Cümhuriyyət dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
Vaqif Aslan
AYB Şəki
bölməsinin
sədri
ADPU-nun
Şəki
filialının
baş müəllimi
Azərbaycan Cümhuriyyəti dövlətçilik ənənələrimizin davamı kimi meydana gəlmişdir. Azərbaycan Cümhuriyyətinin (bəzən onu Azərbaycan Demokratik Respublikası və ya Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti adlandırırlar) yaranması tarixən 28 may 1918-ci ilə təsadüf etsə də, o öz yaranışına qədər 1905, 1907, 1917-ci illərin rus inqilablarından, erməni təbiətli altı aylıq Bakı Sovetindən (02.XI.1917 - 25.IV.1918) və eyni ananın döşündən süd əmən üç aylıq Bakı Kommunasından (25.IV.1918 - 31.VII.1918), ingilis düşüncəli ayyarımlıq Sentrokaspi diktaturasından (01.VIII.1918 - 15.IX.1918) keçib müstəqilliyini elan edən bir xalqın təsəvvüründə artıq çoxdan yaranmışdı. "Bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz", "Tarixin yenə bir gözəl çağında Qaranlıq qış keçib, bahar gələcək" deyən Məmməd Əmin Rəsulzadənin rəhbərliyi ilə yaranan Azərbaycan Cümhuriyyəti məhz belə bir zamanda elan edilmişdi.
Bir qayda olaraq, cəmiyyətdə baş verəcək hadisələri qabaqlayan ədəbiyyat Azərbaycan mühitində də bədii-fəlsəfi düşüncə üzərində dolaşan xeyirxah ruh kimi öz romantik qanadlarını gərmiş vəziyyətdə idi. Azərbaycan Cümhuriyyətinin yaranmasına qədərki ədəbiyyat "istiqlal mübarizəsinə aparan romantizm" və sərt realizm ruhunda təzahür edirdi.
Hələ 1909-cu ildə qələmə aldığı "Laylay" şeirində A.Şaiq (1881-1959) gəvharədə (beşikdə) uyuyan cocuğa bu şəkildə müraciət edirdi:
Türk oğlusan, əcdadın ulu, şanlı, şərəfraz.
İştə vətənindir, a quzum, şanlı bu Qafqaz.
Yavrum, uyu şimdi, səhər ertə oyananda
Parlaq Günəş iştə səni alqışlayar onda.
Bundan bir il sonra insana və insanlığa böyük
humanist gözü ilə baxan A.Şaiq
Hamımız
bir yuva pərvərdəsiyiz!
Hamımız
bir Günəşin zərrəsiyiz!
- deyə insanları
"danışdığı dil",
"yaşadığı məkan",
"inandığı İncil və ya Qurandan"
asılı olmayaraq insanı birliyə
çağırırdı.
Div ədəbiyyatşünas
Y.Qarayevin "kökünə və bütövlüyünə
boylanan yaddaş" adlandırdığı "türk
qanlı", "islam imanlı" Əli bəy
Hüseynzadə (1864-1940) isə 1911-ci ildə Türkiyədə
yazdığı "Hadi-vətən" şeirində
insanların insanlara necə zülm etdiklərini demək
haqqı alınan dil, yazmaq haqqı alınan qələm ilə
belə ifadə edirdi:
Ucundadır
dilimin
Həqiqətin böyüyü.
Nə
qoydular diyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən,
cühəla,
Nə etdilər Vatana?
Nə
qoydular uyuya,
Nə qoydular oyana.
Ayıltmadı
qələmim
Bu türk ilə əcəmi.
Nə
qoydular yazayım,
Nə qırdılar qələmi.
Bəşər
övladının özünü və dünyanı
xoşbəxt etmək əvəzinə bir az
da bədbəxt etməsi Azərbaycan romantikləri və
realistlərini düşündürməyə bilməzdi. Dünyanın özü və onun bir
parçası olan Azərbaycan eyni bir zamanın içində
olduğundan dünyanın başına gələn bəlalar
Azərbaycanın da ürəyini qan edirdi. Realist
olduğu qədər romantik, romantik olduğu qədər də
realist olan Məhəmməd Hadi (1879-1920) 1915-ci ildə İrəvanda
qələmə aldığı "İnsanların tarixi
faciəsi, yaxud "Əlvahi-intibah" əsərində
"İntibah lövhələri" yaratmaq əvəzinə
iblisanə tablolar çəkən insanın müasir
silahlarla ova çıxan primatlara bənzədiyini göstərirdi:
Həyatın səsləri guşumda həp fəryad
şəklində.
Bu insanlar ki, qardaşdır və lakin yad şəklində.
Bu torpaq qanlı ovraqdır, bəşər səyyad
şəklində.
Ədavət daima vardır, məhəbbət ad şəklində.
Cahan başdan-başa meydani-mətəmzad şəklində.
Fərəhlər
həbs olunmuş, hüznlər azad şəklində
Müsibətlər,
bəlalar, qüssələr abad şəklində
.
Ürəklər qəm adilə hər zaman bərbad
şəklində.
Bu matəmgahi
kim görmüş sürürabad şəklində?
