ÖMRÜN 75-Cİ BAHARI
1943-cü il, İkinci Dünya
müharibəsinin tən ortası idi. Artıq Sovet
Ordusu Vətəni alman faşistlərindən təmizləyirdi.
Bu yazda XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki İlyas Əfəndiyevin ailəsində oğlan
uşağı dünyaya göz açmışdı.
Uşağa ad qoyanda atası İlyas kimi türk adı olan
Elçin adı ilə razılaşmışdı.
Elçin - yəni haqq-ədalət yolçusu, həqiqət
tərəfdarı, düzlük, doğruluq, şərəfli
insan. Elçin bütün bunları özündə cəmləşdirdi.
Müharibənin bütün çətinliklərinə
baxmayaraq o da "qarğı at" sürmüş, Xəzərin
qumlu sahillərində gəzərək öz
ömrünün cəhlimlərini açmışdır.
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatının böyük nümayəndələrindən
biri, Xalq yazıçısı, filologiya elmləri doktoru,
professor Elçin 1943-cü il may ayının 13-də,
Bakı şəhərində, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki İlyas Əfəndiyevin ailəsində anadan
olmuşdur.
Orta məktəbi bitirdikdən sonra ADU-nun
filologiya fakültəsində təhsil almış, universitet
Elmi Şurasının zəmanəti ilə Azərbaycan EA
Nizami adına Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda ədəbiyyat
nəzəriyyəsi üzrə aspiranturaya daxil olmuş,
"Azərbaycan bədii nəsri ədəbi tənqiddə"
mövzusunda namizədlik, daha sonra "Ədəbiyyatda
tarix və müasirlik problemi" mövzusunda doktorluq
dissertasiyalarını müdafiə etmişdir.
Bədii
yaradıcılığa lap erkən yaşlarından
başlamışdır. İlk hekayəsi ("O
inanırdı") 1959-cu ildə "Azərbaycan gəncləri"
qəzetində dərc olunmuş və ədəbi ictimaiyyət
tərəfindən rəğbətlə
qarşı-lanmışdır. Bundan sonra o, dövri mətbuatda
müntəzəm olaraq bir-birindən maraqlı hekayə,
povest, roman və ədəbi-tənqidi məqalələrlə
çıxış etmişdir. Böyük ədibin hekayələrindən,
povest, roman və pyeslərindən ibarət müxtəlif
dillərdə 100-dən çox kitabı, elmi
monoqrafiyaları nəşr edilmişdir. Elçinin məşhur
"Mahmud və Məryəm", "Ağ dəvə"
və "Ölüm hökmü" romanları Azərbaycan
nəsrinin qızıl fonduna daxil olmuşdur.
60-cı
illər ədəbi nəslinin ən istedadlı və
aparıcı nümayəndələrindən olan Elçin,
əsərlərinin mövzusunu həmişə oxucunu
düşündürən, narahat edən, bu gün
üçün səciyyəvi, tipik olan hadisələrdən
alır. Özünəməxsusluq, orijinallıq, yenilik,
psixoloji dərinlik
və dəqiqlik, bədii dilin, lüğət tərkibinin zənginliyi,
dünyagörüşünün genişliyi onun çoxcəhətli
yaradıcılığını şərtləndirən
başlıca xüsusiyyətlərdəndir.
Elçin
qələmə aldığı hər bir obrazın
dolğun, cəzbedici alınması üçün onun əxlaqi-mənəvi
keyfıyyətlərini, düşüncələrini,
psixologiyasını son dərəcə spesifik, mənalı
lövhə və detallarla açmağı bacarır və
onun yaradıcılığını şərtləndirən
bu cəhətlər həmişə ədəbi tənqidin
diqqət mərkəzində olmuş, yüksək qiymətləndirilmişdir.
Əsərlərinin
məhz bu keyfiyyətlərinə görə Elçin
müxtəlif millətlərdən ibarət milyonlarla oxucu
auditoriyasının sevimli yazıçısıdır.
