Ürəyim mənim deyil, sevdiklərimindi...
Söz İlahi işarədir. Sözün
gücü var. Bir də söz sahibləri var. O söz sahibləri ki,
sözün dəyərini bilir, onun üzərində zərgər
dəqiqliyi ilə işləyir. Belə söz
adamlarını tanımaq, onlarla ünsiyyət qurmaq bizim
"söz” haqqında anlayışımıza yeni bir məna
gətirir. "Söz adamı” layihəsinin
növbəti qonağı şairə, ədəbiyyatşünas
Elnaz Eyvazdır.
- Son vaxtlar ədəbi proseslərdə
bir durğunluq, bir sakitlik hökm sürür. Bəzən qələm
əhli bu sükütu qalmaqallı fikirləri,
açıqlamaları ilə pozurlar. Bu nə
ilə əlaqədardır, ortada ciddi ədəbi nümunələr
yoxdur, ya bu bir gündəmdə qalma priomudur?
Ədəbi prosseslərdə durğunluq olduğunu deməzdim. Çünki
vaxtaşırı yeni kitablar nəşr olunur, təqdimatlar
keçirilir, əvvəlki kimi olmasa da, müsabiqələr
təşkil olunur. Ancaq bu yetərli deyil təbii.
Təəssüf ki, son zamanlar bu tədbirlər
özləri də monoton xarakter alıb. Bir-birimizin kitab
təqdimatlarına getmək toya getmək xarakteri
daşıyır az qala – o gəlib, mən
getməsəm, ayıb olar. O ki qaldı sükutu qalmaqalla
pozmaq cəhdlərinə, bu, adamların şəxsi
işidir. Əlbəttə ki, heç də
xoş deyil ki, özünə ədəbiyyat adamı deyən
kəs gündəmə qalmaqalla gəlsin. Amma insanların seçiminə qarışa bilmərəm.
Hər kəsin öz həqiqəti var. Bəlkə,
onlar bunu düzgün hesab edir. Bəlkə,
həqiqətən, oxucunun diqqətini çəkmək, mətnlərini
onlara oxutdurmaq üçün belə səs-küyə
ehtiyac var, bilmirəm. AYB-dən
çıxdığım vaxtlarda xeyli söz-söhbət,
haqlı-haqsız üstümə gəlmələr oldu,
inanın ki, bütün əsəblərim pozuldu, həftələrlə
gərginlik içində oldum. O söz-söhbətin gətirdiyi
"şöhrət”, saysız dostluq təklifləri, oxucu
diqqəti belə məni o qədər narahat edib bezdirirdi ki,
bir an hər şey bitsin istəyirdim.
- Kənardan hadisələrə
baxdıqda onu daha dolğun və aydın görmək
mümkündür. Sizin baxış bucağınızda bu
günki ədəbi mühit necə görünür?
· Vallah,
iş-güc, məişət problemləri, yaşamaq
uğrunda çabalar başımı elə qatıb ki, kimin
nə ilə məşğul olduğundan, kimin kimlə
didişdiyindən xəbərim yoxdur. Daha doğrusu, az da olsa xəbərim var, sadəcə dərinə
gedib maraqlanmıram. Məni bu söhbətlər
heç vaxt maraqlandırmayıb, ədəbiyyat adamı mənim
üçün mətni ilə maraqlıdır. Hər halda, uzaqdan baxanda, heç də
könülaçan mənzərə görünmür.
Sənin də bu camiədə olduğunu bilən adamlar var
ha, onlar soruşanda ki, ay Elnaz, niyə filankəslə filankəs
vuruşur, ya da "o nə idi filankəs ağzına gələni
danışıb?” utanıram...
- Bəlkə də ənənəvi
sualdır. Amma həm də maraqlı tərəfi də var
bu sualın: Şeirlə, sözlə ilk
tanışlığınız hansı dövrə təsadüf
edir?
Özüm yazmazdan xeyli əvvəl. Gözümü
açıb evimizdə kitablar görmüşəm. Atam ədəbiyyatı çox sevir, ağlım kəsəndən
onun mütaliə etdiyinin şahidiyəm. Bu
gün də belədir. Azərbaycan ədəbiyyatının
bir çox nümayəndələrinin əsərlərini
orta məktəb illərində oxumuşam. Atam hər hansı kitabı oxuyandan sonra ayrı
qoyardı, deyərdi ki, qızım, maraqlı kitabdır,
vaxtın olanda oxu bunu. Su kimi çəkərdim
başıma....İndi o zamanalardakı kimi ciddi və
davamlı mütaliəyə vaxtım olmur, onda
qayğılarım yox idi, işim-gücüm dərslərimi
oxumaq idi, boş vaxtlarımda da kitablar... Aşağı
siniflərdən artıq ara-sıra yazırdım. 11 yaşımda "Pioner” qəzetinə göndərməyə
başladım yazılarımı. Get-gedə
gördüm ki, Söz, mənəm, özüməm. Məktəb illərində artıq Sözün fərqində
idim. Tələbə olandan sonra isə
daha məhsuldar yazmağa başladım. Həm
şeir, həm də publisistik yazılarla mütəmadi
çap olunmağa başladım.