Azərbaycan Cümhuriyyətinin elanına gedən yol I
Dünya Müharibəsinin gətirdiyi bəlalardan, 1918-ci ilin
mart qırğınlarından keçirdi. Rus fitvası
ilə qana susayan ermənilər Azərbaycan türklərini
yer üzündən silməkdə idilər. Bu soyqırım hadisələrində adı o qədər
də hallanmayan Şəkidə də etmənilər at
oynadırdılar. Vartaşendə (indiki
Oğuzda), Şəkidə (Qayabaşı və digər kəndlərdə)
yerləşdirilən ermənilər. Müsavat
Hökumətinin yaratdığı Milli Komitəni Nuxanı
(indiki Şəkini) təhvil-təslim etməyə
çağırmışdılar. Bu
arada erməni qonşularının Şəkiyə gəlməsi
xəbəri yayılmışdı. Bu
erməni ordusunun qarşısına barışıq
üçün göndərilən heyətin başında
da ermənilərin nümayəndəsi dururdu. Heyətin müsəlman üzvlərini gedəcəkləri
yerə çatmamışdan ermənilər qətl
etmişdilər. Məhz belə bir məqamda
genosiddən yaxa qurtarmaq naminə ilhaqçılığa
meyl əmələ gəlmişdi. Əbdü Əfəndizadə
(1872-1928) "Ya ölüm, ya Türkiyə" mənzuməsini
yazmışdı:
Ey nəcib
övladın ordusu, Şəki şirvanə gəl!
Tiflisü
Baküvü şişə, Gəncəvü Səlyanə
gəl!
Qafqazın
hər guşəsində guş qıl,
nalana gəl!
Hazırıq
biz siz gələrkən can verək sultana, gəl!
Səbrimiz
daha tükəndi, durma gəl, şahanə gəl!
Yurdumuz
düşmən əlində olmamış virana, gəl!
Burada "Ya ölüm, ya Türkiyə",
"Qafqaza dəvət" adlı mənzuməsindən gətirdiyimiz
sitat Azərbaycan Cümhuriyyəti yaranandan sonra parlament
üzvü seçilən əbdü (Abdulla bəy Rəşid
bəy Əfəndiyevin qardaşı idi) Əfəndizadənin
xalqına etinasızlığından deyil, 1918-ci ilin bir
çox ziyalılarda yaratdığı
çaşqınlıqdan irəli gəlmişdi. İlhaqçılıq
əlamətləri o dövrün digər ədəbi
nümayəndələrində olduğu kimi, o ərəfədə
həm də Salman Mümtazın (1884-1941)
yaradıcılığında özünü göstərirdi.
Salman Mümtazın 1918-ci ildə IX türk ordusunun bir
hissəsinin Şəkiyə gəlişi münasibəti ilə
yazdığı "Ənvəriyyə" və Nuru
paşaya (1889-1949) həsr etdiyi "Öyün, millət"
şeirləri də bu qəbildəndir.
"Ənvəriyyə"də "Yaşa, ey qaziyi-əzəm,
ey möhtəşəm Ənvər! Səninlə fəxr
edir şimdi böyük sultan, ulu qeysər" deyə
Ənvər paşaya (1881-1922) müraciət edən salman
Mümtaz "O gün millət ki, olub şövkətli
sultanın, Hilalın haləsi qılsın əhatə
türk övtanın. ... Qızılgül tək
açıl, gül, gör ki, türkün şanlı
ordusu Rivaqi-ərşə nəsib etmiş böyük
Osmanlı ünvanın" şəklində Ənvər
paşaya müraciət etmişdir. Bütün
bunlarla bərabər zaman və tarix göstərdi ki, Azərbaycan
özünü idarə etməyə qadirdir, üstəlik Azərbaycan
və Türkiyə "bir millət, iki dövlət"
olaraq həmişə birgədirlər. Elə
ki, Azərbaycan Cümhuriyyəti quruldu, onda var olan dövləti
qorumaq üçün turançılıq meylləri də
gücləndi. Onda A.Şaiq 1918-ci ildə "marş"
şeirində yazırdı:
Birləşəlim, türk oğlu, bu yol millət
yoludur.
Ünlə, zəfərlə, şanla tariximiz doludur.
Yürüyəlim
irəli, haydı, millət əsgəri!
Keçmişimiz şan, zəgər, durmayalım biz
geri.
Haydı
yola çıxalım!
Haqsızlığı
yıxalım!
Türk-müsəlman Şərqində qurulan ilk
parlamentli respublika ədəbiyyata yeni mövzular, öyünməli
və fəxr etməli nəsnələr gətirmişdi. Məhəmməd Hadi də
"Cümhuriyyətin Azərbaycanda bərqərar
olmasını.... bədii alqışlar və "əhrarlə
təranələrlə" qarşılamışdı:
"Azərbaycan hökuməti-növzadinə",
"Şühədayi-hürriyyətimizin ərvahinə
ithaf", "Zəfəri-nəhayiyə doğru",
"Əsgərlərimizə - könüllülərimizə",
"Məfkureyi- aliyəmiz" şeirləri ilə milli cəngavərlik
ruhumuzu yenidən canlandırmışdı.
1919-cu il 21 aprel, 162 saylı "Azərbaycan" qəzetində
dərc edilən şeirində Cümhuriyyət əsgərlərinə
M.Hadi belə müraciət edirdi:
Hifz üçün əğyar əlindən dilbəri-hürriyyəti.
