salan bir sonluqdur...
Müəllifin bu kiçik, vur-tut cəmi bir-iki qranka
makina vərəqi həcmində olan yazısı
böyük bir romana bərabərdir. O, elə bir süjet qurmuşdur ki, əgər
istəsə, bu mətni təsirli bir romana və yaxud povestə
çevirə bilər. Hətta bu süjetdən
televiziya tamaşasının da "qoxusu gəlir". Yazı sənətkar ssenarist və rejissor əlində
bütün bədii "ünvanlara" - janrlara uyğundur.
Kitabın başlanğıc əsəri - "İlk
sevgi məktubu" povesti də ZAMANa vurulan işarədir -
müasir dövrlə bərabər, həm də
keçmiş günlərin xatırlanmasıdır. Obrazlar, həyati
olaylar real mənzərə müstəvisində dəqiq təsvir
olunmuşdur. Təbii ki, Elçin müəllim
əsas obyektdən savayı, daha çox ümumiləşmiş
obrazdır. Qərib Mehdi
tanıdığı bir çox insanların xarakterik
xüsusiyyətini bu obrazın daxilində cəmləşdirmişdir,
necə deyərlər, bir neçə xəmir
parçasından bir kündə düzəltmişdir.
Bu, bütün yazıçı
dünyasının bilinən və bilinməyən sirlərindəndir.
Hərçənd ki, dünya ədəbiyyatının
bir çox görkəmli nümayəndələri,
tanınmış realist yazıçıları sırf real
həyata və bu həyatın tamamilə çılpaq təsvirinə,
yəni baş verənləri əsasən olduğu kimi təsvir
etməyə alışqandırlar və məhz belə
yazı tərzinə üstünlük verirlər. Bu
baxımdan onların yazı manerasında sürətli yazma
halları hiss olunur. Dünya ədiblərinin
yaradıcılığında bəzi
yazıçıların əsərlərini, o cümlədən,
Drayzeri ("Kerri bacı"), Viktor Hüqonu ("Səfillər"),
Mopassanı ("Həyat"), Somerset Moemi ("Ay və qara
şahı") və s. çıxmaq şərtilə sətiraltı
mənalar, fikir qılafının altında gizlədilən
məna yükləri nisbətən azlıq təşkil
edir. Əlbəttə, bu, yalnız
yaradıcılığı ilə tanış
ola bildiyimiz müəyyən yazıçılara aiddir. Onlar öz əsərlərində lazım olan fikri
məhz epizodik təsvirlərdə daha çox
açırlar. Buna rəğmən Azərbaycan
ədəbiyyatında sətiraltılıq, obrazlı ifadələr
qalareyası, oynaq fikirlər daha qabarıqdır. Xüsusən də, Qərib Mehdidə həmin bədii
vərdiş daha güclüdür desəm, yanılmaram.
Bu, onun əsərlərində birmənalılıq
təşkil edir. O, danışanda da, cəmiyyətdəki
insanlarla ünsiyyətdə olarkən də hər zaman
"öz üslubuna" sadiqdir.
İnsanlar
onu real həyatda həm də baməzə adam
kimi tanıyırlar. O, gülür və güldürür. Və Qərib Mehdi heç də adi halda
güldürmür. Qərib Mehdi adi hadisələrə
bədii don geyindirib güldürməyi və
düşündürməyi bacarır, hansı ki,
başqaları bu əhvalatları yalnız adilik kimi
qavrayıb söyləyə bilirlər. Və Qərib
Mehdi öz söylədiklərinə özü də ürəkdən,
nəfəsi kəsilə-kəsilə gülür. Çünki nə demək istədiyi özünə
yaxşı bəllidir. O, öz ənənəsinə
"İlk sevgi məktubu" povestində də vəfalılıq
göstərmişdir. Əsərdə təsvir etdiyi hadisə
ilə əlaqədar mənfi obraz kimi təqdim etdiyi məhkəmə
sədrini "toybabası", əlində zolaqlı
işarət ağacı olan milis nəfərini isə "əli
çubuqlu fərraş" kimi satirik qələmlə
qamçılamışdır.
Bu əsəri Qərib Mehdi özünəməxsus səpkidə
yazmışdır. Ruhuna, yazılış üslubuna orijinal
dəyişikliklər etmişdir. Əslində,
Qərib Mehdi uzun illərdir ki. Əsərlərinin
- "mahnılarının motivini dəyişmişdir".
İlk çağlar yazdığı povest və
hekayələr, mənsur şerlər müəllif
şöhrətinin başlanğıcıdır və onu
"torpaq yoldan asfalt yola çıxarmışdır".