- "Rəqsimin sirri öldü” yazısında həyatınızla
bağlı bir çox məqamlara yer
ayırmısınız. Müəlliminizlə
bağlı təsirli anları nəsr dili ilə desək, təbii
və səmimi canlandıra bilmisiniz. Ümumiyyətlə,
nəzmdən nəsrə keçid asandı, ya nəsrdən
nəzmə? Bu keçidlərə münasibətiniz...
Bu yazıdan qabaq da nəsrlə bir çox
yazılarım yayımlanıb. Nəsr
yazdığımdan kimsənin xəbəri yox idi. 2011-ci ildə Nəsimi Milli Ədəbiyyat
Müsabiqəsində "Qadın” hekayəsilə qalib
olanda hamı məni təbrik edir, dalınca da deyirdi ki, necə
olub, şeir nominasiyasında iki qalib var? Çünki
şeir nominasiyasında Musa Əfəndi qalib idi. Gülür, deyirdim, mən nəsrdə qalib
olmuşam. Və bu iki forma arasındakı keçidi
heç vaxt hiss etməmişəm. Biri o birinə
mane olmayıb. Kimdə hər ikisi də
alınırsa, niyə də yazmasın? Şeirlərdə
hisslərimi daha çox ifadə edirəm və onu yazmağa
vaxtım, enerjim çatır necə olsa. Amma nəsr daha çox zaman və zəhmət tələb
edir. Əlbəttə, bu, o demək deyil
ki, şeir zəhmət tələb etmir. Əsla.
Yazdıqdan sonra dəfələrlə oxuyub, hər
oxuyanda da bir düzəliş edirəm şeirdə. Ancaq yenə də nəsr daha çox istəyir ki,
onun əhatə dairəsində olasan. Odur
ki, nəsrə daha ehtiyatla yanaşıram. Qarşımda həftə səkkiz, mən doqquz bir
hekayə yazmaq öhdəliyim yoxdur. Daha
çox yay tətilində nəsrə vaxt ayırıram, nəsə
yazıb tamamlayıram, mətn zövqünə
inandığım yaxın dostların müzakirəsinə
buraxıram, sonra da oxucunun ixtiyarına verirəm.
Dostlarımının zövqünə və fikirlərinə
etibar edirəm, deyirlər ki, alınır... Hekayə
mənim sevimli janrımdır. Roman yazmaq
haqqında düşünmürəm. Hələ ki... Arzum maraqlı hekayələr yazmaqdır.
Şeir də ki...şeirdir də...məni ən yaxşı
tanıyan, tanıdan şeir...Etibarlı sevgilim...
- "Söz adamı” deyəndə
ilk öncə düşüncənizdə hansı fikirlər
formalaşır. Bu fikirlərin
istinad nöqtəsinin adı nədir?
Orta məktəb illərində ədəbiyyat
adamı, söz adamı mənim üçün
dünyanın ən saf, təmiz, hiylədən,
paxıllıqdan uzaq adamları idi. Daha doğrusu, mənə
elə gəlirdi ki, pis adamların arasında bircə nəfər
də söz adamı yoxdur. Ancaq
yaşadıqca gördüm ki, söz adamının paxılı,
xəbisi, xəyanətkarı, yalançısı heç ələ
düşməz. Xislət başqa şeydir e. Adamlar var
ki, ömründə bircə misra yazmayıb, amma ADAMdır
da! Uğrunda ölmək olar! Amma elə söz
adamı da var ki, uğrunda ölsən də, xeyri yoxdur,
adlayıb üstündən keçər. Xarakterdir də, insan xarakteri. Buna yazıq
Söz neynəsin... Sözü bilən, əli
kitablı olanın pisi daha pis, yaxşısı çox
yaxşı olur. Cahilin elmlisi daha təhlükəlidir,
nəinki elmsizi. Bir də ki, səni incidən, aldadan, xəyanət
edən, yalan danışan və s. söz adamıdırsa, daha
çox ağrıyırsan, yanıb-tökülürsən.