Müstəqil olmuş vətən əzmü mətanət
gözləyir.
Qoymayın olsun xəzan gülzari-istiqlalımız.
Sizdən istiqlalımız parlaq təravət gözləyir.
Millətin
heysiyyətin yüksəldin, ey qeyrətvəran!
Millətim sizdən böyük şanü şərafət
gözləyir.
Cümhuriyyətin qorunması baxımından iki
böyük romantik şairin M.Hadinin və Abdulla Şaiqin
narahat ürəkləri sanki eyni ritmlə
döyünürdü. A.Şaiq 1919-cu ildə qələmə
aldığı "Arazdan Turana" şeirində öz
duyğularını belə ifadə edirdi:
Bin
göl ətəklərindən coşğun Araz axaraq,
Yıldırımlı, qartallı qayalara çarparaq.
Turan-İran dolaşdı, döndü Qafqaz elinə.
Yaklaşınca
o daşğın, acıqlı Kür nəhrinə
Hayqırdı:
"Ox, qardaşılm dinlə bəni bir zaman!
Iztirablar içində çırpınır şimdi
Turan.
Girmiz
sehirli divlər qızıl alma
bağına.
Şeir "o qızıl alma bağındakı gözəlin"
inləyərək "Yoxmu Turanda qurtaracaq ər bəni"
sualı ilə davam edirsə də, "Qızıl alma
bağında gəzən dünya gözəli. Gülər
coşğun sevinclə türkün əlində əli"
misraları ilə sona yetir.
Eyni təlaş və qayğı H.Cavid 91882-1941)
yaradıcılığından da yan keçmir. Dünyanı
və Azərbaycanı İblis təhlükəsindən
qorumaq naminə "İblis" əsərini 1918-ci ildə
qələmə almış "İdrakı sönük
başçıların qəfləti ancaq etmiş, edəcək
milləti həp əldə oyuncaq" düşüncəsinin
dünyanı bədbəxt günə qoyduğunu göstərən
Cavid Əfəndi insanı və insanlığı kənarında
dayandığı uçurumdan dala durmağa dəvət
edir. 1919-cu ildə "Uçurum"
pyesini yazır. Getdiyi yolu,
sağını və solunu uçurum görən Cəlalın
"şu şirkin, şu alçaq həyat. Uçurum, uçurum bütün kainat" deyərək
uçuruma atılması rəmzi xarakter daşıyır.
Müstəqilliyi qorumaq hissi və həyəcanları
ilə dolu Azərbaycan ədəbiyyatının qürrə
və fəxarət duyğuları da aşıb
daşırdı. Türklüyü, mübarizliyi,
etiqadı ilə seçilən, gerbi, bayrağı, Ayı və
ulduzu ilə öyünən bir ədəbiyyat meydana gəlmişdi.
O, millərin ruhu kimi idi.
Torpağına
can demişəm.
Suyuna mərcan demişəm.
Canımı qurban demişəm.
Gəlib qızıl vaxtın sənin.
Açılıbdır baxtın sənin.
Gəncəm tacın, taxtın sənin.
Canım-gözüm,
gözüm-canım!
Azərbaycanım.
Can-can!
Can, Azərbaycan!.
Burud,
"Qoşma"sı 1916-cı ildə
"Dalğa"sı 1919-cu ildə çap edilən Əhməd
Cavadın (1892-1937) "baxtı açılan" - müstəqil
dövlətə çevrilən Azərbaycana elan etdiyi
eşqin ülviliyi! - Hələ bundan əvvəl 1914-cü
ildə yazdığı bir şeirdə türk
bayrağına olan sevgisi də beləcə müqəddəs
idi Əhməd Cavadın:
Çırpınırdı
Qara dəniz
Baxıb türkün bayrağına.
Ah deyərdim,
heç ölməzdim
Düşə bilsəm ayağına.
Dost elindən
əsən yellər
Mənə
şeir, salam söylər.
Olsun bizim
bütün eləər
Qurban türkün bayrağına.
Bayrağının kölgəsini üstünə
düşən Tahrı kölgəsi hesab edən, Xəzərdən
əsən küləklərin təsiri ilə yellənən
bayrağını mələk qanadlarına bənzədən
Əhməd cavad necə də qürrələnirdi. Akademik Bəkir Nəbiyev
demişkən: "Azərbaycan milli bayrağının ilk
parlamentimizin binası üzərində
dalğalandığı gün Ə.Cavadın həyatında...ən
fərəhli gün olmuşdur".
Türküstan
yelləri öpüb alnını,
Söylüyor
dərdini sana bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzğun dənizdən
Ərməğan
yolla sən, yara bayrağım!
Köksümdə tufanlar gəldim irəli.
Öpüm kölgən düşən mübarək
yeri.
Allahın
yıldızı o gözəl pəri
Sığınmış qoynunda Aya, bayrağım.
