AQİL ABBAS:
QİYAMƏT GECƏSİ
(Povest)
əvvəli
var
...Anası
onları hardan qoyub getmişdi, elə orda da - öz köhnə
dəmir çarpayısında üzünü iki əlinin
üstünə qoyub adətinə uyğun sol böyrü
üstə yatmışdı və onları qoyub gedən
zaman üz-gözündəki yorğunluq da elə
üz-gözündəydi, amma bu yorğunluq onun gözəlliyini
soldura bilməmişdi.
Anası hər yerdə Onun kitabları ilə fors eləyirdi. Əslində
qadınlar daş-qaşla, bahalı mebellərlə,
tapılmayan xrustal qablarla, vəzifəli ərləriylə
forslanardılar. Amma anası nə
daş-qaşları ilə, nə bahalı mebelləri ilə,
nə də vəzifəli əri ilə deyil, Onun kitabları
ilə forslanırdı. Çünki o
daş-qaşdan tutmuş, vəzifəli ərlərə qədər
rayonda çox qadınların varıydı, amma rayonda o
qadınların heç birinin oğlunun bu qədər
kitabı yox idi.
Bir dəfə
anasını yoluxmağa gəlmiş Şahmar Əkbərzadə
Onun kitabxanasına baxıb dedi:
- Sadıq Murtuzayevin də gözəl kitabxanası var.
Anası:
- Mənim
oğlumunku qədər olmaz.
- Yox,
çoxdu.
Atası
necə gözünü ağartdısa Şahmar dərhal səhvini
düzəltdi:
- Yox, ay
Gülçöhrə, Aqilinki qədər olmaz, amma onun da
yaxşı kitabxanası var.
Gözünü açanda evlərində kitab
görmüşdü. Amma bu kitabların əksəriyyəti ya
ərəb-fars dilindəydi, ya da əski əlifbayla,
çoxu da tarix kitabları idi, bir də əsasən klassiklərin
əsərləriydi. Bir az da dini
kitablar vardı. Bu dini kitabları da O doğulmamışdan beş il əvvəl dünyasını dəyişmiş,
hazırda cənnətdə öz xanımı ilə əbədi
həyat sürən babası Muxtar kişi əsrin əvvəllərində
Kərbəladan gətirmişdi. Əsmət nənəsi cənnətdə
həsrətlə onun yolunu gözləyən ərinə
qovuşanadək hər il Məhərrəmlikdə
Lüt Rüstəmi çağırtdırıb oturdurdu
evin ən hörmətli yerində. Və kənd
camaatı da yığışırdı Kərbəlayi
Muxtarın ocağına, Lüt Rüstəm də bu kitabda
yazılanları öz şirin avazıyla oxuyurdu. O da nənəsinin
böyrünə qısılıb Lüt Rüstəmin bu
kitablardan Həzrəti Əli, İmam Hüseyn, İmam Həsən,
Həzrəti Abbas haqqında oxuduğu hədislərə bir
nağıl kimi qulaq asırdı. Özü bu
kitabları oxumağı öyrənənədək
artıq orda yazılanları əzbər bilirdi.
O biri
bacı-qardaşları o qədər də nağıl həvəskarı
olmasalar da, O, nağılları sevirdi, istəyirdi ki, saatlarla
nağıl danışsınlar. Bəxtindən
atası nağıl danışmağı
xoşlayırdı. Axşamlar onlara Çingiz xan
nağılı danışırdı, Şah İsmayıl
nağılı danışırdı, Teymurləng
nağılı danışırdı... Amma
böyüyüb özü atasının
danışdığı nağıllar yazılan
kitabları oxumağa başlayanda gördü ki, bunlar
heç də nağıl deyilmiş, tarixiymiş. Sadəcə olaraq atası bu tarixi onlara nağıl
kimi danışırmış. Və
atasının niyə tarixi nağıl kimi
danışmasının səbəbini də lap sonralar
başa düşdü. Və günlərin birində
onun da uşaqları nağıl istəyəndə...