O,
istər kiçikhəcmli, istərsə də irihəcmli əsər
yazsın, fərqi yoxdur, seçdiyi mövzunu sənətin
yüksək bədii-estetik tələbləri səviyyəsinə
qaldırır, onun təsvir etdiyi hadisələr həyati,
canlı və təsirli alınır, obrazların
ömür
yolu bədii sözün işığında hərtərəfli
görünür. Buna görə də, Murad,
Sevil, Ağanəcəf, Baladadaş ("Baladadaşın ilk
məhəbbəti"), Cavanşir, Fazilə, Ayaz
("Qış nağılı"), Ayna, Cəfər, Qəşəm,
Sədəf, Salman kişi ("Gümüşü,
narıncı, məxməri"), Qəzənfər,
Əmirqulu, Ələkbər, Ağababa, Əzizağa
("Baladadaşın toy hamamı"), Cəfər,
Səkinə, Güldəstə, Kitabulla, Tamilla ("Bir
görüşün tarixçəsi"), Ziba,
Mürşüd, İmaş, Cəbi ("Ox kimi
bıçaq") və bir çox başqa surətlər
yadda qalır, bizə fərdiləşən, psixologiyası,
fikir və hiss aləmi doğma olan obraz təsiri
bağışlayırlar.
İstedadlı
tənqidçi Nadir Cabbarov "Həyat nəfəsli nəsr"
məqaləsində yazır: "Ciddi nəsr! Olsun ki, bu ifadə
ədəbi anlayış kimi qeyri-dəqiqdir və istilah kimi
özünü doğrultmasın. Lakin
yazıçının gerçəkliklə ünsiyyəti,
onun həyat materialı ilə sənətkar rəftarı
baxımından bu ifadə, zənnimcə, çox yerinə
düşür: Elçin nəsri ciddi nəsrdir -
sözünün canı olan mətləbli nəsrdir".
Elçin
təkcə hekayələrində yox, povest və
romanlarında da söz israfçılığına yol
vermir, həmişə lakonik yazır, əsl mətləbi qələmə
alır, rəmz və şərtiliklərdən,
öz-özü ilə söhbət və daxili dialoqlardan, əfsanə
və nağıl ünsürlərindən tez-tez istifadə
edir.
Elçinin
"Bir görüşün tarixçəsi",
"Toyuğun diri qalması", "Dolça" kimi
povestləri yalnız Azərbaycanda deyil, dünyanın bir
çox ölkələrində nəşr olunmuş,
oxucular tərəfındən böyük maraqla
qarşılanmışdır. Təsadüfi
deyil ki, bu povestlər keçmiş Sovet İttifaqının
ən populyar və çoxtirajlı jurnallarında dərc
edilmişdi ("Bir görüşün tarixçəsi"
- "Yunost" jurnalı, 1977, № 6; "Toyuğun diri
qalması" - "Drujba narodov" və "Don"
jurnalları, eyni vaxtda, 1978, № 10; "Dolça" -
"Yunost" jurnalı, 1981, № 8).
Onun
əsərləri bir çox ədəbi mükafatlar, o
cümlədən SSRİ Yazıçılar
İttifaqının, "Drujba narodov" və
"Smena" (iki dəfə) jurnallarının,
"Literaturnaya qazeta"nın (iki dəfə),
"Nedelya" həftəliyinin və digər mətbuat
orqanlarının "İlin ən yaxşı əsəri"
mükafatlarını, Moskvada nəşr
olunmuş "Əncir ağacı" adlı povest və
hekayələr kitabı keçmiş SSRİ-nin ən
nüfuzlu mükafat-larından birini - Lenin komsomolu
mükafatını, "Memar Sinan" Universitetinin
(İstanbul), Fateh Universitetinin (İstanbul)
mükafatlarını, eləcə də ulu öndər Heydər
Əliyevin müvafiq Sərəncamı ilə
"İstiqlal", Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyevin Sərəncamı ilə isə
"Şərəf" ordeni ilə təltif edilmişdir.
