Uzaqlarımın adamına məktub
(Şair Nəcməddin Mürvətovun
şeirləri haqqında)
Nəcməddin Mürvətovu uzun illərdir tanıyıram, dövri mətbuatda, internet saytlarında yayımlanan şeirlərini və bir neçə kitabını oxumuşam, poeziya, həyat, gedişat və açıllı- şirinli dünyamız haqqında xeyli maraqlı söhbətlər etmişik. Onun həyat, cəmiyyət, təhsil və insanlar haqqında məntiqi fikirlər söylədiyinin şahidi olmuşam.
Nəcməddin müəllim yaxşı dost, həm də çox maraqlı bir şairdir. Belə insanla dünyanın hər hansı bir uzaq nöqtəsinə getmək olar. Bilirsən ki, o dost yolunda hər şeyindən keçən, etibarlı, dürüst bir eloğludur. Adam istəyir ki, onunla bir yerdə işləsin, ya əsgərlikdə xidmət etsin və ya universitetdə bir yerdə oxumuş olsun, ən azından onun qonşusu olmaq belə gözəl bir nemətdir. Çünki Nəcməddin müəllim ziyalıdır, xalqının dərd -səri ilə yüklənmiş bir insandır. Neçə illərdir övladlarımızın təhsili keşiyində dayanıb, həyatın istisini də görüb, soyuğunu da...
Nəcməddin müəllim bir ay bundan öncə, mənə əlyazmalarını verdi ki, oxuyum və bu şeirlər haqqında fikirlərimi bildirim. Şeirləri oxuyub bitirən kimi qənaətim bu oldu ki, bu şeirlər Nəcməddin müəllimin ən yaxşı tərcüməyi- halıdır. Elə bir tərcümüyi - halı ki, onun hiss və düyuğlari, qəm-kədəri, sevinc və arzuları ən xırda cizgilərinə qədər bu ədəbi nümunələrdə əks olunub. Bir vergül qədər o yanı bu yanı yoxdur, hər şey yerli - yerində, dəqiq və orjinal bir şəkildə poetik misralara hopdurulub.
Bədii həqiqət tarix həqiqətindən daha etibarlıdır. Tarixi həqiqət arxivlərdə qalır, bəzən onun üstünü tarixin amansız tozu basır, lazım gələndə arxivlərdən çıxarılır, baxılır, azacıq da olsa tozu alınır. Amma bədii həqiqət poeziya olduğundan daim xalqın yaddaşında və dilindədir. O həqiqət nəğməyə çevrilir, bütün el- obaları dolaşır, həqiqətləri özüylə insan yaddaşına daşıyır. Məhz bu konteksden çıxış edərək demək istəyirəm ki, Nəciməddin Mürvətovun şeirləri, vətən, yurd, torpaq, dünya, sevgi və nifrət, işıq və qaranlıq haqqında bədii bir salnamədir ki, nə qədər Azərbaycan insanı yaşayır bu şeirlər də həmin insanların ən etibarlı yol yoldaşıdır.
Nəcməddin Mirvətov doğulduğu və yaşadığı rayonun xüsusən Xızı bölgəsinin min illik şeir sitilində qələm çalır. Bu bölgənin heca şeiri Qazax və Qarabağda yazılan heca şeirindən ciddi sürətdə fərqlənir. Şamaxı rayonun şeir küləyi artıq bu yerləri öz ağuşuna almışdır. Əruz elementləri ilə çuğalanmış fikirlər bu günün özündə də öz deyim tərzi, üslub və intonasiya xüsusiyyətləri ilə Cəfər Cabbarlı, M. Müşfiq şeirinin abu- havasını yaşatmaqdadır.
Nəcməddin müəllimin şeirlərində yuxarıda dediyim məsələlər; soy kökə bağlılıq, məzmunca əruz, formaca hecaya bənzəyən tendesiya, M. Ə. Sabir satirasının müasir quruluşu, Xızı qoşması olduqca özünü lokanik şəkildə buruzə verir. Şair min illərin qəm- kədər ,sevgi, iztirab, vüsalı anlarını özünəməxsus bir tərzdə qələmə alır.