1919-cu ildə müstəqil dövlətimizin himnini
yazan Əhməd Cavad öz fəxarətində tək
deyildi. Hələ 1917-ci ildə "Ulduz" və
"Ədirnə fəthi" kimi pyesləri ilə ədəbiyyatımızı
zənginləşdirən Cəfər Cabbarlı (1899-1934)
1918-ci ilin mart soyqırımının
ağrı-acılarından, İsmailiyyə binasının
məşum görkəmindən bəhs edən "Əhməd
və Qumru" hekayəsi"ni qələmə almaqla vətəndaş
ədib mövqeyindən çıxış edirdi. Azərbaycan
bayrağına sonsuz sevgi ilə bağlanan Cəfər
Cabbarlı onu "yaşıl donlu, mavi gözlü, al
duvaqlı sevgiliyə" bənzədirdi:
Altun
köksün hilal-yıldız, işıqları
öpüncə
Nuru səndən şah
dağınıngündoğuşu diliyor.
Rəhm allahı gözəlliklər tanrısıtək
pək, incə.
Bir səyaqla könüllərə hey salamlar
söylüyor.
Yaşıl donlu, mavi gözlü, al duvaqlı sevdiyim.
Cəfər Cabbarlı "Azərbaycan
bayrağına" adlı şeirində
bayrağımızdakı rənglərin, Ayın, səkkizguşəli
ulduzun rəmzi mənalarını açıb göstərir.
Buraxınız,
seyr edəyim, düşünəyim, oxşayayım
Şu
sevimli uç boyalı, üç mənalı
bayrağı! -
deyən
C.Cabbarlı "üzərinə gərilən mələk
qanadlarının kölgəsində" dincəlməyin
poetizmini, "Ay əyilib bir gözəli qucan" anın
romantikasını yaşayır. "Göy boyanı
göytürk nişanı", "yaşıl boyan
islamlığın sarsılmayan imanı", "al
boyanı azadlığın fərmanı", "səkkizguşəli
ulduzu səkkiz hərfli (əski əlifbanın hərfləri
nəzərdə tutulur - V.As.) "Od yurdu" kimi mənalandıran
Cəfər Cabbarlı azadlıq və müstəqilliyin
bütün türk ellərinə qismət olması arzusu ilə
şeirini bitirir:
Yürəyimdə bir dilək var, o da doğru kəsilsin.
O gün
olsun bir göy bayraq Turan üstə açılsın!
Məhəmməd
Hadi və Abdulla Şaiq, Əli bəy Hüseynzadə və
Heseyn cavid, Əhməd Cavad və Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığındakı azadlıq və müstəqillik
ruhu zaman-zaman ədəbiyyatımızın iliyinə qədər
yeridi, onlarla bərabər eyni bir zaman içində
yaşayıb-yaradan qələmdaşlarının
yaradıcılığına təsir göstərdi: Hətta
dünyagörüşü, fiir və düşüncə
istiqaməti müxtəlif olan yazıçı və
şairlərin əsərlərinə sirayət etdi. Y.V.Çəmənzəminlinin, Ə.Haqverdiyevin,
Seyid Hüseynin nə qədər bolşevik əhval-ruhiyyəli
olsa da, N.Nərimanovun və onlarca digər ədiblərin əsərlərində
azadlıq və müstəqillik düşüncəsi bu və
ya başqa bir şəkildə özünü göstərdi.
1920-ci ilin 28 aprelində rus bolşevik hökuməti tərəfindən
yenidən işğala məruz qalan Azərbaycan bir də
çox ağır tarixi sınaqlardan keçməli oldu.
M.Müşfirlər, S.Mümtazlar, Y.Vəzirlər
repressiya və təqiblərdən təqiblərdən
sağ-salamat çıxa bilməsələr də, Azərbaycan
sözü və Azərbaycan ədəbiyyatı güllədən,
sürgündən və həbslərdən sağ-salamat
çıxdı.
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qurucusu M.Ə.Rəsulzadə (1884-1955)
ömrünün qürub çağında
yazdığı "Mayıs duyğuları" şeirində
o günləri belə xatırlamışdı:
İlk
çağındaydı gözəl mövsümün,
Qışdan çıxmışdı, bahar gəlmişdi.
İyirmi
səkkizi idi Mayısın,
Azərbaycan istiqlala girmişdi.
Daha sonra
M.Ə.Rəsulzadə gələcəyə olan
inamını aşağıdakı sözlərlə ifadə
etmişdi:
Tarixin yenə
gözəl bir çağında
Qaranlıq qış keçib, baha gələcək.
Hər
hansı bir ilin aydın günündə
Azərbaycan istiqlala girəcək.
Tarix M.Ə.Rəsulzadənin haqlı olduğunu bir daha
sübut etdi.
