"QARABAĞ HEKAYƏLƏRİ"
KİTABINA YAZILMIŞ ÖN SÖZ
Kəlbəcərli məcburi
köçkün, yazıçı, publisist, şair Surxay Səlimlə
xeyli vaxtdır ki, yaradıcılıq əlaqələri
saxlayıram. O, qələmini
müxtəlif ədəbi janrlarda sınayıb və ortaya
uğurlu əsərlər qoyub. Müraciət
etdiyi mövzular çeşidlidir. Lirika, təbiət
təsviri, insan taleləri oxucu zövqünü oxşayan sahələrdir.
Bununla belə, onun ədəbi-bədii təfəkkürünün
mərkəzində hərbi-vətənpərvərlik
duyğuları, işğalçı erməni vandalizminə
qarşı mübarizə əzmi
yaradıcılığının əsas leytmotividir.
Qarşımda olan "Qarabağ hekayələri"nin əlyazmaları dediklərimizi bir daha təsdiq
edir. Surxay Səlimin yazılarının məziyyətlərinə
keçməzdən əvvəl yığcam şəkildə
onun kimliyi barədə oxucuya, təkrar da olsa, məlumat verməyə
ehtiyac duydum.
Surxay Səlim (Səlimov Surxay Məhəmməd
oğlu) 1938-ci ildə Kəlbəcər rayonunun
Çıraq kəndində anadan olub. Qəlbi ağ
kağızdan da ağ olan bu insanın ürəyinin təmizliyindəndir
ki, yaşından (80-i çoxdan haqlayıb) çox-çox
cavan görünür. O, istedadlı nasir, publisist və
şairdir. Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvüdür. Dövlət
qulluğuna görə "Tərəqqi" medalı ilə
təltif olunub. İxtisasca jurnalistdir.
Uzun müddət (40 il) İstisu qəsəbə
Sovetinin sədri vəzifəsində işləyib. Ailəlidir
- beş oğlu, bir qızı var.
Müxtəlif vəzifə daşıyan övladları ali təhsilli
və ailə sahibidirlər. Oğlu Vüqar fəlsəfə
doktorudur. 1993-cü ildən məcburi
köçkün həyatı yaşayırlar.
Yazıçının 2017-ci ildə nəşr
olunmuş "Qorxulu yollar" romanı erməni
işğalçılarının vəhşi təbiətini,
insani ləyaqətdən kənar olduqlarını, ibtidai icma
dövrü insanlarının prototipi olduqlarını təkzibedilməz
dəlillərlə aşkarlayır. Romanı
oxuduqca ermənilərin olduqca riyakar, araqarışdıran və
yalançı bir millət olduğu qənaətinə gəlirsən.
2012-ci ildə nəşr olunan "Dağlardan
doğan günəş" müəllifin şair təbinin
məhsuludur.
Surxay Səlimin "Qarabağ hekayələri"ni həyəcansız oxumaq olmur. Hadisələrin içində olmayan heç bir
yazıçı erməni vandalizmini Surxay kimi təbii təsvir
edə bilməz. Yeri düşmüşkən,
mən bir neçə vacib məsələyə toxunmaq istəyirəm.
Azərbaycanın sovetləşməsindən
sonra onun ədəbiyyatı da sovetləşməyə
başladı. XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərindəki
gerçək ədəbiyyata son verildi. Yazıçı
qələmi ancaq bolşevizmin təbliğinə yönəldi.
Ədəbiyyat qollara ayrıldı. O
qolların ən ağırını kəndistanı təsvir
edən kənd nəsri təşkil edirdi. O dövrün S.Rəhimov,
Ə.Vəliyev, H.Mehdi, Əbülhəsən kimi
tanınmış yazıçılar kənddə, əyalətlərdə
Qırmızı inqilabi ideyaları ön plana çəkirdilər.
