Şərbət
(Hekayə)
Çinarə
ÖMRAY
Bir anlıq gözünüzü yumun. Uzun zamandır izlədiyiniz bir ailəni düşünün. Bilirəm bunca işin-gücün içində mənasız gələcək, amma düşünün, xahiş edirəm, düşünün.
Hə, dərindən nəfəs alırıq, gözümüzü yumuruq.
Evin tavanından (əvvəl baca olurdu) baxırıq. Nə
görürsünüz?
Ana, ata, bir qız, bir nəvə?
Yox, əşi. Ömrümü yeyən bu ailəyə
bu qədər bəsit baxa bilməzsiniz. Bir
də baxın, xahiş edirəm. Anaya diqqət.
Görün əriylə necə mehribandır.
Elə bil bir həftə öncəyə qədər
qızı yaşında birini evə gətirib onunla bir tavan
altında yaşayan bunun əri deyildi. Ax,
bizim bu qadınlar.
Mən də bu evi sizin kimi tez-tez, bax burdan, bu bacadan izləyirəm.
O gün
nə görsəm yaxşıdır? Bu
qadın mətbəxtdə şərbət hazırlayır.
Qızı yaxınlaşır:
- Neynirsən?
- Atana
şərbət düzəldirəm. Qanı
azdı. Hər gecə düzəldirəm,
içir.
- Dəlisən
sən? Atam yan otaqda bacım yaşda birini
qucağına salıb yatır. Sən də
ona şərbət düzəldirsən?
Qızı şərbəti əlindən alıb yerə
tökür.
Bu, həmən bu qadın qızı
otağına çəkilincə yenindən şərbət
düzəldib ərinin qapısının ağzına qoyur.
Sanki şərbəti qapı üçün
hazırlayıb.
Bilmirəm, bəlkə elə sevgi deyilən şey
budur? Bunlara baxanda hərdən eşqə inanıram.
Düşünürəm ki, bir ailənin
ayaqda qalması üçün mütləq tərəflərdən
biri aşiq olmalıdır. Məsələn,
burda bu qadın aşiqdir. Nənəm də
aşiq idi, aşiq kimi də öldü.
Hələ
nəvəyə baxın, siz allah, nə qədər
də rahatdılar. Bu münasibətlərdə,
bəlkə münasibətsizlikdə qazanan da odur elə.
Hərdən elə istəmişəm ki, mənim də
atamla anam ayrılsın. Nə bilim, uşaqlıqdan bu cür qəribə,
yersiz arzularım oıub. Sonra istəmişəm
ki, böyüyəndə riyaziyyat müəlliməsi olam.
Düz dizdən ətək geyinəm, balaca dikdaban
ayaqqabı, ağ köynək. Bircə uşaq doğum. Ərim
də şəhid olsun. Mən də o uşağı,
nənəm demişkən, kişi qeyrətiylə
saxlayıb böyüdəm. Bəs niyə
riyaziyyat müəlliməsi? Axı onlar
ölçü-biçidə, vurub çıxmaqda daha dəqiqdirlər.
Buna görə də elə bilirdim, qənaətlə
yaşaya bilmək üçün mütləq riyaziyyat
müəlliməsi olmalısan. Özü də
mütləq dizdən ətək, balaca dikdaban və ağ köynəklə. Ərin
də mütləq ölməlidir.
O fələk
var e, deyir a, sən saydığını say-filan, eynən
oldu. Nə riyaziyyat müəllimi oldum, nə də
ərim öldü.
Nənəm deyirdi, harda bədməşrəf şeylər
var, sən düşünürsən. Ağzından
qara yellər alsın, bala.
Nəysə, iki daşın arasında özümü
hardan gətirib söhbətin ortasına soxdum, bilmirəm. Bu cəhətdən
nənəmə çəkmişəm. Kim nə edir, kim nədən
danışırdısa-danışsın, nənəm o
söhbəti hərləyib-fırlayıb "Urusetdə"
qalan əmimin üstünə gətirməli idi. Dünyada o
söhbət ola bilməzdi ki, nənəmin
dilində onun bir ucu gəlib əmimə bağlanmasın.
Hə, evə baxırdıq axı.
İndi qızın üzünə baxın. Heç
anasının əlindən yapışmaz. Ancaq susur. Bir iş gördüyü də yox.
O gün baxıram, dua eləyir. Ölmüşəm
gülməkdən. Bu başdanxarab əməlli-başlı
dua edə bilirmiş. Bir az qulaq
verdim, eşidəmmədim. Düzünü desəm,
əvvəl gündən bu qızdan acığım gəlir.