Axı o duymalı idi, bilməli idi ki, olmaz, bunu sənə
etmək olmaz!
- Siz həm də pedaqoji fəaliyyətlə
məşğulsunuz. Necə
düşünürsünz zaman keçdikcə şagirdlərin
ədəbiyyata, humanitar sahəyə olan marağı
azalır ya əksinə?
Bizim orta məktəb illərimizdə humanitar sahəyə
meyil indikindən çox idi, bəli. İndi şagidlərin
çoxu bu sahədən qaçır. Hər
sinifdə iki-üç nəfər humanitara meyilli şagird
olur. Ədəbiyyata isə, ümumiyyətlə.
Hansı şagirdin özünün mütaliəyə
marağı varsa, seçdiyi sahədən asılı
olmayaraq mütaliə edir, vəssalam. Düzdür,
təbliğ edirsən, həvəsləndirirsən, müəyyən
qədər təsirin olur. Ancaq yenə də
azdır. Kitab aldırırsan, oxudursan, valideyn səndən
şikayət edir ki, uşaq kitaba pul verdi
və ya dərsi qalıb, bədii kitab oxudur müəllimi. Baxmırsan, fikir vermirsən, davam edirsən, ancaq nəyin
bahasına? Əsəblərinin, səhhətinin…
- Poeziyada "bağışlanma” və
" bağışlamaq” mövzüsu ətrafında
çox yazılıb. Sizcə bir insana nəyi
bağışlamaq olar, nəyi bağışlamaq olmaz?
Bu asılıdır qarşındakının hansı
səbəbdən bağışlamaq lazımdır, ya da
lazım deyil məsələsinə. Xırda səhvlər
var ki, onları bağışlamaq lazımdır,
bağışlayırıq da zatən. Axı
hər xırda səhvə görə insanı silib atmaq da
olmur. İnsan o qədər dəyərlidir ki, ondan
ötrü hər şeyə dözüb yaşayırsan hətta!
Ölürsən demirəm ha, yaşayırsan deyirəm!
Yaşamaq zülümdür ee... Yalanla
barışa bilmirəm və yalanı göydə tuturam.
Həyatımda heç kəsə və heç nəyə
nifrət etmirəm, yalandan başqa! Yalan
danışmağı təkcə xarakterdən gələn
xüsusiyyət kimi qəbul etmirəm, yalan danışmaq həm
də tərbiyəsizlikdir. Düşünürsən
ki, düzünü desəm Elnaz ölər, qoy yalan deyim ki,
bir az yaşasın, etmə. Əsil onda
ölürəm... Xaraktercə elə adamam ki,
başım ayağının altına çatınca
qarşımdakına güzəşt edirəm, deyirəm,
olmaz, itirmək istəmirəm, itirmək dəhşətdir.
Çünki özümü yaxşı
tanıyıram, xətt çəkdimsə, bitdi dedimsə,
bitdi. Geriyə dönüş yoxdur.
Kim olur olsun, fərq etmir. Bir
adamın kimliyi artıq fərq etmirsə, demək bitib.
Hüqo deyirdi, bir adamı bağışla və
unut, bu ən yaxşı intiqamdır. Təxmini
bu cür. Əslində,
"bağışlamaram!” dediyim adamları
bağışlayıb silmişəm həyatımdan. Barmaqla saya biləcəyim qədərdir onlar. Elə bilirəm heç vaxt tanımamışam, nə
nifrət hiss edirəm, nə sevgi, nə mərhəmət...heç
bir hissim yoxdur həmin adamlara qarşı. Qəfil
qarşıma çıxanda belə heç bir hiss
keçirmirəm. Elə bilirəm tez-tez istifadə etdiyim
marşrut avtobuslardan birinin sürücüsü, ya da
konduktorudur, ona görə üzü tanış
gəlir. Amma bu adamları ürəyimdə
bağışlamasam, "haqqım halal olsun” deməsəm,
bu qədər rahat boş verə bilmərəm, bu qədər
rahat özgələşə bilməzlər. Bağışlamaq özümü rahat edir,
başımı yastığa qoyanda içim göynəmir,
vicdanım rahat olur ki, mən incitməmişəm, məni
incidiblər. Düzdür, çox diqqətcil
adamam, elə xırda şeylərə görə insanlardan
ötrü narahat olub qayğılarına qalaram ki, özləri
də məəttəl qalar. Əgər
maraqlanmamışamsa, demək, xəbərim olmayıb
narahatlığından. Yəqin bu üzdən
həm də bir balaca küsəyənəm. Ancaq kinli deyiləm. Yəqin ki,
bağışlaya bilməyəndə adam
kinli olur və o kin özünü didir, yeyir içindən...
