Gələcəyə aparan körpü barədə kitab

 

Qəmər xanım Cavadlının "İslambioetika" əsəri işıq üzü görüb

 

Bioetika fəlsəfi fikrin yeni başlanğıc nöqtəsini təşkil edən elm sahəsidir. Onun formalaşması inkişafı ənənəvi etikanın xüsusi ilə tibbi etikanın transformasiyası ilə sıx əlaqəlidir. Bioetikaya maraq, hər şeydən əvvəl, müasir cəmiyyətlərdə insan hüquqlarına, yeni texnologiyaların tibbi vasitələrin insanlar üzərində sınanmasına yönəlmiş qlobal ictimai marağın göstəricisidir. Bu da öz növbəsində, ciddi hüquqi mənəvi tənzimləmə tələb edən bəzi problemlər əmələ gətirib.

 

... bir az bioetika...

 

Müasir dünya üçün böyük əhəmiyyət kəsb edən bioetikanın nəzəri təcrübi təməli 1946-ci ildə keçirilmiş Nürnberq Məhkəməsində - nasist həkimlərin tükürpərdici əməllərinin ifşası zamanı qoyulub.

Bioetika müxtəlif elmi-tədqiqat sahələrini birləşdirən mənəvi-etik fəlsəfi elm olaraq ötən əsrin 60-cı illərinin sonu, 70-ci illərinin əvvəllərində yaranıb. 1971-ci ildə isə Van Renseller Potter "bioetika" terminini ictimaiyyətə təklif edib. Potter yeni termini cəmiyyətə təqdim edərkən xüsusi vurğulayırdı ki, bioetika "özündə bioloji bilikləri bəşəri dəyərlər sisteminin idrakını ehtiva edən yeni elm" olmalıdır. Əslində o, iki bilik sahəsi-təbiət humanitar elmlər arasında yaranmış kəskin ziddiyyətlərin bütün ekosistemi dağıtma təhlükəsi barədə "həyəcan təbili" çalırdı.

Sonrakı illərdə demoqrafiya problemlərini araşdıran holland əsilli həkim, ABŞ-dakı Kennedi Etika İnstitutunun yaradıcısı Andre Hellegers isə bioetikanı bir elm kimi mayevitka ilə eyniləşdirir. Yəni bioetika yalnız tibb, fəlsəfə etika ilə müqayisədə, eləcə dialoq prosesində məna kəsb edən bir elm kimi dəyərləndirir. Məhz Hellegers bioetika termininə akademik struktur verərək onu biotibbi elmlər sahəsinə, siyasətə kütləvi informasiya vasitələri sisteminə daxil etdi.

Bu gün dünya alimləri bioetikanı gələcəyə aparan körpü hesab edir belə düşünürlər ki, bu körpüdən keçən bəşəriyyət özünün şərəf ləyaqətini qorumağı öyrənməlidir. Təsadüfi deyil ki, biotibbi texnologiyanın yaratdığı yeni etik problemlərin həlli üçün müsəlman hüquqşünasları fiqh alimləri mütəmadi görüşlər keçirir, müzakirələr aparırlar.

 

... bir az da kitab

barədə

 

Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin sədr müavini, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, tanınmış jurnalist-tədqiqatçı, "Həsən bəy Zərdabi" mükafatı laureatı Qəmər xanım Cavadlı gələcəyə aparan körpü hesab edilən bioetika barədə kitab yazıb. Bu sahədə araşdırma aparan, bioetikaya həsr olunan beynəlxalq konfranslarda ölkəmizi təmsil edən müəllif İslam dininin bioetikaya münasibətini kitabda geniş təhlilini işıqlandırıb. Kitabda həmçinin son illər Azərbaycanda bioetika ilə bağlı həyata keçirilən işlərdən ətraflı söhbət açılır.

Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin sədri, tarix elmləri doktoru, professor, Şeyxülislam Allahşükür Paşazadə kitaba yazdığı "Ön söz"də qeyd edir ki, İslam dininin bioetika problemlərinə münasibəti mövzusu din xadimlərini çoxdan bəri narahat edən maraqlandıran məsələdir: "...Müasir sivilizasiya rifah mənbəyi olmaqla yanaşı insanın yaşam mühiti, mədəni-ekoloji şəraiti sağlamlığı üçün bir sıra təhlükələr yaradıb... Qəmər xanım Cavadlının geniş araşdırmalar ətraflı təhlil sayəsində ərsəyə gətirdiyi kitab İslamın bioetika problemlərinə münasibətini tarixi, fəlsəfi ictimai aspektlərdən işıqlandırır. Çox təqdirəlayiq haldır ki, müəllif müqayisə üsulundan istifadə edərək, digər dinlərin fəlsəfi məktəblərin problemə münasibətini açıqlaya bilib. Bu gün din elm arasındakı qarşılıqlı münasibətlər sistemini mükəmməl şəkildə təhlil edən bir kitabın ərsəyə gəlməsi bütün dindarlarımıza dəyərli töhfə sayılmalıdır". Yeri gəlmişkən, Şeyxülislam Allahşükür Paşazadə "İslam bioetika" kitabının həm elmi redaktorudur.

Kitaba akademik Vasim Məmmədəliyev Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi sədrinin birinci müavini, Müfti Hacı Salman Musayev rəy veriblər. Akademik Vasim Məmmədəliyev "...İslam bioetika" "Zamanın tələblərinə cavab verən kitab" adlandırıb: "Allah-taala insanı dünyanın ən kamil məxluqu kimi yaradıb, əqidəsi, imanı, əməli təqvası olan şəxsi mələklərdən belə üstün tutub. İslamın bioetikaya münasibəti məhz insana olan qayğı sevgidən irəli gəlir.

İnsan övladı öz ləyaqətinə xələl gətirmədən, ilahi və dünyəvi hüquqlarını pozmadan yaşamaq, ailə qurmaq, fəaliyyət göstərmək istəyir. Onun bu təbii istəkləri hüquqiictimai baxımdan tənzimləndiyi kimi, dini və mədəni-əxlaqi baxımdan da dəstəklənməlidir. Dünya dinlərinin bioetikaya münasibəti məhz əxlaqi kontekstin təsbitlənməsi üzərindədir... "İslambioetika" kitabı həqiqi mənada zamanın tələblərinə cavab verən bir kitabdır. Burada işıqlandırılan məsələlər əsrimizin ən aktualdaima cavabı aranan problemləridir..."

Kitabı nəşrə hazırlayan tarix üzrə fəlsəfə doktoru Abbas Qurbanov, redaktoru Əhliman Rüstəmovdur. "İpək yolu" nəşriyyatında çap edilən "İslambioetika" Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi Elmi-Dini Şurasının qərarı, Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin razılığı ilə nəşr olunub.

 

Ədalət  2018.- 3 fevral.- S.10.