Götür, sil kədəri baxışlarından,
Köklə varlığını sevinc, nəşəyə.
Bacar, ağrıları çıxar canından,
Çəkilmə özünlə xəlvət guşəyə.
Şair insanları xöşbəxt, qəmsiz, kədərsiz görmək istəyir, xəlvət guşələr qəm gətirir- deyir. Varlığını, sevincə, nəşəyə verməyi məsləhət bilir. Bu zaman Süleyman Rüstəmin "Ələmdən nəşəyə" şeiri istər - istəməz yada düşür. Mətnlərarası əlaqə orjinal bir şəkildə ortaya çıxır.
M. Ə. Sabirin şeir stixuyası, satirik ovqatı, cəmiyyətin qan verən yaraları, ağrı - acıları ədəbi - bədii və həm də tənqidi formada Nəcməddin Müvətovun yaradıcılığında sərgilənir. Şairin tənqid hədəfləri M. Ə. Sabirin tənqid hədəflərindən fəqrqlənsə də, sarkazm, öldürücü və həm də islahedicu gülüş xilasaedici və tərbəyələndirici təlim funkisiyası ayaq üstədir.
Pusuruq hər
kəsi ki, gəldi hardan, getdi hara,
Kim deyib
kimə nəsə, yalvarırıq "de də" kara.
Şişir
dam boyda olur adicə bir söz bekara,
Belədə
bil, çaşıram, lap düşürəm heyrətə
çox,
Ömrümüz
sərf olunur boş havayı qeybətə çox
Qeybət
həmişə olub və olacaq da... Bu psixoloji hiss
insanların içini ac qurd kimi gəmirir. Şeirin
sonunda müəllif bu hissin insanda yaratdığı psixoloji
tramva nəinki bir nəslin, gələcək nəsillərin
də ruhunu zədələyir - qənaətininə gəlir.
İnsanlarda şəxsiyyət zədələnməsi
baş verir, bu da həyata, sosial cəmiyyətə, sevgiyə
böyük ziyan vurur. Ona görə də
şair qeybətin doğurduğu xorasma qışından
azad olmaq üçün aşağıdakı şeirdə
sərgilədiyi fikirləri oxumağı və bu fikirdən
doğan əməllərə sahib çıxmağı məsləhət
görür.
Kim deyirsə dünya batır, inanım?
Ümidsizsən, sonun çatır, inanım?
And içsələr bəxtin yatıb, inanım?
İnan təkcə
yaradana, Allaha,
Ümidlə bax gələcəyə, sabaha.
İslam əxlaqnına, milli mənəvə dəyərlərə
söykənmək bu şeirin başlıca idayasıdır. Dünya
padişahının (Allah) hökmü bütün aləmlərin
rəhnidir. O böyük Allah hər şeyi yoluna
qoyandır. Gələcək və
keçmiş böyük Yaradanın hüsnü -
camalıdır. Bəlkə də, M.
Ə. Sabir yaşasıydı, o, bir başa içindəki
ürfan sevgisini və təşnəsini üzü
çıxara biləcəkdir. Çünki
onun satirik şeirinin ruhu ürfan səltənətinin əbədi
axirət yoluna çıxmaqdaydı. Amma
tale imkan vermədi. Ona görə də Nəcməddin
Mürvətəv kimi satirik şeirlər yazan qələm
adamlarımız bu yolu irəliləməkdədir.
Müasir dövrümüzdə satirik şeirlər M.
Ə. Sabir effektini verə bimir. Ona görə
artıq satirik şeirlərin altında gizlənən ürək
dil açır və o başqa bir avazla dillənir. Şeirin istiqaqaməti dəyişir və bu
"Oxutmuram əl çəkin" fikrinin asiossasiyası
başqa anlama gəlir və şeirin məna tərzi dövrə
üyğun olaraq müəyyən istiqamətlərə
yozula bilir. Bu da böyük şairin qələbəsidir.
Nəcməddin Mürvətovun satirik şeirləri
öz dövrünün güzgüsü kimi özündə
bir çox mənfi detalları üzə
çıxarır. Ancaq bu, millətə sevgi və onun
problemlərinin həll etmək istəkləri kimi şairin vətəndaş
mövqeyini dəyərləndirlir.
