Dövlətçilik tariximizə səyahət
Layihənin
istiqaməti: Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin,
milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
Azərbaycan sivilizasiyanın ən qədim ocaqlarından biridir. Azıx mağarasında arxeoloji qazıntılar nəticəsində aşkar olunan maddi mədəniyyət qalıqları göstərir ki, Azərbaycan ərazisi qədim insanların formalaşması arealına daxil idi. Bu materiallar ibtidai insanların burada 1,5 mln. il əvvəl məskunlaşmasını sübut edir. Qobustan qayaüstü təsvirləri kompleksi Mezolit, Neolit və sonrakı dövrlər incəsənətinin mühüm abidəsidir.
Azərbaycan ərazisində e.ə. VI minilliyin ortalarına aid olan yaşayış məskənləri burada qonşu vilayətlərlə sıx əlaqədə olan sakinlərin təsərrüfatı, mədəniyyəti və ictimai münasibətləri haqqında aydın təsəvvür yaradır. E.ə. IV minilliyin ortaları - III minilliyin sonlarında Azərbaycanda və qonşu ərazilərdə Kür-Araz mədəniyyəti yayılmışdır. Yazılı mənbələrdə Urmiyayanı hövzə ərazisindən e. ə. III minilliyin ikinci yarısından bəhs olunur. Göstərilən əraziyə aid ən qədim etnik ad kuti adıdır. Mənbələrdə ilk dəfə yad edildikləri dövrdə əsas məşğuliyyətləri maldarlıq olan kutilərdə artıq tayfa ittifaqı təşəkkül tapmışdı. Akad. M. İsmayılov, Prof. Q. Qeybullayev, Prof. F. Cəlilov və başqaları kutiləri türkdilli hesab edirlər.
Urmiya gölündən cənub-şərqdə yerləşən əyalətlər haqqında məlumat verən e. ə. III minilliyin sonlarına aid Akkad mənbələrində lullubum (Lullupum, Luilume, Lullu) tayfasının adı çəkilir. Q. Qeybullayev lulubi etnonim, teonim və toponimlərini tədqiq edərək onların türk dilli ola biləcəkləri ehtimalını irəli sürmüşdür.
E.ə. XI əsrdə Manna ərazisində müstəqil siyasət yürüdən Zamua, Gilzan, Alateye, Surikaş, Gizilbunda, Uişdiş, Zikirtu, Andia və s. vilayətlər meydana gəlmişdi.
Urmiya gölündən cənubdakı
ərazi Zamua adı ilə
tanınmağa başladı. Bu ad lullubi tayfalarından
birinə mənsub yerli ad hesab edilir. Sonralar həmin ərazi
hissələrində mannalılar
yüksəldi. Bu ad altında şübhəsiz
ki, ayrı-ayrı qohum tayfalar birləşir.
Manna dövləti qədim
ənənələri olan
bir ərazidə, qədim tarixin çox böyük bir kəsiyində iqtisadi və mədəni cəhətdən
öndə gedən bir ərazidə meydana gəlmişdi. Manna e.ə. III-II minilliklərdə
bu regionda mövcud olmuş Kuti, Lulubi və
kassilərin bilavasitə
varisi idi. Manna, Minni və
ya Manas - Tarixi Azərbaycan ərazisində, Urmiya gölünün sahilində
yazılı mənbələrdə
qeyd olunan ilk mərkəzləşdirilmiş dövlət olmuşdur.
Paytaxtı İzirtu şəhəridir.
Manna dövləti qədim ənənələri
olan bir ərazidə, qədim tarixin çox böyük iqtisadi və mədəni cəhətdən öndə
gedən bir ərazidə meydana gəlmişdi.
Mannada dövlətin
başında irsi hakimiyyətə malik hökmdar dururdu. Dövlətin ərazisi hökmdarın təyin etdiyi canişinlər tərəfindən
idarə olunan əyalətlərə bölünürdü.