... biri var idi, biri yox idi, Allah var idi, şəriki
yox idi. Yer üzündə bir Təbriz
adında şəhər var idi. Həmin
şəhərin də Şah İsmayıl adında 15
yaşında ağıllı, boylu-buxunlu, pəhləvan bir
padşahı var idi. İsmayılın atına at
çatmazdı, heç kim onun kimi
qılınc çala bilməzdi. Başqa şəhərlərin
padşahları onun adını eşidəndə tir-tir əsirdilər...
... biri var idi, biri yox idi, Allah var idi, şəriki
yox idi. Bir Çingiz xan var idi, onu Qurd
doğmuşdu, Qurd südü içmişdi. Ona görə də Qurd kimi vuruşurdu. İgidlərinin də hamısı Qurd südü
içmişdilər. Bir gün Çingiz xan Qurd
südü içən igidlərini başına
yığıb dedi ki, mənim Qurd balalarım, dünyanı
çaqqallar bürüyüb...
...O da
atası kimi balalarına qardaşlarının kəndirini kəsən
"Məlikməmmədin nağılı"nı danışmadı. O da atası kimi
balalarına öz qardaşlarının gündöyməzinə
möhür vurub sonra bütün millətin qabağında
dallarını açdırıb qardaşlarını
rüsvay edən "Ağatlı oğlanın
nağılı"nı
danışmadı. Danışmadı ki, balaları elə
bilər ki, qardaşın kəndirini kəsmək olar,
qardaşın gündöyməzinə möhür vurmaq
olar...
Atasının
üç sevimli şairi vardı, elə ki, qardaşı
oğlu Şahmar da şeir yazmağa başladı bu şairlərin
sayı dörd oldu:
- Azərbaycanda
dörd nəhəng şair var. Nizami, Sabir, Səməd
Vurğun, bir də Şahmar Əkbərzadə.
Şahmarı
da qardaşı oğluydu deyin deyirdi.
Böyüyəndən
sonra atası ilə ədəbiyyatdan tez-tez mübahisə
edirdi:
- Bəs
Füzuli?
Və
günlərin birində atasını Şahmarla bir şair
qapısına elçi göndərəndə düz blokun
ağzınacan yalvarmışdı:
- Ata, sən
həzrət-Abbas, birdən orda da deyərsən Nizamidən,
Sabirdən, Səməddən başqa ayrı şair
tanımırsan, yaxşı çıxmaz. Bu kişi
də şairdi, özü də böyük şairdi. Şahmar əmi, sən də qoyma də, Kişi o məsələləri
qatıb qarışdırsın.
Amma kimə
deyirsən, söz hərlənib-fırlanıb gəlib ədəbiyyatın
üstünə çıxanda Kişi demişdi:
- Nizami,
Sabir, Səməd, bir də bizim bu Şahmar.
Şair:
- Bəs
Füzuli?
-
Füzuli dedin, yadıma düşdü. Şair, o şeirin pis şeir deyil, mənim də
xoşuma gəlir, amma orda bir səhv eləmisən. Gərək yazaydın ki, Azərbaycan deyiləndə
ayağa dur ki, Nizaminin ürəyinə toxuna bilər.
Şair də
görmüşdü, yox, mübahisə yeri deyil, bir az bozarmış halda demişdi:
- Ay
qardaş, mən bilmirəm sən bura mənimlə ədəbiyyat
davası eləməyə gəlmisən, yoxsa qız istəməyə?
Atası
gəlib maşına oturanda hələ deyinirdi:
- Şahmar, bunlar heç Nizamini oxuyublar ki?
- Ata, nə
oldu?
-
Görmürsən, deyir Füzuli. Guya mən Füzulini
danıram, hələ bərkə düşsə Füzuli mənim
qohumumdu, bir kənddənik. Amma Nizami
çox nəhəngdi axı.