Nəcməddin müəllim xalqımızın kədəri
ilə yaşayan və onun dərd - səri ilə həmişə
baş - başa qalan şairdir. Yurdumuzun başına
gələn ağrı - acıları, Qarabağ
torpağının bədnam qonşularımız tərəfindən
işğalı onun şeirlərindən könül naləsi
kimi keçir. Bu nalənin içində
millətimizin əyilməz qüruru baş qaldırır və
bütün dünyanı haqq- ədalətə səsləyir.
Xalqımızı, torpağımızın
azad edilməsi üçün səfərbər edir. 20 Yanvardan keçən yolumuzdan tutmuş bu günə
kimi elə bir hərbi, siyasi qələbəmiz yoxdur ki, Nəcməddin
müəllim ona şeir həsr eləməsin.
Əmindi
özünə, arxayın necə,
Axı güvənirdi oraq-çəkicə.
Gördü
rəhm olunmur qocaya, gəncə,
Yağıyla
döyüşə verdi son qərar,
Oldu qürur günü İyirmi yanvar.
Bu şeirdə "oraq-çəkic" kəlməsi
mənə çox maraqlı gəldi. Şair Sovet
İttifaqına oraq -çəkic adını verir.. Əslində belədir. Fəhlə - kəndli birləşməsidir bu oraq
çəkic. Indi "oraq-çəkic"
Bakını qan dənizinə boyayıb. Fəhlə
və kəndli qan tökərmi? Çox
maraqlı situasiyadır. Bu müərəkkəb
ismi birləşmə şeirin bədii dəyərini daha da
artırır.
Və
yaxud
Haqqını
əlindən zorla yağının
Iyirmi yanvarda aldı bu millət.
Birləşib
altında hürr bayrağının,
Qorxunu taxtından saldı bu millət.
Qorxunu taxtından salmaq ədəbi dillə deyilmiş
bir mübarizə tarixidir. 20 Yanvarda qorxu hissi
taxitından salındı. Sovet İttifaqı yetmiş il bu qorxunu taxta oturtmuşdi. Azərbaycan
xalqının mübarizə əzmi, daxili enerjisi,
şanlı keçmişi və gələcəyi 20 yanvar
günündə "qorxu mülkünü" taxtından
saldı. Təkçə burda
keçmiş, bu gün iştirak etmirdi, yet kürəsininin
yumru olmağına rəğmən gələcək də
bizimlə idi.
Nəcəməddin Mürvətovoun kitabında gəraylılar,
qoşmalar da geniş yer tutur. M,Ə. Sabir bəhrində
satirik şeirlər yazan şair qoşma və gəraylının
ən gözəl nümunələrini yaradır. Şeirlər təkçə xarici quruluşdan
ibarət deyil, həm də dərin bir içə,
aşıq şeirinin, xalq təfəkkürünün
bütün cizgilərinə malikdir.
Gözünü
geniş aç, dön bax hər yana,
Qayası, dağ-daşı, düzü gözəldir.
Haqqında
dönməsin dilin yamana,
Bütövcə dünyanın özü gözəldir.
Gözəllik önündə dil yaman olmasın - deyir
şair. Daha
bunun ayrı adı yox! Gözəəliyi,
dağ - daşı, dərəni görməyənlərin,
daha doğrusu, görə bilməyənlərin xalqda deyildi
kimi əvvəl - axır dilindən yaman yara
çıxır. Şeirin qafiyə quruluşu möhkəmdir,
bu möhkəmlik diliminzn bal şirəsindən
qaynaqlanır və ruha xoş gəlir. Ayrı
bir misal.
Köksüm
altda hey qovrulan həsrəti
Ovutmağa gedəm gərək Təbrizə.
Ötür
yaş da, qərarımdır bu qəti,
Aram tapsın yetib ürək Təbrizə.
"Təbrizə" qoşmasında şair vətən
həsrətini ovudur, ürək yalnız Təbrizdə qərar
tuta bilər.
Çünki ruh yerindən oynamaşdır.