Həmin əsərlər özəl dəyərlərə
malikdir.
Üslub
tərzi baxımından müəllifin əsərlərini
üç qrupa ayırmaq olar: birinci: özünəməxsus
ənənəvi üslub, yəni yumşaq səpkili yazı
tərzi; ikinci: oynaq ruhlu yazı tərzi: yəni söz və
cümlələri, məna və fikirləri qurduğu
kompozisiyada oynadır, nəticədə şıltaq dəniz
dalğalanını xatırladan qəribə və orijinal
üslub meydana gəlir; üçüncü isə onun
orijinal fikirlərinin aforizmlərə cevrilməsidir. Və bu aforizmlər məna yükünə və
tutumuna görə heç də klassiklərin, nəinki klassiklərin,
antik ədəbiyyat nümayəndələrinin kəlamlarından
belə geri qalmır. "Bir skamyada iki nəfər"
bu baxımdan çox uğurlu və diqqət cəlb edən
bir kitabdır.
Yorulmadan və məhsuldar şəkildə işləyən
yazıçı bir çox yeni sözlərin və
obrazlı fikirlərin tapıcısıdır. Novator qələmçi
yeni kitabında, həmçinin, bundan öncəki
kitablarında da çalışıb ki, yeni sözlər
tapsın və ya ənənəvi sözləri yeni sözlərlə
əvəzləsin. Və bu məqsədinə nail
olmuşdur. Onun yazıları "qrammatik səhv" əvəzinə
"qrammatik qələt", "bıçaq" sözü
əvəzinə "kəsər", "fikrini dar
biçib gen cırmaq", "zəhmindən
cırcıramalara zəngulə vurduran", "qadın cəngəlliyi",
"müharibə kişiləri yemişdir", "məzə
üçün mürəbbəyə "mirbaba" deyirəm",
"ikiqapılı bir söz", "məhəbbət
qübbəsinin başqa bir üfüqündən doğan səhər
şəfəqləri", "bacaların getdikcə
gurlaşan ağ tüstüləri göyün qara
buludlarını hədələyirdi", "qara günləri
qara köynək kimi hələ əynindən
çıxarmayan", "O, başını, ürəyini
əlinə alıb harasa qaçmaq istəyirdi",
"Qız anası əllərini belinə qoydu. Bu görkəmlə həm ortasından ikiqulplu nəhəng
küpəyə, həm də küpəgirən qarıya
oxşadı" və sair və ilaxır... məcazi söz
və ifadələrlə zəngindir.
Povest maraqlı mövzu üzərində qurulmuşdur. Əsərin ruhundan hiss
olunur ki, sürətlə, yəni birnəfəsə
yazılıb. Ana süjet xəttinin -
ağacın budaqlarındakı tumurcuq və yarpaqları -
epizodlar eyni üslubda qələmə alınmış və
yazıçı öz ənənəsinə sadiq olaraq
povesti eyni səpkidə davam etdirərək başa
çatdırmışdır.
Əsərdə müharibədən sonrakı keşməkeşli
illərin iki gəncinin məhəbbəti və bu məhəbbətin
vüsala çevrilməsinə mane olan mühit, insanlar təsvir
olunur. Gənclərin
uzun illər sonra qarşılaşması bir həqiqəti
üzə çıxarır: əsl məhəbbət
ölmür, əbədi yaşayır. Povestdə
təsvir olunan hər bir obraz özünəməxsusluğu
ilə fərqlənir. Vətən müharibəsi cəbhələrində
həlak olmuş qəhrəmanın istedadlı, mərd və
qürurlu oğlunu - Elçini və müharibə
iştirakçısı adı arxasında gizlənib xalqa
hökmranlıq etməyə çalışan atasına, ərinin
vəzifəsinə güvənib sadə insanlara üstdən
aşağı baxan anasına rəğmən çox saf və
təmiz qəlbi ilə sevdiyi oğlana layiq olan Mələyi
yazıçı sevə-sevə təsvir edir və oxucusuna
da sevdirir.
Bu
yaxınlarda özünü baş qəhrəmanın
prototipi sayan bir ali məktəb müəllimi
təsadüfən mənimlə rastlaşdı. Bizim onunla - atamın uşaqlıq və gənclik
dostu bu adamla münasibətimiz çox yaxşıdır.
Bu dostluq indi də davam edir. O, yaxşı
pedaqoq, həm də şairdir. Hərdən
şerlərini mənə oxuyur. Söhbət
əsnasında qəhrəman həmin yazıdan
danışdı. Məhz mən o zaman
bildim ki, qəhrəman - "Elçin müəllim"
qarşımda dayanan hörmət etdiyim bu şəxsdir.