-
Dünya ədəbiyyatından oxumağa vacib bildiyiniz əsərlər...
Oxucu zövqləri, maraqlar müxtəlifdir. Hər kəsin
öz seçimi var. O baxımdan vacib deyil, sadəcə, məsləhət
bildiyim əsərlər var ki, sadalasam, yenilik olmaz. Çünki bu əsərlər yetkin oxucular tərəfindən
oxunmuş olar artıq. Kamyunun "Yad”, Kafkanın
"Çevrilmə”, Remarkın "Zəfər
tağı”, Markesin hansı əsəri olsa, xüsusən,
"Patriarxın payızı” və "Yüz ilin tənhalığı”
əsərləri və ümumiyyətlə, Dostoyevski,
Tolstoy, Saramaqo, sonra Platonovun, Çexovun və Mopassanın
hekayələri...siyahını uzatmaq olar. İndilik
dərhal xatırlaya bildiklərimdir bunlar.
- Müasir dövr ədəbiyyatından
kimləri oxuyursunuz?
Oxuyursan deyəndə ki, mənim indiki mütaliəm
ayaqüstü nəsə atışdırmaq kimi bir şeydir
ki, acından ölməyim. Çünki tamamən
oxumayanda özümü bomboş, mənasız hiss edirəm.
Fürsət olduqca nəsə oxuyuram. Çünki məişət, qayğılar,
problemlər və üstəgəl bütün bunları zərif
çiyinlərində daşımaq, əlbəttə ki, məni
ürəyim istəyən mütaliədən və yazı-pozudan
ayırır. Axşamlar ədəbiyyat
portallarını vərəqləyirəm, dünya ədəbiyyatından
paylaşılan nümunələr və müəlliflərlə
imkan dairəsində tanış olmağa
çalışıram. Siz mütaliə deyirsiniz, heç
yazmağa çata bilmirəm...
- "Mən qorxmuram, əsl
Qadın yaşımdan” şeirində insanın psixoloji təlatümlər
içində özünü axtarması, var-gəl etməsi
incə bədii zövqlə izah olunur. Bu şeirin alt qatında sanki daha çox
həyatın faniliyi və vəfasızlığı
görünür. Sizin üçün həyatın,
yaşamın fəlsəfəsi nədir?
Mənim üçün yaşamaq odur ki, nə qədər
ki həyatdasan, olmayacağın zaman üçün sanki
depozit yatırırsan. İnsanların ürəyində özünə ev qurursan, ev qurursan ki, qarda-qışda
donmayasan. Daldalanmağa damın olsun. Mənim
üçün yaşamaq odur ki, ürəyində adamlara ev tikirsən, ev tikirsən ki, istədikləri
vaxt ərklə qapısını döyüb daldalanmağa,
sığınmağa bir küncləri olsun. Yaşamaq –
başqaları üçün həm yaşamaq, həm də
bir az da ölməkdir. Ürəyim
mənim deyil, sevdiklərimindir, dostlarımındır - illərlə
üzlərini görməsəm də, məndən çox
onlara xidmət edir, onları düşünür. Ancaq
bir az qırıqlıqları çoxdur,
o üzdən dama bilər – sevdiklərim islanar, hava çəkər
– üşüyərlər. Odur ki, məni
bağışlasınlar. Haqlarını
halal etsinlər. Üzrlü bilsinlər...mən
adamları sevirəm...Mənim üçün yaşamaq sevməkdir,
sevdiklərin uğrunda özündən, öz
maraqlarından, istəklərindən vaz keçməkdir.
Özünə əzab-əziyyət olsa da...
- Yazmaq, bunun
qarşılığında layiqli qiymət almamaq və ədəbiyyatdan,
insanlardan küsmək. Bu halları yaşayan
söz adamlarına münasibətiniz necədir?
Yenə də təkrar edəcəm, hər kəsin
öz düşüncəsi var, hər kəs də
özlüyündə haqlıdır. Ancaq mən
yazmağın qarşılığında kimsədən nəsə
ummuram. Mənim yazmağım mənə
lazımdır, yazıdan aldığım zövqü
özüm yaşayıram, yazanda xoşbəxt oluram, buna
görə niyə kimsə mənə nəsə ödəməlidir?
Bəlkə də, yazı mənim
üçün yeganə varlıqdır ki, onun
qarşılığında heç bir təmənnam yoxdur.