Stalinin ölümündən sonra bu proses səngidi. Bugünkü baxımdan belə əsərlər
ideya-siyasi cəhətdən qüsurlu olsa da, Azərbaycan təbiətinin
təsvirində (xüsusilə S.Rəhimovun) diqqəti cəlb
edən uğurlar qazanılmışdı. Sonra şəhər ədəbiyyatı, belə demək
mümkünsə, kənd ədəbiyyatının - nəsrini
üstələdi. Yeni şəraitdə,
müstəqilliyimizin verdiyi yeni - gerçək baxış
bucağından kənddə baş verən hadisələri,
erməni işğalına məruz qalmış xalqın
qaçqın, köçkün taleyini əks etdirən
romanlara, povestlərə, hekayələrə kəskin ehtiyac
duyuldu. Surxay Səlimin nəsr
yaradıcılığı bu boşluğun
doldurulmasında mühüm rol oynadı.
Hər əlinə qələm alan müəllif imperiya arxalı ermənilərin
millətimizin başına açdığı oyunları,
o ağrı-acıları tam gerçəkliyilə yaza bilərmi?
Şəxsən mən buna inanmıram. Təsəvvürlə təsvir olunan müharibə
lövhələrinə ağıllı, tələbkar oxucu
inanmaz. Bunun üçün qələm
sahibi müharibənin iştirakçısı
olmalıdır - Surxay Səlim kimi. Bax,
buna görə oxucu Surxay müəllimin təsvirinə
inanır, təsirlənir, düşmənə nifrətlə
silahlanır. Bu təcrübə dünya ədəbiyyatında
da var. Tolstoy da belə yazmışdı, Soloxov da,
Əbülhəsən də, İsmayıl Şıxlı
da.
Haşiyə. Bir dəfə Moskvada Azərbaycan ədəbiyyatının
təmsilçilərindən biri İbrahim Kəbirli Gəncəyə
gəlmişdi. O, məndən tərcümə olunub
SSRİ paytaxtında dərc edilmək üçün
münasib bir hekayə istədi. Mən çox
fikirləşəndən sonra ona təsəvvürlə
müharibə mövzusunda yazdığım hekayəmi təqdim
etdim. O, yazını oxuyub narazı halda
başını buladı:
- Düz seçim eləməyibsən. Sən müharibənin əziyyətini çəksən
də, odunu, alovunu görməmisən. Görmədiyin,
şahidi olmadığın hadisənin təsiri az olar. Ruslar isə beş
il müharibənin içində olub. Sən bu
yazında nə deyə bilərsən ki, rus oxucusunu təəccübləndirə
biləsən. Yaxşı olar ki, başqa
hekayə verəsən.
İmtinadan incimədim. Çünki müsahibim
haqlı söz deyirdi.
Surxay Səlimin yeni kitabında ermənilərin
ağlagəlməz, tükürpərdən cinayətlərini
oxuyacaqsınız. Bunları yazmaq da müəllif üçün asan
olmayıb. O, daxili hazırlıqdan sonra işə
başlayıb. Surxay müəllim bu anı belə təsvir
edir: "Şahidi olduğum bu dəhşətli
qırğınların silinməz mənzərələri,
gözlərimdə donub əbədiləşir, ürəyimdən
daş kimi sallanaraq, içimdə amansız kədər
yükünə çevrilirdi. Qəlbimdə qövr eləmiş
bu sağalmaz yaraları qələmimin iti ucu ilə deşib,
ürək qanım ilə xalqımın başına gətirilən
fəlakətləri gələcək nəsillərə
çatdırmaq üçün ağ kağız üzərinə
köçürdüm".
