Tənqidçinin şəxsiyyəti, elmin fəziləti, yoxsa alimin qəbahəti?!
Polemik söhbət
Allahverdi Eminov
(əvvəli
3 fevral sayımızda)
Tənqid (araşdırma nəzərdə
tutulur) hərəkətdə
olan estetikadır. Bu fikir V.Q.Belinskiyə məxsusdur və o, yüksək tənqiddə
özünə yer tapmış fəlsəfi
məzmuna işarə
edir. Bu gün istedadlı, tənqidi fikir söyləməyə
gücü çatan
filoloqlar az
deyil və yaşlılarla məmnunluqla
rəqabətə girə
bilər. Lakin 10-15 il arasında
həyatı boyu ədəbiyyatı seyr edənlər, bir-iki məqalə yazanlar o dərəcədə doktorlaşmışlar,
müxbir üzvü,
akademik olmuşlar - təəccüblənməyə bilmirsən.
Ədəbi-tənqidi istedad məgər bir gecədə, bir həftədə, bir ildə göndərilir? Axı dünənki
həmin yüksək
elmi titullara, elmi vəzifələrə
sahib çıxanların potensial
imkanlarına bələdik.
Niyə susmalıyıq? Bu gün qalın-qalın nəzəri kitablar nəşr etdirirlər, silsilə məqalələr
yazırlar. Bu bir
yana. Bu titullu alimlər böyük ictimai-rəsmi
vəzifələr daşıyırlar.
Təbii
ki, hər həftə səviyyəli
iclaslarda, tədbirlərdə,
ezamiyyətlərdə vaxt
itirirlər, şəkillərinə
baxıb, onların öz vəzifələrinə
məsuliyyətinin şahidi
oluruq. Elə isə bu
"görkəmli" alimlər
haradan əlavə vaxt və enerji
aldılar, haradan 24 saata "əlavə"
saatlar bağışladılar?
Elmi yaradıcılıq
psixologiyasının işləmə
prinsipləri göstərir
ki, bir sutka
ərzində həftədə
intensiv elmi tədqiqatla (bir resenziyada belə, bu element mövcuddur) məşğul olsan 10-15
səhifədən artıq
yazması qeyri-mümkündür!
Elm adamının da qəlbi, ürəyi, kövrək
hissləri var, ağıl (təfəkkür)
insan, kainat və bunlardakı həqiqətlərə sığınır,
sanki torpaqdan çıxarılan xam mənbəyə istinad edir. Tənqidçi-elm adamı hissiyyatın,
duyğunun mərkəzidir.
Fikrini, nəzəri proqnozunu ifadə edən bir funksiyanın daşıyıcısıdır ki, təfəkkür
"təqdim" edir.
Fikirlər yazı gedişində
parçalanır, sanki
kiminsə əlindən
gül vazası düşüb çilik-çilik
olur, bu parçaları quraşdırmaq,
əvvəlki görüşünə
salmaq kimi həqiqətin kamil mənada idrakını təmin etmək əzabı ortaya çıxır. Söhbət
o professor-ədəbiyyatşünaslardan gedir: həm yaş, həm əzəli istedad, həm də vaxtilə (15-20-25 il əvvəl) "quru"
bir neçə məqalənin, kitabçanın
üstündə oturan
bu simalar dalbadal hər gündə 10-15 səhifə
məqalə (kitabları
da istisna olunmur), məruzə, çıxış, rəy
və s. yazırlar, yaxşı ki, çap olunur və əyani görünür! İnsaf da,
elmə hörmət də, mətbuatı saymaq da yaxşı
şeydir. Alim birinci
növbədə öz
şəxsiyyətinə hörmətlə
yanaşmalıdır, ikincisi,
elmə qiymət verməlidir, üçüncüsü,
peşəkar, aşağı
titul, vəzifə adamlarına. Düzünə
qalsa, nə şairlər, nə də yazıçılar
ilhamın, bədii təxəyyülün, kökdən
düşməyən ovqatların
müqabilində belə
"məhsuldar" yazmırlar!
Qələmlərini nüfuzdan
salmırlar! Məntiqi nəticə çıxarmaq
istəsək, belə
məhsuldarlığın mənbələri yox deyil. İfadəm üçün üzr istəyirəm: ehtiyacı
olan əsl alimlərimiz var, maddi sıxıntı ucbatından dissertasiyalar, kitablar, məqalələr
yazırlar; bəs nə etməlidilər? Onlar təmin olunsalar bu yolu
tutmazlar, onların əvəzinə and içərəm!
