Qara Yusif
XIV əsrin sonu - XV əsrin əvvəlləri Azərbaycan
tarixində mühüm
dönüş dövrüdür. Bu dövr
xalqımızın yadelli
əsarətindən azad
olması, müstəqil
dövlətçilik ənənələrinin
yenidən bərpası
və bu uğurda mübarizəsi kimi tarixə daxil olmuşdur. Azərbaycanda Monqolların ağalığına
son qoyulmuş, eyni zamanda Orta Asiyadan
yeni təhdit Teymurilərin hücumları
başlanmışdır. Bu gərgin dövrdə
xalqımızın azadlığı,
dövlətçilik ənənələrinin
bərpası kimi ağır missiyanı Qaraqoyunlu tayfaları öz üzərlərinə
götürmüşdür.
Qaraqoyunluların mənşəyi:
Tarixi qaynaqlardan məlum olur ki, bu tayfa
(Qaraqoyunlu, həmçinin
də Ağqoyunlu) birləşməsi "Türkman"
adlanan etnik qrupa mənsub olub. Bu frazanın yaranması
ilə bağlı müxtəlif fikirlər
var. Bir xalac rəvayətində deyilir
ki, Makedoniyalı İskəndər Şərqdə
xalac tayfaları ilə qarşılaşarkən
onların türklərə
oxşadığını qeyd edir və
bu səbəbdən də xalacları "türk manənd" (türkə bənzər)
adlandırmışdır. Beləliklə də ilk dəfə
"Türkmən-türkman" ifadəsi meydana çıxmışdır. Tarixçilər isə bu ifadənin yaranmasın başqa cür izah edirlər. V.V.Bartold bu barədə yazır:
"Türkmən" bu
söz XI əsrdən
ilk əvvəl İran
tarixçiləri Qardizi
və Əbül Fəzl Beyhəqi tərəfindən fars dilinin cəmində -
"Türkmanan" formasında,
türklər "oğuz",
ərəblər "quzz"
mənasında işlətmişdir.
"Türkmən" istilahı ilk dəfə ərəb coğrafyaşünası
əl-Müqəddəsinin əsərində "ət-türkman"
və yaxud "türkmaniy-yun" şəklində
xatırlanmışdır. "Türk manənd"
("Türkman") - əsil
məkanı və mənşəyi çox
da aydın olmayan bu sözü
Mahmud Qaşğari fars etimologiyasına əsasən "türkə
bənzər", "türkə
oxşar" şəklində
təqdim etmişdir. Mahmud Qaşğari yalnız oğuzlan deyil, qarluqların da özlərini "türkman" adlandırdığın
qeyd edir. Tədqiqatçıların fikrinə
görə, X əsrdə
oğuzlar islam
dinini qəbul etdikdən sonra onlara "türkmən və ya türkman"
deyilmişdir. Bu barədə
V.V.Baritold yazır:
"müsəlman oğuzlar
həmçinin :::türkman" (türkmənlər) adlandırılmağa
başlandılar. V.İ.Jirmunski
qeyd edir:
:::Türkmən" etnik
istilahına ərəb
mənbələrində X əsrin II yarısından
etibarən təsadüf
olunur. Türk tədqiqatçısı F.Köprülü də
Mahmud Qaşğarinin ınəlumatlarına
əsaslanmış və
"türkman" adını
müsəlman əqidəli
oğuzlara verildiyini göstərmişdir. Faruq Sümer
də Biruninin verdiyi məlumatlara əsaslanaraq islamı qəbul etmiş oğuzlara "türkman"
deyildiyini qəbul edir". Digər tərəfdən "türkman"
sözünün hələ
VIII əsr Çin ensiklopediyası "Tundyan"da
"te-qomen" formasmda
işləndiyini göstərmişdir.
Tarixi mənbələrdə oğuzların
islamı qəbul etməsi X əsrə təsadüf edir ki, bu halda
VIII əsr Çin ensiklopediyasında "Türkman"
ifadəsinin işlənməsi
yuxarıda qeyd edilən fikirlərlə ziddiyyət təşkil edir. Bu fakt
hələ də aydınlaşdırılmamışdır.
Bununla bərabər müasir tarixşünaslıqda
"türkmən" sözü
islam dinini
qəbul etmiş oğuzlara verilmiş bir ad kimi qəbul
olunur. "Türkmən"
istilahı həm də oğuzların daha çox köçərilik etmiş
hissəsinə şamil
edilmişdir. Müasir Azərbaycan
dilində "tərəkəmə"
kəlməsinin mövcud
olması bununla əlaqələndirilir. Maraqlıdır ki, orta əsrlərin
Bizans müəllifləri
də Kiçik Asiyadakı köçəri
oğuzları "türkmən"
adı ilə təqdim etmişdir.