Nə ətdi, nə balıq. Atasıyla danışdığını görməmişəm.
Anası ilə də hərdənbir. Bilmək olmur kimin tərəfindədir. Evdə bu qədər hadisələr baş verir, elə
bil Yer kürəsinin o tayında baş verir, o isə bu
tayındadı.
Qadına həm əsəbiləşirəm, həm də
yazığım gəlir. Ona görə
yazığım gəlir ki, nə övladdan yarıyıb,
nə ərdən. Ona görə əsəbiləşirəm
ki, öz haqqı yuxusuna da girmir. Bizim bu
qadınlar heç vaxt ortaq xətti tutmağı
bacarmırlar da. Ya vurulub axmaq olurlar.
Ya da ər bir az belə, yumruğunu stola
vuran oldusa, bir başa onun köləsi olurlar. Ya da ər bir az yumşaq çıxdımı, bəs edir
ki, ayaqlarını o ərin çiyninə qoyub, ordan da bir həmlədə
başına çıxalar. Əri qoyurlar
maymaq yerinə. Heç vaxt ortaq həddi
tutuzdura bilmirlər.
O gün
yenə coşmuşdu bu kişi. Hamısını qovmuşdu evdən.
Qıza da əsəbiləşirəm e. Nə vaxt
baxırsan, kitab oxuyur. A bala, demək ki, o qədər də
ağılsız deyilsən. Götür
ananı da, çıx da burdan, bu nə zülümdü
axı. Nəvə yazıq da dərsdən
hər gələndə qalır yor ayrıcında. Ki, anam, nənəm hardadısa, ora gedim.
Yadıma bir əhvalat düşdü. Deməli, kəndimizin
ayağında bir Səmərqənd kişi
varmış, başında da Güllücan arvad.
Birinin əri, birinin də arvadı
ölübmüş. Güllücan arvad bir
özüymüş, bir də inəyi. Səmərqəd
kişiyə hamı deyib ki, al o arvadı, yaşayın, bir-birinizə
qulaq yoldaşı olarsınız. Nəysə,
bir gün kəndin bir-iki ağsaqqalı
yığışıb gedib Güllücanı da, inəyini
də vurub qoltuğuna, gətirib qoyub Səmərqənd gilə.
Bir ay belə, üç ay elə. İnək də, Güllücan da yavaş-yavaş
alışmağa çalışırmış bu həyətə.
Amma inəyin alışmağı
Güllücandan tez baş tutub. Güllücan
arvad heç yollaşmırmış Səmərqəndlə.
Baxma, hər ikisi sərbəst yaşamağa, özü
öz evinin ağası olmağa alışmış
adamlardı. Həftədə bir dəfə
dalaşırmşlar, Güllücan küsüb gedirmiş kəndin
ayağına, öz evinə. Mal nobatdan
qayıdanda inək Səmərqənd gilin qapısına gəlirmiş.
Səmərqənd də evdən
çıxıb Güllücanın bütün hirsini inəyə
töküb qovurmuş həyətdən.
Sonra Güllücanla barışan kimi nobatdan qayıdan
inəyi qaytarıb öz həyətinə gətirirmiş. Bu get-gəllər
o qədər baş verib ki, artıq nobatdan qayıdan inək
iki evin arasında dayanıb qərarsız-qərarsız- bir
kəndin ayağına, bir başına boylanırmış.
Bilmirmiş hansı evə gedə. Yazıq inək iki evin arasında gicələk olub
qalıb. Kənd çoban deyirmiş, bir gün
gördüm inək qusur, yaxınlaşdım, dedim, a
bacı, nolub sənə?
Deyir,
yazığın dərdi açıldı, nə
açıldı:
- Güllücanın Səmərqəndə getdiyi
günə daş yağaydı. Bu nə
yaşayışdı mən yaşıyıram?
Başım hərlənir ta iki ev
arasında. O ki qaş qaralır haa, bütün heyvanlar
toy-bayram edir ki, evə gedirik. And olsun dədəmin
itkin canına, mənim qarnıma bir ağrı girir.
Fikirləşirəm, allah, görən Səmərqənd
gilə gedim, ya Güllücangilə? Görəsən
Güllücan hardadı? Ölürəm
e, həyəcandan şəkər tapmışam.
Axırda yazıq inək ölüb, bütün kənd
də məətəl qalıb ki, sağlam inək idi, noldu
buna birdən-birə?
Həə, uşağı deyirdim axı, bu yazıq
uşağı da o inəyə oxşadıram hərdən.