Bir halda ki, söz sənə nəsib olub, demək,
söz qarşısında xidməti borcun var.
- Yazıçının və yaxud
şairin sosial durumu onun yaradıcılığı ilə
bilavasitə bağlı olmalıdırmı ?
Bayaq da dedim, məsələn, məişət
qayğılarım, problemlərin həlli yolunda
qaçhaqaçlar, bəlkə də, ən çox
yalnız yazı-pozuma zərbə vurur. Yaşamaq
üçün bu çabalar zorundayam, həm də bu məsuliyyət
birbaşa sənin üstündə olanda, daha çox əzilirsən.
Yazmaq istəyirsən, dolursan, ancaq həm
özün, həm də səndən asılı olanlar
üçün yazmağı arxa plana salası olursan. Uşağa çörək lazımdır, sənin
mətnlərinlə qarnı doymaz. O başa düşməz
ki, yazmadığın, yazmaq imkanın olmayan mətnlər səni
içəridən yeyib-tökür, dağınıq
olursan, dolub-dolub partlamağa gəlirsən...Qış təzə
girəndə evdəki elektrik peçini işlətmək
istədim, gördüm nasazdır. Qoydum
qabağıma, necə lazımdır, düzəltdim, işə
saldım. Sonra yaxın dostlarımdan birilə
danışanda dedim, barmaqlarımın başı ağrıdı,
dırnaqlarım didik-didik oldu peçi düzəldib bitirincə.
Düşüncəli-düşüncəli dedi ki, o
barmaqlar yazı yazmaq üçündür, peç düzəltmək
üçün yox...Hələ də xatırlayanda ətim
ürpənir...Harasa tələsirəm, harasa gecikirəm,
zaman da gedir, özü də çox sürətlə gedir.
- Ədəbi
mükafatlara münasibətiniz...
Kimlər
üçün bu önəmlidirsə, kim
hesab edirsə ki, mütləq və mütləq bu
mükafatları almaq lazımdır, Tanrı nəsib etsin. İki dəfə ədəbi müsabiqədə
iştirak etmişəm. Nəsimi Milli
Ədəbiyyat müsabiqəsində, hekayə nominasiyasında
qalib oldum və Azadalıq radiosunun keçirdiyi müsabiqədə
hekayəm onluğa düşmüşdü. Hər hansı bir ədəbi mükafat, ad, təltif
iddiasında deyiləm, heç vaxt da olmamışam. Alsan, yaxşı, almasan da layiq deyilsən demək
deyil. Bəzən insan ya həyatda layiq olduğunu
almır, ya layiq olmadığını alır. Ya da sənin layiq olduğun başqasına nəsib
olur…həyatdır da…Ədəbi mükafatlardan daha önəmli
nələrsə var həyatda. Ya bu nəsələr
daha önəmlidir, fəqət nəsibim olmayıb,
mükafat nədir ki onların yanında, ya da elə gözəl,
həyati əhəmiyyətli nəsibim olanlar var ki, yenə də,
ədəbi mükafat nədir ki, onların yanında…
- Mütaliə vərdişinin
formalaşması üçün zəruri bildiyiniz amillər
hansılardı?
Elə vərdiş
etmək… Hər gün müəyyən qədər oxumaq, az da olsa. Hazır oxucu bunu
yaxşı bilir. Ancaq, məsələn,
məktəbdə şagirdlərimə belə öyrədib,
alışdırıram, evdə də qızıma. Hər gün yatmazdan öncə 10-20 səhifə
oxuyur heç olmasa. Çətini vərdişə
çevrilincədir, ondan sonra kitabsız darıxırsan.
- Son
olaraq "söz” haqqında sözünüz...
Söz deyilən qədər müqəddəs və
sehrlidir. Sözün enerjisi qədər güclü enerji bir
də Sevgidir. Təkcə yazanda yox, gərək
danışanda da sözləri seçəsən. Seçəsən ki, qarşındakını
yaralamayasan, ya da yarasını qanatmayasan. Yazanda
isə min dəfə ölçüb biçəsən,
darayasan. Hər bir halda sözün məsuliyyəti
var, insanın boynunda, istər yazar ol, istər olma. Hər dəfə nəsə yazanda, yazıb bitirəndə
deyirəm, təşəkkür edirəm, sənə,
Tanrım. Nə yaxşı ki, söz var və sən
bu dəryadan mənə damla da olsa nəsib etmisən, yoxsa
ürəyim çoxdan partlamışdı ee,
haçandı...
Söhbətləşdi:
Tural Cəfərli
Ədalət 2018.- 3 fevral.- S.6;10.