Prof. Q. Qeybullayev qeyd
edir ki, qədim türk xalqlarının tarixində
Manna ilk türk dövlətidir
(Qeybullayev Q. Azərbaycan
türklərinin təşəkkül
tarixindən, Bakı,
1994, səh. 36). Azərbaycanlıların dövlətçilik ənənəsinin tarixi Mannadan başlanır (Dğəkonov İ. M. İstoriə
Midii. M. - L., 1956, səh. 145; Azərbaycan
tarixi (yeddi cilddə), I cild, Bakı, 2007, səh.
465).
Mannanın adı və ilk hökmdarı Udakinin adı mixi yazılı
mənbələrdə ilk dəfə e.ə. 843-cu ildə III Salmanasar kitabəsində çəkilir
(S. Qaşqay - Manna dovləti,
Bakı, 1993, səh.
65). Adətən
assurlar Mannanı
"Manneylər olkəsi",
Mannaş, urartulular isə Mana olkəsi
adlandırırdılar.
S. Qaşqay qeyd edir ki, Manna adı mənşəcə
yerli ad idi. Ehtimal edilir ki, bu
ad əvvəlcə Urmiya
ətrafında yaşayan
tayfalardan birinə məxsus olmuş, sonralar mannalılar ərazi və tayfaları birləşdirdikdən
sonra bu ad bütün dovlətə
şamil edilmişdir.
Mənbələrin məlumatlarına əsasən,
Manna dövlətinin möhkəmlənməsini
və tarixi coğrafiyası müəyyən
dərəcədə izləmək
mümkün olmuşdur.
Zikirtu əyaləti
müasir Miyanə - Ərdəbil şəhərləri
rayonu ilə lokalizə edilir. O, mənbələrdə
artıq Mannadan asılı ərazi kimi xatırlanır. II Sarqonun verdiyi
məlumata görə,
Zikirtunun başında
mannalıların canişini
dayanırdı.
Mannaya tabe əyalətlər arasında
müasir Marağa rayonu ərazisində yerləşən Uişdiş
(aşşurca - Uisdis,
Urartuca - Ugisti) əyalətinin də adı çəkilir. Onun da başında Manna canişini
dururdu. Uişdiş əyaləti Zikirtu
və Andiya əyalətləri ilə
birlikdə mannalı Azaya qarşı çıxmışdı. Lakin o, aşşurluların köməyilə
yenidən Mannaya tabe edildi. Urmiyanı hövzənin şimali-şərq
hissəsində Manna ilə
Urartu sərhədləri
hüdudunda Subi və Bari əyalətləri
yerləşirdi. O, həm
də Sanqibutu adlanırdı. Bu əyalətlər vaxtaşırı
gah bu, gah
da digər tərəfə tabe olurdu. II Sarqon
Bari əyalətində yaxşı
möhkəmləndirilmiş, at tövlələri, arpa dolu anbarları ilə zəngin olan Tarun və
Tarmakis (Təbriz) qalalarının adını
çəkir. Mannanın cənubi-şərq
torpaqları və ona tabe əyalətlər
madayların məskunlaşdığı
ərazi ilə sərhəddə yerləşirdi.
S. Qaşqay qeyd edir ki, Manna ərazisinin etnik xarakteristikasını vermək
üçün farsdilli
tayfaların İran yaylasına soxulması dövrünü və onların gəlmə yolları məsələsini
aydınlaşdırmaq lazımdır
(S. Qaşqay - Manna dövləti,
Bakı, 1993, səh.
148). Bu məsələ barədə dünya tarixşünaslığında müxtəlif mülahizələr
mövcuddur. Tədqiqatçıların bir qismi bu tayfaların Orta Asiyadan çıxmalarını,
digərləri isə
Qafqazdan keçərək
gəldiklərini söyləyirlər.
Lakin bütün tarixçilər
farsdillilərin sözügedən
ərazidə aborigen olmadıqlarını birmənalı
şəkildə qəbul
edirlər.
(ardı gələn
sayımızda)
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət 2018.- 6 fevral.- S.7.