Surxay Səlim heyranedici təbiət təsvirlərinə
başlayanda qələmi heç nəyi gözdən
yayındırmayan həssas fotoaparata çevrilir. Biz nələri
itirmişik? Cavabı Surxay Səlimdə: "Kiçik
Qafqaz sıra dağlarının cənub-qərb qolu üzərində
qarşı-qarşıya durmuş, hündürlükləri
3700 metrə çatan Murovdağ və Dəlidağ zirvələri
qar örtüklü, ağ yapıncıya
bürünmüş çobanlar kimi, onlardan
aşağılarda, saysız-hesabsız şiş uclu nəhəng
piramidaları xatırladan yatmış "dağ
sürüləri"nin keşiyini çəkirlər. Nabələd
adamlar bu azmanlar arasında iynə suda batan kimi itib yox ola bilərlər. Bu yerlər
yolçunu heyrətləndirə biləcək dərəcədə
təkrarolunmaz gözəlliklər diyarıdır. Burada dağların zirvələri qar
örtüyünə büründüyü halda,
aşağılarda, çay vadilərində,
novruzgülü, yasəmən çiçəyi zərif və
incə ləçəklərini açıb yazın gəlişini
müjdələyirlər. Sığallanmış,
şumal daşlara çırpılan ağ
yallı şəlalələrin həzin nəğmələri
ruhu ehtizaza gətirir. Bu gözəl diyar azərbaycanlıların
lap qədimdən qalma ata-baba yurdlarıdır. Qafqazın bu dilbər guşəsini ələ
keçirmək üçün ermənilər tarix boyu əlləşərək
dəridən-qabıqdan çıxmış, min bir hiyləyə
əl atmışlar".
Kəlbəcərqarışıq bu cənnət-məkanlardan
keçən canından keçməlidir. Surxay Səlimin əsərlərini
oxuyandan sonra bu qənaətə gəlirsən: can qurbanı
vermişik. Amma bütövlükdə
canımızdan keçməmişik. Biz
yenidən o yerlərə qayıdacaq, öz halal
torpaqlarımızın sahibi olacaq, yaralarımızı
sağaldacağıq.
Kitaba daxil edilmiş ən maraqlı
yazılardan biri də "Müəllifdən"
başlığı altında erməni faşizmini əks
etdirən iri həcmli (30 səhifədən artıq)
ensiklopedik - elmi-tarixi, bədii-publisistik bilgidir. Yazıda ermənilərin
Rusiyanın dəstəyi ilə "Böyük Ermənistan"
dövlətini reallıqlaşdırılmağa
çalışdıqları "Dənizdən-dənizə"
xəstə xülyaları dəlillərlə ifşa
edilmişdir. Onlar rusların dəstəyi
ilə türk-müsəlman dünyasına qarşı
zaman-zaman günahsız qanlar tökmüşlər. Yazıda erməni kimliyi tarixi şəxsiyyətlərin,
alimlərin, politoloqların təkzibedilməz faktlar ilə
göz önünə gətirilir. Hadisələrin
baş verdiyi əsrlər, illər də öz
sözünü deyir. Qəribə də olsa, bu söz
sahiblərinin əksəriyyəti haqqa göz yuma
bilməyən xristian dinli görkəmli şəxslərdir.
Bəs ermənilərin özləri necə? Doğrudanmı bu xalq
bütövlükdə tarixi gerçəkliyə arxa
çevirmişdir? Yox. Az da olsa, reallığı qəbul edənlər
var. İşğal altında olan Kəlbəcərə zorla
köçürülmüş, orada yaşayıb
binalanmağa tapşırıq almış Manvelin
timsalında bunu görürük. Manvel vicdan
ağrısı ilə etiraf edir: "Təsəvvür
edirsinizmi kimsəsiz dağların dəhmanında, evləri
sökülüb dağıdılan, ölü sükunət
içində uyuyan qəribsəmiş divarlar əhatəsində
yaşamaq nə qədər üzüntülü və əzabverici
idi. Çardağı, qapı-pəncərəsi,
döşəmə və tavanı sökülüb
divarları salamat qalan altı türk evini yenidən təmir
edib bizi içinə yığmışdılar. Həyət-bacadan, evin divarlarından, ətraf
mühitdən türklərin hənirtisi, inilti səsləri
gəlirdi. Bəlkə də, bu, belə
deyildi, bəlkə də, bu, bir mistik duyğuların,
düşüncələrin, təsəvvürlərin əsəb
tellərinə təsir edən zərbələrindən
yaranırdı. Hər necə olursa-olsun, hər
hansı daşa, hansı ağac kötüyünə
yaxınlaşdıqda, burada türklərin oturduqarını,
bu ağaclar arxasında onların uşaqlarının
"gizlən-paç" oynadıqlarını təsəvvürə
gətirdikcə, başımın içindəki
uğultunun təsirindən dəli olmaq dərəcəsinə
gəlirdim". ("Dağlarda xəyal
var" hekayəsindən).
