Hamı xoşbəxt olmaq istəyirdi və ya Fuad Cəfərlinin şeirlərindəki süküt...
Tural Cəfərli
Məşhur İspan şairi
Federiko Qarsia Lorkanın belə bir fikri var:
" Şeirlərində
süküt olmayan şair hələ yaşamağa başlamayıb..."
Sükut
bəzən danışmaqdan
yaxşıdır. Əgər şeirdə
süküt varsa, bu daha yaxşıdır.
Fuad Cəfərlinin şeirlərində
incə bir sükut, heç kimi narahat etməyən
bir sakitlik var. Bu sakitliyi, bu rahatlığı
duymaq, hiss etmək ayrıca bir xoşbəxtlikdir, sevgidir.
İndi bu xoşbəxtliyi, bu sevgini udum-udum, aram-aram, həzin-həzin yaşamaq var. Yaşamaq və bu yaşamaqda
yeni dünyaları kəşf etmək, yeni hisslərlə, duyğularla tanış
olmaq üçün
aşağıdakı şeirə
diqqət edək:
Hər nə qədər zəhərli olsa belə
Sonra siqaret yandırdım
Qaranlıqlar tənha qalmasın
deyə
Fəqət, bu bir məsum
istəyiymiş, sən
demə.
Qaranlıqlar həqiqətin özüdür. Bu həqiqətin tənha qalmaması üçün
şair hər cür fədəkarlığa
hazırdır. Öz
canını, sağlamlığını,
bütün varlığını
bu həqiqət yolunda qurban verib, həqiqəti qorumağı özü üçün ali
məqsəd hesab edir. Sonra da
bir az
kədərli şəkildə
istəyinin məsumluğunu,
saflığını, təmizləyini
dərk edib, həqiqətin üzünə
bir sığal çəkir. Bu sığal
həqiqətin üzündə
qəribə bir təbəssüm yaradır.
Biz bu təbəssümü
şeirin növbəti
hissəsində görürük:
Sən demə, qaranlıqlar çoxdan quruyub qan içində
körpülər isə yorulub yellənmir daha intihar ipində.
Mən isə bir sonsuzluq
qədər gecikmişəm...
İnsanlar arasındakı münasibətlərin
qurulduğu körpülər
zəifləyib, kövrəlib,
bir az
da qopmağa meyillənib... Bu şairi
narahat edir. Çünki münasibətlərin soyuması, uzaqlaşmaq fəlsəfi mənada insanın əvvəldən,
ilkin başlanğıcdan
qopmağı deməkdir.
İlkin
başlanğıcdan qopmaq
təhlükəlidir. Çünki ilkin başlanğıc
bizim sonrakı gedişatımıza təsir
edir. Yaxşı,
daha yaxşı olmağımız üçün...
Əslində, hamı xoşhbəxt
olmaq istəyirdi,
bütün zamanlarda
olduğu kimi
Biz də o kəndirsiz yelləncəkdə,
hamıdan biri idik.
Hələ onda can verməmişdik,
ulduzları da günəş
qədər sevirdik
-
vəhdəti günəş
etməsə belə...
Sən demə, cümlə "əslində" sözü
ilə başlayırsa,
sonda hər nöqtə bir dramı ağlayır...
Xoşbəxt olmaq və bu
xoşbəxtliyi duymaq
şairin zaman kəsiyində həm yaradıcılığına, həm də həyatına təsir edir. Daha inandırıcı, daha səmimi, daha olduğu kimi hisslərin təqdimatı vacibdir.
Bu baxımdan Fuad Cəfərli səmimi, inandırıcı
və olduğu kimidir. Hər yarpağın üstündəki
şehi öz göz yaşı kimi görür, buludların yorğunluğunu
çiyinlərində hiss edir, dağların qürurunu öz həyat yolunda göstərir. Fuad Cəfərli
gənc olmasına baxmayaraq, həyata müdrik baxır, o yerin və göyün
vəhdətini öz
yaradıcılığında izah etməyə çalışır. Bunu bacarırmı?
Buna necə nail olur?
Bu suallar cavab tapmaq üçün aşağıdakı şeirə
nəzər salaq:
Qocalıb geriyə baxanda
bir gəncin manifestini
görmək istəmirsənsə
bu şeir sənin biletin olsun,
al, qaç -
sonuncu sərnişin kimi, min uzaqlara...
İsmi təyyarələr olan uzaqlara.
Bir də gəlmə,
xəyalların disident olduğu buralara...
Buralarda
boyu uca olan arzuları vurururlar,
beşinci mərtəbəni
keçməsin deyə.
Şəkərlər də barmaq arasında,
üzü siqaret tüstüsünə,
çay buxarı
azmış kimi...
Mən bir alış-veriş siyahısına büküləcəyəm,
heç olmasa səni seroza bükməsinlər.
Aldatmasın səni göydələnlər,
onların üzündə
böyüdücü var.
Əslində, sandığın qədər
uca deyillər...
Şəhərin səs-küyü, narahatlığı,
yolların monotonluğu
qəlbi həssas, dünyanı kövrək
hiss edən adamlar üçün ağrılı
prosesdir. Fuadın bu ağrılı
prosesdə bəxti gətitib. Belə ki, o bu ağrılardan
şeir yazmaqla az da olsa rahatlıq tapır. Fuad yazmasa oxucular
da öz üzərlərində bir
ağırlıq, bir
yorğunluq, bir narahatçılıq hiss edirlər.