Maraqlı nüansı da
müşahidə etmək
olar: xüsusilə
son on illiklərdə ailəli
qadınlar (imkanlılar)
yaşı heç də az
olmayanlar surətli şəkildə alimləşirlər!
Namizədlik (köhnə adla)
dissertasiyası ilə
kifayətlənmirlər, elmlər
doktoru olub, vəzifəyə sahib kəsilirlər.
Bəs əsil alimlər, elminə dərin yanaşanlar, lap gənclik illərindən
tanınanlar?
Elmi mühiti
başına götürmüş
süni alimləşmələrin
qarşısı alına
bilərmi? - Sual düşündürücüdür, lakin müəyyən ölçüdə qarşısı
alınar. Vaxtilə, mərhum akademik,
böyük alim Azad Mirzəcanzadə AAK-ın
sədri işlərkən
qismən də olsa bu obyektiv
addımı atmışdı
(hərçənd, bəzi
elmsizlər onu tənqidə tuş etmişdilər). Şəxsən özü o adamı "dişinə" vururdu, keçmişindən xəbərdar
olurdu ki, onun ortada nəyi
var, haçandan çap olunur, dünyagörüşünün səviyyəsi nə haldadır? Əlbəttə, tam rəsmi qadağalar
qoymaq çətindir,
elmlə məşğulluq
azaddır, lakin bu, layiq olmayan
elmi titullara sahib kəsilmək özü də surətlə - birincisi, vicdan söhbətidir. İkincisi, o alimi çap edən qəzetin, jurnalın səlahiyyətli
əməkdaşı bir
ekspert kimi təqdim olunan məqalənin mahiyyətindən
hali etsin müəllifi. Deyək ki,
sən hüquqşünassan,
filoloji elmlərdən,
estetikadan, fəlsəfədən
elmi məqalə təqdim etmisən. Hansı mənbələrdən istifadə
etmisən? Axı, öz
ixtisasından o qədər
zəruri mövzular var, yazılmasına ehtiyac duyulur. Sən rektorsan, nazirsən, icra başçısısan...,
ixtisasın tamam başqa sahədir, böyük bir dövlət xadimindən iri həcmli məqalə ilə redaksiyaya üz tutmusan, müəyyən məlumat vermək biz jurnalistlər üçün
də maraqlıdır.
Buyur.
Bu dialoq heç də o şəxsi imtahana çəkmək deyil, elmi həqiqətə
hörmətlə yanaşmaqdır!
Amma etik mədəniyyət buna yol vermir.
Əgər o vəzifəli,
yaxud yüksək titullu şəxsin beyin və ürək
məhsulu deyilsə,
lap "zilə"də çıxmaq
olar! Bir dəfə, iki dəfə, üç dəfə və nəhayət, ənənə
öz müsbət təsirini göstərəcəkdir!
Mən 70-ci illəri xatırlayıram. Ulu öndərimiz Heydər Əliyev respublikamıza rəhbərlik edərkən bu problemə aydınlıq gətirmişdi: Necə olur raykom katibi, nazir, digər vəzifə adamları dissertasiya yazır, tədqiqat aparır, alim olurlar. Bəs onun məsul işi-gücü yoxdur? - Çox haqlı və ədalətli tələb idi. Və öz bəhrəsini verdi. O vaxt elmlər namizədi, elmlər doktoru olan "alimlər" güman ki, bu gün akademik olub "fəxri xiyaban"ların birində dəfn olunardılar! Fəxrə layiqlərin yerini tutacaqdılar!