Ümumiyyətlə,
qeyd etmək lazımdır ki, Elçin keçmiş
ümumsovet ədəbi prosesində həm yazıçı
kimi, həm də tənqidçi kimi ən fəal surətdə
iştirak edən nüfuzlu bir qələm sahibidir. Onun
yalnız elə "Literaturnaya qazeta"da dərc edilmiş
onlarla məqalələrini, "Voprosı literaturı",
"Literaturnoye obozreniye" kimi jurnallardakı nəzəri
çıxışlarını xatırlamaq kifayətdir.
Elçinin
üç romanı - "Mahmud və Məryəm",
"Ağ dəvə" və "Ölüm
hökmü" - yalnız milli
romançılığımızın yox, ümumiyyətlə,
Azərbaycan ədəbiyyatının ciddi və əhəmiyyətli
nailiyyətləri hesab olunur və onlar bədii-estetik səviyyələri,
qaldırdıqları sosial-ictimai problemlərin dərinliyi
baxımından
keçmiş sovet ədəbiyyatında yaranmış ən
mükəmməl romanlar sırasındadırlar.
Misal
üçün, "Ölüm hökmü" romanı təxminən
60 illik bir dövrün bədii salnaməsidir. Yazıçı
həmin faciəvi və ziddiyyətli dövrlə
bağlı həqiqətləri bütün kəskinliyi ilə
demiş, sovet ictimai quruluşunun cəmiyyətə
vurduğu mənəvi və maddi zərbələrin insan
talelərinə təsirini dolğun bədii boyalarla ifadə
etmişdir. Romanda həm 20-30-cu illərlə, həm də
müasir dövrümüzlə bağlı faktoloji sənədlilik,
bədii təxəyyül və obrazlarla özünün
üzvi vəhdətini tapmışdır.
Elçinin
dramaturgiyası, son illərdə qələmə
aldığı komediyalar Azərbaycan komedioqrafiyasını
keyfiyyətcə yeni bir mərhələyə
qaldırmış və milli sənətimizdə bədii-estetik
hadisə olaraq "Elçin teatrı"nı
yaratmışdır. Onun "Poçt şöbəsində
xəyal", "Ah, Paris!.. Paris!..", "Mən
sənin dayınam", "Dəlixanadan dəli
qaçıb, yaxud mənim sevimli dəlim", "Mənim ərim
dəlidir", "Qatil", "Şekspir" və s. kimi
pyesləri yalnız Azərbaycanın deyil, xarici ölkələrin,
o cümlədən Türkiyənin ən böyük teatrlarında
uğurla səhnəyə qoyulmuşdur.
Görkəmli
tənqidçi Yaşar Qarayev yazır: "Elçin
dramaturgiyamızda ilk dəfə olaraq xaosun, hərc-mərcliyin
obrazını yaradır! Onların əsasında duran mənəvi-əxlaqi,
ideoloji stereotiplərə, normativ düşüncə və
rəftar tərzinə ən müasir, ayıq, oyaq ədəbi-estetik
münasibət ifadə edir."
Elçinin
"Tənqid və nəsr", "Klassik aşıq ədəbiyyatında
"dünya" obrazı", Üzeyir Hacıbəyovun
publisistikasını tədqiq və təhlil edən "Bəstəkarın
vətəndaş sözü" monoqrafiyaları, eləcə
də Azərbaycanın böyük şəxsiyyətlərinə
- Bülbülə həsr edilmiş "Bülbül", Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin lideri Məmməd
Əmin Rəsulzadənin həyat və
yaradıcılığından bəhs edən "Məmməd
Əmin Rəsulzadə", yazıçı, siyasi-ictimai
xadim Nəriman Nərimanovun
yaradıcılığını və fəaliyyətini
işıqlandıran "Nəriman Nərimanov", Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığını yeni
aspektdən təhlil edən "Sənətkar və şəxsiyyət"
monoqrafık oçerkləri və s. kimi elmi əsərləri
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elminin son onillərdə
əldə etdiyi nailiyyətlərin parlaq nümunə-ləridir.
Onun son illərdə
çap etdirdiyi son dərəcə orijinal "Ədəbi
düşüncələr"i böyük marağa səbəb
olmuş və həm oxucular, həm də ədəbi
ictimaiyyət tərəfindən yüksək qiymətləndirilmişdir.