18 oktyabr 1991-ci il Azərbaycan tarixinə
milli müstəqillik günü kimi daxil oldu. Milli
müstəqilliyimiz sözümüzün və ədəbiyyatımızın
bir daha "Məskov əsarətindən" qurtarmasına səbəb
oldu. Əlbəttə ki, bir məqalədə
ədəbiyyatımızın azadlıq və istiqlal ruhunu
yaşadan bütün müəllifləri əhatə etmək
mümkün deyildir. Ancaq bir şey həqiqətdir
ki, azadlıq və istiqlal ədəbiyyatındakı ruh bu
gün də davam etməkdədir. Cümhuriyyət
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
100
| 2018-06-05 09:18 Şriftin
ölçüsü: A+ Böyütmək A+
Balacalaşdır
Vaqif Aslan
AYB Şəki
bölməsinin sədri
ADPU-nun
Şəki
filialının
baş
müəllimi
Azərbaycan Cümhuriyyəti dövlətçilik ənənələrimizin
davamı kimi meydana gəlmişdir. Azərbaycan Cümhuriyyətinin (bəzən
onu Azərbaycan Demokratik Respublikası və ya Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti adlandırırlar) yaranması tarixən
28 may 1918-ci ilə təsadüf etsə də, o öz
yaranışına qədər 1905, 1907, 1917-ci illərin rus
inqilablarından, erməni təbiətli altı aylıq
Bakı Sovetindən (02.XI.1917 - 25.IV.1918) və eyni ananın
döşündən süd əmən üç aylıq
Bakı Kommunasından (25.IV.1918 - 31.VII.1918), ingilis
düşüncəli ayyarımlıq Sentrokaspi
diktaturasından (01.VIII.1918 - 15.IX.1918) keçib müstəqilliyini
elan edən bir xalqın təsəvvüründə artıq
çoxdan yaranmışdı. "Bir kərə
yüksələn bayraq bir daha enməz", "Tarixin yenə
bir gözəl çağında Qaranlıq qış
keçib, bahar gələcək" deyən Məmməd
Əmin Rəsulzadənin rəhbərliyi ilə yaranan Azərbaycan
Cümhuriyyəti məhz belə bir zamanda elan edilmişdi.
Bir qayda olaraq, cəmiyyətdə baş verəcək
hadisələri qabaqlayan ədəbiyyat Azərbaycan
mühitində də bədii-fəlsəfi düşüncə
üzərində dolaşan xeyirxah ruh kimi öz romantik
qanadlarını gərmiş vəziyyətdə idi. Azərbaycan
Cümhuriyyətinin yaranmasına qədərki ədəbiyyat
"istiqlal mübarizəsinə aparan romantizm" və sərt
realizm ruhunda təzahür edirdi.
Hələ
1909-cu ildə qələmə aldığı
"Laylay" şeirində A.Şaiq (1881-1959) gəvharədə
(beşikdə) uyuyan cocuğa bu şəkildə müraciət
edirdi:
Türk oğlusan, əcdadın ulu, şanlı, şərəfraz.
İştə vətənindir, a quzum, şanlı bu
Qafqaz.
Yavrum, uyu
şimdi, səhər ertə oyananda
Parlaq Günəş iştə səni
alqışlayar onda.
Bundan bir il sonra insana və insanlığa böyük
humanist gözü ilə baxan A.Şaiq
Hamımız
bir yuva pərvərdəsiyiz!
Hamımız
bir Günəşin zərrəsiyiz!
- deyə insanları
"danışdığı dil",
"yaşadığı məkan",
"inandığı İncil və ya Qurandan"
asılı olmayaraq insanı birliyə
çağırırdı.
Div ədəbiyyatşünas
Y.Qarayevin "kökünə və bütövlüyünə
boylanan yaddaş" adlandırdığı "türk
qanlı", "islam imanlı" Əli bəy
Hüseynzadə (1864-1940) isə 1911-ci ildə Türkiyədə
yazdığı "Hadi-vətən" şeirində
insanların insanlara necə zülm etdiklərini demək
haqqı alınan dil, yazmaq haqqı alınan qələm ilə
belə ifadə edirdi:
Ucundadır
dilimin
Həqiqətin böyüyü.
Nə
qoydular diyəyim,
Nə kəsdilər dilimi.
Bilirmisən,
cühəla,
Nə etdilər Vatana?
Nə
qoydular uyuya,
Nə qoydular oyana.
Ayıltmadı
qələmim
Bu türk ilə əcəmi.
Nə
qoydular yazayım,
Nə qırdılar qələmi.
Bəşər
övladının özünü və dünyanı
xoşbəxt etmək əvəzinə bir az
da bədbəxt etməsi Azərbaycan romantikləri və
realistlərini düşündürməyə bilməzdi. Dünyanın özü və onun bir
parçası olan Azərbaycan eyni bir zamanın içində
olduğundan dünyanın başına gələn bəlalar
Azərbaycanın da ürəyini qan edirdi. Realist
olduğu qədər romantik, romantik olduğu qədər də
realist olan Məhəmməd Hadi (1879-1920) 1915-ci ildə İrəvanda
qələmə aldığı "İnsanların tarixi
faciəsi, yaxud "Əlvahi-intibah" əsərində
"İntibah lövhələri" yaratmaq əvəzinə
iblisanə tablolar çəkən insanın müasir
silahlarla ova çıxan primatlara bənzədiyini göstərirdi:
Həyatın səsləri guşumda həp fəryad
şəklində.
Bu insanlar ki, qardaşdır və lakin yad şəklində.
Bu torpaq qanlı ovraqdır, bəşər səyyad
şəklində.
Ədavət daima vardır, məhəbbət ad şəklində.
Cahan başdan-başa meydani-mətəmzad şəklində.
Fərəhlər
həbs olunmuş, hüznlər azad şəklində
Müsibətlər,
bəlalar, qüssələr abad şəklində
.
Ürəklər qəm adilə hər zaman bərbad
şəklində.
Bu matəmgahi
kim görmüş sürürabad şəklində?