Necə ki "Dünya duracaq yer deyil, ey can, səfər
eylə" qərarı ilə həmməsləkdir.
Şair hər bir şeirində deyək ki, təbiət və
ya sevgi şeiri olsa belə ona içtimai don geyindirə
biliir. Aşağıdakı qoşmaya nəzər salaq:
Yoxdur onun
ağlı şəksiz
Səni qoyub çıxıb gedir.
Kimdir
axı o ürəksiz,
Ürəyini sıxıb gedir.
Hicran
bilmir, həsrət bilmir,
Məhəbbətdə möhnət bilmir.
Sevgi nədir,
əlbət bilmir,
Seyr eyləyir baxıb gedir.
Haqlı
bir fikir: "sevgi nədi, bilmir əlbət, seyr eləyir,
baxıb gedir" mətləbi yeni bir baxış
bucağı yaradır. Və harasa göndərilir.
Bu mənada kı, bu şeir "Bu dünya bir
pəncərədir, hər gələn baxıb gedir"
düşüncəsi ilə birləşir. Yəni əsas
məsələ: Nəcməddin müəllimin şeirləri
hər tərəflə, -istər keçmş, istərsə
gələcək- əlaqə yaradır, mətnlərarası
əlaqəni sürətləndirir.
Şairin təbiət şeirləri də çox
maraqlı gəldi mənə. O cəmiyyətdən bəzəndə
təbiətin qoynuna qaçır. Artıq xəbislik,
xəyanət, xiffət, qeybət ərşə dirənib.
Onda
insanlar, elə cəmiyyətin özü də təbiətin
ruhuna can atıb özünü təmizləyib adabtasıya
olmağa çalışır. Şairin təbiətdən
bəhs edən şeirlərin əsas məramı cəmiyyəti
saflaşdırmaq və durultmaqdır. Bir
sözlə, cəmiyətdə lirik qəhrəman
üşüyür. əlbəttə
bu üşümək təbətin soyuğundan
üşümək deyil.
Üşüyürəm
soyuqdan yox, içimdəki sırsıradan,
Bax, ruhuma hakim olub laqeydliyim,
dalğınlığım.
Həyat
eşqi, həzz-ləzzətlər bir-bir çıxır
hey sıradan,
Itib gedib o əvvəlki kükrəməyim,
çılğınlığım.
Içindəki sırsıradan, laqeydlikdən
üşümək dəhşətdir. Amma təbiətin qoynunda
üşümək nə gözəl! Insan təbiətin
qoynunda üşümək hissini itirəndə cəmiyyətin
problemlərindən titim - titim titrəyir.
Bu o zaman olur ki, təbiət və cəmiyyət
arasında tarazlıq pozulur. Bu zaman şair təbiətə
qayıdır. Çünki təbiət həmişə
cəmiyyəti saflaşdırmağa can atır, onu qoruyur, ilkinliyini yada salır.
Güllərin
sevirəm mən hər rəngini,
Tək-təki, dəstəni, həm çələngini.
Bəxş
edir ruhuma öz ahəngini,
Məftun
etməyiylə gözəlliyinə,
Hərəsi ayrı bir zövq verir mənə.
Şair insanları təbiətə, təbiətdən
öyrənməyə, ondakı çevrilmələri və
təzələnməni öz üzərində, daha
doğrusu cəmiyyətin beynində qurmağa
çağırır. Bu təkçə Nəcməddin müəllimin
arzusu deyil, bu mədəniyyətin əbədi və əzəli
olaraq xitabıdır.
Şairin kitabına sevgi şeirləri, qəzəlləri
və deyimləri toplanmışdır. Bu sevginin ən ali məqsədi nədir? Yer
üzündə bütün insalaı xöşbəxt
görmək. Bundan gözəl arzu ola
bilər?
Qismətimə
düşən kəsdin,
Bir ömürlük mənə bəsdin.
Ümidimi
yaman kəsdin,
Sevincimə
ünvan, yoldun,
Oxunmamış nəğməm oldun.