- Ata, sən
xalqın evinə qız istəməyə getmişdin, yoxsa o
boyda şairə ədəbiyyat dərsi deməyə?!
- Ə, maşınını sür. Sən nə qanırsan
Nizami kimdi! Get gələcək qayınatanın şeirlərini
əzbərlə. Ayağımı yerə dirəsəm
elə mən də onlar kimi şeir yazaram. Elə deyil, ə, qardaşoğlu?
Şahmar
gülümsəyə-gülümsəyə:
- Əmi, lap onlardan da yaxşı yazarsan, Füzulinin
qohumu deyilsən?
Atası:
-
Qardaşoğlu, sən də ağ eləmə,
sözdü də deyirəm.
İndi anası hamıya fors elədiyi kitabların
olduğu otağa köçürtdürdüyü öz
köhnə dəmir çarpayısında, onları necə
qoyub getmişdisə, bax eləcə, üzünü iki əlinin
üstünə qoyub adətinə uyğun sol böyrü
üstə yatmışdı.
Anası bu kitablardan birini də oxumamışdı. Ona görə
yox ki, kitabları sevsə də, kitab oxumağı sevmirdi,
ona görə ki, oxuyub yazmağı bilmirdi. Özünün dediyi kimi, it ilində
dördüncü sinfə qədər məktəbə
getmişdi. Amma elə ki, Onun qəzetlərdə
yazıları çıxmağa başladı, anası
uşaqlara dedi ki, hərfləri onun yadına salsınlar,
uşaqlarda da hövsələ nə gəzirdi. Heç öz dərslərini oxumurdular,
qalmışdı kiməsə dərs öyrədəydilər.
Gördü uşaqlardan bir şey
çıxmır, özü həvəslə və hövsələ
ilə anasına hərfləri öyrətməyə
başladı. Hərdən anası özünü lap
birinci sinfə gedən uşaq kimi aparırdı:
- Hərfin
də böyüyü-kiçiyi olar?
Anası oxumağı öyrəndi. Və höccələyə-höccələyə
oxumağa da başladı. Amma həm tez yorulurdu, həm
də başı hərfləri axtarmağa, yada salmağa
qarışdığından bir az əvvəl
oxuduqlarını yaddan çıxarırdı, bu da onu əsəbiləşdirirdi
deyə, nəhayət, oxumaq həvəsindən
düşdü və dördüncü sinfə keçə
bilmədi, Onun qəzetlərdə çıxan
yazılarını uşaqlara oxudub qulaq asırdı.
...Leonid
İliçin portretinin yerində Onun dayısı öləndə
çəkdirdiyi qızqaytaran vaxtlarının saqqallı
şəkli asılmışdı. Kreslolar da
yerindəydi, miz də, mizin üstündəki nərdtaxta da,
amma kitab rəfləri yox. O rəflərin yerində adi
döşəmə taxtasından kobud şəkildə
düzəldilmiş taxçalar vardı və kitabların
bir hissəsi bu taxçalara yığılmışdı,
bir hissəsi də divarboyu üst-üstə çinlənmişdi.
Elə o dəqiqə də hiss elədi ki, bu kitablarda
kitablıq qalmayıb, elə bil üstlərindən bir kəndin
naxırı keçmişdi. Əlini atıb
üstündən bir kəndin naxırı keçmiş
kitablardan birini götürdü, üz qabığı
cırılmışdı, amma içərisi babat
qalmışdı, Vaqif Cəbrayılzadənin kitabı idi,
vərəqlədi, dayandı şeirlərin birinin
üstündə.
Dünya
səndən bezəndə,
Sən də
dünyadan bezib,
Fit
çala-çala gəzib...
Amma şeir həvəsi olmadığından axıradək
oxumadı, bir də ki, bu şeri əzbər bilirdi.