Zənnimizcə, bu səpkili yazılar
ayrıca kitab halına gətirilməli, ifşaedici şəkillərlə
zənginləşdirilməli, daha çox işlək olan
xarici dillərə tərcümə olunmalı, vaxtında
lazımi yerlərə, uluslararası tədbirlərə
çatdırılmalıdır. Qana həris erməni kimliyi daha uca, daha
mötəbər kürsülərdən səsləndirilməlidir.
Bunun üçün əlaqəli təşkilatlar
təvazö səddindən çətinliklə keçən
müəllifə dəstək göstərməlidirlər.
Nə vaxtacan özümüz deyib,
özümüz eşitməliyik?! Onu da
deyək ki, bu qiymətli əsər günümüzə qədər
davam etdirilməyib. Yenidən əsər
üzərinə qayıtmağa ehtiyac var. Ən azı, əsəri
ordumuzun Lələtəpə qələbəsinə (4 aprel
2016) qədər davam etdirmək vacibdir.
Surxay Səlim həm də folklordan
qidalanan, yeni fikirlər deyə-deyə yazılı ədəbiyyatın
yenilikçi poeziya ustalarının cərgəsinə
qoşulan şairdir. Lirikaya müraciət etməyən şair çətin
tapılar. Surxay müəllim də
poeziyanın bütün janrlarında gücünü
sınamaqdan çəkinmir. Bulaqdan tutmuş buxağa qədər
təriflər yağdırsa da, insan taleyi, yurd
qayğısı qələmini çimir eləməyə
qoymur:
Qəriblər gec yatar, erkən oyanar,
Üz çevirər Vətən sarı
dayanar.
Məzarım sızıldar, məzarım
yanar,
Belə çəkilibdi o dağlar mənə.
("Mənə")
Dərd vəfalı
dost kimi həmişə onu daşıyanın
yanındadır. Üz yumşaq olanda görürsən ki, dərd
də həyasızlaşır. Bu psixoloji halı şair qədərincə
gözəl və təsirli deyib:
Ömür
yollarının keşməkeşində,
Hər kəsin
baxtına bir dövran düşür.
Dərd elə
bilir ki, atası mənəm,
Qapıdan
qovuram, bacadan düşür.
Dənizin
tamını bilmək üçün onu axıracan içməyə
ehtiyac yoxdur. Elə gətirdiyimiz bu misallardan, nümunələrdən
də bilinir ki, Surxay Səlim necə şairdir...
Surxay Səlim
yaradıcılığının bir tərəfi
yaxşıdır ki, yazır, o biri tərəfi pisdir ki,
yazdıqlarının təbliği ilə məşğul
olmur. Aztirajlı məhəlli qəzetlərin birində dərc
olunmaq onu qane edir. Bu ona görə belədir ki, şair bədii
sözə şöhrət kimi yox, mənəvi ehtiyac kimi
baxır.
Bəli,
Surxay Səlim sözünün həm ağası (hələ
deyilməmiş), həm də qulu (deyiləndən sonra) olan
insanlardandır. Bu yol adamları şəxsiyyət səviyyəsinə
qaldırır. Qələm dostumun necə şəxsiyyət
olması barədə başqa kitabımda ətraflı
yazmışam. Ona görə də bu barədə təkrara
yol verməyə lüzum görmədim.
Dostum, yeni
yazılarınızın həsrətindəyik.
Üçlüyün - vicdanın, qələmin, yazı
masan həmişə iş başında olsun. Tarixi
düzgün yazılar yönləndirir.
Qərib
MEHDİ,
Əməkdar
jurnalist,
Həsən
bəy Zərdabi və Məmməd
Araz
mükafatları laureatı, fəxri professor.
Ədalət.-
2018.- 11 iyul.- S. 6.