Azərbaycan Cümhuriyyətinin elanına gedən yol I
Dünya Müharibəsinin gətirdiyi bəlalardan, 1918-ci ilin
mart qırğınlarından keçirdi. Rus fitvası
ilə qana susayan ermənilər Azərbaycan türklərini
yer üzündən silməkdə idilər. Bu soyqırım hadisələrində adı o qədər
də hallanmayan Şəkidə də etmənilər at
oynadırdılar. Vartaşendə (indiki
Oğuzda), Şəkidə (Qayabaşı və digər kəndlərdə)
yerləşdirilən ermənilər. Müsavat
Hökumətinin yaratdığı Milli Komitəni Nuxanı
(indiki Şəkini) təhvil-təslim etməyə
çağırmışdılar. Bu
arada erməni qonşularının Şəkiyə gəlməsi
xəbəri yayılmışdı. Bu
erməni ordusunun qarşısına barışıq
üçün göndərilən heyətin başında
da ermənilərin nümayəndəsi dururdu. Heyətin müsəlman üzvlərini gedəcəkləri
yerə çatmamışdan ermənilər qətl
etmişdilər. Məhz belə bir məqamda
genosiddən yaxa qurtarmaq naminə ilhaqçılığa
meyl əmələ gəlmişdi. Əbdü Əfəndizadə
(1872-1928) "Ya ölüm, ya Türkiyə" mənzuməsini
yazmışdı:
Ey nəcib
övladın ordusu, Şəki şirvanə gəl!
Tiflisü
Baküvü şişə, Gəncəvü Səlyanə
gəl!
Qafqazın
hər guşəsində guş qıl,
nalana gəl!
Hazırıq
biz siz gələrkən can verək sultana, gəl!
Səbrimiz
daha tükəndi, durma gəl, şahanə gəl!
Yurdumuz
düşmən əlində olmamış virana, gəl!
Burada "Ya ölüm, ya Türkiyə",
"Qafqaza dəvət" adlı mənzuməsindən gətirdiyimiz
sitat Azərbaycan Cümhuriyyəti yaranandan sonra parlament
üzvü seçilən əbdü (Abdulla bəy Rəşid
bəy Əfəndiyevin qardaşı idi) Əfəndizadənin
xalqına etinasızlığından deyil, 1918-ci ilin bir
çox ziyalılarda yaratdığı
çaşqınlıqdan irəli gəlmişdi. İlhaqçılıq
əlamətləri o dövrün digər ədəbi
nümayəndələrində olduğu kimi, o ərəfədə
həm də Salman Mümtazın (1884-1941)
yaradıcılığında özünü göstərirdi.
Salman Mümtazın 1918-ci ildə IX türk ordusunun bir
hissəsinin Şəkiyə gəlişi münasibəti ilə
yazdığı "Ənvəriyyə" və Nuru paşaya
(1889-1949) həsr etdiyi "Öyün, millət" şeirləri
də bu qəbildəndir.
"Ənvəriyyə"də "Yaşa, ey qaziyi-əzəm,
ey möhtəşəm Ənvər! Səninlə fəxr
edir şimdi böyük sultan, ulu qeysər" deyə
Ənvər paşaya (1881-1922) müraciət edən salman
Mümtaz "O gün millət ki, olub şövkətli
sultanın, Hilalın haləsi qılsın əhatə
türk övtanın. ... Qızılgül tək
açıl, gül, gör ki, türkün şanlı
ordusu Rivaqi-ərşə nəsib etmiş böyük
Osmanlı ünvanın" şəklində Ənvər
paşaya müraciət etmişdir. Bütün
bunlarla bərabər zaman və tarix göstərdi ki, Azərbaycan
özünü idarə etməyə qadirdir, üstəlik Azərbaycan
və Türkiyə "bir millət, iki dövlət"
olaraq həmişə birgədirlər. Elə
ki, Azərbaycan Cümhuriyyəti quruldu, onda var olan dövləti
qorumaq üçün turançılıq meylləri də
gücləndi. Onda A.Şaiq 1918-ci ildə
"marş" şeirində yazırdı:
Birləşəlim, türk oğlu, bu yol millət
yoludur.
Ünlə, zəfərlə, şanla tariximiz doludur.
Yürüyəlim
irəli, haydı, millət əsgəri!
Keçmişimiz şan, zəgər, durmayalım biz
geri.
Haydı
yola çıxalım!
Haqsızlığı
yıxalım!
Türk-müsəlman Şərqində qurulan ilk
parlamentli respublika ədəbiyyata yeni mövzular, öyünməli
və fəxr etməli nəsnələr gətirmişdi. Məhəmməd Hadi də
"Cümhuriyyətin Azərbaycanda bərqərar
olmasını.... bədii alqışlar və "əhrarlə
təranələrlə" qarşılamışdı:
"Azərbaycan hökuməti-növzadinə",
"Şühədayi-hürriyyətimizin ərvahinə
ithaf", "Zəfəri-nəhayiyə doğru",
"Əsgərlərimizə - könüllülərimizə",
"Məfkureyi- aliyəmiz" şeirləri ilə milli cəngavərlik
ruhumuzu yenidən canlandırmışdı.