Ona görə də Fuad yazır. Yazır ki, ağırlıqlar, yorğunluqlar, narahatçılıqlar
baş alıb getməsin. İnsanları yaşamaq eşqindən
usandırmasınlar.
Bu şəhərdə
çoxdan itib təmkin.
Bu şəhərdə
sakinlər qonaq,
qonaqlar saking
Bu şəhərdə
sevinc yarımçıq,
gülüş itkin,
bu şəhərdə
kədər bitkin,
həsrət bitkin.
Bu şəhərdə
yollar geniş,
yolçular dardı,
bu şəhərdə
varlıq yoxdu,
yoxluq vardı.
Fuad Cəfərli
sentimentallığını pozitivizmə, cismi ruha, şüuru hissə doğru aparır. Bu onun
fərqliliyi, özəlliyidir.
Şeirlərində səbr, təmkin,
süküt nizamı
qorunur. Bu nizamın pozulması bütün məna və fikirlərin pozulması deməkdir.
Ona görə də bu nizam möhmək
bağlantılara, tellərə
sahidir.
Fuadın yaradıcılığını fərqləndirən xüsusiyyətlərdən
biri də nitqin, ifadənin ekspressiv funksiyasıdır. Şair həyata
münasibəti emosional
şəkildə verir.
O, xarici aləmdən
aldığı müxtəlif
ani, keçici hissləri də lirikada verə bilir. Lakin elə bu zaman da xarici
aləmdən, gerçəklikdən
alınan assosiativ duyğular, hisslər, fikirlər bədii poetik ifadənin predmetinə çevrilir.
Şair xarici aləmi təsvir edərkən də orada öz
duyğularını, hisslərini
verir.
Bizi əhatə
edən təbiətin,
gerçəkliyin min bir
aləmi, özünəməxsus
sirləri var. Adi adamlardan fərqli olaraq şairlər baş verənlərə
soyuqqanlı yanaşa
bilmir və ona emosional münasibət
bəsləyirlər. Sanki həqiqi şair adi insanın, kütləvi oxucunun görə bilmədiyini bədii mikroskopda böyüdür, inandırıcılıqla
oxuculara çatdırır.
Yalnız bu zaman həqiqi sənət nümunəsi
kimi şeir öz bədii-estetik və dərketmə funksiyasını yerinə
yetirirg
...Qırıq qəlblər
şəhəri Bakı,
söylə görüm,
nədir ağlındakı?!
Bunca gözlər boşaltdın,
bəs deyilmi,
axı insandır sənin qarşındakı!..
Sürüşkən küçələrin,
arzuların ayağından
yapışır,
Zəhər cildində, tələ cildində.
Parklarında yalqızlıq dolaşır,
yaşlı cildində,
cavan cildində.
Və xatirələrdən savayı,
birinin də heç nəyi yoxdur, birinin də.
Hətta
sən belə
köhnə Bakı
adlı bir xatirəsən.
Cansız ağ-qara şəkillərsən.
Fuadın yaradıcılığında psixoloji məqamlar özünü daha çox insan faktorunda, onun həyatla mübarizəsində
göstərir. "Xatirələr,
anlar, görüşlər
güzgü kimi hər addımda qarşına çıxırsa,
səni uzaqlara, lap uzaqlara, keçmişdəki
uzaqlara aparırsa, demək hələ yaşayırsan, demək hələ varsan"-deyir Fuad Cəfərli.
Bu yaşamağın asketik həyat tərzinə oxşarlığını
da sezmək mümkündür. Fuad Cəfərlinin
şeirləri dünya
nemətlərindən, vəzifədən,
mənfəətdən, niyyətlərdən
çox uzaqdır.
Ona görə də Fuadın bu şeirində toxunulan məsələyə
fikir verək:
Təəssüf ki, hər insanla
böyümür sevgi.
Yoxsa geridə qaldığını
düşündüyün kastalar
əsrlər sonra küçənin tinində
axsaya-axsaya qarşına
çıxmazdı.
İstəsən günahı mühafizəkarlarda
və ya liberallarda da tapmaq olardı,
Lakin çox gec idi.
Ahəng, ritm, süküt... Bu üç anlayışın
vəhdətindən doğan ümidlər
Fuad Cəfərlinin şeirlərində ana xətt kimi keçir. Əsas giriş
qapıları həmişə açıqdı Fuadın poetik təfəkküründə. Çünki bağlı qapıların
arxasında nəsə gizli olan, bilinməsi istənilməyən nələrsə
var. Fuadın isə gizli,
bilinməyini istəmədiyi nələrsə yoxdu. Fuadın şeirləri göy
üzü kimi
açıq, hava kimi
təmiz, su kimi safdır.
Bunları dadmaq, ruhun
ehtiyacını ödəmək üçün
Fuad Cəfərlinin şeirlərini oxumaq lazımdır. Hələ yazılacaq çox şeirlər olacaq,
çox hisslər yaşanacaq,
ona görə də gənc şairə
yaradıcılıq yollarında uğurlar,
bu saflığı, təmizliyi həmişə
qorumağını arzu edirəm...
Ədalət 2018.- 7 dekabr.- S.7.