"Elçin müəllim" mənə dedi ki, "Qərib
mənim həyatımı yazıb, amma məni
akademik kimi qələmə verib. Mən hələ akademik
deyiləm axı..." Mən ona demədim ki,
siz də daxil olmaqla, Elçin müəllim obrazı
ümumiləşmiş obrazdır və bu personajı yaradarkən
müəllifin daha kimləri nəzərdə tutduğu
yalnız özünə məlumdur. Oyun
kartı kimi bu obrazı əlində yelpikvari açsan, orada
çoxlu-çoxlu adamlar görəcəksən.
Yazıçı əsərdə keçən əsrin
50-ci illərini gənc, yeniyetmə; müasir
dövrümüzün yaşlı, müdrik sevgililərini
elə təsvir edib ki, oxucu bu obrazları göz önündə
canlandıra bilir. Bu obrazların dialoqları təbii,
düşüncələri inandırıcıdır. Amma müəllifin obrazlarının bəziləri
haqqında bunu demək olmaz.
Qərib
Mehdi bəzən köhnə yazı adətlərinə
qayıdaraq yenə də "kiçik
ölçülü adamları" - cəmiyyətin
aşağı pilləsində duran fərdləri (məsələn,
haytalı Züleyxanı) "bəlağətli sözlərlə"
danışdırır. Axı hər bir fərd cəmiyyətdə,
el arasında adi qaydada mükalimə edir... Savadsız
və xaraktercə kobud insan o cür obrazlı ifadələri
necə qura bilər? Müəllif, öz
obrazlı İfadələrini onlara səxavətlə
"bağışlayır". Bu,
düzgün tərz deyil.
Əsərdə sadə insanı məhz olduğu kimi
dindirmək lazımdır. Cəmyyətin alt
qatında və yaxıd cəmiyyət eskalatorunun
aşağı pilləsində dayanan insan surəti - filosof və
akademik deyil, o, xaraktercə əsəbi olsa belə, fərqi
yoxdur, sadəlövh bir varlıqdır. Haytalı
Züleyxa da bu qəbildəndir.
Görkəmli
sənət adamı mərhum İmamverdi Əbilovun
yazıçı Qərib Mehdiin uzun illər əvvəl
işıq üzü görmüş ilk kitablarından olan "Yaralı
mərmər" və "Ucalan dağlar"
haqqındakı yazıları məni çox
maraqlandırdı. İmamverdi müəllim həmin
kitablara dair kiçik iradları istisna olmaqla, Qərib Mehdi
haqqında çox yaxşı fikirlər söyləmişdir.
Yeri gəlmişkən:
Uşaqlıq və gənclik illərini
yaşadığım evdə bizim kiçik bir mətbəximiz
vardı (o mətbəx elə indi də durur). Aynabəndə
yol məhz buradan keçirdi. Atam
yaxşı sənətkardır, həyətimizdəki
bütün tikinti işlərini özü görüb.
Sonralar atam həmin mətbəx də daxil
olmaqla astananı genişləndirmək məqsədi ilə
yeni artırma yaratmaq fikrinə düşmüşdü və
bünövrəsini də qoymuşdu. Əgər o
artırma başa gəlsəydi, evin görkəmi bir qədər
də dəyişər və daha yaxşı görünərdi...
Yəni, artırma uğurlu olardı. Əsərdə də belədir. Bəzən sonrakı əlavələr əsərləri
daha da gözəlləşdirir. Ancaq həmişə
belə olmur.
İlkin əlyazısından və nəşrdən
sonra hansısa bir əsərə yeni əlavələr etmək
bəzən uğurlu alınmır. Mən bunu atama da
demişəm. "Ədəbi mətbəxdən
sonrakı ədəbi artırma" ən gözəl
sözlərlə süslənsə belə, əgər yerinə
düşmürsə, deməli, artıqdır. Atamı Azərbaycan oxcuları ilk dəfə
"İşıq" hekayəsi ilə tanıyıb seviblər.
Hekayə illər sonra başqa variantda - yeni əlavələrlə
təkrar dərc olunanda, digər oxucuları bilmirəm, amma məni
açmadı. Çəpərin içindəki
torpağı özü qədər yayanda o daha yaxşı
və səliqəli görünür, nəinki çəpəri
yerindən qopardıb uzadaraq daşlıq yerlərə
salmaq...
Məncə, hekayə əvvəlki variantda qalsaydı,
daha təbii olardı. Bu baxımdan da "İşıq"
hekayəsi "ədəbi mətbəxin ədəbi
artırmasına" bənzəmədi.