Çaydandakı su paqqapaqla qaynayırdı, kitabı atdı hardan götürmüşdü ora. Qayıtdı geri çaydanı sobanın üstündən alıb qoydu yerə. Təzə çay dəmləməyə hövsələsi çatmadı, köhnə dəmdən bir çay süzdü, elə qəndsiz də içdi. Və qəndsiz içdiyi bu köhnə dəmli çay Ona qırx il bundan öncə səhər-səhər bax bu sobanın üstündə qaynayan çaydandan töküb içdiyi təzə dəmli çayın ləzzətini verdi, Ona elə gəldi ki, neçə ildi belə dadlı çay içməyib.
Otaq bir az havalanmışdı, maşanı götürüb yenə külü təmizlədi və sobaya bir-iki odun da atdı.
Düz on il hər qış səhər-səhər bu sobanı O yandırmışdı, sonra çaydanı üstünə qoyub qaçmışdı Çörəksatan Kamil əminin dükanından çörək almağa, həmişə də bashabas olardı. Uşaq ağlıyla fikirləşərdi ki, bu adamlar görən niyə bir-birilərinin belinə minənəcən adam kimi növbəyə dayanmırlar, onsuz da çörək hamıya çatır. Düz on il bu dükandan çörək aldı. Bu on ildə dünya on dəfə dəyişdi, Tereşkova kosmosa uçdu,
Armstronq Aya düşdü, amma Kamil əminin çörək dükanına çörək almağa gələnlər növbəyə durmağa öyrəşmədilər.
Balaca uşaq, bashabasda da yekə-yekə kişilər. Xəşili çıxırdı. Çörəksatan Kamil əmi içəridən çığırırdı:
- Ə, o uşağı əzməyin, buraxın keçsin.
Və Çörəksatan Kamil əminin heç vaxt ağlına gəlməzdi ki, hər səhər növbəsiz çörək verdiyi bu uşaq böyüyüb yazıçı olacaq və onun Böyük Azərbaycan müharibəsində şəhid olmuş oğlu barədə kitab yazacaq.
Çörəyi alıb qayıdırdı, o vaxtacan da çay qaynayırdı, O da dəmləyib pendir-çörəklə bir stəkan salma çayını içib götürülürdü məktəbə. O, Bakıda oxuyanda bu tərəflərə də qaz gəlib çıxdı və üz-gözlərin öyrəşdiyi sobanı da götürüb atdılar zirzəmiyə. Amma qaz sobası heç vaxt odun sobasının yerini verə bilmədi. Qaz sobasının üstündə nə çörək qızdırmaq olurdu, nə içində kabab bişirmək, nə də közünə kartof basdırmaq. Atası evdə nə xörək olur-olsun axşamlar mütləq sobanın içində dörd-beş şiş kabab bişirməliydi.
- Gülçöhrə, gör bişib?
Birinci tikəni də mütləq analarına verərdi. Sonra da qartal balalarını yedizdirən kimi bu kabab tikələrini bir-bir öz əli ilə balalarına yedizdirərdi. Lap axırda da bir-iki tikə qalardı ki, onu da özü yeyərdi. Hərdən könlünə vaxtilə atasının sobada bişirdiyi kabab düşəndə gedərdi təndir kababı yeməyə. Amma təndir kababı atasının sobada bişirdiyi kababın dadını verməzdi. Kefinin kök vaxtı, həmişə kefi kök olanda xatirələr danışmağı xoşlayardı, atasının sobada bişirdiyi kababın dadından xanımına söhbət açanda xanımı deyirdi:
- Deyəsən, sizin nəslin də yeməkdən başqa ayrı işi-gücü yoxuymuş.
Heç qaz sobasının istisi də odun
sobasının istisinin ləzzətini vermirdi. Çünki
odun sobasının içində yanan ocaq idi, "bu ocaq
haqqı" deyib ona and içmək olurdu. Amma hələ
heç kim heç harda görməyib ki, kimsə qaz
sobasına and içsin.
(ardı gələn
sayımızda)
Ədalət $g
2018.- 15 fevral.- S.5.