Qaraqoyunluların oğuzların hansı boyuna mənsub olması ilə bağlı yekdil fikir yoxdur. Faruq Sumer XV əsrin Osmanlı
tarixçilərindən Mövlana
Şükrullaha əsasən
Qaraqoyunluların Oğuz
nəslindən Dəniz
xanın oğulları
olan İğdir, Büğduz, Yıvə və Kınık boylarından birinə mənsub olduğunu bildirir. Tarixçilərin böyük əksəriyyəti
Yıvə boyu ilə Qaraqoyunluların nəsli qohumluq əlaqələrinin olduğunu
qeyd edirlər. Onlar bunu Qaraqoyunlu sikkələrində olan damğaların Oğuz damğalarından daha çox Yıvə damğasına bənzəməsi
ilə əsaslandırırlar.
Qaraqoyunluların Azərbaycanda məskunlaşması:
XI əsrdə Azərbaycana və Kiçik Asiyaya gəlmiş türk-səlcuq
tayfalarının əsas
hissəsini oğuzlar
təşkil etmişdir. Bu tarixə
III (həmçinin sonuncu)
türk axını kimi düşərək Azərbaycan xalqının
formalaşmasını başa
çatdıran hadisə
hesab olunur. Bu axında Ağqoyunlu
və Qaraqoyunlu tayfalarının da olduğu və həmin tayfaların Azərbaycana X-XI əsrlərdə
məskunlaşması qeyd
edilir.
Türk dünyasının ən qədim epik abidələrindən
biri sayılan "Kitabi-Dədəm Qorqud"
eposuna diqqət yetirsək boylarda ağqoyunlu və qaraqoyunluların yaşam tərzinin tam əks etdirildiyini müşahidə
edərik.
Nəzərə alsaq epos oğuzların islamiyyətdən
öncəki, islamiyyətin
ilk çağlarındakı və sonrakı dövrləri əhatə
edir və bu hadisələrin mütləq əksəriyyəti
Azərbaycan və Şərqi Anadoluda baş verir, ona demək olar oğuzlar (qaraqoyunlular və ağqoyunlular) Azərbaycanda
III Türk axınından
qabaq mövcud olublar. Görkəmli alimlərimiz Z.Bünyadov
və O.Əfəndiyevin
"ehtimal etməyə
əsas var ki, sonralar qaraqoyunlu
tayfalarının tərkibinə
daxil olmuş tayfaların və qəbilələrin bir hissəsi artıq VIII-IX əsrlərdə Azərbaycanda
məskunlaşmış və
monqol istilası zamanı onlar bu torpaqlardan sıxışdırılıb çıxarılmışlar" fikri yuxarıda qeyd etdiklərimin dolayısı ilə doğru olması anlamına gəlir. Çünki faktlar göstərir
ki, yerli, oturaq əhali ilə türkman tayfalarının qaynayıb-qarışma
prosesi XI əsrdən
xeyli əvvəllərə
təsadüf edir.
Məhz bunun nəticəsi idi ki, qərbi
türkmənlər Orta
Asiya türkmənlərinin
birbaşa xələfləri
olsalar da Şərqdə, Orta Asiyada məskunlaşmış
həmqəbilələrindən əhəmiyyətli dərəcədə
fərqlənməyə başlamışdılar.
Yeni keyfiyyətlərin qazanılması,
fərqli xüsusiyyətlərin
təşəkkülü prosesində ilkin vətəndən uzunmüddətli
uzaqlaşma mühüm
rol oynamışdır.
Bu versiyanı gücləndirəcək digər
fakt isə türk tarixçisi F.Kırzıoğlunun qaraqoyunluların
mənşəyini "Kitabi-Dədəm
Qorqud" eposuna əsaslanaraq III əsrdə
Şərqi Anadoluya Türkistandan gəlmiş
Mamik və Qonaq adlı türk bəyləri sülaləsi ilə əlaqələndirməsidir. Eyni zamanda VIII-IX yüzilliklərdə
yaşamış Əbuməhəmməd
Əbdülməlik ibn
Hişam adlı ərəb tarixçisi Kitabül-tican fi mülük himyər (Himyər hökmdarları
barədə taclar kitabı) adlı tarixi əsərində beşinci ərəb xəlifəsi I Müaviyə
(661-680) ilə çağdaşı
olan Übeyd ibn Şəriyyə əl-Cürhumi haqqında
maraqlı yazı vermişdir. Müaviyə
söhbət əsnasında
Übeydə müraciət
edərək, Azərbaycan
haqqında onu fikrini öyrənmək istəyərək deyir:
"Sən allah, Azərbaycan haqqında əlaqəniz, təlaşınız
və xatirəniz nədir?"
Übeyd ibn Şəriyyə
belə cavab verir: Ora türk
torpağıdır. Onlar oraya
cəmləşərək bir-biri ilə qarışmış və
təkmilləşmişlər.
(ardı gələn sayımızda)
ƏBÜLFƏT MƏDƏTOĞLU
Ədalət.-
2018.- 7 iyul.- S.4.