Elçinin ədəbi
fəaliyyətində tərcümə də əhəmiyyətli
yer tutur. Onun klassik yapon poeziyasından tərcümə
etdiyi "Nərgizin bircə ləçəyi", Qərb
yazıçılarının hekayələrindən ibarət
"Necə oldu ki, Pyer Duş məşhurlaşdı"
kitabları, Molyerin "Skapenin kələkləri" və
"Jorj Danden, yaxud aldanmış ər" komediyaları və
s. oxucular və tamaşaçılar tərəfındən
rəğbətlə qarşılanmışdır.
Elçinin əsərləri
rus, ingilis, fransız, alman, ispan, türk, macar, bolqar, ərəb,
rumın, fars, çex, polyak, xorvat, gürcü, moldav,
türkmən, özbək, qazax, tacik, serb və s. dillərə
tərcümə edilmişdir. Yalnız elə bu faktı qeyd
edək ki, Elçinin qardaş Türkiyədə 18
kitabı nəşr olunmuşdur.
Elçin
görkəmli ictimai və dövlət xadimidir, bu gün ədəbi-mədəni
mühitin formalaşmasında böyük rolu olan hörmətli
və nüfuzlu şəxsiyyətlərdən biridir. Onun həm
dövlətçiliklə, həm də bədii
yaradıcılıqla bağlı fəaliyyəti bir-birini ahəngdar
şəkildə tamamlayır.
Elçin
hazırda yaradıcılığının ən dolğun
çağını yaşayır və biz inanırıq
ki, o, yeni-yeni əsərləri ilə ədəbiyyat xəzinəmizi
daha da zənginləşdirəcəkdir.
Bu elə həmin
Elçindir - alnının təri olan bütün zəhmətini
10 cildlik "Seçilmiş əsərləri"ndə cəmləşdirdi.
Bu elə həmin Elçindir - "Min gecədən
biri"ni yazıb.
Bu elə həmin Elçindir -
"Açıq pəncərə"ni
qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir -
"SOS"u yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Gümüşü, narıncı, məxməri"ni yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Bu
dünyadan qatarlar gedər" dedi.
Bu elə həmin Elçindir - "Bir
görüşün tarixçəsi"ni
qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Günay, Yalçın, Nigar, bir də Səlim",
"Günayın, Yalçının, Nigarın
nağılları"nı balaca
uşaqlara həsr etdi.
Bu elə həmin Elçindir - "Pyeslər"i
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - ədəbiyyatçılar
üçün "Tənqid və ədəbiyyatımızın
problemləri"ni bildirdi.
Bu elə həmin Elçindir - hekayə və
povestlərini "Bülbülün
nağılları"nda çatdırdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Mahmud
və Məryəm"i yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Beş dəqiqə və əbədiyyət"i
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Ağ
dəvə"si ilə dünyanı gəzdi.
Bu elə həmin Elçindir - Vokal sənətinin
böyük siması Bülbülə həsr etdiyi
"Bülbül"lə onu dünyaya bir daha
tanıtdı.
Bu elə həmin Elçindir - irihəcmli
"Klassiklər və müasirlər"i qələmə
aldı.
Bu elə həmin Elçindir -uşaqlara
"Humayın yuxusu"nu çatdırdı.
Bu elə həmin Elçindir - irihəcmli
"Ölüm hökmü" romanını çap
etdirdi.
Bu elə həmin Elçindir -
"Ömrün son səhəri"ni qələmə
aldı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Özümüz və sözümüz"ü əlifba
sırası ilə düzdü.
Bu elə həmin Elçindir - Şərqdə
ilk Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin banisi "Məmməd
Əmin Rəsulzadə"ni yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
böyük Üzeyir Hacıbəylinin publisistikasına həsr
etdiyi "Bəstəkarın vətəndaş
sözü"nü qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - "Dəlixanadan
dəli qaçıb" deyən.
Bu elə həmin Elçindir - "Klassik
aşıq poeziyasında "dünya" obrazı"nı yaradan.