Və...
... Qərib
Mehdiyə üzümü qələmlə tutub deyirəm,
daha doğrusu, oxucusu kimi təklif edirəm: zamanında müəllifə
böyük şöhrətlər gətirmiş
kitablarından (o kitabların bəzilərindən evdə
nadir nüsxələr qalıb) nümunələr seçib
yeni kitablarında dərc etdirsin. Bu baxımdan
"İşıq" (bu kitabdan bizdə, ümumiyyətlə,
yoxdur) (təbii ki, əvvəlki variantında,
artırmasız), "Yaralı mərmər" (bəzi
yazıların təkrar dərci var), "Ucalan
dağlar", "Rast", "Səndən sonra" və
sair kitablarından seçmələr etsin. Tanıdığım bir çox köhnə
oxucular "İşıq" və "Ucalan dağlar"
əsərini yenidən oxumaq üçün məndən
istəyirlər. Ortalıqda kitab yoxdur ki, mən də
onların xahişlərini yerinə yetirəm...
Qərib Mehdi istəsə "Seçilmiş əsərlər" seriyasına start verə bilər. Bir də onun qələminin ən uğurlu yazıları tanıdığı kollektiv, mühit, həmçinin, insanlar barədə yazdığı yazılardır. O, cəmiyyətdə zümrəsindən asılı olmayaraq, yaxından dostluq etdiyi və həyatında sevincli-kədərli rollar oynamış insanlarla uzun illər boyu bir həyatı bölüşmüşdür. Qərib Mehdi uzağı görən yazıçılardandır, müşahidələri dəqiqdir. Gözündən heç nə qaçmır. Bu səpkidə olan "Geriyə baxmaq olar" adlı yazısı mənim yadımdadır ki, tanıdığım insanlar tərəfindən həvəslə oxunurdu.
Qərib Mehdi gənclik illərində teatrda işləmişdir, aktyor, orta məktəbdə müəllim olmuşdur. Onun sonralar ən çox getdiyi məkanlar "Gəncənin səsi" qəzetinin redaksiyası, mətbəə (mətbəədən böyük rezonans doğuran gözəl bir yazı yazıb), "Alimlər evi", Gəncə Dövlət Dram Teatrı olub. Gününün yarıdan çoxunu bu ocaqlarda keçirən Qərib Mehdi zəngin müşahidələrə sahibdir. Özü də elə-belə yox, maraqlı müşahidələr edib.
Bu müşahidələr onun teatr, mətbəə, redaksiya və işlədiyi universitet mühitindən yazdığı onlarla əsərin yaranmasına səbəb olub: povestlər, hekayələr, memuarlar, resenziyalar və s. "Səməndər quşu", "Uzağa uçan bal arısı", "Başqalarını və özünü oynayan aktyor", "Əsli ədədin əfsanəsi", "Sözün dostu", "Bu dəfə özü haqqında", "Qardaş itirmiş qələmdaş", "Oyun", "Xəstə", "Qarğa", "Prezentasiya", "Tanıdığım adamlar", "Adam-teatr", "Hamını oxumğa çağıran adam", "Aydınlığa doğru, Aydın!", "Gül əvəzinə söz", "Mümkünsüzlük" və s. onlarla əsər onun yaradıcılığının mühüm bir hissəsini təşkil edir. Ancaq mənə elə gəlir ki, Qərib Mehdinin beyin "anbarında" hələ də xeyli zəngin müşahidə məhsulları qorunub saxlanır. "Anbarın" qapısını daha geniş açmaq və həmin müşahidələri "azadlığa buraxaraq" oxucuları cəlb edəcək yeni maraqlı yazılara çevirmək vaxtıdır. Bəli, mənə elə gəlir ki, tipindən, personajından, ictimai mühitindən, qonşuluq mühitindən, həyatdakı dostlarından sadə bir dillə bəhs edən həmin yazıları (yazılanları toplayıb), yazılmayanları da yazıb bir başlıq altında - "Geriyə baxmaq olar" sərlövhəsi altında cəmləsin. İnanıram ki, rezonansı daha artıq olacaq.
***
...Görün, Qərib Mehdi "İlk sevgi məktubu" povestini necə bitirir:
"Günəş sarımtıl şəfəqlərini yığıb qüruba enirdi. Bir azdan onun yerini heç vaxt görüşməyəcəyi Ay tutacaqdı. Dan sökülənə yaxın biri yerini o birinə verəcəkdi..."
Belə zərif, şairanə və mənalı sözlərin müəllifi xoşbəxt yazıçı olsun gərək!
Ədalət 2018.- 30 avqust.- S.11-12.