Elmin nüfuzunu aşağı tutan bir əksi ənənəni xatırlatmaq istərdim: Vaxtilə, 30-cu illərdə, təbii ki, elmin yeni ideologiya əsasları üzərində inkişafı musiqi, idman, sənət sahələrində özünü göstərməsi vacib idi və buna ehtiyac vardı. Yeni nəsil auditoriyada "professor" zabitəsini, peşəkarlığını görməli idi. Və görkəmli sənətkarlarımızdan başda Üzeyir bəy, Bülbül, Qliyer olmaqla xanəndələrə, bəstəkarlara, pianoçulara bu yüksək elmi vəzifəsini verdilər. Bu simalar həqiqətən musiqinin həm nəzəriyyəçisi, həm də praktik icraçısı idilər. İllər - on illər keçdi, musiqiçilər tədqiqatlar apardılar, dissertasiyalar yazdılar, özlərini ittifaq miqyasında sübut edilər. Gəlib çatdıq ötən əsrin sonuna qədər və XXI əsrin iki on illiyinə. O ənənə təəssüf ki, hələ də yaşamaqdadır. Bülbül, Üzeyir bəy, Şövkət Məmmədova, Qara Qarayev, Arif Məlikov... səviyyəsindən danışmağa haqqımız çatmır - onlar "professor" adına tamamilə layiqdilər - eyni zamanda nəzəri mülahizələri, estetik fikirləri, araşdırmaları vardı, yalnız oxumaqla, çalmaqla kifayətlənmirdilər. Bəs bu gün - təxminən 30-40 ildir orta səviyyəli xanəndələr, sənətşünaslar, alətlərdə çalanlar... kafedralarda "professor" və "dosent" elmi vəzifələrində təmsil olunurlar. 40-50 ildir sənətdədilər, bir elmi məqalə, kitab belə yazmamışlar, heç biri söz peşələrinə aid yenilik belə irəli sürməmişlər, nəzəri mülahizələri yoxdur, ancaq elan olunur. "Professor filankəs!" Titrlərdə də yazılar: "Professor filənkəs!" Mən elmə qarşı bundan böyük paradokst təsəvvür etmirəm. Ömrünü elmə həsr edən, onlarla dərslik, monoqrafiya, kitab, jurnal və qəzet məqalələri, əsərləri çap olunan elm fədailərinə nə üçün Ali Attestasiya Komissiyası "professor" elmi vəzifəni vermək üçün süni rəsmi əngəllər, qaydalar qoymuşdur. Professor o şəxsə verilməlidir ki, konkret araşdırma apardığı sahədə tədqiqatları var, xatırlatdığım kimi, əsərləri göz qabağındadır, yüksək məvacibi də elmi vəzifə ilə ödənmir. Oxuyursan - lap yaxşı! Kafedrada uzağı "baş müəllim"sən! Məgər "müəllim" bu qədər bəyənilmir? Bu sətirləri oxuyanlar məndən inciməsinlər, onların sənətinə və şəxsiyyətinə dərin hörmətim vardır, bizə lazımdılar, amma bu dərəcədə yox! Uzağa getməyək. Hazırda sənət sahiblərimiz var - gərgin tədqiqat aparmış, dissertasiyalar müdafiə etmişlər, elmi əsərlər qələmə almışlar, bəs nə səbəbdən onlara elmi vəzifə (professor) verilməsin? Məsələn: A.Nəcəfov, Z.Mirzəyev çaldıqları alətlərin elmi prinsipləri üzrə dissertasiya müdafiə etmişlər. Məgər onlar və digərləri alim deyillər?
Xatırlatmaq istərdim ki, vaxtı çatmış bu problem haqqında dəfələrlə mətbuatda məqalələr yazmışam, amma AAK əhəmiyyət belə verməmişdir. Elmi yaradıcılıq bədii mədəniyyətin bir mühüm qoludur, cəmiyyətin tərəqqisilə harmoniya yaradır, ona görə ki, aparıcısı xüsusi səriştəli, istedadlı, ədəbi ovqatlı şəxsiyyətdir: tənqidçi-ədəbiyyatşünasdır. O, bu mədəniyyətdə öz yeri olan fəlsəfəni, estetikanı, sosial elmləri, sənət nəzəriyyələrini mənimsəyən bir insandır. Mənəvi və maddi həyatın rəvanlığına və ziddiyyətlərinə biganə qalmır, öz reaksiyasını ifadə edir. O, hissləri və intellektuallığı ilə bədii materiallara, onun obrazlarına, tiplərinə analitik qiymət verir və öncə "tənqidçi şəxsiyyəti"ni qorumağa çalışır. Təəssüf ki, bəzən bəzi tənqidi fikir söyləyən (xarici mənbələrdən ifrat qidalananlar) ədəbiyyatşünaslar tədqiqatlara öz məxsusi savadı və zövqü ilə, qəlb və ürəyilə yox, dəbdəbəli "gəlişilə" mətbuata yol tapır, az keçmir süni yollarla şöhrətin, titulun zirvəsinə qaldırılır, hər yerdə "Mən", "Mənim fikrimcə", "Mən belə düşünürəm" kimi eqoist psixologiyalarla çıxış edir. Statistikaya alınası olsa, ən azı 3-5 ildə hər gündə orta hesabla yatmadan, məişət zövqlərilə məşğul olmadan, iclaslarda, "dvayniki" danışmaqla 10-15 səhifəlik yeni fikir söyləyirlər! Nə gözəl ilham, nə qəşəng ovqat, nə fövqəl istedad! Və Allah sənə rəhmət eləsin, dahi Mirzə Fətəli...
Ədalət 2018.- 13 fevral.-
S.5.