Baxmağa davam edirik. Bu arvadıyla mehriban-mehriban
danışıb-gülən kişi bir həftə
əvvələcən evdə qızı yaşda birini
saxlayırdı. Əşi o da ayrı bir
mövzudur. Qızı aldadıb gətirib.
Kül bu qızların da ağlına. Qıza deyib, bağ belə, bostan belə. Bu da kənd qızı. İnanıb,
düşüb bunun dalınca, gəlib. Dediyinə
görə, indi nə üzlə qaytsın kəndə?
Həm də kənddə daha betərdi -
ögey qardaşlar, əzazil ata.
Özü də bunları kimə danışsa
yaxşıdı? Bu kişinin arvadına. O da elə qəşəng
dinləyir ki! Hamının belə dinlənilməyə
ehtiyacı var.
Bilirsiz, hərdən məhz buna görə o kişinin
saxladığı qadın olmaq istəyirəm. Gülməyin, siz allah. Qız buna yalvarır ki, mənə bir
iş tap, kömək elə, çıxım burdan. Bu da o gün görürəm ki, qızına
danışır, deyir, kömək elə buna. Qız da elə bil daşdı, divardı, betondu.
Heç nəyə reaksiya vermir. Bu evdə
onca qırğınlar görmüşəm, onca davalar
görmüşəm, amma bu qızın çönüb
birinə baxdığını görməmişəm:
sakitcə qapsını örtüb otağına keçəcək,
vəssalam. Amma anasına dedi ki, kömək edərəm. Düzü, mən inanmamışdım. Bundan
adama kömək edən çıxar, sən allah?
Bu uşaq da deyəsən bunundu. Yoxsa bunların belə balaca uşağı olmaz.
Həm də uşağın qadına nənə
dediyini eşitmişəm.
Deməli,
o gün qadın əsəbiləşib uşağa deyir:
- Sən
də məni saymırsan.
-
Sayıram nənə, vallah, sayıram. Odehaa, o
gün müəllim soruşdu, evdə neçə nəfərsiniz?
Mən də səni sayıb dedim ki, dörd.
Qadını gülmək tutdu. Yazıq ömründə
bir dəfə hirsini uşağa tökmək istədi, onda
da gülmək tutdu, alınmadı.
Qız tezdən çıxır, axşam gəlir. Sən allah,
ondan ana olar? Deyəsən işləyir hardasa.
Qadın evdə həm uşağa baxır, həm
evin işlərini görür, həm də aşiq olduğu
adamın şeytanın da baş açmadığı əməlinin
yükünü daşıyır.
Adam çox arsız görünür. Heç nə
vecinə deyil. Hər dəfəsində içib
"yaxşı edirəm, xoşun deyil, çıx get",
- deyib, qışqırır. Ardınca da gedib
qapını açarlayır, açarı da cibinə qoyub
yatır.
Arvadın
qızı kişinin saxalaığı qıza iş də,
ev də tapıb deyəsən. Axır ki, bu da bir işə yaradı. Kişi evə gəlinəcən əşyasını,
əşya deyəndə, yəni iki-üç əski-üsküsünü
də götürüb getmişdi. Bəri
başdan bilirdim ki, gecə bu evdə qırğındı.
Mən bilməyən şeyə qurd düşər
deyib, nənəm. Elə də də oldu.
Elə zəhləm gedir bu evi izləməkdən! Ələlxüsus
da bu kişi içib gələndə.
İçməyən günü olur ki...
Görmüşük, səhər yeməyinə hamı
şirinçay, yağ, pendir yeyər. Bu səhəri balaca "çubuş", bir
yumurta, bir stəkan suyla açır.
Axşam oldu, nə oldu. Qız yox idi. Kişi şir, aslan olub gəlmişdi evə.
Qadına elə ürəyim ağırıdı ki! Tez arxa otağa keçib qızına zəng vurub
yalvarır ki, tez gəl evə. Az
qala mən özümü burdan atam yerə, onun hayına
çatam. Ürəyim parça-parça
oldu.
O gecə
çox şeyə yandım, çox şeyə
acıdım.
Qız özünü çatdırmışdı. Kişi elə bil bir az çəkinir bu qızdan. O, evdə olanda
bir az yavaşıyır.
Gecə yenə bunların səsinə oyandım. Gözlərimə
inanmadım. İlk dəfə idi bu
qızı belə görürdüm. Anasına
yalvarırdı: "Gəl çıxaq burdan. Gedək. Onsuz da mən baxıram
sənə. Hər ehtiyacını mən
ödəyirəm. Neynirsən axı onu?