Şair çox gözəl vurğulayır ki, sevgilər
də nəğmə kimidir, oxunanı da var, oxunmayanı da. Oxunmağı
lap gözəl. Oxunmamağı isə
sevginin əbədi və əzəli ruhudur. O nəğmə
hələ yatır. Amma nə vaxtsa oyanacaq
öz şirin nəğməsini ötəcəkdir.
Nəcməddin Mürvətovun "Uzaqlarımın
adamı" şeirində həm dünyəvi, həm də
müasir fəlçəfi düşüncənin mahiyyətini
gördüm.
Mənə elə elə gəlir ki, uzaqlarda həmişə
bir adamım olub və mən həmişə onun yanına
getməyə can atırıam və görünür
heç vaxt da onun yanına gedə bilməyəcəm, sadəcə
şeirlərimi ona məktub kimi göndərməklə
ovunacam.
Bax həmin psixoloji fəlsəfi düşüncə
vahid bir sistemdir və şair dostum onu çox gözəl əşkarlayıb.
Səndən
gələn doğmalıq var, duyuram,
Uzaqlarımın adamı, çox mənə.
Deyimlərin,
söz-kəlmənə uyuram,
Bundan başqa bir təsəlli yox mənə.
Ruhlarımız
söhbətləşir, sanıram,
Uyğun gəlir düşüncənlə
düşüncəm.
Təsdiq
edir, nələrisə danıram,
Sonda eyni nəticənlə nəticəm.
Uzada olan
o adam ya keçmişdir, ya gələcək.
Şair onunla daim əlaqədədir, ona görə ruhlar
söhbətləşir, bəlkə də o adam
insan nəslinin əvvəlidir, və ya da bəlkə sonu, ya
da onun canının dərinliyində olan gen və kimlik bizi
özünə çəkir, bu əlaqə fəlsəfənin
daxili enerjisidir.
Nəcməddin müəllim qəzəllərində
düyğu və düşüncələrini böyük
ustalıqla cilalayır. əbədi eşqin iztirabları
yenə lirik qəhrəmanı yaxıb yandırır. Amma bu iztirab yaşam tərzidir və insana
böyük zövq verir. Eyni zamanda bu aşiq, məşuq
əlindən, onun vəfasızlıqdan nə qədər
zülmlər görsə də ,o
böyük Ustada sadiqdir, onun mərhəmətini daim dəyərləndirir.
Bu ustad kimdir? Bəlkə elə
o böyük Yaradan və eşq tanrısı Məcnun?
Hər halda aşıq o böyük Ustadın
qarşısında daim səcdədədir.
Əxz elədin,
bilirəm, hər nə ki var ustaddan,
Varlığıma cəm olub min cürə var ustaddan.
Kitaba toplanmış deyimlər ədəbi - bədi, fəlsəfi
düşüncələr reallıqdan kənar deyil. Təbiət
və cəmiyyətlə beynimizin əlaqəsi,
toqquşması, ehtizası, qaparıb və çəkilməsi
bu düşüncələri yaradır. Mən
deyərdim ki, hər bir deyim böyük bir şeir
mövzusdur. Şair sadəcə onu da bir ədəbi
növ kimi qələmə alıb.
Öyünmə,
səndən çox ucaları var,
Necə
ki,az deyil dərkindən kənar.
Tutmasın
gözünü kiçicik uğur,
Səssiz böyüyünə bacar möhür vur.
Şair gözəl deyir: dərkdən kənar
olan o böyük Ustad, kainatın padişahı Allahdır. Hər
şey onun əlindədir. Ona görə də
gözünü heç vaxt kiçicik uğur tutmasın, səssiz
böyüyüyünə bacar möhür vur. Necə deyərlər
sadəcə "biz qələm tutanıq, hər şeyi deyən
Allahdır"
Mən inanıram ki, Nəcməddin Mürvətovun
uzaqaqdakı o adama, bəlkə də dünyanın ilk və
son adamına yazdığı məktublar- şeirlər qədir
bilən oxucular tərəfindən maraqla qarşılanacaq.
Şair dostuma uğurlar diləyirəm.
Qəşəm
Nəcəfzadə,
Şair, Əməkdar
Mədəniyyət işçisi
Ədalət.-2018.-19 dekabr.-S.6.