1919-cu il 21 aprel, 162 saylı "Azərbaycan" qəzetində
dərc edilən şeirində Cümhuriyyət əsgərlərinə
M.Hadi belə müraciət edirdi:
Hifz üçün əğyar əlindən dilbəri-hürriyyəti.
Müstəqil olmuş vətən əzmü mətanət
gözləyir.
Qoymayın olsun xəzan gülzari-istiqlalımız.
Sizdən istiqlalımız parlaq təravət gözləyir.
Millətin
heysiyyətin yüksəldin, ey qeyrətvəran!
Millətim sizdən böyük şanü şərafət
gözləyir.
Cümhuriyyətin qorunması baxımından iki
böyük romantik şairin M.Hadinin və Abdulla Şaiqin
narahat ürəkləri sanki eyni ritmlə
döyünürdü. A.Şaiq 1919-cu ildə qələmə
aldığı "Arazdan Turana" şeirində öz
duyğularını belə ifadə edirdi:
Bin
göl ətəklərindən coşğun Araz axaraq,
Yıldırımlı, qartallı qayalara çarparaq.
Turan-İran dolaşdı, döndü Qafqaz elinə.
Yaklaşınca
o daşğın, acıqlı Kür nəhrinə
Hayqırdı:
"Ox, qardaşılm dinlə bəni bir zaman!
Iztirablar içində çırpınır şimdi
Turan.
Girmiz
sehirli divlər qızıl alma
bağına.
Şeir "o qızıl alma bağındakı gözəlin"
inləyərək "Yoxmu Turanda qurtaracaq ər bəni"
sualı ilə davam edirsə də, "Qızıl alma
bağında gəzən dünya gözəli. Gülər
coşğun sevinclə türkün əlində əli"
misraları ilə sona yetir.
Eyni təlaş və qayğı H.Cavid 91882-1941)
yaradıcılığından da yan keçmir. Dünyanı
və Azərbaycanı İblis təhlükəsindən
qorumaq naminə "İblis" əsərini 1918-ci ildə
qələmə almış "İdrakı sönük
başçıların qəfləti ancaq etmiş, edəcək
milləti həp əldə oyuncaq" düşüncəsinin
dünyanı bədbəxt günə qoyduğunu göstərən
Cavid Əfəndi insanı və insanlığı kənarında
dayandığı uçurumdan dala durmağa dəvət
edir. 1919-cu ildə "Uçurum"
pyesini yazır. Getdiyi yolu,
sağını və solunu uçurum görən Cəlalın
"şu şirkin, şu alçaq həyat. Uçurum, uçurum bütün kainat" deyərək
uçuruma atılması rəmzi xarakter daşıyır.
Müstəqilliyi qorumaq hissi və həyəcanları
ilə dolu Azərbaycan ədəbiyyatının qürrə
və fəxarət duyğuları da aşıb
daşırdı. Türklüyü, mübarizliyi,
etiqadı ilə seçilən, gerbi, bayrağı, Ayı və
ulduzu ilə öyünən bir ədəbiyyat meydana gəlmişdi.
O, millərin ruhu kimi idi.
Torpağına
can demişəm.
Suyuna mərcan demişəm.
Canımı qurban demişəm.
Gəlib qızıl vaxtın sənin.
Açılıbdır baxtın sənin.
Gəncəm tacın, taxtın sənin.
Canım-gözüm,
gözüm-canım!
Azərbaycanım.
Can-can!
Can, Azərbaycan!.
Burud,
"Qoşma"sı 1916-cı ildə
"Dalğa"sı 1919-cu ildə çap edilən Əhməd
Cavadın (1892-1937) "baxtı açılan" - müstəqil
dövlətə çevrilən Azərbaycana elan etdiyi
eşqin ülviliyi! - Hələ bundan əvvəl 1914-cü
ildə yazdığı bir şeirdə türk
bayrağına olan sevgisi də beləcə müqəddəs
idi Əhməd Cavadın:
Çırpınırdı
Qara dəniz
Baxıb türkün bayrağına.
Ah deyərdim,
heç ölməzdim
Düşə bilsəm ayağına.
Dost elindən
əsən yellər
Mənə
şeir, salam söylər.
Olsun bizim
bütün eləər
Qurban türkün bayrağına.
Bayrağının kölgəsini üstünə
düşən Tahrı kölgəsi hesab edən, Xəzərdən
əsən küləklərin təsiri ilə yellənən
bayrağını mələk qanadlarına bənzədən
Əhməd cavad necə də qürrələnirdi. Akademik Bəkir Nəbiyev
demişkən: "Azərbaycan milli bayrağının ilk
parlamentimizin binası üzərində
dalğalandığı gün Ə.Cavadın həyatında...ən
fərəhli gün olmuşdur".
Türküstan
yelləri öpüb alnını,
Söylüyor
dərdini sana bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzğun dənizdən
Ərməğan
yolla sən, yara bayrağım!
Köksümdə tufanlar gəldim irəli.
Öpüm kölgən düşən mübarək
yeri.
Allahın
yıldızı o gözəl pəri
Sığınmış qoynunda Aya, bayrağım.