Bu elə həmin Elçindir - ərəb
əlifbası ilə "On ildən sonra"nı
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - Azərbaycan
ədəbi-tarixi paralellərinin nəzəri tədqiqatları
əsasında "Ədəbiyyatda tarixilik və müasirlik
problem"i qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - Azərbaycan
xalqının görkəmli oğlu, yazıçı,
pedaqoq və ictimai-dövlət xadimi Nəriman Nərimanovun həyat
və fəaliyyətinə həsr etdiyi "Nəriman Nərimanov
şəxsiyyəti və fəaliyyəti"ni
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - yenə
uşaqlar üçün "Kukla, yaxud Aysu"nu yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Ədəbiyyatımızın
yaradıcılıq problemləri"ndən söz
açdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının 1300 illik
yubileyinə həsr olunan "Kitabi-Dədə Qorqud"
aliliyini insanlara çatdırdı.
Bu elə həmin Elçindir - 1945-1965-ci
illəri əhatə edən "Tənqid və nəsr: Azərbaycan
bədii nəsri ədəbi tənqiddə" adlı vəsaiti
qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - son 30 ilin
hekayələrini özündə əks etdirən
"Baladadaşın ilk məhəbbəti" adlı kitaba
cəmləşdirdi.
Bu elə həmin Elçindir - Azərbaycan
Sovet dramaturgiyasının banisi Cəfər Cabbarlı
haqqında "Cəfər Cabbarlı şəxsiyyəti və
yaradıcılığı haqqında düşüncələr"i
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Ədəbi
düşüncələr"ini yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Bayraqdar"ı qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - yenidən
"Ustad Bülbül" əsərini qələmə
aldı.
Bu elə həmin Elçindir - dahi
yazıçımız Mir Cəlal Paşayevə həsr
edilən "Sadəlik və müdriklik: müəllim
haqqında söz" adlı kitabını yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Günay, Humay, bir də günəbaxan və qırt
toyuğun cücələri"ni
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Küləyin, Çinarın və qaranquş
balasının nağılı"nı
uşaqlara həsr etdi.
Bu elə həmin Elçindir -
"Dünya ədəbiyyatı" dərgisinin dəstəyi
ilə "Qarabağ şikəstəsi"ni
qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - uşaqlara
"Qəhrəman Aysu, qara pişik və cıqqılı
siçanın nağılı" və "Mənə
niyə gülürlər"i bəxş etdi.
Bu elə həmin Elçindir - irihəcmli
"Ömrün anları"nı
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - "Balaca
qırmızı çiçək və Gilas
qız"ı yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Sosrealizm bizə nə verdi? Sovet dövrü ədəbiyyatı haqqında.
Məsələnin qoyuluşuna dair"
kitabını qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Poçt şöbəsində xəyal", "Ah,
Paris!.. Paris!..", "Mən sənin
dayınam", "Dəlixanadan dəli qaçıb, yaxud mənim
sevimli dəlim", "Mənim ərim dəlidir",
"Qatil", "Şekspir", "Cəhənnəmin
sakinləri", "Teleskop", "Sənətkarın
taleyi" və s. pyesləri qələmə aldı.
Bu elə həmin Elçindir - "Yol qəsəbədən
şəhərə gedir", "Toyuğun diri
qalması"; "Dolça"; "Kaşeyin taleyi",
"Gül dedi bülbülə" və s. povestləri
yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - hələ
on il əvvəl 1977-ci ildə
Şuşaya duman gələcəyini bildirdi.
Bu elə həmin Elçindir - "Ox kimi
bıçaq", "Aman ovcu, vurma məni",
"Hökmdarın taleyi"ni yazdı.
Bu elə həmin Elçindir -
"Qızıl", "İnfarkt" "Gecikmiş
payız günü", "Qisas", "Mənim ərim
dəlidir", "Taun yaşayır" və s. dram, səhnəcik
və radio əsərlərini yazdı.
Bu elə həmin Elçindir - elin namuslu
oğlu.
Bəybala
ƏLƏSGƏROV,
tarix üzrə elmlər doktoru
Ədalət.- 2018.- 7 iyul.- S. 5-11.