Tüpür ona da, bu evə də,
çıxaq. Söz verirəm, bundan
yaxşı saxlayacam səni".
Anası
isə:
- Yox. Onun ağlını içki yeyib, mənim ki
ağlım yerindədi. Mən onu bu halda
qoyub getsəm, alçaq olaram. O,
ağılsızlıqdan edir. Kimi istəyir gətirsin,
saxlasın. Bilim ki, sağ-salamatdır, mənimlə
işi yoxdur. Vallah, pis olmuram...
- Axı
biz burda çürüyürük. Axı o səni
əzir, təhqir edir. Necə
dözürsən? Gəl çıxaq
burdan, yalvarıram.
- Bilərək
etmir ki, içkidən edir. Mən onun
özünü tanıyıram. Onun
özü bu deyil, onu bilirəm.
Qız anasını yola gətirə bilmirdi. Bir gün də
gecə onun dua etməsini eşitmişdim. Ağlaya-ağlaya atasına ölüm istəyirdi
allahdan.
Sonra da deyirdi ki, özünə nifrət edir. Bir övlad
necə atasına ölüm arzulaya bilər ki? "Amma mən, allah, səndən utanaraq bunu istəyirəm.
Sən də məndən utanırsanmı?
İlk dəfə, gülə-gülə
ölməyi, ağlaya-ağlaya yaşamağı öyrəndim.
İndi isə, bətnimdən də kiçik
evdə susmağı öyrənirəm. Yaddaşımın
pozulmağını gözləyirəm, həyatı
gözlərimdən qusmağı öyrənirəm. Bəzən sevincim saçlarımdan qısa, kədərim
ağrıdığım gecələr qədər uzun olur.
Hərdən yuxularım hamilə qalır, mənim
də bir qızım olur. Sonra deyirəm,
qızım olsaydı, sənə, "mənə
oxşamasın" - deyə, bir kitab dua yazardım.
Sonra da düşünürəm, mən də tanrı
olsaydım, bu etdiklərimə görə utanardım...
Susardım..."
Yavaş yavaş bu qız haqqında
düşündüklərimə görə
utanırdım.
Hərdən üzünü göyə tutub
danışdığı gecələrdə
özümü itirirəm, elə bilirəm görür məni,
mənimlə danışır. Qəribədir, ən
sevmədiyin birinə düşüb dəstək olmaq istəmən,
ya da istəmədən ona qulaq yoldaşı olmağın.
O gün də üzünü mənə tutub deyirdi:
- Nənəmin
nağıllarını atamın
qışqır-bağırı, babamın nəsihətlərini
anamın hönkürtüsü aldı əlimdən. Sən heç atanın əllərini ananın
üzündəki göyərmiş zolaqlarda görmüsənmi?
Çaşdım. "Xeyr, xanım, görməmişəm,
çünki mənim heç vaxt atam-anam olmayıb. Mənim bir taykeş nənəm var vəssalam.
Heç vaxt boşanacaqlarının xəyalını
qura biləcəyim atam-anam olmayıb", - deyərək dərdləşmək
istəmişəm o qızla. Amma
alınmayıb. Kömək edim deyərkən,
dəli edərəm qızı.
Hə indi siz gördüyünüz mənzərədən
danışırdıq axı. Bu hala gələnə qədər
o kişi üç dəfə evə
başqa qadın gətirdi, bu qadın hər
üçündə susaraq qızından gizlin şərbətini
düzəltdi. Qızı hər dəfəsində
utana-utana əvvəl özünə, sonra balacayla
anasını düşünüb atasına ölüm dilədi.
İndi hər şey gördüyünüz kimidir. Öz
otağında uzanıb, özü də bilmədən
düz gözümüzün içinə baxan o qız, o
biri otaqda xısın-xısın söhbət edən nənə
və nəvə. Nənə nəvəsinə
uşaqlıqda çox sevdiyi quzularının
nağılını danışır göz yaşı
içində:
"...Bir
gün xəbər tutduq ki, quzumuz çaşıb su yerinə
nöyüt içib. Deməli, o gündən
bu quzu anasını buraxdı, başladı
hünduşkalarla otlamağa, gecələr də tövlədə
yox, hində yatmağa. Öləndə də öz həyətimizi
qoyub, getdi qonşu Hüseyn babagilin həyətində
öldü, ürəyimi kabab elədi..."
Yan otaqdan
tövşüyən kişi səsi
eşidilir:
"Az, şərbətin nooldu?.."
Ədalət.-2018.-18 dekabr.-S.8.