1919-cu ildə müstəqil dövlətimizin himnini
yazan Əhməd Cavad öz fəxarətində tək
deyildi. Hələ 1917-ci ildə "Ulduz" və
"Ədirnə fəthi" kimi pyesləri ilə ədəbiyyatımızı
zənginləşdirən Cəfər Cabbarlı (1899-1934)
1918-ci ilin mart soyqırımının
ağrı-acılarından, İsmailiyyə binasının
məşum görkəmindən bəhs edən "Əhməd
və Qumru" hekayəsi"ni qələmə almaqla vətəndaş
ədib mövqeyindən çıxış edirdi. Azərbaycan
bayrağına sonsuz sevgi ilə bağlanan Cəfər
Cabbarlı onu "yaşıl donlu, mavi gözlü, al
duvaqlı sevgiliyə" bənzədirdi:
Altun
köksün hilal-yıldız, işıqları
öpüncə
Nuru səndən şah
dağınıngündoğuşu diliyor.
Rəhm allahı gözəlliklər tanrısıtək
pək, incə.
Bir səyaqla könüllərə hey salamlar
söylüyor.
Yaşıl donlu, mavi gözlü, al duvaqlı sevdiyim.
Cəfər Cabbarlı "Azərbaycan bayrağına"
adlı şeirində bayrağımızdakı rənglərin,
Ayın, səkkizguşəli ulduzun rəmzi mənalarını
açıb göstərir.
Buraxınız,
seyr edəyim, düşünəyim, oxşayayım
Şu
sevimli uç boyalı, üç mənalı
bayrağı! -
deyən
C.Cabbarlı "üzərinə gərilən mələk
qanadlarının kölgəsində" dincəlməyin
poetizmini, "Ay əyilib bir gözəli qucan" anın
romantikasını yaşayır. "Göy boyanı
göytürk nişanı", "yaşıl boyan
islamlığın sarsılmayan imanı", "al
boyanı azadlığın fərmanı", "səkkizguşəli
ulduzu səkkiz hərfli (əski əlifbanın hərfləri
nəzərdə tutulur - V.As.) "Od yurdu" kimi mənalandıran
Cəfər Cabbarlı azadlıq və müstəqilliyin
bütün türk ellərinə qismət olması arzusu ilə
şeirini bitirir:
Yürəyimdə bir dilək var, o da doğru kəsilsin.
O gün
olsun bir göy bayraq Turan üstə açılsın!
Məhəmməd
Hadi və Abdulla Şaiq, Əli bəy Hüseynzadə və
Heseyn cavid, Əhməd Cavad və Cəfər Cabbarlı
yaradıcılığındakı azadlıq və müstəqillik
ruhu zaman-zaman ədəbiyyatımızın iliyinə qədər
yeridi, onlarla bərabər eyni bir zaman içində
yaşayıb-yaradan qələmdaşlarının yaradıcılığına
təsir göstərdi: Hətta dünyagörüşü,
fiir və düşüncə istiqaməti müxtəlif
olan yazıçı və şairlərin əsərlərinə
sirayət etdi. Y.V.Çəmənzəminlinin,
Ə.Haqverdiyevin, Seyid Hüseynin nə qədər bolşevik
əhval-ruhiyyəli olsa da, N.Nərimanovun və onlarca digər
ədiblərin əsərlərində azadlıq və
müstəqillik düşüncəsi bu və ya başqa
bir şəkildə özünü göstərdi.
1920-ci ilin 28 aprelində rus bolşevik hökuməti tərəfindən
yenidən işğala məruz qalan Azərbaycan bir də
çox ağır tarixi sınaqlardan keçməli oldu.
M.Müşfirlər, S.Mümtazlar, Y.Vəzirlər
repressiya və təqiblərdən təqiblərdən
sağ-salamat çıxa bilməsələr də, Azərbaycan
sözü və Azərbaycan ədəbiyyatı güllədən,
sürgündən və həbslərdən sağ-salamat
çıxdı.
Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qurucusu M.Ə.Rəsulzadə (1884-1955) ömrünün
qürub çağında yazdığı "Mayıs
duyğuları" şeirində o günləri belə
xatırlamışdı:
İlk
çağındaydı gözəl mövsümün,
Qışdan çıxmışdı, bahar gəlmişdi.
İyirmi
səkkizi idi Mayısın,
Azərbaycan istiqlala girmişdi.
Daha sonra
M.Ə.Rəsulzadə gələcəyə olan
inamını aşağıdakı sözlərlə ifadə
etmişdi:
Tarixin yenə
gözəl bir çağında
Qaranlıq qış keçib, baha gələcək.
Hər
hansı bir ilin aydın günündə
Azərbaycan istiqlala girəcək.
Tarix M.Ə.Rəsulzadənin haqlı
olduğunu bir daha sübut etdi. 18 oktyabr 1991-ci il Azərbaycan
tarixinə milli müstəqillik günü kimi daxil oldu. Milli müstəqilliyimiz sözümüzün və
ədəbiyyatımızın bir daha "Məskov əsarətindən"
qurtarmasına səbəb oldu. Əlbəttə ki, bir məqalədə
ədəbiyyatımızın azadlıq və istiqlal ruhunu
yaşadan bütün müəllifləri əhatə etmək
mümkün deyildir. Ancaq bir şey həqiqətdir ki,
azadlıq və istiqlal ədəbiyyatındakı ruh bu
gün də davam etməkdədir.
Ədalət.-2018.-5 iyun.-S.5.